Start av MotoGP-hoj

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Skulle kunna ta det här i teknikforumet men det finns säkert någon här som kan svara :)

I helgen pratade de svenska kommentatorerna om hur de olika MotoGP-hojarna startas och om de gick att rulla igång eller inte. Enligt dem hade tex Yamaha en knapp/spak som låser slirkopplingen så att de kan starta hojen via bakhjulet (den där mojängen med hjul som de kör in under bakhjulet). Det skulle innebära att tex Rossi kunde rulla igång sin Yamaha själv om han fick stopp ute på banan.

Däremot var det enligt kommentatorerna inte möjligt att göra samma sak med Suzukin eftersom den startas med en maskin direkt på vevaxeln.

Som mindre kunnig på motorer undrar jag om det där med Suzukin stämmer?
När bakhjulet rullar måste väl vevaxeln röra sig och varför skulle det då inte gå att rulla igång den själv?
 

SpeedKing!

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Västerås
Hoj
70-tals suzuki
Kanske eftersom Suzuki inte kan koppla ur slirkopplingen som Yamaha verkar kunna.
Alltså när föraren släpper upp kopplingen för att koppla ihop vevaxel med bakhjulet så slirar det bara på suzukin.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kanske eftersom Suzuki inte kan koppla ur slirkopplingen som Yamaha verkar kunna.
Alltså när föraren släpper upp kopplingen för att koppla ihop vevaxel med bakhjulet så slirar det bara på suzukin.
Men det går ju utmärkt att rulla igång en gathoj med slirkoppling, är det något hos en MotoGP-hoj som gör det omöjligt?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Men det går ju utmärkt att rulla igång en gathoj med slirkoppling, är det något hos en MotoGP-hoj som gör det omöjligt?
Högre kompression och en sjukt hög etta, kanske? Bästa springfart renderar 122 rpm på motorn, cirka. Jag tror inte att det är nån semesterresa att putta igång M1-an heller, även om det nu skulle kunna gå om man spärrar slirkopplingen.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Högre kompression och en sjukt hög etta, kanske? Bästa springfart renderar 122 rpm på motorn, cirka. Jag tror inte att det är nån semesterresa att putta igång M1-an heller, även om det nu skulle kunna gå om man spärrar slirkopplingen.

hur räknade du ut hur fort går den på ettan...och hur mycke varvar M1-an ...

varv fart
17000 =170
10000 =100
1000 =10
122 =1,22

Km/h eller Mp/H....:D

mina gissningar (dock tror jag hojjarna varvar mer iaf duccen på högre växlar)

men hur jäkla fort går dom på ettan 250??? (jag tog 170 och 17000 för att det var enkelt att överskoda)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
hur räknade du ut hur fort går den på ettan...och hur mycke varvar M1-an ...

varv fart
17000 =170
10000 =100
1000 =10
122 =1,22

Km/h eller Mp/H....:D

mina gissningar (dock tror jag hojjarna varvar mer iaf duccen på högre växlar)

men hur jäkla fort går dom på ettan 250??? (jag tog 170 och 17000 för att det var enkelt att överskoda)

Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Högre kompression och en sjukt hög etta, kanske? Bästa springfart renderar 122 rpm på motorn, cirka. Jag tror inte att det är nån semesterresa att putta igång M1-an heller, även om det nu skulle kunna gå om man spärrar slirkopplingen.
Må så vara men nu får du faktiskt ta och svara på frågan! :gnissla

Om det går att springa igång M1:an, varför skulle man inte kunna göra det med en GSV-R800?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Må så vara men nu får du faktiskt ta och svara på frågan! :gnissla

Om det går att springa igång M1:an, varför skulle man inte kunna göra det med en GSV-R800?

Men du får väl läsa också...

De kanske har lite effektivare slirkopplingar än vad som sitter på gathojar. Om du då inte kan spärra den kommer för mycket putteffekt att slira bort i kopplingen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men du får väl läsa också...

De kanske har lite effektivare slirkopplingar än vad som sitter på gathojar. Om du då inte kan spärra den kommer för mycket putteffekt att slira bort i kopplingen.
Sure, men det jag undrade var varför en hoj som startas på vevaxeln inte skulle gå att rulla igång, oavsett slirkoppling eller inte.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Sure, men det jag undrade var varför en hoj som startas på vevaxeln inte skulle gå att rulla igång, oavsett slirkoppling eller inte.

För att du förmodligen behöver vara Usain Bolt för att få upp tillräckligt med fart!!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sure, men det jag undrade var varför en hoj som startas på vevaxeln inte skulle gå att rulla igång, oavsett slirkoppling eller inte.

Det har inget med varandra att göra det är bara de inkompetenta kommentatorerna som tror det....

Suzuki hhar väl klassiskt valt vevstart då deras pneumatiska ventiler har behövt det men om det gäller att återstarta ute på banan så borde det inte spela någon roll....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det har inget med varandra att göra det är bara de inkompetenta kommentatorerna som tror det....

Suzuki hhar väl klassiskt valt vevstart då deras pneumatiska ventiler har behövt det men om det gäller att återstarta ute på banan så borde det inte spela någon roll....
Tack Boris, nu kan jag släppa det här och gå vidare :D :tummenupp
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Skulle vara jobbigt med en slirkoppling som är så slapp att hojjen inte motorbromsar alls.

Tror som Boris att kommentatorerna och deras anhängare snackar i nattmössan.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top