Biltemas rörbockningssats

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Köpte deras rörbockningsverktyg för att bocka till kraschbåge till hojen, men får fan inte till det. Alls. Veckar sig bara. Utgår från att röret måste ligga helt tight mot bockningsverktyget, dvs ett 25mm rör måste ha ett verktyg som är 25mm i halvdiameter eller vad man ska säga? Hur kommer det sig att Biltemas 25 mm verktyg är ca 34.5mm och deras 15mm är 23.5mm? Vad gör jag för fel?
 

Dominator-Rocks

Guest
Ditt fel var att du ödslade dina SEK på Biltema, idag är det guldläge att åka ut till mekfirmorna och ge dom bullar :fakta
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
rören bör ju vara minst 2mm i gods?
men om du lägger i röret i själva böjen som va för stor. då ska röret passa ganska bra. iaf på de äldre bockar jag provat.. :confused:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inget fel på biltemarörverktygen om man använder de till vad de är avsedda för,mjuka och halvhårda kopparvattenledningar i första hand.

Inte 100 säker men tror det blir svårt att bocka hårda rör utan värme om man inte vill att det ska vecka sig.

Henrik
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inget fel på biltemarörverktygen om man använder de till vad de är avsedda för,mjuka och halvhårda kopparvattenledningar i första hand.

Inte 100 säker men tror det blir svårt att bocka hårda rör utan värme om man inte vill att det ska vecka sig.

Henrik

Minns inte vad han som bygger v8-triken här på forumet kallar sig, men han använder biltemas rörbock och bockar stålrören till sin ram med den... Så nog ska grövre grejer funka. De små handdrivna däremot tar bara små mjuka rör, men nu snackar vi väl om deras stora hydrauliska... Eller?:va
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Inget fel på biltemarörverktygen om man använder de till vad de är avsedda för,mjuka och halvhårda kopparvattenledningar i första hand.

Inte 100 säker men tror det blir svårt att bocka hårda rör utan värme om man inte vill att det ska vecka sig.

Henrik

qe? vilken rörbock är de som de handlar om? trodde de va den stora...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Värm på med gaslågan på yttersvängen, så funkar det OM det är passande kvallisort på rören.
En av anledningarna till att sömlösa hydraulrör rekomenderas till rambygge är att de är starka men böjbara.
För att rören skall gå att bocka utan att vecka sig i innersvängen, så måste materialet sträcka sig lättare än det trycks ihop.
Därför värme på yttersidan.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
qe? vilken rörbock är de som de handlar om? trodde de va den stora...

Oki,fel av mig,fel verktyg i tanken.

Hårda rör utan värme brukar vecka sig eller bli platta,min erfarenhet,åtminståne om det ska vara en liten radie.

Henrik
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som Bushido redan skrivit så tror jag att den 19-årige talangen In Flames här på SH byggt hela sin feta V8-trike med Biltemas rörbockningssats

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=177751

Bild på puddingen

attachment.php



(Jag skrev ett inlägg om detta i morse men detta inlägg plus många andra tycks ha raderats)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja, precis, biltemas större rörbockningssats är det som gäckar mig.

Värm på med gaslågan på yttersvängen, så funkar det OM det är passande kvallisort på rören.
En av anledningarna till att sömlösa hydraulrör rekomenderas till rambygge är att de är starka men böjbara.
För att rören skall gå att bocka utan att vecka sig i innersvängen, så måste materialet sträcka sig lättare än det trycks ihop.
Därför värme på yttersidan.

Ok, rören jag försökt bocka är 2mm tjocka 25mm i diameter rör i bonnstål (tror jag iaf...) med söm.

Trodde det var halva sanningen, att materialet ska sträcka sig lättare än tryckas ihop (vilket rent teoretiskt ändå borde vara fallet).
Min uppfattning, om möjligen lite felaktig, att verktyget, de gjutna delarna som har kontakt med rören, bör hålla så gott som exakt samma diameter (halvdiamter) som röret man ska bocka. Detta borde, om jag tänkt rätt, göra att materialet inte har någonstans att ta vägen på den inre delen av bockningsradien, eftersom verktygets väggar hindrar röret från att flyta fritt, utan enbart sträckas på utsidan.
Därav min fundering på om biltema har tänkt något speciellt när de designat verktyget eftersom det verktyg för 25 mm/1tum (står ingjutet på verktyget) är runt 34 mm. Något som även följer de andra verktygen för andra dimensioner.
Hmm.. Har Biltema någon hotline man kan ringa och fråga? Och om de har, vilket de bör, är det någon vits så det inte är 400 pers framför i kön och när man väl kommer fram så möts man av en extrajobbande 15 åring vars kunskapsområde sträcker sig över Biltemas moppeprylar (har de moppeprylar btw?!)?.
 
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Stålrör mäts invändigt. Ett rör som då är 1" invändigt bli ju då ca 32mm utvändigt. 25mm utvändigt blir då ca 3/4" invändigt.
2" rör blir tex 60,3mm.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Värm på med gaslågan på yttersvängen, så funkar det OM det är passande kvallisort på rören.
En av anledningarna till att sömlösa hydraulrör rekomenderas till rambygge är att de är starka men böjbara.
För att rören skall gå att bocka utan att vecka sig i innersvängen, så måste materialet sträcka sig lättare än det trycks ihop.
Därför värme på yttersidan.

Nu kan ju inte jag sånt här och det är ju en annan teknik som kanske
passar bättre för större rör, men visst är det väl så att man kan böja
stålrör, utan böjmaskin, genom att bara upprepade gånger värma
innersvängen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu kan ju inte jag sånt här och det är ju en annan teknik som kanske
passar bättre för större rör, men visst är det väl så att man kan böja
stålrör, utan böjmaskin, genom att bara upprepade gånger värma
innersvängen?
Ja.
Man kan krympa materialet med gaslåga.
Men för att göra skarpa böjar med krav på utseende och passform, så behöver man en bockmaskin.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Stålrör mäts invändigt. Ett rör som då är 1" invändigt bli ju då ca 32mm utvändigt. 25mm utvändigt blir då ca 3/4" invändigt.
2" rör blir tex 60,3mm.

Hmm. Det låter ju helt klart som en tänkbar anledning till varför dimensionerna är "fel". Men då kvarstår ändå frågan, säljs bara stålrör i en godstjocklek? Vilket måste vara kontentan av att tillverka ett verktyg vars kontakt med arbetsstycket sker på en diameter som är beroende av både godstjocklek och innerdiameter.

Dina exempel ger en godstjocklek på 3,5mm resp 5,15mm?! Är det någon "standard" man bör känna till? Att rör som tillverkas för att transportera något i (hydraulrör, avloppsrör etc) mäts så skulle jag inte ha några problem att köpa.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hydraulrör anges i ytterdiameter och sedan anges godstjocklek.

Dvs ett 13mm rör är 13mm utvändigt och har sedan 1,5 mm gods.
 

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Tranås
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Det stämmer att hydraulledningsrör anges i ytterdiametern och godstjocklek.
Men hydraulrör anger i alla fall vi med ytter och innerdiameter.
Om man inte tar med de udda dimensionerna 32/25 40/32, utan går på jämna 10-tal så är det antingen 5 eller 7,5 i godtjocklek. 50 eller 55/40 eller 60 eller 65/50 osv.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top