Yamaha XJ6-Tråden

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tror inte du behöver bekymra dig över motorn då i grunden är tydligen R6 & sen FZ6 sen ordentligt nerstrypt. Jag & frugan hade XJ6 med halvkåpa & den var riktgit gott klipp i tycker jag fast den varvade lite väl mkt när man började komma upp i hastigheter. Snabbstyrd & bra fjädring inget svampigt som jag trodde först. Blev mkt positiv till XJ6, om jag skulle ha en LV hoj igen så varför inte en naken. Tror frugan ca 34år fick betala 5800:-/år men som sagt man kör bara ett 1/2 år sen ställer man av hojen så då blir det inte så dyrt!
 

Ackesson

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Street Triple
Halloj!

Grattis till köpet!

Får jag fråga vart du köpte den, om den var begagnad och vad du gav för den? Ingick det några tillbehör? Jag är på språng nu att inhandla en MC under Januari och vill gärna ha lite kött på benen.

//K


Köpte den sprillans ny (0mil) på Yamaha Center i Örnsköldsvik för 60000kr. Bra o trevlig personal, o dom låg 10000kr under alla andra handlare på Blocket.
Bor i Halmstad så det tillkom ju fraktkostnad, men jag tjänade ändå 8000kr. Det ingick inga tillbehör eller nåt sånt.

Kan tyvärr inte ge nåt uttalande om hur den går då jag inte kört den ännu. Men det är ju första hojen så jag lär ju knappast bli missnöjd.

Lycka till!
 

Matze

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
sigtuna
Hoj
XJ6 N -09
Köpte den sprillans ny (0mil) på Yamaha Center i Örnsköldsvik för 60000kr. Bra o trevlig personal, o dom låg 10000kr under alla andra handlare på Blocket.
Bor i Halmstad så det tillkom ju fraktkostnad, men jag tjänade ändå 8000kr. Det ingick inga tillbehör eller nåt sånt.

Kan tyvärr inte ge nåt uttalande om hur den går då jag inte kört den ännu. Men det är ju första hojen så jag lär ju knappast bli missnöjd.

Lycka till!


Kul att det finns fler än jag som köpt nytt utan att ha provat innan.
har nu en xj-6:a som står och väntar, handpenningen betald! :D
första hoj för mig med!

det kommer bli en lång vinter..
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Kul att det finns fler än jag som köpt nytt utan att ha provat innan.
har nu en xj-6:a som står och väntar, handpenningen betald! :D
första hoj för mig med!

det kommer bli en lång vinter..


Får man fråga hur mycket du fick ge och om du köpte lokalt eller på nätet?

//K

Köpte den sprillans ny (0mil) på Yamaha Center i Örnsköldsvik för 60000kr. Bra o trevlig personal, o dom låg 10000kr under alla andra handlare på Blocket.
Bor i Halmstad så det tillkom ju fraktkostnad, men jag tjänade ändå 8000kr. Det ingick inga tillbehör eller nåt sånt.

Kan tyvärr inte ge nåt uttalande om hur den går då jag inte kört den ännu. Men det är ju första hojen så jag lär ju knappast bli missnöjd.

Lycka till!

Aha, var det du som köpte den Vita som ligger på blocket? Antar att de inte hade flera än den i lager?

//K
 
Last edited:

Ackesson

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Street Triple
Aha, var det du som köpte den Vita som ligger på blocket? Antar att de inte hade flera än den i lager?

//K

Jajamen, det va jag det.
Ring o kolla om dom ha fler på lager... tror dock inte dom säljer ut den för det priset jag fick. Jag gav ju bara 60000kr för min o nu ligger den på 70.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jajamen, det va jag det.
Ring o kolla om dom ha fler på lager... tror dock inte dom säljer ut den för det priset jag fick. Jag gav ju bara 60000kr för min o nu ligger den på 70.

Då var det du som stog över den svarta i Sundsvall också? Den är för övrigt också såld nu.

Sneglar mer och mer på FZ6an istället. Men det är ett svårt val. Hittar man en fin FZa för rätt pris så kan jag köpa en enduro också för samma pengar ;-)

Jag gillar mer den klassiska designen på FZa, men samtidigt så är det en utgången modell medans XJ är ny modell vilket kanske säger något om vart andrahandsvärdet kommer ta vägen. Jag vill verkligen har en krångelfri maskin som bara är att tuta och köra.

Körmässigt tror jag inte att jag märker någon större skillnad mellan de två.

//K
 

Klara

Newbie
Gick med
22 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-09, Yamaha XJ6
Jag köpte min XJ6:a i oktober och bara hunnit med ett 30-tal mil. Första-hoj även för mig, men gillar den skarpt! Sedan första provkörningen har det känns riktigt bra. Jämförde med Hornet 600 och ER6n, Hondans körställning passade mig sämre och Kawans 2-cylindriga var inte riktigt i min smak.

Håller med om att den ligger på lite för högt varv vid högre hastigheter, vill gärna peta in en växel till. Om någon testar att dreva om till våren, skriv hur det funkar!

Försäkring via Bilsport & MC blev riktigt bra.:tummenupp
 

Matze

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
sigtuna
Hoj
XJ6 N -09
Får man fråga hur mycket du fick ge och om du köpte lokalt eller på nätet?

//K


Jag köpte min på yamaha i sundsvall, en bit hemifrån med andra ord. Gav 60k för den, den svarta alltså :)

Jag köpte min XJ6:a i oktober och bara hunnit med ett 30-tal mil. Första-hoj även för mig, men gillar den skarpt! Sedan första provkörningen har det känns riktigt bra. Jämförde med Hornet 600 och ER6n, Hondans körställning passade mig sämre och Kawans 2-cylindriga var inte riktigt i min smak.

Håller med om att den ligger på lite för högt varv vid högre hastigheter, vill gärna peta in en växel till. Om någon testar att dreva om till våren, skriv hur det funkar!

Försäkring via Bilsport & MC blev riktigt bra.:tummenupp

Bilsport o mc har riktigt bra priser på deras försäkringar, hyfsade skillnader i jämförelse med andra bolag. enda missen med bilsport är väl självrisken på 10k.

men man får väl ge fan i att sabba den..
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bilsport o mc har riktigt bra priser på deras försäkringar, hyfsade skillnader i jämförelse med andra bolag. enda missen med bilsport är väl självrisken på 10k.

men man får väl ge fan i att sabba den..


Samt man får inte ställa av den om jag kom ihåg rätt. Vi tog IF då man inte använder hojen så många månader så blir det rätt billigt iallafall. Tror vi hamnade på 5500:-/år sen ställa av efter 6mån :D
 

Ackesson

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Street Triple
Att rensa bort det enda fula på XJ6an är ett måste... Så jag
gör som Gnutten o lägger upp lite bilder, för ev. inspiration,
på nya skylthållaren.

Det enda som saknas är reflex. Funderar på att sätta den där skattemärket brukade sitta.


14yahdd.jpg

2vcc5sk.jpg

28iyd8k.jpg

28c3nde.jpg


2st dioder som skyltbelysning...
Lite halvprovisorisk lösning i brist på annat.
Tycker det ser tråkigt ut med den vanliga lampan.
 

haobey

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple -09
Tjena!

Har lite frågor till er XJ6-ägare.
Vad är maxhastigheten egentligen, och ungefärligt varvtal där?
Någon som fixat slip-on till sin hoj än?

Är rätt sugen på en XJ6a. Ganska lik min gamla ER6a (såld), billig att äga och försäkra också vad jag har förstått.

:)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Att rensa bort det enda fula på XJ6an är ett måste... Så jag
gör som Gnutten o lägger upp lite bilder, för ev. inspiration,
på nya skylthållaren.

Det enda som saknas är reflex. Funderar på att sätta den där skattemärket brukade sitta.

2st dioder som skyltbelysning...
Lite halvprovisorisk lösning i brist på annat.
Tycker det ser tråkigt ut med den vanliga lampan.

Jäklar vad seriöst med egen låda för blinkers.

Tjena!

Har lite frågor till er XJ6-ägare.
Vad är maxhastigheten egentligen, och ungefärligt varvtal där?
Någon som fixat slip-on till sin hoj än?

Är rätt sugen på en XJ6a. Ganska lik min gamla ER6a (såld), billig att äga och försäkra också vad jag har förstått.

:)

Körde x05km/h med vår dock under provkörning & den varvade väääääldigt mkt så bättre att dreva upp ett tand i fram. Men att cruisa i x85km/h var helt ok. Om du är ute efter högfarthoj så är XJ-6 fel.
 
Last edited:

haobey

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple -09
Körde x05km/h med vår dock under provkörning & den varvade väääääldigt mkt så bättre att dreva upp ett tand i fram. Men att cruisa i x85km/h var helt ok. Om du är ute efter högfarthoj så är XJ-6 fel.

Nej nej, absolut inte ute efter en högfartshoj, men kan vara intressant att veta. :) Kör inte speciellt mycket motorväg, det blir mycket inne i stan och landsvägar där det inte går att köra snabbare än 1xx ändå. Jag föredrar en smidig och rolig hoj!

Hade jag varit ute efter hastighet så hade jag inte köpt en ER6a innan.
Jag var otroligt nöjd med min förra hoj och hade lätt kunnat köpa en likadan, men är sugen på att prova nytt (är man inte alltid det?).
Därför verkar XJ6an som ett perfekt alternativ. :)
 

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Då var man in på Yamaha center idag och beställde en svart 2010 xj6'n.:yoparty
Någon som har tips på sidor med tillbehör mm?
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
xj6.jpg


Godis! Tyvärr inte min hoj..
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top