DR 650-tråden

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Hittar ingen tråd om dem så jag startar en.

Funderar på att skaffa en, priset lockar mycket mer än på tex xren, men har lite frågor.
Kommer köra mycket och långt med den, mycket grus men även busa på småvägarna, vill köra mer än jag skruvar för engångs skull

Jag antar att dom håller i oändlighet om man servar dem som man ska men hur är det med pulver?

Hur är fjädringen? obotligt svampig eller är det bara i med fjädrar för rätt vikt så är det bra?

Bromsar?

vikten är väll typ samma som xren?

Försäkringen borde vara billig väll?

Så vad är era erfarenheter?
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
En skön hoj med riktigt bra bottendrag. Bra att köra längre sträckor med då den inte vibrerar så mycket och håller ihop rätt bra.

Bromsar och fjädring hör inte till hojens starkaste egenskaper (iallfall inte på den jag hade). En annan nackdel är att reservdelarna är svindyra (dom skulle t ex ha 2000kr för lampkåpan)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
En skön hoj med riktigt bra bottendrag. Bra att köra längre sträckor med då den inte vibrerar så mycket och håller ihop rätt bra.

Bromsar och fjädring hör inte till hojens starkaste egenskaper (iallfall inte på den jag hade). En annan nackdel är att reservdelarna är svindyra (dom skulle t ex ha 2000kr för lampkåpan)

Okej låter ju bra skönt att den inte vibrerar så förbannat, fjädring och bromsar kan man ju alltid trixa lite med. Fyfan inte billigt, plast finns pirat såg jag men e ju lite jobbigt om mekaniska delar e lika dyra :3freak

Blir nog en sån snart då :D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Måste fråga om någon vet om naven ser likadana ut på dr före -95 som efter?
 

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
DR650r dakar -91

Svampig fjädring som bottnar lätt. Kanske går fixa lite med fjädrar/inställningar
Bromsar. Går stanna men inga underverk.
Går som ett arsle under 3-4k rpm sen är det fint hela vägen upp.
Lite klumpig. Men nyare är ju betydligt lättare en denna modell.
Stabil upp till 120 sen börjar vinden kännas.
Lyfter lätt på framhjulet på 1an genom att bara gasa fullt.

Jämfört mot min drz400s så är det en stenålders dinosaurie på alla punkter utom toppfarten (155 mot 145 för drz ...)
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Här var ju en Dr 650 tråd..kort men ändå en tråd...

Ja då var zx-10an såld och en suzuki dr650 var inhandlad billig som få att köpa o äga. Har läst mig till att det går ganska enkelt att skrämma motorn lite.
Vinns auktionen på ebay så har jag ett ganska öppet och högljutt slipon på om nån vecka och även uppsågad luftburk så då kommer jag till munstyckena i förgasarn.
Nån som har tips på vilka man bör ha både lågfart och högfart ska väl bytas? har kolla runt lite på detta som kallas internet men det brukar tipsas om alla möjliga så kanske nån kan komma med mer konkret vad dom själva har /har haft.
Tror att 140 hög och 42 låg eller liknande är original.
Och var sätter jag nålen.

Utan svar blir jag tvungen att prova mig fram o det är ju jobbigt juuuu .. Men det kanske man åker på ändå i viss utsträckning?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
om de är 96 uppåt, nyare dr,n så har jag haft båda.
den är tyngre, slöare, svampigare.
bromsar nå likn, båda går iaf o få upp på framhjulet
(och bakhjulet) :tummenupp
dr,n har bara inte de där lilla extra som xr,n har men ska man åka lite längre så är den 10 resor skönare helt klart.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Om man tycker sadeln är obekväm kan man köpa ett omklädnaskit. Kostnad ca 1800:-. Så här enkelt är det
 

Bifogat

  • s_IMG_0063.JPG
    s_IMG_0063.JPG
    168.3 KB · Visningar: 175
  • s_IMG_0064.JPG
    s_IMG_0064.JPG
    128 KB · Visningar: 172
  • s_IMG_0070.JPG
    s_IMG_0070.JPG
    112.6 KB · Visningar: 182

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Vet ni ifall slipon/avgassystem från -96 framåt passar de som är -95 och yngre? 650 tänkte jag på nu inte 600
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Vet ni ifall slipon/avgassystem från -96 framåt passar de som är -95 och yngre? 650 tänkte jag på nu inte 600

Nej, pre-96 har andra rör jämfört med de från 96 och framåt.

Det finns som tur är lite alternativ även till den äldre modellen!
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Nej, pre-96 har andra rör jämfört med de från 96 och framåt.

Det finns som tur är lite alternativ även till den äldre modellen!

Jasså...vart hittar jag de? Ska byta upp mig till en DR650RSE. Den är original fortfarande så det är ju bäst att direkt förlora de kilon med en slip-on.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jasså...vart hittar jag de? Ska byta upp mig till en DR650RSE. Den är original fortfarande så det är ju bäst att direkt förlora de kilon med en slip-on.

Ja, original ja, vilket jäkla åbäke, den bakre skruven vibrerade bort på min varpå mittenfästet vibrerade av totalt så det blev ett stort hål i dämparen.

Denna har jag köpt, lite i det dyra laget kanske, men den ser bra ut och låter fantastiskt :
http://www.ebay.co.uk/itm/suzuki-dr...rico-exhaust/371286208901?hash=item567261f185

GPR har flera modeller som passar (dämparna är universal medans mellanröret är anpassat för tidiga DR650)


Eller kanske någon av dessa :
http://www.ebay.co.uk/itm/Dominator...840109?hash=item2eeadce2ad:g:RWYAAOSw-zxWoebN

http://www.ebay.co.uk/itm/Dominator...956495?hash=item2ca7833b4f:g:yJoAAOSwqYBWoeed

http://www.ebay.de/itm/Auspuff-Endt...459113?hash=item19f8821d29:g:tykAAOSwiLdWA6zd

http://www.ebay.de/itm/Suzuki-DR-65...099519?hash=item5434ae6dff:g:DWEAAOSwqfNXlxj7



Bild på min gris efter montering av ljuddämpare :
dampfer.jpg
 
Last edited:

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Måste ha sökt dåligt för jag hittade inte de! Kanon då vet jag! Ska hämta hojen imorgon sen ska man beställa hem grejerna.

Har du bestyckat din? Kanske värt att modda luftboxen och fixa dynojet kit också?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Måste ha sökt dåligt för jag hittade inte de! Kanon då vet jag! Ska hämta hojen imorgon sen ska man beställa hem grejerna.

Har du bestyckat din? Kanske värt att modda luftboxen och fixa dynojet kit också?

Jag har inte rört bestyckningen (eller kapat i luftboxen), jag har dock en tm40 förgasare med acc-pump som ligger här, den ska monteras någon dag i framtiden. Har bara inte riktigt fått motivationen till det ännu.

Skulle jag vara du skulle jag nog göra ett oljebyte och kolla balanskedjespännaren det första jag gjorde när hojen var hemma. Jag fick byta kedja och primärdrevet på min pga föregående ägares oförmåga att kolla spännaren, det är inte helt gratis :/
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Skulle jag vara du skulle jag nog göra ett oljebyte och kolla balanskedjespännaren det första jag gjorde när hojen var hemma. Jag fick byta kedja och primärdrevet på min pga föregående ägares oförmåga att kolla spännaren, det är inte helt gratis :/

När du kollar balanskedjespännaren, tar du den bar ut och ser att den går smidigt fram och tillbaka? Eller gör du någonting mer?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
När du kollar balanskedjespännaren, tar du den bar ut och ser att den går smidigt fram och tillbaka? Eller gör du någonting mer?

Man kollar spänningen på kedjan, minns inte vilken riktlinje man skulle gå efter men det står i servicemanualen.

Om man känner mycket obalans så ska man även kolla så att uppmärkningen på kedjan stämmer med balansaxlarnas markeringar, risk finns då att det kuggat över pga för dåligt spänd kedja.

Om den kuggat över så ska du även noggrannt kolla skicket på kedjan och dreven. (skadar ju inte att inspektera alla delar ändå när man ändå är inne och rotar).
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Övningskörde på skola med en sån för hundra år sen... nu har man blivit lite nostalgisk och sugen, men Blocket svämmar knappast över av dem.
Ingen panik kanske men... ja, ni vet ju hur det är.

Det blir ju en andrahoj, mest för grusväg och lite stigar och nån kortare transport på asfalt.
Har ju kollat KTM690 men rätt obekväm och vibrerande, de nyare typ T7 är både dyra och tunga...

Såg nånstans att Suzuki börjat tillverka dessa igen, men finns de i Sverige?

(hittade för övrigt en till liten mini-tråd om denna klassiker:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?266864-Dr-650&highlight=dr650)
 

Biobygget

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Ort
Västerås
Hoj
??? Suzuki Dr 650
Crosskart

Hej
Behöver egentligen råd.
Jag köpte denna kart för ett par veckors sen.
Batterit var dött när jag köpte den och den startades med startkablar.. gick fint på tomgång och vid en snabb provkörning.
Kom hem till grabben med den som blev överlycklig då vi letat länge.
Bytte batteri och den startade fint.. körde ca 6-700meter då stannade den. Det bara slutade tända precis som om man hade stängt av tändningen. Har kollat tändstiften och de ger gnista.. Ny bensin i den oxå..
Den ger inte minsta antydan till att starta inte ens med startas. Det är en 650cc från Suzuki Troligen DR 650. När man försöker starta kommer det rätt mycket luft ut rör anslutningen på sista bilden. Ingen aningen om det ska göra det.. det sitter normalt bara en bit slang på den.
Kommer inte något tryck ut avgasröret.
Någon som har någon aning vad som kan ha hänt?? Den finns i Västerås om någon är sugen på att hjälpa oss.
Tack
 

zeJesse

Ny medlem
Gick med
1 May 2021
Hoj
Suzuki DR650SE -99
Till er som letar efter kåpglas/vindruta till DR650SE:

https://www.mgg.com.pl/eng/motorcycle-windshields/suzuki/397/dr-650-se.html

Ska själv försöka fästa en BMW 650 Dakar vindruta på min. Får se hur det går! Kan hitta den här:


Om man vill ha kraschkåpor så rekommenderas denna sida, tog 2 veckor och kostade totalt 900:- inklusive moms:

http://www.motorcycleproducts.org/Engine_Guards/DR650SE_Guards/DR650SE.htm

Om man vill köpa diverse delar och inte vill betala för att skeppa från Amerikat/Australien så finns dessa sidor:



Google översätt funkar finfint. Har själv lagt en beställning på Tigerparts och det gick smidigt. Rekommenderas starkt.

Denna Youtube spellista är riktigt bra och ger både budgettips samt idéer för de med ändlösa fickor om hur man kan modifiera den för att få ut mest ur hojen:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLEQwA8Brt84qNpRZ8nknm7xU8Q8R6yTPS
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top