Yamaha XJ6-Tråden

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Mitt är framme nu... ska hämta det på fredag! SEN JÄVLAR!!! :D

Kan du verkligen vänta till fredag? ;)


Jag har kört med en liten tur med avgassystemet och vad ska man säga? Kan inte jämföra detta system med något annan förutom original, men behöver jag det för att konstatera att jag inte saknar originalljudet för fem öre? Noes. Det är som natt och dag. Kommer inte köra med dB-killer i, utan dB-killer blir det alldeles lagomt (jag vill absolut inte ha mer, det skulle i det närmaste bara bli obekvämt). Blir det längre turer i sommar kommer jag nog införskaffa mig ett par proppar för öronen.
 
Last edited:

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Kan du verkligen vänta till fredag? ;)


Jag har kört med en liten tur med avgassystemet och vad ska man säga? Kan inte jämföra detta system med något annan förutom original, men behöver jag det för att konstatera att jag inte saknar originalljudet för fem öre? Noes. Det är som natt och dag. Kommer inte köra med dB-killer i, utan dB-killer blir det alldeles lagomt (jag vill absolut inte ha mer, det skulle i det närmaste bara bli obekvämt). Blir det längre turer i sommar kommer jag nog införskaffa mig ett par proppar för öronen.

Ja, det låter bra! Det ska fan låta när man kommer. Men ibland gör DB-killer så man får ett litet lägre ljud, men finare. Kan vara värt att testa och se hur det låter. På min z750 körde jag utan DB... det va ett sjukt ljud...

Hojen står i Göteborg och jag är på utbildning i Växjö, inte mycket att göra. Min hugger kom fram idag också... ska nog skicka iväg tösen så hon får hämta allt till mig! :tummenupp
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Bägge två är ju Kul hojar men saknade effekt och annan utväxling i Xj6an ... Där av bytet.. men men :O

Jo, helt klart. Gillar xj6an men saknar också effekt och vrid i den. Z750 är ju en jävla maskin... har kört två olika R6or innan, men gillade fan Z750 bättre, mycket bättre
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Kan du verkligen vänta till fredag? ;)


Jag har kört med en liten tur med avgassystemet och vad ska man säga? Kan inte jämföra detta system med något annan förutom original, men behöver jag det för att konstatera att jag inte saknar originalljudet för fem öre? Noes. Det är som natt och dag. Kommer inte köra med dB-killer i, utan dB-killer blir det alldeles lagomt (jag vill absolut inte ha mer, det skulle i det närmaste bara bli obekvämt). Blir det längre turer i sommar kommer jag nog införskaffa mig ett par proppar för öronen.

Huggern och tankpaden kom idag också... vill hem :(
 
  • Gilla
Reaktioner: Eld

Denso

Medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha XJ 6 2010
Är det någon som testat Biltemas depåstöd för bakhjul,funkar den på våra XJ 6 hojar
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Btw, har du känt någon effektskillnad på hojen? Hyr mycket vägde nya/gamla systemet?

Nja, lite kanske, men vet inte om det är en placebo-effekt eller inte. Det är inte så pass att jag konstatera det och vara övertygad själv i alla fall.
Ska i så fall vara i det lägre registret, men kan lika gärna ha fel. Det känns som en effektskillnad i sig att höra ljudet när man accelererar dock :D Det nya systemet väger runt 2 kilo (det är stainless steel-varianten). Det gamla vägde betydligt mer, men kan inte uppskatta någon vikt.

+ Betydligt lättare
+ Betydligt bättre ljud
+ Betydligt snyggare

- Det kostar pengar (som allt annat här i världen)

Fler minus än så, kommer jag inte på.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Nja, lite kanske, men vet inte om det är en placebo-effekt eller inte. Det är inte så pass att jag konstatera det och vara övertygad själv i alla fall.
Ska i så fall vara i det lägre registret, men kan lika gärna ha fel. Det känns som en effektskillnad i sig att höra ljudet när man accelererar dock :D Det nya systemet väger runt 2 kilo (det är stainless steel-varianten). Det gamla vägde betydligt mer, men kan inte uppskatta någon vikt.

+ Betydligt lättare
+ Betydligt bättre ljud
+ Betydligt snyggare

- Det kostar pengar (som allt annat här i världen)

Fler minus än så, kommer jag inte på.


Får du avgasknallar? Det kommer inga eldflammor eller annat skumt som kan tyda på att bladningen blir fel med nya systemet och att en mappning måste göras?
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Får du avgasknallar? Det kommer inga eldflammor eller annat skumt som kan tyda på att bladningen blir fel med nya systemet och att en mappning måste göras?


Avgasknallar, någon gång. Inte ofta. Flammor, inte märkt något sådant eller något annat skumt, nope. Det är säkert nyttigt att mappa ändå, om inte annat just för att få ut så mycket effekt som möjligt. Men så kostar det ju lite pengar också..
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Avgasknallar, någon gång. Inte ofta. Flammor, inte märkt något sådant eller något annat skumt, nope. Det är säkert nyttigt att mappa ändå, om inte annat just för att få ut så mycket effekt som möjligt. Men så kostar det ju lite pengar också..

Isåfall ska man köpa PC, luftfilter och skicka den på mappning (om man inte kör med PC-mappen) och det blir en ganska stor summa. Läste att man kunde få ut UPP TILL 10 hästar om du hade en bra mappning och om hojen är rätt inkörd etc. Känns kanske lite saftigt att blåsa 5000 + mapp för "upp till" 10hk, eller?
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Isåfall ska man köpa PC, luftfilter och skicka den på mappning (om man inte kör med PC-mappen) och det blir en ganska stor summa. Läste att man kunde få ut UPP TILL 10 hästar om du hade en bra mappning och om hojen är rätt inkörd etc. Känns kanske lite saftigt att blåsa 5000 + mapp för "upp till" 10hk, eller?

Ja precis, pengamässigt drar det iväg som fan. Har man cash och lust, visst. Jag har varken ;) Eller det är klart, om någon givmild person frågar om jag vill ha en powercommander gratis o.s.v, kör ba!
 
Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Isåfall ska man köpa PC, luftfilter och skicka den på mappning (om man inte kör med PC-mappen) och det blir en ganska stor summa. Läste att man kunde få ut UPP TILL 10 hästar om du hade en bra mappning och om hojen är rätt inkörd etc. Känns kanske lite saftigt att blåsa 5000 + mapp för "upp till" 10hk, eller?

Ja. Håller med.

Så länge det bara smäller lite vid gasavdrag så är det ju lungt. Det är ju inte skadligt för motorn direkt om det inte uppkommer väldigt ofta.(tror jag), jag menar tror ju knappast att ens hälftenav alla som byter system idag kör mapp osv om man inte vill åt fler hästar.

Jag resonerar så här: Om jag köper nytt helsystem så kör jag med detta denna säsong och verkligen känner på om jag vill behålla hojen även nästa säsong. Och om jag är nöjd med mc och allt då kan det ju vara värt att lägga dessa 5 lax på optimering osv.
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Ja. Håller med.

Så länge det bara smäller lite vid gasavdrag så är det ju lungt. Det är ju inte skadligt för motorn direkt om det inte uppkommer väldigt ofta.(tror jag), jag menar tror ju knappast att ens hälftenav alla som byter system idag kör mapp osv om man inte vill åt fler hästar.

Jag resonerar så här: Om jag köper nytt helsystem så kör jag med detta denna säsong och verkligen känner på om jag vill behålla hojen även nästa säsong. Och om jag är nöjd med mc och allt då kan det ju vara värt att lägga dessa 5 lax på optimering osv.

Ja, exakt... det låter vettigt!
Men det smäller ju ur originalblåset med, testa själv. Det gör det på alla hojar när man varvar upp ordentligt och släpper trycket snabbt. Motorn hinner inte förbränna all bensin som kommer och när bensinen sedan trycks ut i avgassystemet så blir den varm och eftertänder. Saken är bara den att det låter mer med det nya systemet (självklart eftersom det är mindre ljuddämpning)

Så sålänge som det inte sprutar eld hela tiden så är det bara att köra!
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Tycker allt hon är rappare i de lägre registrena. Du får rätta mig om jag har fel när du slängt på ditt. Jag hade ingen acceleration från stillastående färskt i minnet när jag monterade mitt.
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Påväg hem och ni vet vad det betyder?! Dock så har UPS tabbat sig så mitt helsystem ligger på andra sidan Göteborg. Måste pendla dit med buss, i arbetskläder, stora väskan och allt :p
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Tycker allt hon är rappare i de lägre registrena. Du får rätta mig om jag har fel när du slängt på ditt. Jag hade ingen acceleration från stillastående färskt i minnet när jag monterade mitt.

Jag fick ingen instruktionsbok eller sådär, lite mysko. Och hur fan får man ut db-killern?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top