Hjälp med argumenterande text!

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Huddinge
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
I min svenskakurs har jag fått en uppgift att skriva en argumenterande text. Jag har valt ämnet otrohet. Har väl en hyfsad idé om hur jag ska gå till väga, men söker ändå efter lite nya fräscha tankar och synsätt. Det är lätt hänt att man kör fast annars.

Så ...

tips, idéer, tankar?
förslag på en tes?
förargument?
motargument?

Jag är inte intresserad av att plagiera eller fuska.
Är enbart ute på jakt efter en lite inspiration och en knuff i rätt riktning ... :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tränar AIK på Råsunda?
Använder Anja Persson sina tävlingsskidor när hon tränar?
 

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Gör först två roller, en för och en emot. Sedan kan du skriva punkter för varje roll med argument. Vilken roll som är lättast kör du på. Du måste inte skriva något du själv håller med om. Men klart, det kan vara lättare att argumentera utifrån en roll man själv föredrar eller kan hålla med om.

Exempel.

Emot:
Trohet är en självklar tradition. Förr i tiden straffades otrogna hårt och då var även otrohet mer sällsynt. Måhända att männen kom lindrigare undan. Men då kvinnorna inte gjorde det var det ändå mer sällsynt än det är idag. I takt med att vi ser lindrigare på otrohet och i och med kvinnan bejakar sin sexualitet mycket mer kan vi också se en ökning av otroheten. Vi borde värna om traditionerna för att markera en relations värde. Vad är det för mening med en relation om man inte håller sig till en och samma person? Då förlorar ju relationen sin mening och man kan lika gärna vara singel.
Samhället har blivit så sexistiskt att vi glömt vad som är viktigt i livet. Om man känner begär efter andra än sin partner har man bevisligen inte hittat rätt partner. Och det ska väl inte den man är i en relation med behöva lida för? Då bör man väl hellre ta sig i kragen och lämna relationen och antingen inte söka någon ny relation, eller åtminstone vänta med att ingå någon ny tills man träffar någon som man Vill vara trogen mot. Oavsett hur lång tid det tar eller hur svårt det kan tyckas.
Otrogna personer är egentligen bara svaga personer som har problem med sig själva, de klarar inte av att vara ensamma då de inte trivs i sitt egna sällskap, därför måste de hela tiden få bekräftelse från andra. Där ligger en stor del av lösningen, eller förklaringen, hos föräldrarna och uppväxten. Det är ju deras uppgift att ge barnen så pass gott självförtroende att de går in i vuxenlivet med en tillit och kärlek till sig själva så de blir så pass trygga som inidivder att de inte behöver bygga upp någon fasad eller egenkärlek på andra människor eller utomstående faktorer.

För:
Människan har alltid varit otrogen till sin natur. Vi styrs av drifter och det har blivit alltmer tydligt allt eftersom gamla förlegade normer och sociala regler släppt efter på tömmarna. Förr i tiden hade man inte samma möjlighet att leva ut sins lustar utan fick hålla sig till en och samma person som tvång mer eller mindre. Nu när vi är friare, både män och kvinnor, så har vi valt i allt högre grad att inte ingå i långvariga monogama relationer utan väljer att leva friare. Och är otrohet verkligen så hemskt eller ens oförklarligt?
Det är ju nästan omöjligt att hitta en partner som kan stimulera en på precis alla plan, är det då så konstigt att man slutligen ingår en relation med någon man verkligen tycker om som person, men som kanske inte kan ge full stimulans till ens sexuella begär och önskemål? Är det inte idealiskt att leva med en person man är nära på ett vänskapligt plan, men tillfredställa sig på andra håll? Om man inte kan ta sig friheten att vara med andra då och då så tappar ju livet sin spänning och tjusning och ingen skulle orka vara kvar i en långvarig relation. Förmodligen skulle alla vara otrogna om de fick möjligheten, eller bara vågade.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ganska solklart att monogamer är förlorarna. Darwin förklarade ju att vi finns till enbart för att sprida våra gener och i ett monogamt förhållande så är väl optimalt antal avkommor någonstans under tio stycken. Över den mängden så har man en ekonomi som gör avkommorna till loosers som kommer få svårt föra stafettpinnen med gener vidare.

Men vi som lever mer flexibelt kan skaffa oss ett nästan obegränsat antal avkommor som någon annan stackare försörjer. Jag brukar kalla mina för gökungar.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Skriv hellre om något du är emot så du har enklare att formulera motargument. Detta för att svensklärare blir lyriska och våta i byxan av motargument. :fakta
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Gör först två roller, en för och en emot. Sedan kan du skriva punkter för varje roll med argument. Vilken roll som är lättast kör du på. Du måste inte skriva något du själv håller med om. Men klart, det kan vara lättare att argumentera utifrån en roll man själv föredrar eller kan hålla med om.

Exempel.

Emot:
Trohet är en självklar tradition.
För:
Människan har alltid varit otrogen till sin natur. Förmodligen skulle alla vara otrogna om de fick möjligheten, eller bara vågade.


Vilket ambitiöst svar! Kom du på det nu eller hade du underlaget redan. Om du kom på det nu blir jag orolig för vad du gör på din fritid....
 

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Vilket ambitiöst svar! Kom du på det nu eller hade du underlaget redan. Om du kom på det nu blir jag orolig för vad du gör på din fritid....

Jag kom på det nu, och det var väl inte alltför svårt. Tycker inte jag iaf. Det hade väl varit värre om jag skrivit det tidigare bara för sakens skull? Sitta och argumentera med sig själv för att man inte har annat att göra. Ville hjälpa till att ge lite inkörsportar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kom på det nu, och det var väl inte alltför svårt. Tycker inte jag iaf. Det hade väl varit värre om jag skrivit det tidigare bara för sakens skull? Sitta och argumentera med sig själv för att man inte har annat att göra. Ville hjälpa till att ge lite inkörsportar.

Eller så lever du och dina partners ett promiskuöst liv och har förberedda tal för båda eventualiteter? :hihi
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Att mata argument behöver inte ta mycke kraft, tid eller eftertanke, det är ju nåt man får god träning i i skolan. :tungan

Här är mitt bidrag till motargument, och det anknyter lite till det Two stroke man skrev:

"Det livslånga parförhållandet uppkom i bondesamhället där denna typ av stabil enhet var ekonomiskt fördelaktig. Kyrkan förstärkte därefter detta genom att upprätta ett livslångt kontrakt inför Gud där kontraktsbrott kunde bestraffas med döden. Detta, att skuldbelägga en av våra basala drifter, var ett sätt för kyrkan att öka kontrollen på människor och man kan se liknande arrangemang i de flesta större religioner. Man kan även finna kulturer som inte drabbats av detta där man har en helt annan syn på samlevnad. Kyrkans syn på sex har levt vidare från bondesamhällets storfamiljer till industrisamhällets kärmfamiljer och lever än idag kvar i det mer individualiserade informationssamhället. Vår handikappade inställning till sex och våran uppfattning om otrohet som det yttersta sveket är alltså bara en socialt nedärvd vanföreställning, och att porrindustrin överhuvudtaget existerar är ett bevis på detta."
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top