Indraget körkort

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
det är väl den första olovliga körningen du gör så den är inte grov (1),det är en formulering polismannen trott och den ska du få väck för den är både dyr och jobbig.bort med det erkännandet:tummenupp
minst 6 månaders indragning på grov och då blir det omtagning automatiskt (2).dessutom minst 12 mån på länsstryrelsens konsekvensstraff.det tar de dessutom 1.5 år att bestämma sig för hur dum du var även om du sista halvåret ringer dagligen och frågar.kostar med 21000 före skatt 14100 för grov olovlig och då var smädelse av polisman gratis:)

(1) Jo, det är grov olovlig körning eftersom han tidigare haft körkort för den behörigheten.

(2) Det blir det inte alls det. Gränser för omtagning är om spärrtiden är mer än 1år (man skiljer på 1år och 12mån).

Till TS: Normalstraffet är 6mån spärrtid, men du kan få mer. Och, ja, det ingår fängelsestraff i repertoaren för grov olovlig, men det lär inte vara aktuellt här. Dessutom klarar man sig vanligen med 1mån fotboja istället för fängelse.
 

Joeni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2004
Ort
Stockolm
Hoj
cbr900rr -92
Det som kan vägas in, om arbetsgivaren skriver till länsstyrelsen, är det faktum att man riskerar bli av med jobbet om indragningen blir för lång. I det fallet blir nämligen straffet orimligt hårt och en mildring kan ske.
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Det är väl inte så fel forum som vissa påstår???? :va

Jag menar han raijsade ju med bilen. :)
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Precis det jag inte vill råka ut för... har indraget kort just nu på 2 månader och nu har det gått 1 månad... Kör eget som snickare, och det är lite svårt att ta verktygen och material på bussen/tunnelbanan.
Denna vecka hörde jag att dom ska ha mycke kontroller, så det blir till att ligga lågt denna vecka i alla fall...

Det som stör mig lite granna är att jag såg i polisrapporten är att dom kryssat i att det skedde inom tätbebyggt område, men detta hände på en motortrafikled. Pratade med polisen som har hand om ärendet, och han höll med om att det var fel.
 
Last edited:

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Jag förstår inte alls detdär med att man kan vända sig till länsstyrelsen och berätta om hur viktigt ens körkort är för att behålla jobbet. Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt - Absolut. Och alla kan göra fel. Men att köra för fort är ett medvetet risktagande. Man vet om att det kan få konsekvenser som indraget körkort. Är man då så beroende av sitt körkort i jobbet så kanske man ska väga in det i beräkningen om det är värt att köra för fort.

Hur kan fint väder och några minuters fartkänning vara värt indraget körkort (förbud mot att köra något fordon) och flera tusen i böter samt i värsta fall ett förlorat jobb?

Förlåt för moralpredikan. :) Och jag känner själv folk som har fått tillbaka körkortet genom att kontakta olika myndigheter och liknande. Unnar dom absolut det. Men jag kan inte låta bli att fundera över det ändå...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top