Nya regler MC-parkering i Göteborg

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Sätt ner foten på Heden! 2 maj 09-12 genomför Göteborgs Motorcyklister en parkeringsprotest!


Tyvärr inget aprilskämt verkar det som.

Slut på parkerande vid cykelställ from 20 april i år!

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,mcparkering_vid_cykelstall_forbjuds_fran_20_april

Bra det blir mer enhetliga regler för mc-parkering fast illa de blir sämre.

Dags för en gemensam aktion där vi parkerar på vanliga p-platser kanske? En på varje ruta. Heden? Söndagar? (gratis då fortfarande tror jag?) Stora Teatern? Annat ställe där markeringen syns?
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Helt värdelöst, hojar drar både mindre bensin än bilar och tar upp mindre parkeringsplats! Har politiker någonsin beslutat om något bra för våran del?
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Dags för en gemensam aktion där vi parkerar på vanliga p-platser kanske? En på varje ruta. Heden? Söndagar? Stora Teatern? Annat ställe där markeringen syns?

Min körlärare berättade att motorcyklisterna gjorde så i Umeå för ett par årsedan i protest angående parkeringsplatser. Och tydligen så gav det en viss effekt, så jag tycker detta låter som en toppenidé:tummenupp
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Känns som man kommer sätta på vingmuttrar på nummerplåten..
Finns skitbra karborreband att köpa ;) Så slipper du skrammla med skruvar :)

Men varfan ska vi annars parkera? det får ju bli på hela rutor mm. Känns ju jävla skoj att ta hojen till jobbet nu...

fast det klart, parkering kommer nog va mitt minsta problem i sommar... :(
 

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
not
jaha.. kul! jag är med i en protestaktion, de får åtminstonde utöka parkeringsplatser avsedda till hojar.. enl. artikeln finns det 60 st. i hela staden (finns det en karta om var?), det är patetiskt lite i en stad som göteborg.. vi kan ockupera hela parkeringen på södra teatern på lördagen därefter så lär det dra sig en hel del uppmärksamhet.. (får slå en signal till GP bara för säkerhet skull)
 

Bauen

72# Sladdar över allt med noll koll
Gick med
27 Jan 2006
Ort
Inom Vallgraven
Hoj
(Förra Ex:et R-1:a) Nu: Honda xr-650..
jaha.. kul! jag är med i en protestaktion, de får åtminstonde utöka parkeringsplatser avsedda till hojar.. enl. artikeln finns det 60 st. i hela staden (finns det en karta om var?), det är patetiskt lite i en stad som göteborg.. vi kan ockupera hela parkeringen på södra teatern på lördagen därefter så lär det dra sig en hel del uppmärksamhet.. (får slå en signal till GP bara för säkerhet skull)

Ja,,då är de nu att bara samla upp allt mc-folk.......jag är på..
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Ni inser väl att det blir samma regler som alla andra i hela landet redan lever efter.

Bara för att alla andra gör det är det väl inte rätt?
Om alla skulle hoppa från Älvsborgsbron skulle du också göra det? :hihi
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Bara för att alla andra gör det är det väl inte rätt?
Om alla skulle hoppa från Älvsborgsbron skulle du också göra det? :hihi

Nej, men jag kan nog anse att det är mer rätt att parkera på fordonsparkering än på trottoaren bredvid ett cykelställ... inte riktigt jämförbart med cyanidcoctail eller bungyjump utan gummisnodd.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Suck... Det är ont om bilplatser som det är i den här stan, way to spä på problematiken där, kära kommungubbar.. :rolleyes:
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
jaha.. kul! jag är med i en protestaktion, de får åtminstonde utöka parkeringsplatser avsedda till hojar.. enl. artikeln finns det 60 st. i hela staden (finns det en karta om var?), det är patetiskt lite i en stad som göteborg.. vi kan ockupera hela parkeringen på södra teatern på lördagen därefter så lär det dra sig en hel del uppmärksamhet.. (får slå en signal till GP bara för säkerhet skull)

Ja,,då är de nu att bara samla upp allt mc-folk.......jag är på..

Min körlärare berättade att motorcyklisterna gjorde så i Umeå för ett par årsedan i protest angående parkeringsplatser. Och tydligen så gav det en viss effekt, så jag tycker detta låter som en toppenidé:tummenupp


Jag är också på en liten protest auktion :) Självklart ska vi bråka om detta :hihi Lite rättigheter vill vi ju ändå ha...
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Nej, men jag kan nog anse att det är mer rätt att parkera på fordonsparkering än på trottoaren bredvid ett cykelställ... inte riktigt jämförbart med cyanidcoctail eller bungyjump utan gummisnodd.

Nu vet jag inte hur det är i Tokholm med Mc-parkeringar men här i stan finns det inte många, jag känner till 2 st varav en är precis där jag bor...
Om hojar ska börja ställa sig på bilparkeringar så kommer parkeringsbristen bli bra mycket värre än vad den redan är idag.

Man undrar ju hur kommungubbarna tänkte :va
Mer intäkter i form av böter på felparkerade hojar :va
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
många bilister lär ju bli redigt förbannade om de åker runt på en helt full parkeringsplats och letar efter en ledig ruta om de ser flera hojar som ställt sig mitt i varsin ruta, precis som lagen säger.

Kan tänka mig att folk t.o.m. kommer råka ut för skadegörelse på hojen pga att de följer svea rikes lagar
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Nej, men jag kan nog anse att det är mer rätt att parkera på fordonsparkering än på trottoaren bredvid ett cykelställ... inte riktigt jämförbart med cyanidcoctail eller bungyjump utan gummisnodd.
Hur kan det vara mer rätt att ta upp en hel parkeringsruta med en hoj, när det är jävligt ont om parkeringar som det är? Bättre dem sätter av 1-2 parkeringar på var 3-4e gata, så klarar vi ju oss, samt att vi inte tar en hel parkeringsruta var, Det verkar väl jätte dumt att slösa så med "dyr" mark.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Man undrar ju hur kommungubbarna tänkte :va
Mer intäkter i form av böter på felparkerade hojar :va

Även om vi nu skulle betala för oss... så skulle det innebära ofantligt massa pappersarbete för dem, vilket förmodligen skulle resultera i svindyra parkeringspriser sen...

Först ska du betala p-lappen, sen boten du (förmodligen) får, sen skicka in lappen och få tillbaks det du betalt i böter....

Det verkar ju jätte rimmligt :3freak:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hur kan det vara mer rätt att ta upp en hel parkeringsruta med en hoj, när det är jävligt ont om parkeringar som det är? Bättre dem sätter av 1-2 parkeringar på var 3-4e gata, så klarar vi ju oss, samt att vi inte tar en hel parkeringsruta var, Det verkar väl jätte dumt att slösa så med "dyr" mark.

Detta håller jag helt med om... men att klaga över att man inte får ställe motorcykeln bredvid cykelstället (som oftast är på trottoaren) tycker jag lite väl.
Men att göra protestaktionen för att kräva fler platser stöttar jag och är det så att jag är i stan då så kommer jag med. :)

Ni andra som bara klagar på mitt tankesätt utan att komma med lösningar kan väl se här ovan hur det skall funka, man kommer med synpunkt och lösning så kan det gå framåt. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top