Yamaha XJ6-Tråden

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tjena, jag är helt ny på forumet.
Såg att det inte fanns mycket om yamahas senaste modell av xj6.

Har precis klarat teorin, idag faktiskt och håller på att träna inför uppkörning.
Jag letar efter en hoj som är max 1 år gammal eller helt ny, den ska klassas som "touring" då man får billagare försäkring och får inte kostam er än 70.000kr.

Hittade att yamaha hade denna skönhet (XJ6) för ett nypris av 64900kr.

Min fråga är då följande ; Har någon erfarenhet av den här hojen?
Är det en bra hoj att börja med, eller "tröttnar" man på effekten fort.:D

MVH
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag tror den är idealisk att börja med!
Smidig och lätthanterlig.
Lycka till :)
 

cripz

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha XJ6
Jag är väldigt nöjd ägare till en XJ6-N

Har haft den i ungefär en månad nu och har hunnit med 65 mil hittills och jag kan säga så mycket som att jag är jävligt nöjd med hojen so far!

Väldigt lätthanterad hoj med ett grymt bottendrag för att vara så liten, 600cc och 78 hästar är ju inget som skrämmer direkt. Motorn känns klockren och allting svarar hur fint som helst.

Har även hunnit med att byta skylt o blinkershållare så att den nu sitter direkt under bakljuset, grymt mycket snyggare o ganska billigt (850 med frakt på ebay)!

Dra gärna ett PM till mig om du vill ha bilder eller mer info.

M.V.H Christian
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Tack för ett bra svar! äntlige en åkare. Ja, skicka lite bilder.
PMa mig eller maila, eller varför inte msn.

Verkar vara rätt hoj!:yoparty
 

cripz

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha XJ6
Dra mailadressen i ett PM till mig så ska jag maila lite foton. Om det är något speciellt du vill ha foto på så säg till!
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Jag står o väger mellan XJ6 -09 och ER6 -09
Skulle provkört båda på MC-dagarna i Gbg men nån snubbe klotade precis när jag skulle ut o sen blev det försent.
Kommer att provköra dem i början av juni istället.
En polare berättade att han provkört Xj6 men att det kändes som en 125cc rent motormässigt..
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Hejsan, tråkigt att han tyckte det.
Vad kör han annars? (tänkte så at than inte åker R1 med 185hk)

Skriv gärna när du har testat!

Har inte åkt så mycket motorcyklar, tränar på en KTM 525 och körskolans honda 750, inga monster direkt.
 

cripz

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha XJ6
Grym 125 kubikare isåfall :tummenupp

Beror ju som sagt på vad man är van vid att köra. Jag funderade själv på en ER6 innan men har tyvärr inte provkört någon men så föll jag för XJ6:an vid första ögonkastet.
 

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
ER6an blir mitt andra val om man inte får tag på XJ6, den är ju slut i hela landet, enda chansen att få är om någon avbokar osv.

Har pratat med Yamaha-center där jag bor ( Västerås ) och det lät tveksamt.
Finns inget hos Yamaha i japan heller konstigt nog....tråkigt det.
ER6an har så fult framlyse tycker jag.
 

Pro-Z

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha XJ6 -09
Hej.

Jag var nog en av dom första i sverige med att köpa denna hoj, fick den den 27 Januari och beställde den i december men då fanns den inte att leverera ;)
Jag hade ögonen på en FZ först men när jag fick syn på den här så beställde jag direkt.

Och jag ångrar det inte det minsta. Den är rapp, smidig och lättkörd.
I början så blev det ganska snäll körning eftersom jag ville köra in den ordentligt men idag hämtade jag ut den från 100 mila servicen och testade att maxa den och den skjuter på riktigt bra upp till varvspärren.
Tog även bort trottelstoppet idag som enligt uppgifter ska ge 20 hk. Dock verkar den inte vilja ge mig mera soppa på 6ans växel vid fullgas, kanske är den inte mappad för körning utan trottelstoppet ?

Det är synd på en sån fin hojj att den är slutsåld. Dom har ju även höjt prislappen 5kkr nu. Dom är väl giriga dom också :p

Detta är mina första gathojj så jag kan ju inte jämföra med andra men jag är helt nöjd.
Jag har tidigare kört Honda XR650 -00. Yamaha Yz450 -07. Men det går inte att jämföra på samma sätt.

Mvh
 

cripz

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2008
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha XJ6
Kul att det dyker upp någon mer som har en XJ6.
Med tanke på att den är slutsåld överallt så borde det väl dyka upp lite fler i den här tråden snart!

Hur mycket gick 100milaservicen på?
Min ska in alldeles strax nämligen!
 

Pro-Z

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha XJ6 -09
Hej !

Jo dom börjar dyka upp lite, såg faktiskt två st xj6or på vägen upp till falun förra helgen ;)

100mila servicen gick på 1344 kr på motorhuset här i nyköping. Olja, filter och allmän översyn.

Edit: angående fullgasproblemet i mitt förra inlägg så är det nu löst. Flärpen som jag bände upp som går emot trottelstoppet går även emot skruven som justerar tomgången, därav blev min tomgång uppfuckad och tps sensorn verkar få fnatt vid fullgas då eftersom jag inte får det problemet längre då jag fixat så tomgångskruven ligger emot som den ska.

Jespersonger: kolla in blocket efter annonser, det verkar vara en hel del företag som annonserar ut xj6or. Kanske någon av dom har hojjen på lager.
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
jag har gjort det samma, ser klart trevligare ut ;)
Jag är väldigt nöjd ägare till en XJ6-N

Har haft den i ungefär en månad nu och har hunnit med 65 mil hittills och jag kan säga så mycket som att jag är jävligt nöjd med hojen so far!

Väldigt lätthanterad hoj med ett grymt bottendrag för att vara så liten, 600cc och 78 hästar är ju inget som skrämmer direkt. Motorn känns klockren och allting svarar hur fint som helst.

Har även hunnit med att byta skylt o blinkershållare så att den nu sitter direkt under bakljuset, grymt mycket snyggare o ganska billigt (850 med frakt på ebay)!

Dra gärna ett PM till mig om du vill ha bilder eller mer info.

M.V.H Christian
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Hej.

Jag var nog en av dom första i sverige med att köpa denna hoj, fick den den 27 Januari och beställde den i december men då fanns den inte att leverera ;)
Jag hade ögonen på en FZ först men när jag fick syn på den här så beställde jag direkt.

Och jag ångrar det inte det minsta. Den är rapp, smidig och lättkörd.
I början så blev det ganska snäll körning eftersom jag ville köra in den ordentligt men idag hämtade jag ut den från 100 mila servicen och testade att maxa den och den skjuter på riktigt bra upp till varvspärren.
Tog även bort trottelstoppet idag som enligt uppgifter ska ge 20 hk. Dock verkar den inte vilja ge mig mera soppa på 6ans växel vid fullgas, kanske är den inte mappad för körning utan trottelstoppet ?

Det är synd på en sån fin hojj att den är slutsåld. Dom har ju även höjt prislappen 5kkr nu. Dom är väl giriga dom också :p

Detta är mina första gathojj så jag kan ju inte jämföra med andra men jag är helt nöjd.
Jag har tidigare kört Honda XR650 -00. Yamaha Yz450 -07. Men det går inte att jämföra på samma sätt.

Mvh
det verkar som du redan har ideérom hur den ska bli piggare ;) fortsätt gärna fylla på vartefter, jag hade tänkt mej pc5 ny pipa när sån kommer samt filter...men den är ju fortfarande så ny att det inte finns grejjer än. till killen som startade tråde kan jag bara hålla med mina två bröder* om att hojen är super skön. jag har haft ett antal olika under åren och brukar köpa hoj efter behov och tycke, inte efter hk. den är helt klart en rolig allround hoj.
 

Pro-Z

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha XJ6 -09
El kalif,

Njao egentligen inte, jag fick ett tips om det där med trottelstoppet vilket verkade kul.
Som du säger så finns det inte så mycket eftermarknad ännu. Får se senare vad man handlar sen ;)

Scalp, ok. Jag har inte provat din heller.... jag hade ingen anledning att gå över till andra sidan hehe. Jag blev mest avskräckt från lyset på er6an... inte alls i min smak
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
såg föresten att rizoma.com har lite lull-lull till xj6an. riktigt fin design och finish
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top