Kamkedjesträckare GSX-R 750. Bilder finns!!

jakeswe

rookie
Gick med
19 Nov 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Hjälp! Kamkedjesträckare GSX-R 750. Bilder finns!!

Hej!

Köpte GSX-R 750 från 1998 i höstas som jag har skruvat med i vinter och snart står färdig för besktning:)

Har dock lite motorproblem kvar att fixa. Motorn rasslar kraftigt över 4000 rpm och det låter som rasslet kommer från bak startmotorn typ. Efter att läst lite forum och titta sprängskiss mm. kom jag fram till att det kan vara kamkedjesträckarn som är pajj:confused: Tydligen ett vanligt fel på GSX-R modellerna.

Nu har jag monterat ner sträckarn. Bilderna nedan visar dess funktion med spiralfjädern som ger en fjäderkraft som verkar på utgående "armen" vilken i sin tur sträcker kam-kedjan "automatiskt" beroende på last mm..(kamkedjesträckaren är markerad i sprängskissen nedan).

När jag spänner spiralfjädern (med skruven i mitten) och "armen" skruvas in i sträckaren kan jag hålla den i inre läget med fingret..släpper jag sedan trycks den ut igen, så grundfunktionen verkar ok.

Min fråga nu är hur kan man kolla om sträckarn är kass? Är fjädern utmattad och ger inte en tillräcklig tryckkraft mot kamkedjan eller är det något annat som gör att den är defekt?

Eller är det något helt annat som ger upphov till att motorn rasslar??? Bör man ev. byta ut någon annan del om man byter sträckaren?

Har inte rivit motorn än, så vet inte hundra hur det ser ut mer än det som går att utläsa av sprängskissen.

Ha det gott! ///jakeswe
 

Bifogat

  • sträckare1.JPG
    sträckare1.JPG
    220.5 KB · Visningar: 205
  • sträckare2.JPG
    sträckare2.JPG
    129.6 KB · Visningar: 197
  • engine.JPG
    engine.JPG
    99.5 KB · Visningar: 373
Last edited:

mange781

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 06 med lull lull :) CR250
jag har precis beställt on manuell kamkedjesträkare till min gixxer 750 -00 trodde den skulle kommit igår men den var restad :( men till sak, jag märkte att min sträkare var slut när jag stannade vid ett trafikljus och hörde att det raslade som faen från höger sida. jag blev rädd att det skulle vara något riktigt allvarligt så jag hade tag i en mc-mekaniker som snabbt konstaterade att det var sträckaren som hade gjort sitt. Fick då tipset att köpa en manuell för att de automatiska som du har där ska tydligen inte vara så jätte bra! vet inte hur det ser ut på din för att byta men för mig så har jag en utvändig oljekanal som sitter från "motorn" till änden på sträckaren. så enligt honom ska det bara vara att plocka av sträckaren och på med den nya och plugga hålet i motorn när banjon satt + plus att han bad mig att nolla motorn vilket jag gjort.

vet inte om detta hjälper dig men så var det för mig iaf.
kommer kanske någon med ett klokare förslag.
Lycka till!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bra bild!! Lätt att kolla om fel på sträckaren om man bara tar lös detta lock på sträckaren på plats på hoj.... Skruva bara motsols eller motfjäders,, då dras sträckaren ut mer än fjädern orkar spänna,,Blir maskinen tyst då när man samtidigt har motorn igång och ändrar varv så har man felet i spännaren. vad som brukar hända är att den gäng konstruktion som "INTE" ska fara bakåt så lätt ,,just far bakåt lätt och då slår kedjan. Fjädern kan vara trött också. Om man har lite fantasi så kan man lätt bygga om denna till mekanisk! Bara fixa så man kan låsa skruven i spänt läge. No problems och billigt:tummenupp
 

jakeswe

rookie
Gick med
19 Nov 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Hej!

Tackar för svaren!

Det fick bli en APE manuell sträckare efter att läst runt lite på forumet. Monterade den igår och justerade så kedjeslacket mellan kammarna är ca 7 mm. Tyvärr hade packningen till bränslepumpen torkat ut eller något för det pissade soppa när tanken skulle på, så någon provstart blev det aldrig.

//jakeswe
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej!

Tackar för svaren!

Det fick bli en APE manuell sträckare efter att läst runt lite på forumet. Monterade den igår och justerade så kedjeslacket mellan kammarna är ca 7 mm. Tyvärr hade packningen till bränslepumpen torkat ut eller något för det pissade soppa när tanken skulle på, så någon provstart blev det aldrig.

//jakeswe
Satte du tillbaka alla slangar? Jag gjorde misstaget att missa slangklämman på returen från bryggan, och det pissade soppa på bakdäcket = snorjävlahalt :6surkart
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej!

Tackar för svaren!

Det fick bli en APE manuell sträckare efter att läst runt lite på forumet. Monterade den igår och justerade så kedjeslacket mellan kammarna är ca 7 mm. Tyvärr hade packningen till bränslepumpen torkat ut eller något för det pissade soppa när tanken skulle på, så någon provstart blev det aldrig.

//jakeswe

Några år sedan. Men vart det tyst! Mvh Toyman.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top