Ilsken lilleputt - Nordkorea - framtidscenario ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
http://www.vbs.tv/video.php?id=1438428757

Se alla avsnitt, i ett avsnitt bodde han i princip ensam på ett 20 våningshotell, personalen rullade ut och in samma mat hela tiden i matsalen för att visa att dom minsann hade mat...

Annars är det avsnitt 5 han kommer till vägbaren.

Samma upplägg som i YT:n jag lade in igår, det finns hur mycket tragikomiskt som helst, liknande med hotellet bl.a. De är så jäkla rubbade, och det som slår en är att de faktiskt verkar lite klenare begåvade rent genetiskt eftersom ingen annan diktatur tror på allvar att de kan luras så där. :3freak
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Näe, att folket är hjärntvättade nog att tro på sina ledare är en sak.
(snarare kuvade att inte våga ifrågasätta)

Men att ledarna själva som har tillgång till omvärdens media inte inser att dom bara gör sig löjliga, det är ofattbart.

Den ligger nog en hel del genetisk sinnessjukdom bakom det...

(BTW, har ni hört om Kim Jong's syster, Menta Lee Ill....)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Näe, att folket är hjärntvättade nog att tro på sina ledare är en sak.
(snarare kuvade att inte våga ifrågasätta)

Men att ledarna själva som har tillgång till omvärdens media inte inser att dom bara gör sig löjliga, det är ofattbart.

Den ligger nog en hel del genetisk sinnessjukdom bakom det...

(BTW, har ni hört om Kim Jong's syster, Menta Lee Ill....)

Nu har jag dragit alla 14 filmerna, vaffan delade de upp dem för? :mad:
Bra rullar dock, gillade iofs mitt förslag liiite bättre. ;)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag är faktiskt benägen att tro att Sydkorea som är hyfsat ociviliserat det med

Jag delade din uppfattning innan jag var där.

Skulle nog vilja påstå att det jag såg var ett land som i många hänseenden var mer civiliserat än gamla Svea. Utöver detta var deras ekonomi då (2006) urstark och växte dessutom så det knakade. Sverige kändes som ett uland i jämförelse.

Ur wiki:

The economy of South Korea is a highly developed[1] trillion dollar economy that is the fourth largest in Asia and 13th largest in the world. It sustained double-digit economic growth for decades, growing faster than any other major economy in the 20th century. South Korea's overnight transformation to a wealthy developed country in less than half a century is often called the Miracle on the Han River and earned the distinctive reputation of "Asian Tiger" in the international community.

Today, South Korea is classified as a high income economy by the World Bank and an advanced economy by the IMF and CIA. Its capital, Seoul, is a major global city and a leading international financial centre in Asia.[2] South Koreans enjoy one of the highest living standards in the world and have a high life expectancy and a high level of economic freedom.

Nu har jag dragit alla 14 filmerna, vaffan delade de upp dem för? :mad:
Bra rullar dock, gillade iofs mitt förslag liiite bättre. ;)

Allt finns att hämta i sin helhet på TPB........
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag delade din uppfattning innan jag var där.

Skulle nog vilja påstå att det jag såg var ett land som i många hänseenden var mer civiliserat än gamla Svea. Utöver detta var deras ekonomi då (2006) urstark och växte dessutom så det knakade. Sverige kändes som ett uland i jämförelse.

Ur wiki:

The economy of South Korea is a highly developed[1] trillion dollar economy that is the fourth largest in Asia and 13th largest in the world. It sustained double-digit economic growth for decades, growing faster than any other major economy in the 20th century. South Korea's overnight transformation to a wealthy developed country in less than half a century is often called the Miracle on the Han River and earned the distinctive reputation of "Asian Tiger" in the international community.

Today, South Korea is classified as a high income economy by the World Bank and an advanced economy by the IMF and CIA. Its capital, Seoul, is a major global city and a leading international financial centre in Asia.[2] South Koreans enjoy one of the highest living standards in the world and have a high life expectancy and a high level of economic freedom.



Allt finns att hämta i sin helhet på TPB........

Det var en diktatur fram tills 80-talet har jag för mig och det ger en viss U-feeling med dikaturskap må jag tillstå.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det var en diktatur fram tills 80-talet har jag för mig och det ger en viss U-feeling med dikaturskap må jag tillstå.

Instämmer, men jag blev faktiskt förvånad av vad jag såg. Därborta snurrar hjulen för fullt. När man kommer dit som svensk itutad sen barnsben att sverige är bra och (syd-) korea är ett "u-land" så blev man ganska förvånad när man upptäckte att det var tvärtom.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Fast nu var ju iofs Egypten och Rom högt utvecklade kulturer. Något man knappast kan skylla Nordkorea för.

Det beror ju helt på hur man definierar..
NK kan ju också anses som en högt utvecklad kultur iom att de skjuter upp högteknologiska satelliter för 4 miljarder...

Faraoerna likt Kim Jong styrde sitt herravälde med järnhand och de
(och deras närmaste) levde i lyx och överflöd och byggde kostsamma pampiga pyramider och vackra palats. Slavar byggde dessa pyraminer och hade odrägliga livsförhållanden. För att finansiera dessa byggen beskattades folket hårt, svält var vanligt och livsförhållanderna för bönderna i forna Egypten var långt ifrån livsdugliga... :näsblod
Som i dagens NK ungefär, fast nu är det dyra satelliter som är på modet. :gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har jag dragit alla 14 filmerna, vaffan delade de upp dem för? :mad:
Bra rullar dock, gillade iofs mitt förslag liiite bättre. ;)

Ja visst var dom, jag såg alla i rad jag med, det ger onekligen en inblick i något som har varit väl dolt.

Det finns en TV dokumentär om ett läkarteam som åker dit och gör starroperationer också, man blir illamående av att se den påtvingade fanatismen som tvivelsutan kommer sig av att den minst fanatiske i varje folksamling avrättas, oavsett om det är femhundra eller två personer i folksamlingen....

Sen hittade jag en film på youtube om deras bilindustri också...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det beror ju helt på hur man definierar..
NK kan ju också anses som en högt utvecklad kultur iom att de skjuter upp högteknologiska satelliter för 4 miljarder...

Faraoerna likt Kim Jong styrde sitt herravälde med järnhand och de
(och deras närmaste) levde i lyx och överflöd och byggde kostsamma pampiga pyramider och vackra palats. Slavar byggde dessa pyraminer och hade odrägliga livsförhållanden. För att finansiera dessa byggen beskattades folket hårt, svält var vanligt och livsförhållanderna för bönderna i forna Egypten var långt ifrån livsdugliga... :näsblod
Som i dagens NK ungefär, fast nu är det dyra satelliter som är på modet. :gnissla

Egypten och Rom var de mest civiliserade samhällena på sin tid, Nordkorea är ett av de minst civiliserade på sin. Deras raket störtade i havet direkt för övrigt, enl Japan o US. :rofl (Somn förvisso örmodligen har humor och lätt skulle kunna hitta på det för att reta Den Lille).

Sen hittade jag en film på youtube om deras bilindustri också...

Sluta skryt och börja länka! :mad:
Antar att det blir en fröjd för alla som skall läsa påbyggnad i Nationalekonomi.
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Instämmer, men jag blev faktiskt förvånad av vad jag såg. Därborta snurrar hjulen för fullt. När man kommer dit som svensk itutad sen barnsben att sverige är bra och (syd-) korea är ett "u-land" så blev man ganska förvånad när man upptäckte att det var tvärtom.

Sydkorea är det nya Japan. All ny och ball elektronik finns att köpa där långt innan den kommer till väst. Samsung, LG och en hel drös med andra företag är ju från Sydkorea. Sydkorea har it-infrastruktur som är likvärdig om inte bättre än den vi har, och Sverige ligger ändå i framkant där. Sydkoreanerna är tokiga i Starcraft. :gnissla
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Sydkorea är det nya Japan. All ny och ball elektronik finns att köpa där långt innan den kommer till väst. Samsung, LG och en hel drös med andra företag är ju från Sydkorea. Sydkorea har it-infrastruktur som är likvärdig om inte bättre än den vi har, och Sverige ligger ändå i framkant där. Sydkoreanerna är tokiga i Starcraft. :gnissla

Jag läste oxå nånstans att sydkorea har en av världens högsta självmordsstatistik. Mycket beroende på att de flesta lever på 10kvm och jobbar 32 timmar om dygnet. Jag vet inte den exakta sanningshalten i detta, men det är alltid värt att titta under kjolen innan man knullar så att säga. :)

Det finns ju några inte så vackra sidor av Markus drömland oxå.. :näsblod
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag gillar NK lite faktiskt. Det är bra att de finns. Ännu bättre om US smäller på dom och att de smäller tebax. Dels behöver vi mindre asiater i världen men vi behöver oxå färre blekfeta rednecks. Sverige har allt att vinna på ett riktigt råkurr där. :D
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Egypten och Rom var de mest civiliserade samhällena på sin tid,
Nordkorea är ett av de minst civiliserade på sin. Deras raket störtade i havet direkt för övrigt, enl Japan o US. :rofl (Somn förvisso örmodligen har humor och lätt skulle kunna hitta på det för att reta Den Lille).

Men herregud, jag pratade om principen, det är väl klart att det är en skillnad på ett imperium för 2000-3000 år och dagens samhälle..
Men det finns fortfarande än idag i världen galna diktatorer som förtrycker sitt folk och använder statskassan till att finasiera skrytbyggen medan deras befolkning svälter...
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jag läste oxå nånstans att sydkorea har en av världens högsta självmordsstatistik. Mycket beroende på att de flesta lever på 10kvm och jobbar 32 timmar om dygnet. Jag vet inte den exakta sanningshalten i detta, men det är alltid värt att titta under kjolen innan man knullar så att säga. :)

Det finns ju några inte så vackra sidor av Markus drömland oxå.. :näsblod
Vi har ju även den asiatiska framgångskulturen. Om du inte lyckas är du ingen. För många är självmord en sista utväg för att inte dra skam över sin familj på grund av sitt eget misslyckande.

Men herregud, jag pratade om principen, det är väl klart att det är en skillnad på ett imperium för 2000-3000 år och dagens samhälle..
Men det finns fortfarande än idag i världen galna diktatorer som förtrycker sitt folk och använder statskassan till att finasiera skrytbyggen medan deras befolkning svälter...
Det behövs inte galna diktatorer för det. Vi har svältande människor i exempelvis det underbara landet Sverige. Även Norge, Danmark, USA, Frankrike, Tyskland und so weiter. Samtidigt som vi anser att en helt okänd svensk fånge inte kan åka vanligt flugzeug från amerikatt till svea. Det skall kosta 600 papp. :banana
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Det behövs inte galna diktatorer för det. Vi har svältande människor i exempelvis det underbara landet Sverige. Även Norge, Danmark, USA, Frankrike, Tyskland und so weiter. Samtidigt som vi anser att en helt okänd svensk fånge inte kan åka vanligt flugzeug från amerikatt till svea. Det skall kosta 600 papp. :banana

Nä, självfallet inte, det var mest en liknelse...
Jag tror Kim Jong börjar tappa greppet ordentligt nu och inser att det inte mycket längre går att köra på denna falska show, och använder satellitprogrammet som ett sista desperat försök att hävda sig och sitt land som en utvecklad stormakt inför omvärlden fast det egentligen är ett land i totalt kaos och svält.
Många diktakorer har gjort precis liknande saker innan deras herravälde totalt kollapsade,
(dvs man kan tolka det som ett tecken på svaghet, därav min liknelse)Jag hoppas NK gör så snart.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Många diktakorer har gjort precis liknande saker innan deras herravälde totalt kollapsade,
(dvs man kan tolka det som ett tecken på svaghet, därav min liknelse)Jag hoppas NK gör så snart.

Äh. Vad vinner vi på det? :huvet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men herregud, jag pratade om principen, det är väl klart att det är en skillnad på ett imperium för 2000-3000 år och dagens samhälle..
Men det finns fortfarande än idag i världen galna diktatorer som förtrycker sitt folk och använder statskassan till att finasiera skrytbyggen medan deras befolkning svälter...

Men asså herregud.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top