Dagens bild

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Köpte en dragstar idag av en bilhandlare (!?), 18 år gammal men otroligt välskött! Undrar vem killen i bromma är som haft den innan? Skulle vilja ge han beröm för sin entusiasm om jag kunde! Jag är galet nöjd! Brum brum :)
9ff76e2cdf0eef24118f951a0d8ae068.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_1827.jpg
50 mil idag. Ganska blåsigt men toppen med det nya styret.
Älvkarleby, Skutskär, Gävle, Hofors och Enköping. En bra dag men lite väl tråkiga vägar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En man och hans hoj, BMW R90S från 1970-talet

Sedan han köpte den på 1980-talet med 4000 mil på mätaren har han kört den 48000 mil så den har nu rullat 52000 mil.
Ja den är borrad 2 ggr så nästa gång blir det nya cylindrar och originalkolvar.

Tekniken att komma ombord har jag hört talas om men aldrig sett förrän idag.
Med hojen stående på sidostödet ställer han höger fot på höger fotpinne,
fattar styret och för överkroppen över hojen
reser sig på höger fot och svänger vänster ben över packningen.
 

Bifogat

  • R90S-52000mil-20180924.jpg
    R90S-52000mil-20180924.jpg
    103.2 KB · Visningar: 149
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sedan han köpte den på 1980-talet med 4000 mil på mätaren har han kört den 48000 mil så den har nu rullat 52000 mil.
Ja den är borrad 2 ggr så nästa gång blir det nya cylindrar och originalkolvar.

Tekniken att komma ombord har jag hört talas om men aldrig sett förrän idag.
Med hojen stående på sidostödet ställer han höger fot på höger fotpinne,
fattar styret och för överkroppen över hojen
reser sig på höger fot och svänger vänster ben över packningen.

Att göra en u-sväng med den packningen ser inte ut att vara lätt! :tungan
 

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
Ett foto från lördagens och kanske årets sista långa dagstur. Taget vid Haglebuelva i Buskerud, Norge.

 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
View attachment 444846Älvkarleby, Skutskär, Gävle, Hofors och Enköping. En bra dag men lite väl tråkiga vägar.

Lite roligare hade varit att åkt från Älvkarleby via Dalen till Åsbo, Hästbo, Jordåsen, Överhärde, Forsbacka, Bovik, Årsunda, Gavelhyttan, Torsåker, Stjärnsund (tyvärr är vägen till Svinöhed inte asfalterad än). Ta en extrasväng Långshyttan till E16 och vänd tebax över berget och ta in mot Garpenberg och Fors, mot Lund och Färjan. Ut på 70'ian ett par kilometer och Rosshyttan mot Möklinta. Runhällen via gamla 56'an mot Heby. Upp till Molnebo till Morgongåva ned till Ytterkvarn. Torstuna ned till Enköping.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lite roligare hade varit att åkt från Älvkarleby via Dalen till Åsbo, Hästbo, Jordåsen, Överhärde, Forsbacka, Bovik, Årsunda, Gavelhyttan, Torsåker, Stjärnsund (tyvärr är vägen till Svinöhed inte asfalterad än). Ta en extrasväng Långshyttan till E16 och vänd tebax över berget och ta in mot Garpenberg och Fors, mot Lund och Färjan. Ut på 70'ian ett par kilometer och Rosshyttan mot Möklinta. Runhällen via gamla 56'an mot Heby. Upp till Molnebo till Morgongåva ned till Ytterkvarn. Torstuna ned till Enköping.
Tack för tipsen. Jag får åka tillbaka senare helt enkelt. Jag känner igen namnen från skyltar jag passerat och kartor som jag kollat. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_1833.jpg
Tio år senare...
Idag fick jag igång DR600an efter ett väldigt lågt tempo.
Hojen lämnades ute för att dö 2008. Efter tre år släpade jag in den. Blästrad och pulverlackad ram. Lite sprayburkslackad och polerad.
En vinterhoj ska ha en massa polerad aluminium.
En bra grej när tre av fyra hojar är påställda och klara det är att köpstoppet hävs. Nu kan jag köpa någon hoj till om lusten faller på.
En snubbe trodde att hojen var ny. Det är en 86a. För övrigt Bäst i test 1985!
Han trodde att jag bytt till flatslideförgasare men det var ju original ju!
Utanför Biltema i Haninge träffade jag en DR600-kännare som gav den betyget Cool.
Trevliga stockholmare.
De nya värmehandtagen funkade fint. Visserligen 9+ men ändå. Nu kan vintern komma.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1985, en bra ide på pappret men inte i verkligheten så 1986 var det historia.

Designed by Yamaha’s engineers for the 1985 model year, BASS was the Yamaha acronym for “Brake Acuated Suspension System.” The idea had some merit on paper, but it didn’t work on the track. On the BASS-equipped 1985 Yamaha a cable ran from the rear brake pedal to the shock’s compression valving. When the rider pressed the rear brake pedal, the cable would open a valve in the shock to lighten compression damping. Yamaha’s concept was fairly basic. When you applied the rear brakes in choppy bumps, the torque effect between the wheel, swingarm, chain and shock stiffened the rear suspension — causing wheel hop and chatter. Yamaha was especially sensitive to wheel hop because riders of the day called it “Yamahop.” By opening a valve when the rear brake pedal was pressed, the shock damping would theoretically free up the shock to absorb those braking bumps. The amount of damping change was 12 percent (the equivalent of six clicks out on the compression adjuster). BASS wasn’t a failure through braking bumps (as long as the gas was turned off), but unfortunately, BASS worked anytime the rear brake pedal was pressed and could lighten the shock’s damping on the face of jumps, in smooth corners, when dragging the brakes through whoops or places where you wanted more compression.

Kanske skulle den fungera bättre om man uppdaterade den så att det krävdes både fram och bakbroms samtidigt för att aktivera ventilen.
 

Bifogat

  • BASS.jpg
    BASS.jpg
    5.7 KB · Visningar: 456
  • BASS2.jpg
    BASS2.jpg
    125.3 KB · Visningar: 71
  • BASS3.jpg
    BASS3.jpg
    448 KB · Visningar: 71

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag har en sån däringa stötdämpare liggandes i garaget, har alltid undrat vad den lilla wiren var till.:va
Så det var till broms aktiverad dämpning
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top