Nytt tänk inom Försvarsmakten

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Och sådana människor sållas ju självklart inte bort vid mönstring/diverse kontroller och får sin bakgrund undersökt osv.

Detsamma gäller ju såklart vid polishögskolor och utbildningar till brandman, om man blir nekad eller inte har såklart inget med sina nazistsympatier, AFA-skadade gener, triggerhappy fingrar eller usla kondition att göra, allt är upp till ödet om man "råkar" bli anställd eller inte.

:rolleyes: :hihi

*EDIT*

Minns förövrigt att några i min pluton blev tvingade att brotta ner en soldat (en nisse jag delade logement med...) då han drog fram en kniv i stil och storlek med rambos (den hade definitivt inte godkänts av något befäl) och hotade hans gruppbefäl, så "allmän" värnplikt är nog lika duktiga (eller värdelösa) på att förhindra att sådana här idioter slinker in.
(fick även min plånboken stulen under värnplikten när jag tänker efter hehe, militären är en ganska bra spegelbild av det civila livet helt enkelt)

Mjo, det blir en spegling av samhället.
-Ett par stycken är idioter och det är dessa som syns.

Istället för att alla är idioter som tycker det är ballare att leka med skjutvapen och få pröjs, än att gå till soc
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Men va fasen!? Har ni inget förtroende och glädje över den nya FRA-lagen!? Klart försvarsmakten har stenkoll på ryssarna, kineserna, jänkarna inkl. britterna samt irak :tungan ;)

(mycket ironi där, men seriöst så tror jag försvarsmakten har bättre (och bra) koll på situationer m.m. runt omkring världen än oss vanliga invånare)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Hur många krig har västvärlden drabbats av de senaste 60åren som de inte själva startat?
Och vad definierar du som "riktigt krig" ?

Riktigt, som i "riktigt" vs "inbillat".

60 år är en kort tid, Sverige har inte varit krig sen 1809, 1813 om man ska hårddra det. Sen har du säkert inte missat hur nära det var, både på 60 och 80-talet, det var tur, blandat med rädslan för kärnvapenkriget, som höll oss ifrån kriget.

Men va fasen!? Har ni inget förtroende och glädje över den nya FRA-lagen!? Klart försvarsmakten har stenkoll på ryssarna, kineserna, jänkarna inkl. britterna samt irak :tungan ;)

(mycket ironi där, men seriöst så tror jag försvarsmakten har bättre (och bra) koll på situationer m.m. runt omkring världen än oss vanliga invånare)

De har säkert bra koll, problemet är att inte ens de kan se in i framtiden, lika lite som de som skrev tidningsartiklar om "den eviga freden" våren 1939.

1939 hade Sverige för övrigt precis blivit färdiga med en nästan 15 år lång nedrustningsperiod.

Ett annat problem är att ett återtagande av ett nedbantat försvar tar minst 10-15 år.
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Riktigt, som i "riktigt" vs "inbillat".

60 år är en kort tid, Sverige har inte varit krig sen 1809, 1813 om man ska hårddra det. Sen har du säkert inte missat hur nära det var, både på 60 och 80-talet, det var tur, blandat med rädslan för kärnvapenkriget, som höll oss ifrån kriget.

Hum, skall vi börja räkna "nästan-krig" nu med? Skall vi börja räkna på "nästan-antalet-döda" då också eller? :va
Du har helt rätt i en sak dock, 60år är en kort tid och vad det än är för hot som tidigare (oavsett tidsspann) existerat spelar inte så jättestor roll*. Däremot nutida och framtida hot spelar desto större roll vilket är den man får se på och analysera.

Nå väl, nu ger jag upp i denna tråd. Have fun.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag anser inte att det påstådda förhållandet föreligger, varvid jag såklart inte ser någon problematik heller. Det är inte Einsatzgruppen vi pratar om.
Hur skulle du då beskriva det "förhållande" som föreligger med värnplikt?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om vi förlorar ett krig mot främmande makt så förlorar vi vår rätt (som stat) till självbestämmande.
Dessutom kommer tillgångar att flyttas (rent fysiskt).
Vi är mao invaderade av EU.

Frukta icke.
Detta är bara under en omställningsperiod.
Skulle exempelvis Norge erövra Sverige så skulle enda förändringen som märks efter några år vara att det står "Nationalitet: Norsk" i passet.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Skulle exempelvis Norge erövra Sverige så skulle enda förändringen som märks efter några år vara att det står "Nationalitet: Norsk" i passet.

Vi skulle dessutom helt plötsligt få en massa trappor som inte gick ända upp, och lite andra såna briljanta norska lösningar.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Du tror alltså att byte av nationalitet förändrar trappbyggandet?

Japp. Eller egentligen förmågan att med bra förutsättningar till trots, misslyckas totalt. :)

Senast för någon månad sedan stod jag i en rulltrappa i Oslo på väg uppför, för att plötsligt se att rulltrappans slutade för att sedan tas över av en vanlig konventionell trapp de sista 4-5 metrarna. Hur resonerade man där?

/Dreggel, Anställd i ett norskt bolag
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Japp. Eller egentligen förmågan att med bra förutsättningar till trots, misslyckas totalt. :)

Senast för någon månad sedan stod jag i en rulltrappa i Oslo på väg uppför, för att plötsligt se att rulltrappans slutade för att sedan tas över av en vanlig konventionell trapp de sista 4-5 metrarna. Hur resonerade man där?

/Dreggel, Anställd i ett norskt bolag

Invalidfilter.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-far-kritik-av-politiker_5439073.svd

Försvaret får kritik av politiker
Publicerad: 2 oktober 2010, 09.12. Senast ändrad: 2 oktober 2010, 11.11
Försvarsmakten kritiseras nu av riksdagspolitiker för kravet om att alla anställda, som vill behålla jobbet, ska skriva under ett nytt anställningsavtal med obligatorisk utlandstjänstgöring, rapporterar Sveriges Radios Ekot.
Läs vidareTextstorlek: Normal textStörre textStörst textSkriv utBlogglänkar (5 st)


- Jag tycker att hela processen har skötts undermåligt, säger folkpartisten Allan Widman till Ekot.

Flera politiker är oroade över att många av reservofficerarna kan försvinna, något som skulle försvaga insatsförsvaret.

Ska man få vara yrkesofficer om man inte kan tänka sig tjänstgöra utomlands? Är inte det lite som att få betalt för att utbilda sig till t.ex. borrning på oljerigg, men hela tiden erkänna och stå fast vid att man inte vill, vågar eller kan arbete med det sen...? :va

Micke/Werzion - som visserligen har gjort värnplikt, tidigare sökt och kan tänka sig utlandstjänst och är medlem i Nationella Skyddsstyrkan, så är ju inte helt opartisk direkt hehe.
 

750SOHC

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2010
Ort
Umeå
Hoj
Honda 750 café -75
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-far-kritik-av-politiker_5439073.svd



Ska man få vara yrkesofficer om man inte kan tänka sig tjänstgöra utomlands? Är inte det lite som att få betalt för att utbilda sig till t.ex. borrning på oljerigg, men hela tiden erkänna och stå fast vid att man inte vill, vågar eller kan arbete med det sen...? :va

Micke/Werzion - som visserligen har gjort värnplikt, tidigare sökt och kan tänka sig utlandstjänst och är medlem i Nationella Skyddsstyrkan, så är ju inte helt opartisk direkt hehe.

Nu gäller det ju inte bara officerare utan även mekaniker på försvarets verkstäder och data/it personal, ja all civil personal måste acceptera internationell tjänstgöring eller ta sparken....
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-far-kritik-av-politiker_5439073.svd



Ska man få vara yrkesofficer om man inte kan tänka sig tjänstgöra utomlands? Är inte det lite som att få betalt för att utbilda sig till t.ex. borrning på oljerigg, men hela tiden erkänna och stå fast vid att man inte vill, vågar eller kan arbete med det sen...? :va

Märkligt resonemang, försvarsmaktens huvuduppgift borde vara rikets försvar, förmodligen många Yoff som tänker så också.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Märkligt resonemang, försvarsmaktens huvuduppgift borde vara rikets försvar, förmodligen många Yoff som tänker så också.

Spot on! Är vad jag vet ett antal år sen det döptes om från krigsmakten till försvarsmakten. Jag har ibland svårt att se hur vi gynnas avseende landets försvar att vara nere i Afghanistan eller varhelst nu politikerna vill skicka trupp för att påvisa sin egen förträfflighet...
Känns som om vi snarare drar på oss problem?
En sådan sak som balkankrisen mm känns vitt skilt från långthärifrånstan :va
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Carpe me: :rofl



Fast nu är ju världen lite mer globaliserad än att det räcker att stå vid riksgränsen och med en kikare fysiskt leta efter hot. Sen är det ju inga rena krig vi för i de länder vi har militär personal vid utan det sker ju för att bygga upp och bevara säkerheten i landet, dess infrastruktur, bygga skolor m.m. Själva krigande är ju en väldigt liten del av verksamheten som jag förstått det och i sig inte för att bestiga nya områden, ta över naturtillgångar eller gynna oss i sverige så sett utan för att försvara sig och de civila i landet.

Varför reaktivt vänta tills hotet står vid riksgränsen när man aktivt kan motarbeta den i andra länder?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Carpe me: :rofl



Fast nu är ju världen lite mer globaliserad än att det räcker att stå vid riksgränsen och med en kikare fysiskt leta efter hot. Sen är det ju inga rena krig vi för i de länder vi har militär personal vid utan det sker ju för att bygga upp och bevara säkerheten i landet, dess infrastruktur, bygga skolor m.m. Själva krigande är ju en väldigt liten del av verksamheten som jag förstått det och i sig inte för att bestiga nya områden, ta över naturtillgångar eller gynna oss i sverige så sett utan för att försvara sig och de civila i landet.

Varför reaktivt vänta tills hotet står vid riksgränsen när man aktivt kan motarbeta den i andra länder?

Jag kan tänka mig att vänta tills talibanerna står vid riksgränsen.

Jag har aldrig förstått varför vi ska åka dit och avväpna talibanerna som USA har tränat upp och beväpnat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top