Stövlar

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det jag undrade över var varför det skiljer sig så mycket i pris? skillnaderna vet jag och varför de är byggda som de är just för sina ändamål.

för den ena är inte byggd av guld o silke eller att det är dyra material kostnader. offroad/crossstöveln är både större och rejälare, så egentligen borde det gå åt mer material där. så vad är det som gör prisskillnaden?

En crosstövel är ofta just en hederlig stövel gjord i kraftigt läder med tjock sula. Lite skydd för utsidan av fot, smalbenskydd etc.

En daytona är en kevlar innerstövel med mjuk stoppning och skinn ? som foder, ledad mellan fot och bendel. Utanpå detta ett smuts- och lätt vattenavvisande hölje med tåskydd etc.

Om du vet hur de är byggda så är daytonastöveln i stort sett 2st vanliga stövlar, borde då kosta mer än en vanlig stövel.
 

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM SuperDuke 06
Även om generalagenten sade att PUMA inte finns i Skåne hittade jag dem då Lillemans. Helt ok passform och känns säkra. Dock var de oerhört svåra att få av. Blev ett par Supertech istället. Förra modellen med 30 % rabatt. Känns riktigt stabila.
 

Mr.Twin

MR.Twin
Gick med
10 Jul 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ホンダSP - 1を Och en Suzuki RMZ450 Grusbus
Tcx

Har har ni en KANON STÖVEL!!
 

Bifogat

  • TCX Competizione.jpg
    TCX Competizione.jpg
    21.8 KB · Visningar: 65

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
15-årige Tysken Jonas Folger kör med Daytonastövlar i år i 125GP-VM.

JonasFolger.jpg
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Bump :)

Jag köpte ett par Daytona Voltex från fc-moto under black Friday-rean. De var storlek 42 och alldeles för stora. Måste nog till och med gå ner till 40..

Hur som helst så var skorna förträffliga, men de verkar inte skydda så mycket som jag trodde de skulle. Nu funderar jag på att vid bytet uppgradera till Security-modellen, men undrar hur de är för gatkörning. Jag tänkte ha de till bana (kommande racehoj) och gata (990smt). Är jag dum som inte uppgraderar?

Tidigare har jag haft ett par tcx I 8 år, kraschat ett gäng gånger och har aldrig skadat fötterna... Tur?

Kan jag få lite tankar för att få igång diskussionen?? :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Skapligt 'trådlyft'! :tummenupp

Tror att du har alldeles rätt i att (de flesta) MC-'touringstövlar' inte skyddar särskilt bra. Jag hade Lindstrands STR och tänkte att de är ju bra och lagom mjuka och med stålplatta i sulan osv.
Tjena... de klarar i vilket fall inte en hoj på 200 kg som 'läggs' på underbenet... Men vilken stövel gör det i ärlighetens namn?! En Gearne SP 12 crosstövel? Mjae, det gör den nog inte, men begränsar skadorna lär den göra. Att köra en touringhoj med en sådan crosstövel är allt annat än enkelt, tycker jag, men är man rädd(are) om fötterna så accepterar man det.

/H
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ingen som har erfarenhet ang. komfort och säkerhet Daytona security vs voltex / sport?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top