Info från någon som kört både TTR600 och XT660

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
TTR600 versus XT660R

Efter 2 år utan hoj ska jag skaffa mig en Offroad/Motard. Jag har alltid sneglat på en TTR600 men nu finns även XT660R och XT660X så jag är lite konfunderad.

Det jag gillar med TTR:en är detta:

* Lägre i pris
* Högre mankhöjd
* Ser lite "coolare och lättare" ut än Xt:n

Det som talar för XT660* är detta:

* Elstart
* Lite mer hästar
* Vätskekyld
* Ser "tristare" ut än TTR:en

Någon som har kört båda och kan berätta om de är ungefär lika slöa/rappa och/eller om det skiljer i körglädje? Jag kommer köra cirka 40% Grus och Skog och 60% pendling och asfalt. Xt:n har väl mer hästar men kanske är tyngre så det jämnar ut sig?

Jag har kört en XT660R men det var en kort stund och ha aldrig kört en TTR600 och eftersom de inte finns på affär längre så är det svårt att få provköra dem.

Ps. Ni behöver inte försöka övertyga mig om KTM eller XR650 då dessa ligger högre i pris än jag tänkt och Yamahas hojar är bra underhållsmässigt.
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Kör TTR, testat xt660 några gånger. Definitivt mer tryck i motor på XT660, TTR tycker jag e smidigare om du ska köra grus/"enduro-light".

XT660 är ju modernare på många sätt, en TT660 hade varit en trevlig nyhet! :)
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Nu har jag kört en XT660R och den tyckte jag gick bra...hyfsat bra drag förutom på 1:an.

Dumt nog har jag aldrig kört en TTR och det finns inga till salu där jag bor, grr...så frågan är hur stor skillnad det är?

Hästkraftsmässigt skiljer det ju bara en 3-4 hästar till XT:ns fördel men det kanske är större skillnad i verkligheten är på pappret?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jag vet inte vade jag skall tycka riktigt.

En XT660 är ungeför 25-30kilo tyngre än en TT600R. Den har ungefär 10hästar mer också så hru dem går är nog hugget som stucket.
TTR drar lite soppa, -det gör antagligen XT660 också.

XT660 är en i mitt tycke ganska trist svenne-hoj. Så inte med TTR.

XT660 har större tank, insprut och elstart.
TTR är coolare, har enkla bra förgasare och är till trots mot vad alla säger inte svårstartad om den är korrekt injysterad.

Skall man ha en brukshoj till vardags utan att pilla så mycket är nog trots allt en XT660 ett bättre val. -Den är ju en utveckling av gamla XT som delar mycket i motorväg med TTR. Det jag vill säga att många svagheter förhoppningsvis är bortsorterade genom försiktig utveckling.
Nää....XT660 fick det nog bli då den trots allt ändå har potential till storkubik och många färre kilon om man vill:tummenupp
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Tack för input. Jo XT:n är ju mer utvecklad och mer praktiskt men jag tycker den ser trist ut och den är lite tung.

Det blir nog en TTR då den passar mig perfekt, högre mankhöjd och snyggare och har en mer busig inriktning.

Jag ska mest köra runt stan och inne i stan och vad jag förstår så är TTR:en relativt underhållsfri också eller hur?
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kört XT660 ca 8000 mil, sen sprack ramen på tre ställen. Använde den till allt. Långa asfaltstransporter, jobbpendlingen, renodlade offroadturer i Baltikum och Sverige. Den kördes frekvent på helg-grusbusturer och även längre sådana. Har inte kvar den längre.

Äger en TTR600 som går enbart som grusbushoj. Tycker inte hojarna är jämförbara över huvud taget. 660:n funkar till allt, och är halvbra på allt. TTR:en suger på asfalt/transport, och skulle aldrig tänka mig att jobbpendla med den. Har dock inga problem med att använda den på offroadhelgturer på 70-80 mil, där man även då får en del asfaltskörning på köpet. Den är dock ganska trött effektmässigt, och toppar endast 130 med originaldrevning. Men är för mina behov en kanonbra skogstraktor. För dina behov skulle jag välja 660:n, och kanske som jag gjorde, skaffa en extra uposättning hjul med andra däck. Och om grusegenskaperna i framtiden känns viktigare komplettera med en dedikerad grushoj när kassan så tillåter.

EDIT: tråden var ju skitgammal :tungan, men texten får stå kvar ändå...
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gäller detta även hojar med endast kickstart?
Vet du hur mycket mer en 660r-motor väger kontra ttr-motor utan elstart?

2,5kg tyngre med elstart. Tidiga xt 660 fanns med kick jag har en sådan kåpa till min hybrid. Raptor 700 cylinder på ett 600 tts belgrada block. 660 är 5 generationen av den motorn xt 550 är första.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
2,5kg tyngre med elstart. Tidiga xt 660 fanns med kick jag har en sådan kåpa till min hybrid. Raptor 700 cylinder på ett 600 tts belgrada block. 660 är 5 generationen av den motorn xt 550 är första.

Lite sent svar men;
Trodde faktiskt 660-motorn var tyngre och att det skiljde mer mot en TT600, men då fick man lära sig något nytt :)
Tack för det!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
2,5kg tyngre med elstart. Tidiga xt 660 fanns med kick jag har en sådan kåpa till min hybrid. Raptor 700 cylinder på ett 600 tts belgrada block. 660 är 5 generationen av den motorn xt 550 är första.

Du menar att det skulle vara fullt möjligt att åstadkomma en vattenkyld TTR 660?!
Fan, det är ju isåfall drömhojen som Yamaha aldrig byggde! :banana
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Japp tar du en 660 motor så passar den rakt in i ramen på en tt600 eller xt. Även raptor 700 motorn passar med modifierat topp locks fäste då raptor cylindern är 2,5 cm.högre.

Tar man som jag tt600 belgrada blocket som har dim smörjning av växellådan och en stroker vevaxel från raptor 700 med plus 10mm i slag o den 2,5mm kortare vevstaken samt den kolven från vosner som kolvbulten är flyttad 2,5mm uppåt så behöver man inte höja cylindern eller förlänga kamkedjan.

Då är man nära 800cc väljer man biggbore 108mm så närmar man sig 900cc. Fortfarande passar motorn i ramen.

Sedan passar yamaha R6 koppling med minimala förändringar o då håller kopplingen för 120+ pållar.

Var fasen man gör av vattenjylaren e en annan sak.

Men man hamnar på ca 130-140 kg o 90+ hp med ett djävulsk vrid som får ktm 690 att framstå som den blyga kusinen från landet som aldrig pussat en tjej:D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top