BMW K1300S-tråden

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
LCD instrumentpanel

Någon som har en k1300s med denna instrumentpanel?

[YOUTUBE-ID]5HgRIqasIq4[/YOUTUBE-ID]
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
Någon som har en k1300s med denna instrumentpanel?

[YOUTUBE-ID]5HgRIqasIq4[/YOUTUBE-ID]

Nej.
Lap timer och rekommenderat varmkörningsvarv är
enda ytterligare funktioner utöver min färddator.
Och några lampor förstås.Inget jag skulle betala dyrt för.Bättre att köpa bensin :banana Tack för du visade,det var coolt.
 

eis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000XR
Nej.
Lap timer och rekommenderat varmkörningsvarv är
enda ytterligare funktioner utöver min färddator.
Och några lampor förstås.Inget jag skulle betala dyrt för.Bättre att köpa bensin :banana Tack för du visade,det var coolt.

Glömde digital hastighetsmätare!

Har också kollat på denna, skitball men alldeles för dyr.

Någon i denna tråd som både testat k1300s och Hayabusa och instämmer med denna artikel;
http://www.sportrider.com/bikes/146_0909_2009_bmw_k1300_suzuki_hayabusa_comparison_test/bike_ratings_opinions.html

Har kört nya Hayabusa för lite för att kunna uttrycka mig utförligt.

Mitt intryck är att båda två är mkt fina cyklar. Personligen så sitter jag mkt bättre på K1300S vilket gör att jämförelsen alltid kommer att halta för min del.

Prestanda mässigt så finns det i alla fall för mig så att det räcker till och blir över på båda.

Är mkt nöjd med K1300, det enda som jag saknar är den riktigt "smöriga" känslan som japanska växellådor har, tror dock detta också är en vanesak. Denna är min första icke japan.
 
Last edited:

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
har funderingar på att byta upp mej till en 1300a! måste nog ta en provkörning så snart det går:) Ni som åkt lite mil. vill höra era åsikter!!
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
har funderingar på att byta upp mej till en 1300a! måste nog ta en provkörning så snart det går:) Ni som åkt lite mil. vill höra era åsikter!!

Naturligtvis ska du prova.Rekommenderar att du väntar till våren för att det ska stämma/kännas bra:) Då får du känna på en sport/touringmc i världsklass. Kanske världens bästa.Jag tror den är det. Det finns mer effekt än någon behöver.
Enligt uppgift drar den ifrån en Aprilia RSV den nya med 180 hk. Upp till 200. BMW:n har andra mer vardagliga nyttigheter som bekvämlighet,väghållning och utseende.Och ESA fjädring,Duolever,quickshift(suverän)sparar tid.Kommer bra till pass vid close encounters från racingkåta ynglingar. Tror de blir långa i huvudet när en gubbe med packväskor försvinner i fjärran:arsele Nu var jag där igen med prestandan. Vill ju egentligen belysa de mer seriösa egenskaper BMW har men det skiter sig,så kul är den att köra. Skjutsa en passagerare på är den säkert bra på. Har aldrig gjort det.Men sadeln är mycket bekväm och jag får ingen träsmak som jag fick av R1200R:n.s
Ljuset är bra.Blinkers manövreras med en knapp.
Färddatorn ger all info.Lätt att kolla lufttrycket i däcken. Eller oljenivån.ASC antisladd är säkert.Kardan är ju toppen.Bromsarna är toppen.Ljudet låter gott.Hela tiden finns ett vasst GP ljud typ.Den drar inte massor av soppa.En dryg halvliter milen vid sansad körning.Toppeffekten kommer vid 9200 varv men tittar man på varvräknaren är man fullt nöjd vid 6-7000 varv.Jag har säkert glömt några saker nu men jag är fullt nöjd med min BMW K 1300S:hojsmilie
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag måste också säga att jag är väldigt nöjd med min vita K1300S. Hann bara köra 350 mil under 2009 p.g.a. jag jobbar utomlands 5 dagar i veckan. En sak jag finner lite svårt att vänja mig vid är feedbacken från framänden men det är en skitsak och beror troligtvis på att jag inte hunnit köra så mycket.

Jag har inte skaffat någon ny ljuddämpare ännu men för att vara originaldämpare så tycker jag den låter ganska ok. Hojen går utav bara helvete och är skön att köra långt på (det tyckte jag iofs om min R1-02 också).

Funderar på att köpa lite tillbehör under våren, vi får se vad det blir.
En sak som inte får glömmas är BMW försäkringen.... 6000:- hel/hel för en sådan här hoj får ju anses helt ok :)
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
tack

nu behöver jag ju inte vänta till våren! kan köpa en utan att provåka=)
det enda som jag inte gillar är färgerna lite för mesiga för min smak.
nu är det bara att vänta på att försäkringsbolaget ska lösa in min hoj.:D
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
Jag blev lite paff att se att min försäkring kostar drygt 3000 kr om året. Minns inte exakt bara.Det är klokt att köra BMW!
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
Vet inte vad den kostar.Har inte kört 1000 mil.En fyra bakom kåpor tar lite mer tid att jsutera ventiler på än en boxertvåa.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Nu har försäkringsbolaget löst in min Sprint st -05a. lite sorgligt är det för den har varit en mycket bra hoj=) synd att inte Triumph har daterat upp den bara! Så det kanske blir en K1300S... vill gärna ha mer åsikter från er som har hunnit köra lite med den?? mvh//Jonny
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
Boxern har sin charm.Inte lite heller.Fyran är bra.Kanske för bra.Perfekt.Boxern har mer personlighet.Jag gillar nog lite basic hojar.Tyvärr fick jag ont i häcken av R1200R:n.
K monstret vill ju dra till sydeuropa bara man sätter sig på den haha.
 

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Timmersdala
Hoj
Honda och "Bumse"
Hej!

Jag lurar på att köpa en K1300S, provade ett par (hos olika handlare) förra året, och en K1200R (tror jag det var, 4:a med 3(!) reglage för blinkers men gick som ett skott). Nu har en handlare påstått att det är ojämn kvalitet på BMW:s hojar - har för mig att han hänvisade till motorn - och det gjorde mig fundersam.

Å andra sidan säljer han inte BMW själv, däremot gör en konkurrent det, och han (handlaren) tenderar att snacka ner allt han inte säljer själv eller av någon anledningen inte gillar.

Frågan är om jag ska ta varningen på allvar, eller om hans påstående bara är bullshit? Har idag en VFR 750 som gått över 15000 mil, som funkar klockrent och vill gärna ha något rejält som har bra kvalitet.
 

chaufför

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
2009 BMW K1300S
Det finns en del fog för att säljaren talar ner andras märken. Alla hojar har någon brist(inte min)
K1200 hade lite knas med en fjäder i kopplingen.Det bör vara åtgärdat. K1200 provade jag på MC-huset.Den hade väldigt bra prestanda. Försök prata med ägare till den modellen. Jag skulle inte oroa mig för en beg. K1200.Det finns väl bara Honda som kan konkurrera? Men den har inte värmehandtag och ABS och kardan. Lycka till i sökandet!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top