REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Resultat 1 till 15 av 15
    BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet

Start av MotoGP-hoj

Skulle kunna ta det här i teknikforumet men det finns säkert någon här som kan svara

I helgen pratade de svenska kommentatorerna om hur de olika MotoGP-hojarna startas och om de gick att rulla igång eller inte. Enligt dem hade tex Yamaha en knapp/spak som låser slirkopplingen så att de kan starta hojen via bakhjulet (den där mojängen med hjul som de kör in under bakhjulet). Det skulle innebära att tex Rossi kunde rulla igång sin Yamaha själv om han fick stopp ute på banan.

Däremot var det enligt kommentatorerna inte möjligt att göra samma sak med Suzukin eftersom den startas med en maskin direkt på vevaxeln.

Som mindre kunnig på motorer undrar jag om det där med Suzukin stämmer?
    När bakhjulet rullar måste väl vevaxeln röra sig och varför skulle det då inte gå att rulla igång den själv?

Medlem SpeedKing!s avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    70-tals suzuki
    Kanske eftersom Suzuki inte kan koppla ur slirkopplingen som Yamaha verkar kunna.
    Alltså när föraren släpper upp kopplingen för att koppla ihop vevaxel med bakhjulet så slirar det bara på suzukin.

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av SpeedKing! Visa inlägg
    Kanske eftersom Suzuki inte kan koppla ur slirkopplingen som Yamaha verkar kunna.
    Alltså när föraren släpper upp kopplingen för att koppla ihop vevaxel med bakhjulet så slirar det bara på suzukin.
    Men det går ju utmärkt att rulla igång en gathoj med slirkoppling, är det något hos en MotoGP-hoj som gör det omöjligt?

Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Citat Ursprungligen postat av S&S3M Visa inlägg
    Men det går ju utmärkt att rulla igång en gathoj med slirkoppling, är det något hos en MotoGP-hoj som gör det omöjligt?
    Högre kompression och en sjukt hög etta, kanske? Bästa springfart renderar 122 rpm på motorn, cirka. Jag tror inte att det är nån semesterresa att putta igång M1-an heller, även om det nu skulle kunna gå om man spärrar slirkopplingen.
    Fighting stupidity since 2002

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast) obruTs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Högre kompression och en sjukt hög etta, kanske? Bästa springfart renderar 122 rpm på motorn, cirka. Jag tror inte att det är nån semesterresa att putta igång M1-an heller, även om det nu skulle kunna gå om man spärrar slirkopplingen.
    hur räknade du ut hur fort går den på ettan...och hur mycke varvar M1-an ...

varv fart
    17000 =170
    10000 =100
    1000 =10
    122 =1,22

Km/h eller Mp/H....

mina gissningar (dock tror jag hojjarna varvar mer iaf duccen på högre växlar)

men hur jäkla fort går dom på ettan 250??? (jag tog 170 och 17000 för att det var enkelt att överskoda)
    Besök UMCC:s hemsida
    (köper gärna brio trätågbandelar)
    ((ska bygga kopia av Nordschleife))

Idrott luktar svett
    Sport luktar bensin

Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Citat Ursprungligen postat av obruT Visa inlägg
    hur räknade du ut hur fort går den på ettan...och hur mycke varvar M1-an ...

varv fart
    17000 =170
    10000 =100
    1000 =10
    122 =1,22

Km/h eller Mp/H....

mina gissningar (dock tror jag hojjarna varvar mer iaf duccen på högre växlar)

men hur jäkla fort går dom på ettan 250??? (jag tog 170 och 17000 för att det var enkelt att överskoda)
    Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
    Fighting stupidity since 2002

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast) obruTs avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

och där sparar vi den för framtida behov
    Besök UMCC:s hemsida
    (köper gärna brio trätågbandelar)
    ((ska bygga kopia av Nordschleife))

Idrott luktar svett
    Sport luktar bensin

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Må så vara men nu får du faktiskt ta och svara på frågan!

Om det går att springa igång M1:an, varför skulle man inte kunna göra det med en GSV-R800?

Medlem
    Reg.datum
    dec 2004
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Må så vara men nu får du faktiskt ta och svara på frågan!

Om det går att springa igång M1:an, varför skulle man inte kunna göra det med en GSV-R800?
    Men du får väl läsa också...

De kanske har lite effektivare slirkopplingar än vad som sitter på gathojar. Om du då inte kan spärra den kommer för mycket putteffekt att slira bort i kopplingen.
    www.rolleslitz.se

www.nikasilproffsen.se

Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

Anderstorp*Anglesey (Tÿ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av Rolle Rotax Visa inlägg
    Men du får väl läsa också...

De kanske har lite effektivare slirkopplingar än vad som sitter på gathojar. Om du då inte kan spärra den kommer för mycket putteffekt att slira bort i kopplingen.
    Sure, men det jag undrade var varför en hoj som startas på vevaxeln inte skulle gå att rulla igång, oavsett slirkoppling eller inte.

No one fights the naked guy Michas avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Hoj
    KTM 560smr -06
    KÖPES: KTM 400/450/525 exc ram med papper

Det var inte jag Pärs avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Hoj
    Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
    Sure, men det jag undrade var varför en hoj som startas på vevaxeln inte skulle gå att rulla igång, oavsett slirkoppling eller inte.
    För att du förmodligen behöver vara Usain Bolt för att få upp tillräckligt med fart!!!

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    .
    Det har inget med varandra att göra det är bara de inkompetenta kommentatorerna som tror det....

Suzuki hhar väl klassiskt valt vevstart då deras pneumatiska ventiler har behövt det men om det gäller att återstarta ute på banan så borde det inte spela någon roll....
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

BFF P€RRAs avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hoj
    Njet
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Det har inget med varandra att göra det är bara de inkompetenta kommentatorerna som tror det....

Suzuki hhar väl klassiskt valt vevstart då deras pneumatiska ventiler har behövt det men om det gäller att återstarta ute på banan så borde det inte spela någon roll....
    Tack Boris, nu kan jag släppa det här och gå vidare

Nu med Webbshop för racetillbehör Eskilssons avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    ZX10R -09
    Skulle vara jobbigt med en slirkoppling som är så slapp att hojjen inte motorbromsar alls.

Tror som Boris att kommentatorerna och deras anhängare snackar i nattmössan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Som sagt - sadeln var min analys också med vad som felade på min 675R. Det blev mycket bättre med komfortsadeln men inte perfekt. På RS:en sitter jag riktigt bra. [...]

doolar
Vill du annonsera ovan? Klicka här