Yamaha XJ6-Tråden

GRC Danne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Fz1-n -08
Okej.
Då borde det funka med 03-05 då. För sen kom väl den nyare modellen om jag inte kommer ihåg fel?

Tror jag ska leta reda på nåt sånt beggat isf istället för att köpa helsystem. Och sedan svetsa om under och sätta ett slip on ala mini modell alternativt få tag på nåt som något vurpat med och som man kan kapa ned till rätt längd.

Men jag får se hur jag gör. Är lite sugen på Two brother systemet. Verkar vara grymt sound i det och inte allt för mycket slant från USA om man kollar på e-bay. (kostar ca 10000 i sverige...) har sett för 780$.

Blev föresten en tur på ca 15 mil i dag.
http://www.fz6r-forum.com/forum/f89/r6-headers-15797/index6.html

här har du ett forum om det.... nu ska jag ut på premiärturen för i år =P
 
Last edited:

salming

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Hemma
Hoj
-09 Yamaha XJ6
Tidy Tail XJ6

Bidde en sån här ifjol (Tyvärr har servern som bilderna ligger på dött för tillfället, men det kanske kommer en vacker dag) håller nu på att starkt överväga ett inköp av detta...
Two Brothers Full system
cirka 6300:- Otroligt bra pris för ett helsystem tycker jag.

ljudskillnad?...JA!
[YOUTUBE-ID]iOyUDKYzyW0[/YOUTUBE-ID]
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Jag har vart och lagt undan ett slipon till R6 -03 i dag.
Ett MIVV carbon. nytt för 1500:-
Det skall kortas ned och passas ihop med ett grenrör från R6.
Får se när jag får hem allt bara....
Tänkte att det måste blir helt okej att göra så och avsevärt mycket billigare än vilket helsystem som helst.

Tar såklart bilder när jag är klar.
 

dannefranken

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2009
Ort
sundsvall
Hoj
yamaha dragstar 1100 bobber
jo tillomed här uppe i sundsvall är det fint hojväder nu:) var förresten imorn (onsdag) ja ska hämta den:) blir sjukt trevligt de:p
 

GRC Danne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Fz1-n -08
Tidy Tail XJ6

Bidde en sån här ifjol (Tyvärr har servern som bilderna ligger på dött för tillfället, men det kanske kommer en vacker dag) håller nu på att starkt överväga ett inköp av detta...
Two Brothers Full system
cirka 6300:- Otroligt bra pris för ett helsystem tycker jag.

ljudskillnad?...JA!
[YOUTUBE-ID]iOyUDKYzyW0[/YOUTUBE-ID]

det tillkommer väl frakt tull och moms blir väl typ 8700... sen måste du mappa om hojen finns ingen lambdasond på fz6r....
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
det tillkommer väl frakt tull och moms blir väl typ 8700... sen måste du mappa om hojen finns ingen lambdasond på fz6r....

Blir samma åt mej med R6 grenröret.
Men det är ju bara att borra ett hål, svetsa fast en gänga på grenröret, och dra dit lambdan.
Klart!
 

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
Har monterat på helsystemet på tjejens xj6:a nu och varit ut på en prov sväng.
låter riktigt nice, men däremot har jag fått en massa avgasknallar någon som vet vad man kan göra åt detta måste man köpa en powercommander och mappa om eller kan man köra så??
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Har monterat på helsystemet på tjejens xj6:a nu och varit ut på en prov sväng.
låter riktigt nice, men däremot har jag fått en massa avgasknallar någon som vet vad man kan göra åt detta måste man köpa en powercommander och mappa om eller kan man köra så??

Du kan börja med att koppla ur AIS systemet.
Lyft tanken, kolla i framkant på luftburken där sitter en slang (på höger framkant) den anslutningen kan du plugga med något lämpligt. Tex silicon som du låter härda under natten och sedan monterar du tillbaka slangen.

AIS funktionen släpper in luft i systemet för att göra förbränningen bättre i katten. Och med helsystem har du ingen katt.

Har du monterat lambdan i det nya systemet?

Du kan även justera C1, och C2 i DIAG mode på displayen på hojen.

Och slutligen kan du koppla loss pluspolen fran batteriet i ca 20-30 minuter. Då tvingas hojen att göra en ny map i ecu:n med dom nya förutsättningarna.
Detta är visserligen inte optimalt och det bästa vore att installera en Powercommander men det hjälper nog till en del.
 

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
Startade hojen idag och tog en längre sväng, och till min förvåning så verkade allt fungera som det skulle idag utan att jag behövt göra några ingrepp, hörde nånstans att den ställer in sig själv stämmer det??
och eftersom allt verkar ok är det väl bara tuta och köra eller??
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Startade hojen idag och tog en längre sväng, och till min förvåning så verkade allt fungera som det skulle idag utan att jag behövt göra några ingrepp, hörde nånstans att den ställer in sig själv stämmer det??
och eftersom allt verkar ok är det väl bara tuta och köra eller??

Gjorde du som jag skrev ovan att du kopplade bort pluspolen på batteriet en stund?
Eller har du/ ni inte gjort nånting?

Körde du på lite hårt då och släppte av. Tänkte om det poppade fortfarande?

Blev det stor skillnad på vridet eller toppeffekten?
 

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
jag gjorde faktiskt ingenting, skulle in med den till Yamaha center för dom ville kolla lite hur det såg ut och testa lite, tydligen först ut med ett helsystem på den här uppe. ,men den gick som en klocka idag small ingenting, bluddrade lite när man släpper gasen men så ska de ju vara. körde på ganska hårt för att testa och bakhjuls körning e inget problem nu iallafall, tyckte det vart ganska stor skillnad mot orginal effekt, faktiskt över förväntan. + att den vrålar lite mer nu =).
alla som funderar så är det helt klart värt pengarna beställde systemet från england betalade 5600:- inkl frakt.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
jag gjorde faktiskt ingenting, skulle in med den till Yamaha center för dom ville kolla lite hur det såg ut och testa lite, tydligen först ut med ett helsystem på den här uppe. ,men den gick som en klocka idag small ingenting, bluddrade lite när man släpper gasen men så ska de ju vara. körde på ganska hårt för att testa och bakhjuls körning e inget problem nu iallafall, tyckte det vart ganska stor skillnad mot orginal effekt, faktiskt över förväntan. + att den vrålar lite mer nu =).
alla som funderar så är det helt klart värt pengarna beställde systemet från england betalade 5600:- inkl frakt.

Okej.
Det låter ju sunt iaf.
Men monterade du in lamda sonden i det nya systemet eller kopplade du helt sonika ur den?

Det är lite intressant att veta då jag antagligen måste svetsa i gängor för den i R6 grenröret som jag skall montera.
Tillsammans med min inköpta MIVV dämpare som skall kortas borde det bli nånting liknande som ditt inköpta system.

Skulle ju vara nice om det gick att koppla upp den på 2:an åtminstone....:gnissla
 

little_fraz

Ny medlem
Gick med
13 May 2008
Ort
luleå
Hoj
R1 2003
yes jag kopplade in lamdan allt fanns färdig i systemet.
borde nog inte vara något problem att koppla upp den på 2:an på 1:an behöver du bara gasa upp den nu ;).
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Lite bilder på mitt projekt.

Bild på grenet och slipon däparen fortfarande okapad. Man kan se markeringen för vart jag ska kapa.

En bild på dämparen kapad och ihop monterad. Dock ej nitad än.

Samt en bild på ungefär hur det kommer att se ut när det är klart.
Vinkeln är lite för brant här pga att dämparen är för lång och tar i tråget . Men mest för att visa hur långt ut den kommer sitta.

En mutterr med M10 x 1,25 fick insförskaffas oxå då gängorna till lamdan är "japan" gänga.
Den skall svetsas fast i Y-grenet längst bak strax innan dämparen då det rekomenderas att sätta den där alla rör går ihop.

Borde bli klart under veckan.
 

Bifogat

  • xj6 007förm.jpg
    xj6 007förm.jpg
    22.1 KB · Visningar: 274
  • xj6 002 förm.jpg
    xj6 002 förm.jpg
    24.4 KB · Visningar: 295
  • xj6 003förm.jpg
    xj6 003förm.jpg
    24.2 KB · Visningar: 287

GRC Danne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Fz1-n -08
Lite bilder på mitt projekt.

Bild på grenet och slipon däparen fortfarande okapad. Man kan se markeringen för vart jag ska kapa.

En bild på dämparen kapad och ihop monterad. Dock ej nitad än.

Samt en bild på ungefär hur det kommer att se ut när det är klart.
Vinkeln är lite för brant här pga att dämparen är för lång och tar i tråget . Men mest för att visa hur långt ut den kommer sitta.

En mutterr med M10 x 1,25 fick insförskaffas oxå då gängorna till lamdan är "japan" gänga.
Den skall svetsas fast i Y-grenet längst bak strax innan dämparen då det rekomenderas att sätta den där alla rör går ihop.

Borde bli klart under veckan.

ser ju bra ut =) bara att starta, filma och lägga upp =P
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Hej!

För er som införskaffat/funderar på att införskaffa helsystem så pratade jag med handlarn här i Linköping och han sa att man måste köpa en powercommander och mappa om den för annars bränner man något (ventilerna?) på en säsong.

Stämmer det?

Funderar på en hugger från Ermax. Ta en titt på http://www.intobikes.co.uk/ där man kan välja vad man har för cykel och sen se vad som finns för tillbehör.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top