Stövlar

Bonnie850

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph 1965
Fortfarande nöjd med mina Daytona och den dagen det blir dax för nya stövlar lutar det åt Daytona igen.
Ända nackdelen: skulle vilja se att racing stöveln är i vattentätt utförande.
Visst dom har nån vattentätta touringstövlar med plast skydd för knölarna men tyckte inte de kändes lika gedigna som security evo.

Du vet väl att nuförtiden kan du specialbeställa Sec Evo G3 med Gore-Tex fodrad innersko, dock blir fodret i syntet istället för kalvskinn.

Om du är intresserad pm:a

/ Micke
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Har alla RR förare (WSBK, MotoGP osv) specialgjorda stövlar? Har aldrig sett någon köra med Daytona. De borde inte ha råd att förbise säkerheten, eller?
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Har alla RR förare (WSBK, MotoGP osv) specialgjorda stövlar? Har aldrig sett någon köra med Daytona. De borde inte ha råd att förbise säkerheten, eller?

Sponsor pengar min herre pengar pratar först även där uppe :död

jag vet en svensk topp förare för några årsen typ 2002-2003 som Krachade våldsamt i högfarts högern på falkenberg som körde med ett hjälm märke av den lite sämre vikten (tung) och han gjorde det endbart för att han fick betalt för det.....Han slutade på Sjukan med svåra nackskador på grund av snålhet fick nämligen hela historien när jag skulle köpa samma märke som han hade vid olyckan råkade nämna det vid några öl i Partille

Nu säger jag inte att det är samma sak i MotorGp/wsbk men jag tror TCX betalar bättre än daytona och därför har man dem
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har alla RR förare (WSBK, MotoGP osv) specialgjorda stövlar? Har aldrig sett någon köra med Daytona. De borde inte ha råd att förbise säkerheten, eller?

Fredde Watz fick specialgjorda stövlar av Alpinestars som bara gjordes för GP-förarna när han körde för Kurtz-Yamaha i GP. Så det är nog ingen i GP som kör på det som säljs till folk i mc-butikerna.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Vad är det som gör en road/racing-stövel så mycket "bättre" så man ska behöva betala så överdrivna summor om man jämför med offroad/cross stövel som är betydligt billigare trotts att det är välkända märken.

Visst båda är anpassade för deras ändamål, men får ändå inte ihop det varför road/racing stöveln ska kosta mer.

Offroad/cross stöveln är rejäl och hård så foten ska få sig bra skydd, samt lite högre så den skyddar lite mer. Hade den varit lite mer rörlig i fotleden inte åt sidorna utan upp och ner hade man lätt kunnat ha de när man kör road/racing och få det där hårda skyddet som foten behöver för att inte krossas. Så vad är det som gör att en Road/racing-stövel kostar mer. Är varken mer material som går åt eller raketforsking det handlar om.

Tar de bara överdrivna priser för de kan för road/racing-stövlar eller är det nåt jag missat?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vad är det som gör en road/racing-stövel så mycket "bättre" så man ska behöva betala så överdrivna summor om man jämför med offroad/cross stövel som är betydligt billigare trotts att det är välkända märken.

Visst båda är anpassade för deras ändamål, men får ändå inte ihop det varför road/racing stöveln ska kosta mer.

Offroad/cross stöveln är rejäl och hård så foten ska få sig bra skydd, samt lite högre så den skyddar lite mer. Hade den varit lite mer rörlig i fotleden inte åt sidorna utan upp och ner hade man lätt kunnat ha de när man kör road/racing och få det där hårda skyddet som foten behöver för att inte krossas. Så vad är det som gör att en Road/racing-stövel kostar mer. Är varken mer material som går åt eller raketforsking det handlar om.

Tar de bara överdrivna priser för de kan för road/racing-stövlar eller är det nåt jag missat?

Du har beskrivit det ganska bra. Du vill ha en lätt och smidig stövel, i stort sett vill du inte känna att du har en stövel. Då det är väldigt tajt med utrymme får den inte bygga någonting utåt för då lägger du i stöveln i backen i kurvorna och det kan i tursfallet sluta med en vurpa eller så slipar du bort stöveln på väldigt kort tid. Du vill ha känsel även med undersidan av foten för att kunna dosera fotbromsen, på en cross stampar du till och är nöjd i stort sett.

Varför är en Porsche mycket dyrare än en kia?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Vad är det som gör en road/racing-stövel så mycket "bättre" så man ska behöva betala så överdrivna summor om man jämför med offroad/cross stövel som är betydligt billigare trotts att det är välkända märken.

Kolla upp a-stars tech 10, 8, Berik OVS Pro och Sidi Crossfire SRS mm, 2olika skor byggda för helt olika ändamål. Skulle inte vilja prova sätta ner foten rakt i en sten med raceskor.

Lite skillnad i smidighet dock
 

Bifogat

  • DSC01156.JPG
    DSC01156.JPG
    75.1 KB · Visningar: 72

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har alla RR förare (WSBK, MotoGP osv) specialgjorda stövlar? Har aldrig sett någon köra med Daytona. De borde inte ha råd att förbise säkerheten, eller?

Läste tidigare en artikel med en av england bättre förare som listade sina favoritgrejer och där var hans daytona högt upp på listan! Han beklagade sig för att fick inte längre använda dom pga av ny sponsor och älskade dom pga att dom räddat honom många gånger!

Sen använder nog inte RR eliten samma utrustning som oss öht! En kille berättade när han tog steget in i RR eliten blev han bjuden till Danese fabriken där han tillbringade en hel dag då dom specialgjorde skinnstället efter honom...

Det är nog ganska säkert att anta att det eliten har på sig inte stämmer så mkt (förutom utseendet) med vad vi kan köpa i butiken!

Kolla alpint tex. där ingen av dom aktiva har samma pjäxor skidor som säljs i affären utan bara yta för att likna dessa!
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp

Rich

Certifierad pinnletare
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Hylte
Hoj
Yamaha FZ6-N 07
Jag e rätt sugen på TCX stövlar http://www.tcxboots.com/eng/ Någon som vet om Competizione S är nått att ha? Sugen på de vita!

Var och inhandlade ett par sånna för två veckor sen, men lämnade ganska så snabbt tillbaka dom för jag tyckte att dom satt helt mystiskt. Har visserligen lite breda fötter men det blev som att hålfoten gick upp på något vis så att jag nästan hade foten sne inne i stövlen.
Annars så är dom jäkligt nice att titta på, och har man hyvsatt normala fötter så tror jag att det är en schyst stövel...

/Rich
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Var och inhandlade ett par sånna för två veckor sen, men lämnade ganska så snabbt tillbaka dom för jag tyckte att dom satt helt mystiskt. Har visserligen lite breda fötter men det blev som att hålfoten gick upp på något vis så att jag nästan hade foten sne inne i stövlen.
Annars så är dom jäkligt nice att titta på, och har man hyvsatt normala fötter så tror jag att det är en schyst stövel...

/Rich

Tror att jag har hyffsat normala fötter så får nog testa ett sånt par ;)
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Du har beskrivit det ganska bra. Du vill ha en lätt och smidig stövel, i stort sett vill du inte känna att du har en stövel. Då det är väldigt tajt med utrymme får den inte bygga någonting utåt för då lägger du i stöveln i backen i kurvorna och det kan i tursfallet sluta med en vurpa eller så slipar du bort stöveln på väldigt kort tid. Du vill ha känsel även med undersidan av foten för att kunna dosera fotbromsen, på en cross stampar du till och är nöjd i stort sett.

Varför är en Porsche mycket dyrare än en kia?

Det jag undrade över var varför det skiljer sig så mycket i pris? skillnaderna vet jag och varför de är byggda som de är just för sina ändamål.

för den ena är inte byggd av guld o silke eller att det är dyra material kostnader. offroad/crossstöveln är både större och rejälare, så egentligen borde det gå åt mer material där. så vad är det som gör prisskillnaden?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det jag undrade över var varför det skiljer sig så mycket i pris? skillnaderna vet jag och varför de är byggda som de är just för sina ändamål.

för den ena är inte byggd av guld o silke eller att det är dyra material kostnader. offroad/crossstöveln är både större och rejälare, så egentligen borde det gå åt mer material där. så vad är det som gör prisskillnaden?

Tex Alpinestars så är deras värsta cross-racingstövel ca 1600-2000:- dyrare än deras värsta rr-racingstövel.

Alpinestars_Tech_10_Limited_Edition_Boots_Gold_Black.jpg


Alpinestars%20Supertech%20R%20Svart%20stor.jpg
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
:crash haha okej. glöm det jag skrev tidigare! sökte på stövlar och tyckte att jag bara hittade billiga crosstövlar. Men är det så som du säger så var inte inte så mycket jag undrade :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top