Yamaha XJ6-Tråden

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Någon som vet något bra ställe att hitta en sitskåpa på?
T.ex. http://www.yc365.se/mc/reservdelar/xj6/sitskapa-bak-till-xj-serien

Har kollat ebay och googlat, men hittar inte särskilt många och inget av intresse.
Om någon vet någon bra sida, så hojta gärna till!

En annan grej är vart man får tag i den små "locken" till hålen efter att man tar bort handtagen bak. Har hojen i Nyköping så kan inte kolla på min egen, men har sett att en del av er har tagit handtagen, så ni kanske har något tips.

Tack på förhand!
 
Last edited:

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Tja, ska hämta ut min nya xj6 på lördag och undrar ifall någon vet hur denna person har gjort för att få den att låta så här med original röret http://www.youtube.com/watch?v=wJCs6H_pzZs är ute efter bättre ljud ingen effekt eller liknande. kan tillägga att det är min första hoj :D hoppas det va ett bra val :p
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Tja, ska hämta ut min nya xj6 på lördag och undrar ifall någon vet hur denna person har gjort för att få den att låta så här med original röret http://www.youtube.com/watch?v=wJCs6H_pzZs är ute efter bättre ljud ingen effekt eller liknande. kan tillägga att det är min första hoj :D hoppas det va ett bra val :p

I beskrivningen har han skrivit:
"the pipe has been replaced and one of three blocks removed."
Någon frågade hur han gjort i kommentatorsfältet och fick svaret:
"open it up, replace tubes and remove 1 of the walls."

Verkar vara intressant om man är enbart ute efter lite mera ljud.
Är ingen expert, men undra hur det blir med avgasutsläppen, så du inte får problem vid bes.
 
Last edited:

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Halloj! Jag har ett effektavgassystem på min och tänkte byta ut slutpipen i ljuddämparen, nu sitter det i en längre stav(ihålig) med några hål i och en platta i slutet av rundstaven för att inte släppa igenom avgaserna så lätt. Fick till en extra pip men helt utan stav, bara en ring.
Så min fråga är om motorn mår bra utav att ha fritt flöde utan en tex power commander som ordnar rätt blandning? Vågar man köra eller är risken att den spikar sönder? :confused:
Någon som kör med öppet system?
Jag åker en XJ6-N 09.
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
halloj, beta av 10 mil i lördags med min nya xj6 och jag kan ju säga att jag är hel nöjd! MEN ljudet måste åtgärdas, jag vill inte förstöra original röret så är det någon som kan tipsa om något rör och även någon säljare på ebay så jag får rätt ljud i hojen..? helst inte över 7000:- inkl frakt, tuller osv osv på ebay för då är man uppe i såna pengar att man lika gärna kan ge 12000 i Svedala! Med vänlig hälsning Rawbin
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Köpte mig en helt ny XJ6N förra våren men är inte helt nöjd med den. Är lite för surrig i motorn och man måste upp i varv innan den riktigt vaknar till liv. Högt varvtal vid motorvägsfart och tillhörande vibrationer gör att det blir påfrestande i längden. Det fick jag erfara när vi drog ner till Kroatien förra sommaren. Den resan skulle ha varit trevligare om inte hojen drogs med "problemen" ovan. Främst vibrationerna och varvtalet som störde.

Ska köpa gelhantag alternativt gelhandskar samt byta ut gummit på fotpinnarna för att se om det hjälper. Blir kanske annars att jag säljer av den. Yamaha MT-09 lockar nämligen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Köpte mig en helt ny XJ6N förra våren men är inte helt nöjd med den. Är lite för surrig i motorn och man måste upp i varv innan den riktigt vaknar till liv. Högt varvtal vid motorvägsfart och tillhörande vibrationer gör att det blir påfrestande i längden. Det fick jag erfara när vi drog ner till Kroatien förra sommaren. Den resan skulle ha varit trevligare om inte hojen drogs med "problemen" ovan. Främst vibrationerna och varvtalet som störde.

Ska köpa gelhantag alternativt gelhandskar samt byta ut gummit på fotpinnarna för att se om det hjälper. Blir kanske annars att jag säljer av den. Yamaha MT-09 lockar nämligen.

Av precis de skälen hoppade jag xj6:an o valde fz8, för att upptäcka att den var likadan när det kommer till motorvarv, så provkör MT-09an ordentligt innan du slår till, kan mycket väl vara likadant. Det är ju en bushoj, inte touring.
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Av precis de skälen hoppade jag xj6:an o valde fz8, för att upptäcka att den var likadan när det kommer till motorvarv, så provkör MT-09an ordentligt innan du slår till, kan mycket väl vara likadant. Det är ju en bushoj, inte touring.

Ska provköra den då jag har läst motstridiga uppgifter. Bikeland skriver "also note your toes tingling from vibration over 6000 rpm" medan Motorcycledaily skriver "vibration was never an issue during our test".
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Köpte mig en helt ny XJ6N förra våren men är inte helt nöjd med den. Är lite för surrig i motorn och man måste upp i varv innan den riktigt vaknar till liv. Högt varvtal vid motorvägsfart och tillhörande vibrationer gör att det blir påfrestande i längden. Det fick jag erfara när vi drog ner till Kroatien förra sommaren. Den resan skulle ha varit trevligare om inte hojen drogs med "problemen" ovan. Främst vibrationerna och varvtalet som störde.

Ska köpa gelhantag alternativt gelhandskar samt byta ut gummit på fotpinnarna för att se om det hjälper. Blir kanske annars att jag säljer av den. Yamaha MT-09 lockar nämligen.


Hur långt har den gått?
En del säger att de känner av vibrationerna när hojen inte gått så långt och att de försvinner efter ett tag. Andra säger att de inte känner av de alls, jag körde en polares XJ6:a förra året och där kändes ingenting.

När jag provkörde min nya kändes det inte heller, men det var så pass lite så det borde inte räknas in ifs :rolleyes:
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Närmare 800 mil, så den har gått rätt mycket på mindre än ett år tack vare resan ner till Kroatien.

Men du upplever att den vibrerar lika mycket fortfarande?

Åkte du ensam på hojen eller åkte någon med?
Blir några längre turer i sommar, så tänkte på komfort för dig och en möjlig passagerare?
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Men du upplever att den vibrerar lika mycket fortfarande?

Åkte du ensam på hojen eller åkte någon med?
Blir några längre turer i sommar, så tänkte på komfort för dig och en möjlig passagerare?

Vibrerar lika mycket vid motorvägsfart nu som när jag körde hem den från butiken. Om det beror på att hojen är ett måndagsexemplar eller om jag är extra känslig vet jag inte men kan säga som så att kompisens BMW F800R kan jag inte köra längre sträckor på då den hojen vibrerar markant mycket mer än min. Men den modellen är ju känd för det.

Frugan åkte med, hon är förvisso kort och lätt, men tyckte det gick helt okej trots att hon kände av lite vibrationer i fötterna. Toppboxen vi använder har ett integrerat ryggstöd och det uppskattade hon.

Jag är lång så för mig var det värre med komforten men det löser man genom att stanna och sträcka på sig med jämna mellanrum. Kan rekommendera komfortsadel och flyscreen, det gör stor skillnad.

Har beställt gelhandskar, gelhandtag och nytt gummi med "antivibrations egenskaper" till fotpinnarna. Får se om det hjälper mot vibrationerna.
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Vibrerar lika mycket vid motorvägsfart nu som när jag körde hem den från butiken. Om det beror på att hojen är ett måndagsexemplar eller om jag är extra känslig vet jag inte men kan säga som så att kompisens BMW F800R kan jag inte köra längre sträckor på då den hojen vibrerar markant mycket mer än min. Men den modellen är ju känd för det.

Frugan åkte med, hon är förvisso kort och lätt, men tyckte det gick helt okej trots att hon kände av lite vibrationer i fötterna. Toppboxen vi använder har ett integrerat ryggstöd och det uppskattade hon.

Jag är lång så för mig var det värre med komforten men det löser man genom att stanna och sträcka på sig med jämna mellanrum. Kan rekommendera komfortsadel och flyscreen, det gör stor skillnad.

Har beställt gelhandskar, gelhandtag och nytt gummi med "antivibrations egenskaper" till fotpinnarna. Får se om det hjälper mot vibrationerna.

Förhoppningsvis så grejar sambon kortet nu i vår (eller rättare sagt hon ska :D), men hon lär nog åka med mig också därav frågan. Jag har en Div F (Helkåpa), så vinden blir inget problem.

Vart köpte du din topbox med ryggstöd?

Har faktiskt funderat på en komfortsadel för de längre turerna, men jag tänkte ge originalsadeln ett försök först. Tar gärna emot en recension av gelhandskar, gelhandtag och nytt gummi med "antivibrations egenskaper" till fotpinnarna när du testat dem.
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Vart köpte du din topbox med ryggstöd?

Har faktiskt funderat på en komfortsadel för de längre turerna, men jag tänkte ge originalsadeln ett försök först. Tar gärna emot en recension av gelhandskar, gelhandtag och nytt gummi med "antivibrations egenskaper" till fotpinnarna när du testat dem.

Köpte på Ebay. Hade turen att hitta Givis sortiment till ett bra pris. Köpte toppboxen med ryggstöd, en uppsättning sidoväskor och en tankväska. Hojen ser dock rätt löjlig ut med allt detta på och två som åker men man får med sig mer än man tror. Vi hade klarat oss utan toppboxen.

Yamaha har ju en egen toppbox med ryggstöd i flera storlekar om du hellre vill ha Yamaha originaltillbehör. Finns i 39 och 50 l om jag inte minns fel. Dock till ett löjligt överpris och ryggstödet säljs separat.

Om du inte köper en komfortsadel så kan du ju överväga ett gelöverdrag. Det gör jättemycket för (väl)färden. ;)

"Antivibrations egenskaper" var fri översättning på rostig skoltyska. Handlade på Ebay.de. Bör få hem leveransen på torsdag.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top