Öppet hus för MC på Bilprovningen

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Hmm slutet av april borde passa bra, då borde jag hunnit snickra ihop bakdelen på hojen :tungan
 
Last edited:

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Såg affischen när jag var där härom dagen, men blev inte så klok på vad det innebär? Gratis kaffe? Besikta hojjen för nöjjes skull? Få höra att ljuddämparen är till för att dämpa ljud? ;-)
 

nukie

nukie
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
2001 Honda Transalp
Såg affischen när jag var där härom dagen, men blev inte så klok på vad det innebär? Gratis kaffe? Besikta hojjen för nöjjes skull? Få höra att ljuddämparen är till för att dämpa ljud? ;-)

Tja..besiktiga hojen gör man väl inte för nöjes skull! Men det är ju skönt att slippa boka tid - bara att svänga förbi och besiktiga. Skall själv besiktiga innan siste april så det bli perfekt, sen får man ju träffa andra hojåkare.

btw. Kör en blå Honda Transalp & bor i kba...dags att köra en sväng i solen :)
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Hur är det förresten med det där med avgassystem här i Sverige? Måste det sitta originalsystem på? Gör de bullertest? Måste vara katalysator? Har ett system från MTC i England, som är märkt enligt engelsk standard för vägbruk, men jag tror inte att det är nån EG-märkning. Tror att det låg runt 98 dB eller något när jag fick det uppmätt inför bankörning.
 

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kba
Hoj
Suzuki GSX-R750
Bullertest gör de väl bara om det är helt uppenbart att det ligger över gränsen? Som t.ex mitt Yoshimura helsystem...:rolleyes:
Katalysator behöver väl bara sitta på om den suttit på från fabrik?
Ligger det runt 98dB och blev godkänt för bankörning så lär det ju vara OK på besiktningen...! Tror fan vissa grannar till banorna har känsligare öron än vad mätinstrumenten på Bilprovningen har...:gnissla
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Sitter katalysator i standardsystemet, men inte i de nya fina...

Jag hjälpte morfar att besikta hans bil i veckan, och snackade lite med besiktningsmannen. Tydligen skall de börja bullertesta bilar snart, och gränsen kommer ligga på 101 dB... verkar rätt högt, med tanke på att gränsen för RR (iaf i England) går på 105, och många bandagar är satta till 98... Kommer inte ihåg var gränsen gick, men var på en bandag med bil med några kompisar, en av dem med en TVR Chimera (4.5 liters V8), utan ljuddämpare, och den fick godkänt på nånstans under 100 dB, så det beror väl antagligen mycket på hur nära de mäter, hur korrekt instrumentet är.

Lite offtopic, och fan, nu fick jag ett sånt där litet TVR-sug... det är nåt särskilt med de bilarna..
 

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kba
Hoj
Suzuki GSX-R750
Ses kanske imorgon då nukie och Zarrell!
Öppet mellan 8 och 12.00!
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Blir antagligen samåkning till Mc dagarna i säve istället. Skulle kunna hinna till besiktningen innan i och för sig men hojen är ändå inte färdig kittad ännu och är inte direkt i lämpligt kick för besiktning :näsblod
 

nukie

nukie
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
2001 Honda Transalp
Var där mellan 9 & 10 och besiktigade hojen...kul att tjöta lite med folk. Inflyttad skåning så jag känner ju knappt någon i stan.

Torulf
 

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kba
Hoj
Suzuki GSX-R750
Var nog inte där förrän vid 10.30...
@nukie: Får du språkförbistringar så kan du alltid tjöta lite med mig då.Är också född och uppväxt i Skaunelann!:)

Fick för övrigt mitt konstigaste protokoll hittills!
Underkänd, men behöver inte återkomma till ombesiktning...:va
Det var min miniskylt som fällde mig...:D
"Det måste vara Vägverkets egen skylt..bla..bla..bla..."

Så nu står det underkänd i bes.resultatet men jag får fortsätta köra i två år till under förutsättning att jag monterar den riktiga fet-skylten..
Annars kan sheriffen stoppa mig och beordra ombesiktning!:skrämd oh, noo...:rolleyes:
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
btw. Kör en blå Honda Transalp & bor i kba...dags att köra en sväng i solen :)

Är du med i klubben?

Om inte, skicka ett PM till Zarrell med:

Riktigt namn.
Hoj.
Email-adress.
Gärna telefonnummer också.

Så fixar han resten :tummenupp

Välkommen in i gemenskapen!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top