Ilsken lilleputt - Nordkorea - framtidscenario ?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Nu visar lilleputten Kim Jong & Co tänderna och hotar med vedergällning om någon stör deras raketprov...
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2684379.svd


Hur ser framtidsscenariot ut?

Vad händer om Japan i samarbete med USA skjuter ner raketen och Kim Jong får frispel? Säg att han torpederar några japanska fartyg och drar iväg någon annan misil mot Japan och de i sin tur vedergäller... Vilka ger sig in i leken och vilken sida ställer de sig på?

JOinar de gamla kommunisterna i Kina och Ryssland lilleputt & Co eller vad gör de?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vi skickar Hans Brix såklart! Något Red Alert 4 tror jag inte på.

Så du tror att det är tomt prat från Lilleputt? ...han kommer alltså mest smågnälla på kammaren om USA/Japan skjuter ner hans prestigeprojekt och favorit-fallos?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Så du tror att det är tomt prat från Lilleputt? ...han kommer alltså mest smågnälla på kammaren om USA/Japan skjuter ner hans prestigeprojekt och favorit-fallos?

Kim Jong är säkert kapabel till det. Tveksamt om Kina skulle backa upp om situationen eskalerar dock. Tror inte Kina vill riskera sina USA-dollar på en sån idiotgrej.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Nordkorea kommer, om något, att invadera jänkevänliga syd. När några miljoner soldater väller över gränsen hjälper inte fancy stridssystem signerade västvärlden.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Så du tror att det är tomt prat från Lilleputt? ...han kommer alltså mest smågnälla på kammaren om USA/Japan skjuter ner hans prestigeprojekt och favorit-fallos?

Äsch, så här går det till:

1. Lilleputt skjuter upp sin raket
2. Japan skjuter ner lilleputts raket
3. Lilleputt blir arG.
4. USA kommer från ingenstans med sina hamilton-marinsoldater och fixar alla problem (raketbaser).

Iaf på film....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Äsch, så här går det till:

4. USA kommer från ingenstans med sina hamilton-marinsoldater och fixar alla problem (raketbaser).

Iaf på film....


Enda problemet med det är att Nordkorea har typ fyra gånger fler soldater än USA skickade till Irak.


Frågan är hur stridsmoralen är bland de nordkoreanska soldaterna?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Dels det, men också hur mycket skada man gör med en bambukäpp kontra en M16.

För övrigt var det radioreportage på P1 i morse om Nordkorea.

Är de så dåligt utrustade menar du? Det är ju inte någon somalisk milis vi pratar om trots allt...

Vilket program?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är de så dåligt utrustade menar du? Det är ju inte någon somalisk milis vi pratar om trots allt...

Vilket program?
Ja jag tror de inte ens har mat faktiskt. Youtuba på North Korea och det dyker upp en brittisk 45-min doku om Nordkorea som man gärna genomlider trots Youtube-kvalitet.

På P1 tror jag det var deras fredagsgrej att en utrikeskorr får återge något, och nu var det deras i asien utplacerade tant som intervjuade en exilnordkorean som nu sände radio till NK från SK.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Om NK någonsin hittar på nåt (vilket jag tror att de kommer göra förr eller senare) så kommer det vara en typisk feg-attack i ryggen på USA medans de är upptagna annorstädes (i Iran om några år, tror jag) a'la Japan och Pearl Harbor. Usa kommer att få lite panik eftersom de har mindre och mindre pengar i sin krigsmaskin så de kommer vilja kväsa "the backstabbers" fort som attan. Pang! Nuke rätt in i NK.
Ifall de inte nukar utan kör konventionell attack a'la Irak som kommer NK garanterat trycka av en Nuke och sen är vi igång.
Usa har inte, och kommer defenitivt inte ha kapacitet att bråka med 2 olika aktörer på 2 fronter samtidigt, men samtidigt kommer de inte acceptera att ta nån skit heller.
Titta på historien. Varenda storbråk i världen hittills har gått till på samma sätt. Storlandet muckas upp i klinch och då kommer smällen oväntat i ryggen från en liten men fanatisk operatör som passar på. Sanna mina ord.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Jag tror inte att någon behöver vara rädd för Nordkoreas armé. En armé av utsvultna dvärgar utan någon som helst aning om hur omvärlden ser ut kan ju inte vara så farlig tycker jag.

Det här är ju däremot bara mina fördomar. Jag kan ingenting om krig.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tror inte att någon behöver vara rädd för Nordkoreas armé. En armé av utsvultna dvärgar utan någon som helst aning om hur omvärlden ser ut kan ju inte vara så farlig tycker jag.

Det här är ju däremot bara mina fördomar. Jag kan ingenting om krig.

Det var nog ungefär sådär ryssarna resonerade om Afghanistan oxå. Eller Usa resonerade om Vietnameserna. Underskatta aldrig fanatiker.
EDIT: Speciellt om de sitter på ett par hundra ton atomvapen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
i Iran om några år, tror jag

USA kommer aldrig ge sig på Iran av skäl liknande de i Irak.
Irak är en liten djävla ökenplätt som hade ett risigt försvar och litet stöd från andra länder.
Iran däremot är fyra gånger större än Irak och dessutom bergigt och eländigt så det är i det närmaste omöjligt att invadera med marktrupp. Så om inte någon tokig mulla skickar en kärnvapenspets mot Israel eller mot USA så lär USA låta Iran hållas.......
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Asiater i gemen är lite svåra att förstå sig på.
Kultur och värdegrund skiljer sig oerhört mycket från såväl kristna som muslimska motsvarigheter.
Hade högteknologi varit så avgörande i krigsituationer som en del blivit ilurade, så hade världen sett väldigt annorlunda ut.
Fortfarande vinns de flesta krigen av fattiga bönder med omoderna vapen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det var nog ungefär sådär ryssarna resonerade om Afghanistan oxå. Eller Usa resonerade om Vietnameserna. Underskatta aldrig fanatiker.
EDIT: Speciellt om de sitter på ett par hundra ton atomvapen.

Frågan är bara hur fanatiska nordkoreanerna är själva. De är ju, til skillnad från Afghaner och VIetnameser, snarare hjärntvättade och tvingade än hängivna och fanatiska.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Det var nog ungefär sådär ryssarna resonerade om Afghanistan oxå. Eller Usa resonerade om Vietnameserna. Underskatta aldrig fanatiker.
EDIT: Speciellt om de sitter på ett par hundra ton atomvapen.
Atomvapen är alltid farliga men vi vet väl inte om de har det. Fanatiker eller inte spelar väl ingen roll, allt handlar väl om hur de krigar. Gerillakrigsföring verkar ju vara the shit när man försvarar men om nordkorea anfaller något land så är det väl inte gerillakrig? Det förutsätter väl att man är på hemmaplan. Allt jag vet om krig kommer från plutonen och det jag orkar läsa på wikipedia så rätta mig om jag har fel.

Sen om vi ska dra paralleller till något annat krig så är det väl koreakriget som resulterade i nordkorea och sydkorea? Det vann ju den "goda" sidan i alla fall.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
USA kommer aldrig ge sig på Iran av skäl liknande de i Irak.
Irak är en liten djävla ökenplätt som hade ett risigt försvar och litet stöd från andra länder.
Iran däremot är fyra gånger större än Irak och dessutom bergigt och eländigt så det är i det närmaste omöjligt att invadera med marktrupp. Så om inte någon tokig mulla skickar en kärnvapenspets mot Israel eller mot USA så lär USA låta Iran hållas.......

Jag menade inte att de kommer "ge sig in i Iran" på samma sätt som Irak, men de kommer ju aldrig att dra sig ur konflikterna i Mellanöstern, oavsett vilket land det handlar om. Och med mindre pengar i kassan så blir de på sätt och viss MER involverade och osäkra i den regionen.
Med tanke på mellanöstern ändå är en såpass viktig pjäs i spelet om olja, speciellt för US med redan gigantiska ekonomiska problem, så blir det ju desto viktigare att ha närvaro där.
Och det är just då jag tror att en liten, fanatisk aktör passar på.
Ett försvagat USA som drar tillbaka NATO globalt är perfekt att smälla på i ryggen.
Det kanske inte blir NK som gör det, men det är ju ett ganska passande land. Liten diktatur, styrt med fanatisk hand, har nukes, hatar USA.

Frågan är bara hur fanatiska nordkoreanerna är själva. De är ju, til skillnad från Afghaner och VIetnameser, snarare hjärntvättade och tvingade än hängivna och fanatiska.

Man kan nog jämföra lite med ryssarna i WW2 i Stalingrad. "Antingen skjuter ni mot fienden, blir dödade och hedrade...eller så skjuter vi er och era familjer och ni blir desertörer och eran minnen bespottade."
Oavsett så tror jag inte att NK är intresserade av konventionellt krig med USA. Smäller de på så gör de det med en eller ett par välriktade långdistansrobotar, precis sådanan som de testar nu.

Atomvapen är alltid farliga men vi vet väl inte om de har det.

Tyvärr så vet vi det.
Nordkorea har nukes, frågan är bara om de har kapaciteten att använda dom och i vilken utsträckning. Anledningen till tumultet nu är ju just provskutningen av långdistansroboten. Den är ju nämligen bärare åt nuclear warheads, men dessutom (enligt NK själva) bärare för deras "rymdprogram".

Sen om vi ska dra paralleller till något annat krig så är det väl koreakriget som resulterade i nordkorea och sydkorea? Det vann ju den "goda" sidan i alla fall.

Det finns inga vinnare i krig ;)
Frågar du en random Nordkorean så vetefan om han tyckte att den "goda sidan vann". :)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top