Ipredlagen träder i kraft idag.

Slobodan

///Слобод&#107
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Mariehamn/Åland
Hoj
CB 500
Jobbigt om man får hem "kravbrev" om man har tankat hem en Rocco Siffredi vs Jenna rulle. Sen förklara kravbrevet för tanten :tummenupp
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
haha, bara skylla på att grannen logga in på ditt trådlösa nätverk!
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
tron nog att många kommer att skaffa vpn tjänst för 49kr / månaden eller 450kr/år, känns som ett enkelt och säkert kort.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag har då iaf inte tankat nånting idag, men mitt sug efter warez börjar bli olidligt, så det är nog bara en tidsfråga.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det står nog och laddar som vanligt hemma nu :banana
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Perfekt, internet känns mycket rappare nu när alla jon slutat tanka
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag köper inte riktigt det här med att en printscreen som säger att min ip har laddat ner det här och det här på den och den tiden skulle räcka som bevis... Det var väl nåt uppe om några nördar som hade gjort en så kallad "evidence-maker" som spottade ur sig sådana printscreens med egenhändigt valda ip-adresser för nåt tag sen?:D Så vitt jag hört av mina datakompisar i klassen så håller inte systemet riktigt så bra som politikerna tror (det vill säga att de skulle kunna fälla någon genom att säga "vi vet minsann att du fildelat!") och att det enda som skulle hålla som bevis är om de faktiskt gör en husransakan och tar med sig datorn som det påstås ha fildelats ifrån och där hittar bestående bevis på att fildelning faktiskt har skett. Det kommer säkert skickas ut kravbrev som säger "Du har fildelat, betala en månadslön utan krångel annars stämmer vi dig på fem månadslöner och du har ingen chans att vinna i rätten!", men då ska det bara vara att överklaga för att slippa ifrån skiten. Så jag tror inte att det förändrar särskilt mycket... Framförallt som det finns sätt att dölja sin ip på.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
det enda som skulle hålla som bevis är om de faktiskt gör en husransakan och tar med sig datorn som det påstås ha fildelats ifrån och där hittar bestående bevis på att fildelning faktiskt har skett
Men det kan ändå bli lite svårt att bevisa att det är just du som har gjort det. Antingen så kan det ju vara så att du haft fest och någon annan har suttit och rattat datorn. Du såg ju så klart inte vem det var eftersom du var full som en indian och låg och spydde på dass just då. Eller så kanske det är någon annan i din familj. Eller så kanske en hacker har kidnappat din dator och fildelar via den.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Får väl bara kräva ersättning för den faktiska förlusten,en film kommer då om man åker fast kosta som........en film?

Näthandel på det sättet jag gillar. :)

Henrik
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Får väl bara kräva ersättning för den faktiska förlusten,en film kommer då om man åker fast kosta som........en film?

Näthandel på det sättet jag gillar. :)

Henrik
Nix, tydligen får dem kräva vilka fantasisummor de vill:crash
 

Dominator-Rocks

Guest
Min ljudbok är utläst, måste fixa en ny idag.

Lämna mig ifred ipred! :mad:
 

Snowman89

Guest
Får väl bara kräva ersättning för den faktiska förlusten,en film kommer då om man åker fast kosta som........en film?

Näthandel på det sättet jag gillar. :)

Henrik

Om du "bara" har laddat ner den så ska det vara så. Men om du har delat ut också så kan summan bli i princip hur stor som helst då dom bedömmer hur mkt dom har förlorat pga din utdelning..
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
bör inte google och youtube åka dit för fildelning också???
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men det kan ändå bli lite svårt att bevisa att det är just du som har gjort det. Antingen så kan det ju vara så att du haft fest och någon annan har suttit och rattat datorn. Du såg ju så klart inte vem det var eftersom du var full som en indian och låg och spydde på dass just då. Eller så kanske det är någon annan i din familj. Eller så kanske en hacker har kidnappat din dator och fildelar via den.

Precis. Man kan aldrig vara helt säker på någonting, än mindre i det här fallet. Har därför väldigt svårt att tro att den här lagen förändrar särskilt mycket.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du "bara" har laddat ner den så ska det vara så. Men om du har delat ut också så kan summan bli i princip hur stor som helst då dom bedömmer hur mkt dom har förlorat pga din utdelning..

Ok,har jag missuppfattat det då.

Som jag fattade det så var det en film/låt/bok eller vad det nu är så länge men endast delade ut 1 på 1.

Men dom kanske anser att varje som laddat en liten del från mig är en kopia jag gjort möjlig,undrar hur lagen skulle ställa sig om man hävdar att man bara delat ut 1film när man laddat upp lika mycket man tog ner?

För övrigt så får dom endast begära ut uppgifter om man delar ut så laddar man bara ner så går man fri ändå.

Henrik
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top