BMW K1300S-tråden

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag har nu monterat en Belly Pan på min hoj så den är på väg att bli en K1300S! :tungan

image.jpg
 
Last edited:

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
25 mil idag på nya Dunlop /sportsmart.
Hoppsa dom håller längre ån Metzler M3.
orginal monterade Metzler,höll bara i 500 mil.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Har provkört en K13S en kort runda på stor landsväg, hur beter sig hojen på småvägar? Är inte ute efter en tungrodd hoj och jag fick liksom ingen bra uppfattning under den korta provturen.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har provkört en K13S en kort runda på stor landsväg, hur beter sig hojen på småvägar? Är inte ute efter en tungrodd hoj och jag fick liksom ingen bra uppfattning under den korta provturen.

En 1300s trivs bättre med och i långa svepande böjar. Det går att köra KNIX på gocart bana, jag har gjort det och flera andra gör det men det är inte rätt sorts plats för en sån hoj. Det funkar mycket bättre på storbana men vikten märks både när man skall bromsa och svänga. Inget kul att uptäcka att bromsarna "tagit slut" när man närmar sig Trösen. Däcken oavsett vilka får veta att de lever. :fakta

Bike beskrev det så väl i sin "katalog" för några år sedan...Det snabbaste som finns för att åka A till B...nej förresten, det snabbaste för att att åka A till Ö på. Löjligt fort, löjligt långt och gärna med packning och passagerare!:)

Så är du ute efter att pluttra runt på små asfalterade fd. grusvägar i 70? Skaffa då ngt annat.
Givet att den väger som den gör så är den ändå förvånansvärt lätthanterad...men jämfört med 848:an som jag skaffade istället så känns en 1300s som ett pansarskepp jämfört med en motortorpedbåt. Diffen på i runda slängar 70 pannor i tjänstevikt märks! Mycket... :fakta

En grej som jag dock saknar och det mycket är fjädringen både den ställbara och duolever framändan! Bästa jag testat, någonsin! :tummenupp
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag har aldrig märkt att det är hojen som sätter begränsningen i någon kurva på en landsväg. Det är bara titta (luta) åt det hållet man vill åka åt så går den dit. Jag har iofs aldrig hittat någon landsväg vars kurvor är lika skarpa som på en en gokartbana men på en sådan bana lär den kännas otymplig. Jag kan dock tänka mig att lite mindre och nättare förare även kan uppfatta k1300 som stor och otymplig på landsväg. Duolevern kan kännas märklig i början då den inte ger så mycket feedback till föraren. Den fungerar dock fint när man vågar lita på den.

 
Last edited:

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Anmäld till Gelleråsen fred 23/5,någon mer som ska dit?
Bra väder på "G":banana
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Nu har jag blivit med K1300S efter att ha varit *dösäker* på att jag aldrig skulle köra en radfyra :)

Har nu gått igenom 4 hojar på två år (min mc-karriär hittills) och samtliga byten har skett hos handlare vilket ju inte är så bra för ekonomin, tokigt dyrt... Har egentligen inte ångrat några hojköp, har gillat alla hojar hittills och man lär sig men nu tror jag det är kärlek på gång, K1300kysS :banana Det är nästan så att jag vill gå ut i garaget (efter en öl såhär på lördagen) och bara sätta mig och lyssna på tomgången med Akrapovicdämparen utan db-killer.

Hade telelever på min förra hoj och trodde det var samma på 13S men oj vad mycket trevligare duolevern är, paralevern är också i en klass för sig själv, inte alls samma studsiga retur som på min (fd.) 1200R. Ser fram mot denna sommaren med en blå-vit-svart 2011 :tummenupp

Någon skrev någonstans att detta är en gentlemans sporthoj (jag är 40+), varför känner jag mig då som ett ivrigt barn? hehehe..
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Någon som kört med Metzler Roadtec z8 interact?
Tänkt monter det till semestern.Hoppas på fler mil,
änn Dunlop Sportmax/Sportsmart som sitter på nu.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Lite tråkigt att det inte skrivs så mycket i tråden, men jag förstår er :) Jag är så väldigt nöjd med denna hoj och den har ju nästan all utrustning man kan tänka sig så man kör ju hellre än skriver här. Så mycket att modda finns det inte på min hoj i vart fall.. Synd jag har så nya däck bara för de litar jag inte till fullo på men det är ju ett litet problem.

Hursom helst så funkar hojen bra på småvägar, mitt största orosmoment. Den är svår som f-n att vända på en riktigt smal väg men annars funkar allt perfekt och det är ett underbart vrid i motorn, det blir väldigt svårt nästa gång man skall byta hoj...

Har dock en fråga ang. en "day trip"-bag. Några tips där? Behöver kanske 5-8 l. Helst skulle jag vilja ha en tailbag med snabbfäste utan extra bottenplatta (har pakethållare, har sidoväskor för större trransposrter). Har googlat runt lite och hamnar alltid på tankväska som jag tänkte försöka undvika. Det är dessutom rätt dyrt, typ en 1200-1500 spänn för ett tankfäste och en liten fjuttväska på 5-8 l.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag kör med BMW softbag 2 small. Kanske är onödigt stor för din del?
Vart lägger ni nycklar och mobil etc när ni är ute och åker? Platsen under sadeln är obefintlig på denna modell.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    144.2 KB · Visningar: 153
Last edited:

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Elgasen, tack för bilden, har hittat många bilder softbag men fanimej om folk har vett att fota så man ser den i perspektiv till hojen -- bara närbilder överallt. Din bild, perfekt, tack! :tummenupp Tvivlar inte på att Softbag 2 är sjukt nice (jag vill ha en!) men jag har sidoväskorna och ingen långtur inplanerad, hade tjackat softbag direkt i sådana fall.

Mitt behov är mer en vattenflaska, nycklar, snusdosa, kanske en plånbok och "lite krafs".. Måste man lägga ut en 12-1500 spänn på en tankväska med snabbkoppling?

På tal om original sidoväskor, jag fattar det inte, det är som en synvilla när man ser insidan men det går ned en Schuberth C3 Pro i sidoväskan, lätt. Lysande när man stannar till, skall se om ryggskyddet inte går ned i den andra väskan, klockrent när man råkar köra förbi GeKås. Dumpa utrustningen så gott det går, in och handla småkrafs när man ändå är i krokarna.

Som sagt, sugen på softbag men behovet är liten lagring...
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Det blev en Givi tankbag med deras snabbfäste och en konstruktion som gör att väskan aldrig rör tanken. Till skillnad från andra märken (Motec, Bags connections) så slipper man använda borrmaskin och fundera på positionering. Allt passade perfekt, köpte bf11 (officiellt supportar ju Givi inte K1300) fäste och det passar klockrent. Huvudet på en av de nya skruvarna var halvdant men annars var allt 101% träffsäkert.

Dock så var daytripväskan på 4.5 l inte justerbar i längsled. Ligger kloss mot magen, och magen får inte puta ut.. Men det får den kanske inte ändå på en K1300 hehe...

Själva fästet stämmer på nått sätt in rätt bra med hojen när man ser det IRL, väskan ser ju som alla tankväskor nördig ut men praktisk.

Mitt krav som varit jävligt svårt att verifiera när man kollar små väskor är ju att en 0.5l Loka PET-flaska går ned utan att behöva lägas på diagonalen. I Givi 3D603 går det ned en flaska på bredden högst upp (exakt!) eller två på längden.

Har inte hunnit köra nån längre sträcka men så här ser den ut:
Givi_306d.jpg
Givi_tanklock.jpg

Kommer nog att bli kanon på dagsresor!
 
Last edited:

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Äntligen :banana Nu har jag skrivit på för lev, av en BMW K1300S-14, 30th Anniversary.
Om allt går bra så hämtas den Nästa Fredag 15/8.Man Kanske skulle ha provkört en 1300 innan köp :rolleyes:.
men Efter allt som jag har läst i ett par år angående denna skönhet så Tror jag inte att jag blir besviken.
Så säkert kommer ni få massor av Frågor om denna. (vart kan jag köpa de och Bla Bla m.m) :D
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Kört c.a. 700 mil på Tysklands semestern.
Metzler Roadtec Z8 har mycket mönster kvar.
Jag trodde också däcket var i bra skick men helt plötsligt visade sig corden i mitten.
Det är lite lurigt att se hur slitet däcket är i mitten då det saknas mönster där.
Åk inte ut på någon långresa efter 700 mil på dessa däck.:)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Jag tänkte köpa RIDE IT Kopplings samt Broms grepp. Nu finns det Både korta samt Långa? Korta ska vara ca 3cm kortare, Men Tror ni att det blir för Jobbigt med korta?
Om det blir för Tung jobbat för mina små händer, :gråta
Eller Är Bmw´s Koppling/Broms Reglage Som Smör.. :va
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Jag tänkte köpa RIDE IT Kopplings samt Broms grepp. Nu finns det Både korta samt Långa? Korta ska vara ca 3cm kortare, Men Tror ni att det blir för Jobbigt med korta?
Om det blir för Tung jobbat för mina små händer, :gråta
Eller Är Bmw´s Koppling/Broms Reglage Som Smör.. :va

Jag rekommenderar de långa, visst kanske ser ballare ut med de korta men personligen tycker jag det är betydligt bekvämare med de långa.:)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Okej. :tummenupp Ballt Ja! :D Men Funktion före cool hets faktorn..:D
Var lite inne på `Pazzo`Grepp, Men är dom värda priset? RIDE IT Kostar 1000:-. Har hört att dom ska vara grymma..(Menar Pazzo!!)
Men jag hittar ingen sida som säljer Pazzo? Men jag är ju helt kass på att söka såå :dummer Får väl ringa Döttra så man kan få hjälp..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top