Springa igång hojen?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Är det några problem eller bör man undvika att springa igång en hoj (R1) om den inte startar pga urladdat batteri?

Vet att man bör undvika det på vissa nyare bilar, så tänkte bara dubbelkolla om det är samma: "no no" för sporthojar?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Om batteriet är dåligt så kan laddkrets eller generator gå sönder om hojen går igång och står igång.

Sedan om den blir sur så äre inge bra heller men jag har själv startat min gixxer på detta vis när batteriet höll laddningen dåligt. Detta gav mig inga problem.

Så avgör själv om du anser det är värt att "chansa". Riskerna bedömmer jag som små men visst är det inget jag rekomenderar... Du får säkert fler BW svar snart.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Problemet på bilar är väl att moderna insprutningar vägrar köra in bränsle om batterispänningen ligger under typ 9,6 V (för att rycka in siffra ur huvet som känns bra på nåt sätt), det går alltså inte att springa/bogsera igång en sån om du inte får upp farten tillräckligt för att generatorn skall börja ladda :D

Misstänker att samma sak gäller hojar med sprut, men vet egentligen inte så detta kan mycket väl vara bara dravel :rolleyes:
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja något sådant också.

Problemet på bilar är väl att moderna insprutningar vägrar köra in bränsle om batterispänningen ligger under typ 9,6 V (för att rycka in siffra ur huvet som känns bra på nåt sätt), det går alltså inte att springa/bogsera igång en sån om du inte får upp farten tillräckligt för att generatorn skall börja ladda :D

Misstänker att samma sak gäller hojar med sprut, men vet egentligen inte så detta kan mycket väl vara bara dravel :rolleyes:
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Jag hade en aprilia rsv mille med trasig start motor. Det gick kanon bra att tolka bakom en bil och sedan lägga in en lite högre växel. det är inte att rekomendera 1,2. Är sådant vrid i dessa twinnar.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ok tack för era svar.

Hade inte laddat batteriet så bra, och igår råkade jag låta lysena stå på, när jag tog en liten paus från åkandet. (kanske 20 min) När jag skulle iväg igen starta den inte, så jag sprang igång den. Gick bra dock men var lite fundersam om det var bra eller anus att göra så...
 

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Gsxr
Ok tack för era svar.

Hade inte laddat batteriet så bra, och igår råkade jag låta lysena stå på, när jag tog en liten paus från åkandet. (kanske 20 min) När jag skulle iväg igen starta den inte, så jag sprang igång den. Gick bra dock men var lite fundersam om det var bra eller anus att göra så...

Nyfiken! Hur varmt har du där du bor? Jag har kollat på min termometer, men för mycket snö ivägen:brinnerup
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
jag har sprungit igång min förra hoj o de va inga som helst problem (kawa z750 -06). startade hur snällt som helst:tummenupp
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Nyfiken! Hur varmt har du där du bor? Jag har kollat på min termometer, men för mycket snö ivägen:brinnerup

Tja, när jag ställde på den i lördags var det kanske ca 15-20grader i solen. men det var en lyckoträff, nu är det väl kanske 4-10grader varmt på dagen. Ca 0 på natten.

Använd startkablar istället...

Japp iofs men det funkar bara mellan motorcyklar va? Åkte inte med någon annan hoj, så hade bara en bil i närheten...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp iofs men det funkar bara mellan motorcyklar va? Åkte inte med någon annan hoj, så hade bara en bil i närheten...


Bil går bra. 12V är 12V, hojens startmotorn och elsystem tar sedan så mycket ström de behöver.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Tja, när jag ställde på den i lördags var det kanske ca 15-20grader i solen. men det var en lyckoträff, nu är det väl kanske 4-10grader varmt på dagen. Ca 0 på natten.



Japp iofs men det funkar bara mellan motorcyklar va? Åkte inte med någon annan hoj, så hade bara en bil i närheten...



Ang startkablar. Om du ska starta från bil så får inte bilens motor vara igång för då förstör du MC-batteriet vad jag hört från vad jag skulle antyda vara bra källor.. Det här på grund av bilbatteriet har mycket högre ampere. Om inget annat så gör som jag, köpte en laddare på Micro för 129:- eller något, ser ut som en väggadapter med 2 krokodilklämmor som du laddar batteriet med... Lycka till och kör försiktigt :tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har sprungit igång tre av mina fyra hojar, och kommer säkert att springa igång nuvarande om batteriet blir för dåligt.

Anledningen till att man inte ska bogsera igång moderna bilar är främst att oförbränt bränsle kommer ut i katen och därför kan tillfälligt skada denna. Borde även kunna inträffa på en kat-hoj (och det är väl därför t.ex. Ducce 1098R -08 inte får använda anti-spinn om man inte har racesystem då den reglerade motorn genom att bryta tändning, 1198S klara detta genom att även bryta sprutet), fast vi måste (ännu så länge) inte klara avgastester i samband med besiktning..

Ang startkablar. Om du ska starta från bil så får inte bilens motor vara igång för då förstör du MC-batteriet vad jag hört från vad jag skulle antyda vara bra källor.. Det här på grund av bilbatteriet har mycket högre ampere. Om inget annat så gör som jag, köpte en laddare på Micro för 129:- eller något, ser ut som en väggadapter med 2 krokodilklämmor som du laddar batteriet med... Lycka till och kör försiktigt :tummenupp

Det där skulle jag vilja ha en källa på (ja, att namnge dina bra källor kanske inte säger så mycket men om någon kan peka på en trovärdig verifierbar källa)

Rent elektriskt ser jag ingen anledning till varför ett 12V bilbatteri inte skulle kunna starta ett 12V mc-dito, eller att en bil med körande motor skulle skilja mot en hoj med dito

Att det har olika "Amperer" (antar du menar Amperetimmar) spelar i detta sammanhang ingen roll, det är ett mått på hur mycket du kan ladda upp batteriet, inte på hur mycket ström det faktiskt ger (där skiljer det ganska mycket mellan olika bilbatterier, t.ex. ett Optima mot vanliga, ett nytt mot ett gammalt slitet eller ett nyladdat mot ett taskigt laddat). Bilen kommer reglera så du får en spänning på en 14 volt över batteriet, precis som din hoj ger.

Edit: förtydligande
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Aha, så det går att starta med startkablar från bil oxå. Det var som fan. Kan ju va bra att veta.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag har sprungit igång alla hojar jag haft... 600:an var enklare än litertwinnen, milt uttryckt.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Problemet på bilar är väl att moderna insprutningar vägrar köra in bränsle om batterispänningen ligger under typ 9,6 V (för att rycka in siffra ur huvet som känns bra på nåt sätt), det går alltså inte att springa/bogsera igång en sån om du inte får upp farten tillräckligt för att generatorn skall börja ladda :D

Misstänker att samma sak gäller hojar med sprut, men vet egentligen inte så detta kan mycket väl vara bara dravel :rolleyes:

nyare? de går inte ens på min as gammla BMW 525 från 92.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hur gör ni?

Försökte springa igång min K5 och det var helt omöjligt trots att jag satt på och en kille puttade! Hade iof ingen kräm i batteriet så det kanske inte gick tillräckligt fort för att insprutningen skulle komma igång!

(Jag har sprungit igång flertalet andra motorfordon så jag vet någorlunda hur det går till )
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Jag försökte springa igång min superduke för ett tag sen. (Med ettans växel) gick sådäär, tog tvärstopp! :)

Eftersom jag har laddanslutning till batteriet så kopplade jag in med startkablar till bilen. Så det kan vara ett bra tips att dra ut kablar och ha på ett smidigt ställe fastsatt. Vid behov är det lätt att koppla in laddare eller startkablar.

Jag hoppas inte det är farligt att ha bilens motor igång för det hade jag. Men det är ju bara att prova, går hojen att starta utan att bilen är igång finns det ju ingen anledning att starta bilen.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Hur gör ni?

Försökte springa igång min K5 och det var helt omöjligt trots att jag satt på och en kille puttade! Hade iof ingen kräm i batteriet så det kanske inte gick tillräckligt fort för att insprutningen skulle komma igång!

(Jag har sprungit igång flertalet andra motorfordon så jag vet någorlunda hur det går till )

I med 4:an, choke, ingen gas sen äre bara att kuta allt du äger :yoparty
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
nyare? de går inte ens på min as gammla BMW 525 från 92.

Den räknar jag som modern, dvs den har ju elektroniskt sprut (Bosch motronic?) :tummenupp

Detsamma gällde f.ö. även den Alfa 75 från -90 som jag hade ett par år i slutet av förra årtusendet.

Även om man inte har kräm i batteriet för att köra startmotor kan det mycket väl vara tillräckligt för att hålla spänningen över 10V med sprutet igång, och därmed går det att kuta igång.

Att kissekatter skulle kunna ta skada är ju iofs korrekt, men de gör de ju om man står och njuttar för mycket på startmotorn också (och har fungerande soppaleverans).

/Anders
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top