Yamaha XJ6-Tråden

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej allihopa :) Siter och funderar på en XJ6-N nu efter att ha kvaddat min FZ1-N. Lite tråkigt att behöva byta ner sig men den är ju mycket billigare och ser jävligt fräck ut. Är det mycket skillnad efter att man har bockat bort trottelstoppet och kan man lägga den mycket innan fotpinnarna tar i? dom ser ut att sitta väldigt lågt.


Du kan lägga ner en hel del innan centralstödet tar i, dock kan du inte jämföra en nertrimmad R1 med en XJ6 som är en nertrimmad FZ6.
 

MoZkit0

Sugen
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N (Inlöst)
Var och provköörde en fz5 och en xj6 för några veckor sen och xj6.an har bättre vrid, mycket skönare o bättre drag igenom hela hojen. för min del som är van vid fz1 blev jag inte helt böjd utan har bestämt mig för att det blir en ny fz1 den kommande veckan ;)
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Även jag testat både fz6 och xj6 - håller med om att xj6 var den trevligare med bättre vrid och bättre körställning med ett bredare styre. En kanonhoj för pengarna. Tyvärr han någon köpa det tilltänkta exemplaret jag sett ut till mig så det blir ingen xj6 inom snar framtid :mad:. Tittar runt på alternativ under tiden jag letar.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Även jag testat både fz6 och xj6 - håller med om att xj6 var den trevligare med bättre vrid och bättre körställning med ett bredare styre. En kanonhoj för pengarna. Tyvärr han någon köpa det tilltänkta exemplaret jag sett ut till mig så det blir ingen xj6 inom snar framtid :mad:. Tittar runt på alternativ under tiden jag letar.

Finns ju en hel uppsjö, vad var det som var så speciellt med den?
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Min lokala handlare hade en i vitt. Trevligaste färgen och till ett mycket bra pris. Känns trist att åka långt och betala mer nu när jag vet vilken bra affär det kunde blivit. Annars inget speciellt med den. Tänkte köpa en ny men kanske få börja titta på en begagnad nu till hösten... ännu bättre pris på en lågmilad hoj?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Min lokala handlare hade en i vitt. Trevligaste färgen och till ett mycket bra pris. Känns trist att åka långt och betala mer nu när jag vet vilken bra affär det kunde blivit. Annars inget speciellt med den. Tänkte köpa en ny men kanske få börja titta på en begagnad nu till hösten... ännu bättre pris på en lågmilad hoj?


Aha, det är synd att det inte är riktigt vit utan mer beige. Vi sålde vår XJ6 -09 grafitgrå med halvkåpa som gått 113mil för 55" Frugan hade inge lust att köra nåt mer jaha tänkte jag, skitsamma nästa hoj är det jag som bestämmer vad det blir. Vi köpte den för 65" ny så nya ägaren blev nog jäkligt glad då 1:a servicen var gjord också.

Du har ju 4st vita lite varstans i sverige!
http://www.blocket.se/hela_sverige/motorcyklar?ca=11&q=xj6&cg=1140&st=s&w=3&sp=1
 
Last edited:

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Aha, det är synd att det inte är riktigt vit utan mer beige.

Den jag satt på skulle jag allt kalla vit eller pärlemovit - beige är nog inte mitt ordval. Detta var dock en XJ6-N då jag inte vill ha en hoj med kåpa. Sett att det finns några på blocket men priset blir inte det samma och måste hyra släp och köra en del mil. Vill såklart handla hos min lokala handlare så han finns kvar även i framtiden. Låter lite grinig men klart man skall gynna sin loka handlare. Betala mer och köra fler mil känns som jag sade innan lite trist. Vet givetvis att det är höst i antågande så någon panik är det inte och det finns redan två hojar i garaget som tar bort ångesten om jag vill ut och köra. En snart 6mån gammal cbr600rr - supernice men behöver en lugnare hoj för att köra och njuta med under 150km/h. Därav att jag inte vill ha en hoj med kåpa då jag redan har detta. Tittar även på en del andra modeller som alternativ: ER6, Verys, FZ6, Transalp och någon enstaka kromsläde har testats :rodnar . XJ6-N vekar dock som en mycket bra hoj. Satt perfekt på den vilket gör mycket och en trevlig instrumentering.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det var ett tag sedan jag körde radfyra då jag kört mest enstånka & radtwin. Men blev klart förvånad hur smidig & rapp den var. Dock skulle jag dreva upp den då den varvar lite väl mkt kring 2**km/h

Det var lite piller jobb med skylthållaren men det är bättre än orig. Somliga pratar om någon strypning men tycker den går bra ändå.. Försökte få frugan att köpa en naken då jag tycker den är fräckare men icke. Er6 känns för liten, likaså versys. Suzukis 600 vad den nu heter ska tydligen vara trevlig också.
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.
Er6 känns för liten.

Håller med till fullo. Er6 känns verkligen liten, verysen däremot var lite mer hoj att sitta på. Nu pratar jag inte motormässigt utan om att sitta på hojen. Motorerna räcker mer än väl till för vardagskörning i lagligt tempo. Provkört en Versys och blev lika glad för den som XJ6 även om det skiljer en del på modellerna är dessa de två jag funnit passar mig bäst. Priset är ungefär det samma och effekten lite högre för XJ6 men Versysen klarar grusväg bättre. Radfyran i XJ6 vibrerar dock avsevärt mindre utan att klaga på Versysens parallelltwin som var väldigt vibrationsfri men det är inte som en radfyra. Testat en Transalp och där vibrerar det hela tiden.... oväntat för en som aldrig kört annat än radfyra. Vi får se vad hösten har att erbjuda. Långt till våren så ingen panik.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Håller med till fullo. Er6 känns verkligen liten, verysen däremot var lite mer hoj att sitta på. Nu pratar jag inte motormässigt utan om att sitta på hojen. Motorerna räcker mer än väl till för vardagskörning i lagligt tempo. Provkört en Versys och blev lika glad för den som XJ6 även om det skiljer en del på modellerna är dessa de två jag funnit passar mig bäst. Priset är ungefär det samma och effekten lite högre för XJ6 men Versysen klarar grusväg bättre. Radfyran i XJ6 vibrerar dock avsevärt mindre utan att klaga på Versysens parallelltwin som var väldigt vibrationsfri men det är inte som en radfyra. Testat en Transalp och där vibrerar det hela tiden.... oväntat för en som aldrig kört annat än radfyra. Vi får se vad hösten har att erbjuda. Långt till våren så ingen panik.

Men är det mer åt offorad stuket du är ute efter eller?
Versys & XJ6 blir ju helt olika hojar.

He he en kompis som är närmare 2m provkörde en versys på AWA MC & han såg ut att åka på en moped när han sat på versysen.
 

GRC Danne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Fz1-n -08
hittade en sida med styling till xj6:an där det fanns massa olika delar tex styre och olika motor detaljer i röd och guld färg.
hittar bara inte tillbaka till sida... =P det fan ett par snygga mini-blinkers där som jag blev sugen på om nån vet vilken sida jag menar skulle jag vara tacksam
om man fick en länk dit. =)
 

Jaakoobssoon

Member!
Gick med
27 Mar 2008
Ort
.
Hoj
.
Tjena, funderar på att köpa en ny xj6. Äger för tillfället en Z750 och är väldigt nöjd, men skillnaden på försäkringen är stor. Bilsport & mc vill ha 17800 hel/hel för min, medans en xj6 bara skulle kosta mig 6500 hel/hel. Ni som nu fått ihop lite mil mer era cyklar, vad har ni för erfarenheter av denna hoj? har ni haft några problem? känns motorn stark? Service intervaller? :va
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Äger nu också en XJ6 09, Extreme Yellow :)

Min första hoj, så det lär gå åt mycket tid att lära känna henne och hennes släkte!
I intend att ta kortet 2010.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Äger nu också en XJ6 09, Extreme Yellow :)

Min första hoj, så det lär gå åt mycket tid att lära känna henne och hennes släkte!
I intend att ta kortet 2010.


Du kommer bli kanonnöjd, rensa där bak bara! :)
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Det gläder mig att höra Gnutten :D Rensningen ska genomföras :)

I övrigt finns det inte så mycket godis till denna modell ännu, eller?

Såg i och för sig att Ermax släppt lite prylar häromdan,
http://www.youtube.com/watch?v=UAZJUEN-yc0
 
Last edited:

Ackesson

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Street Triple
Gav mig själv en XJ6a i julklapp, en "pearlvit" sådan. Riktigt snygg o prisvärd hoj. Tycker dock den låter lite tråkigt med orginal avgassystem.
Någon som bytt det? Isf till vad o hur blev resultatet? O vart hamnade prislappen?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
XJ6 eller bandit?

Halloj!

Jag är på väg att köpa en MC nu, men har svårt att bestämma mig mellan XJ6 2009 och Bandit 2008.

Priset är detsamma på de båda modellerna, men det ser ut som om försäkringspriset skiljer sig.

På mig som är 30år så kostar XJ6 ca 2800:- helår/helförsäkrad medan Bandit 650 kostar 4373:-

Är det någon som har pejling på vad serviceintervaller och servicekostnaderna är på dessa maskiner eller hur de skiljer sig ekonomiskt?

Jag är som förare ganska kort i rocken, ca 170cm, och föredrar små fordon. XJ6an är väldigt liten i storlek, men hur är Bandit 650?

Hur länge har Bandit 650 haft samma ram och motor? Vad jag kan förstå så är Xj6 helt nyutvecklad för 2009, vilket kan innebära både barnsjukdomar men även ett högre andrahandsvärde än motsvarande cykel som haft samma konstruktion några år på raken.

Är det någon som vet ett bättre försäkringsbolag än bilsport MC om man är 30år och vill köra helförsäkrat. Vore fint om man kunde komma ned till 3000:-/år.

Tacksam för alla svar!

//K

Gav mig själv en XJ6a i julklapp, en "pearlvit" sådan. Riktigt snygg o prisvärd hoj. Tycker dock den låter lite tråkigt med orginal avgassystem.
Någon som bytt det? Isf till vad o hur blev resultatet? O vart hamnade prislappen?

Grattis till köpet!

Får jag fråga vart du köpte den, om den var begagnad och vad du gav för den? Ingick det några tillbehör? Jag är på språng nu att inhandla en MC under Januari och vill gärna ha lite kött på benen.

//K
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top