Stövlar

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Det beror på att du kör med foten intrasslad i kedjan:mad:

Om du hade lagt en spottstyver på fotpinneplattor istället för en förmögenhet på kitprylar, så hade jag haft ett par så gott som nya stövlar! Du får lägga till lite extra i min bonus så att jag har råd med nya. :mad:
 

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM SuperDuke 06
Var precis och testade Sidi Vortice, kändes oerhört kompetenta och säkra. Dock skulle jag behövt en 42,5, som ju inte finns. 42:an var något kort och 43:an kändes för stor. Töjer sig stövlar i Lorica?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nej jag hade inte Sidi när jag krossade foten, jag hade A-stars GP-Tech av prototypversion med innersko/skenor i kolfiber.
Dom formligen slets i bitar och fram-foten vreds runt med 10 frakturer som följd, resultat = ont varje dag resten av livet.

Full story om vurpan/skadan här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120860

Enligt min uppfattning skyddar inga skor tårna särskilt bra, det som daytona skyddar mot är slag, kross och vridskador i fotled och mellanfot.
Att dom ser ut som dom gör (skitsnygga enligt mig) beror delvis på att dom har tagit fasta på att yttre skydd kan fastna i nått och skapa eller förvärra skador.
Puma mm är som gjorde att haka tag i nått.
Förvisso är denna typen av skada kanske ovanlig,
och daytona dojjan kostar många slantar, men dyr är den inte med tanke på den skyddsnivå den ger.
Vilken jag faktiskt anser mig kunna bedömma vara extremt hög.

A-stars supertech R är inte heller en dålig sko, men minst lika bra lär Dainese Axial Race vara, den har en innersko i kol/kevlar.
 

Bifogat

  • axialrace.jpg
    axialrace.jpg
    126.5 KB · Visningar: 74
Last edited:

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
tja. Daytona stöveln verkar ju helt klart som den som uppfattas av er andra som säkrast. men priset sätter nog begränsningarna så jag satsar på ett par Alpinestars supertech R, vita och ett par matchande berik handskar:tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
tja. Daytona stöveln verkar ju helt klart som den som uppfattas av er andra som säkrast. men priset sätter nog begränsningarna så jag satsar på ett par Alpinestars supertech R, vita och ett par matchande berik handskar:tummenupp

Tänk på att de vita är perforerade för ventilationens skull, det är alltså ingen höjdarstövel på gatan om du blir överraskad av en regnskur. :tummenupp
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Jag kör med TCX värsting, den kromade med baylissreplica.

Stel som satan i fotleden, lite som en (edit) skidpjäxa. Känns väldigt stabil och säker.

/ Jens

Jag har vurpat med Oxtar/TCX.

Och jag har sju titanskruvar i foten efter det. Jag kommer aldrig mer att använda TCX/Oxtar...
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Lite svårt att bevisa det var stövelns fel dock! Jag har tittat på de flesta märkesstövlar, tycker inte det finns någon som verkar helt robust, de flesta kan man böja o vrida om man tar i livet med händerna. Och hade de varit hårda som pjäxor hade man kanske vridit sönder skenbenet eller knäet istället för foten...hm!

Jag har vurpat med Oxtar/TCX.

Och jag har sju titanskruvar i foten efter det. Jag kommer aldrig mer att använda TCX/Oxtar...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
5 säsonger på ett par?! Jag har förbrukat ett par per säsong.

Det har redan sagt så fint, du är för fet och lat :arsele

Jag är fet men lyfter upp fötterna på fotpinnarna. Jag har skaft hål på stövlarna in mot fotpinneplattorna 2ggr, låtit sy på ny skinnbit att slita på. Nu har stövlarna mer eller mindre ruttnat inifrån. 5 säsonger för mig är 180-200 raceheat! Förvisso sällan mer än tio varv men man blir varm ändå.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lite svårt att bevisa det var stövelns fel dock! Jag har tittat på de flesta märkesstövlar, tycker inte det finns någon som verkar helt robust, de flesta kan man böja o vrida om man tar i livet med händerna. Och hade de varit hårda som pjäxor hade man kanske vridit sönder skenbenet eller knäet istället för foten...hm!

Det är synd att Daytona är så pass ovanliga i sverige, hade fler klämt och vridit så hade fler förstått.

Pajjat skenben. ja tack, mkt hellre än nån skada i foten.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag har vurpat med Oxtar/TCX.

Och jag har sju titanskruvar i foten efter det. Jag kommer aldrig mer att använda TCX/Oxtar...

Jag har vurpat med Oxtar och min fot har hållit. Tror inte man kan generalisera om ett par stövlars vara eller inte vara efter enskilda krascher.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Oxtar är skit!

Egen erfarenhet brutet ben i fotleden,hoppande i gips och knapprande på smärtstillande piller efter operation och skruvar o skrot i foten.
Med all säkerhet eller till 99,98 % så hade utgången varit annorlunda om jag haft Daytona stövlar på mig vid olyckstillfället och hur olyckan gick till och vart hojen hamnade.
Jag säger inte att Daytona är de bästa stövlarna men fler förespråkar dem som själva testat och råkat ut för händelser.Sen finns det med all säkerhet stövlar som är minst lika bra eller kanske bättre och billigare.
Man kan heller aldrig förutse olyckshändelsen och hur den ska sluta.
Bättre iallafall ha några billiga stövlar på sig än inga alls.

Men mitt tycke är iallafall efter att litat på texten: Oxtar och racestövlar (RR stövel) och nu efteråt känner på liknande stövlar så känns de mjuka och sköra jämfört med Daytonas stövel.
För mjuka och otillräckligt med skydd över fotled och knölar.

Det är tydligen där vi är känsligast för att bli fullt återställda vid olycka utan bestående besvär :(
Tror att en bruten tå och det området inte är lika känsligt.

Men visst 5000-6000 kr för en stövel är heller inga småpengar och man kan ha roligare för pengarna.Men men håller stövlarna ett par år så har de betalt sig.Stövlar är ju inget som slits nämvärt om man inte traskar runt i dem eller drar dem i marken vid körning.

Bild på skrotet som var fast i benet.Hålbrickan ca 7,5 cm och längsta skruven nästan 2 cm.
Fick tas bort ett halvår eller nåt efteråt pga obehag av skruvarna osv.
Ärret är ett minne,ser inte så farligt ut men dock ändå.

Kanske en tankeställare.

Summa summa rum: kör numera med Daytona security evo II :tummenupp
 

Bifogat

  • Ben%20006.jpg
    Ben%20006.jpg
    7.9 KB · Visningar: 522
  • Ben%20010.jpg
    Ben%20010.jpg
    5.8 KB · Visningar: 508
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Egen erfarenhet brutet ben i fotleden,hoppande i gips och knapprande på smärtstillande piller efter operation och skruvar o skrot i foten.
Med all säkerhet eller till 99,98 % så hade utgången varit annorlunda om jag haft Daytona stövlar på mig vid olyckstillfället och hur olyckan gick till och vart hojen hamnade.
Jag säger inte att Daytona är de bästa stövlarna men fler förespråkar dem som själva testat och råkat ut för händelser.Sen finns det med all säkerhet stövlar som är minst lika bra eller kanske bättre och billigare.
Man kan heller aldrig förutse olyckshändelsen och hur den ska sluta.
Bättre iallafall ha några billiga stövlar på sig än inga alls.

Men mitt tycke är iallafall efter att litat på texten: Oxtar och racestövlar och nu efteråt känner på liknande stövlar så känns de mjuka och sköra.
För mjuka och otillräckligt med skydd över fotled och knölar.

Men visst 5000-6000 kr för en stövel är heller inga småpengar och man kan ha roligare för pengarna.Men men håller stövlarna ett par år så har de betalt sig.Stövlar är ju inget som slits nämvärt om man inte traskar runt i dem eller drar dem i marken vid körning.

Bild på skrotet som var fast i benet.Hålbrickan ca 7,5 cm och längsta skruven nästan 2 cm.
Fick tas bort ett halvår eller nåt efteråt pga obehag av skruvarna osv.
Ärret är ett minne,ser inte så farligt ut men dock ändå.

Kanske en tankeställare.

Summa summa rum: kör numera med Daytona security evo II :tummenupp

Måste ju fråga om det var en touring gore-tex stövel eller en värstingstel RR-stövel?

/ Jens
 

kaw

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM SuperDuke 06
På Sidi Vortice är den delen av sulan utbytbar. Kan vara intressant om man ofta kasserar fungerande stövlar när det bara är en liten del av sulan som har gett upp.

Det har redan sagt så fint, du är för fet och lat :arsele

Jag är fet men lyfter upp fötterna på fotpinnarna. Jag har skaft hål på stövlarna in mot fotpinneplattorna 2ggr, låtit sy på ny skinnbit att slita på. Nu har stövlarna mer eller mindre ruttnat inifrån. 5 säsonger för mig är 180-200 raceheat! Förvisso sällan mer än tio varv men man blir varm ändå.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
På Sidi Vortice är den delen av sulan utbytbar. Kan vara intressant om man ofta kasserar fungerande stövlar när det bara är en liten del av sulan som har gett upp.

Men det är inte sulan som jag slitit hål på några gånger, det är ungefär där du har fotknölen mot fotpinneplattan.

Och nu efter ungefär 200 race har även sulan slitits ut av springstarter och det man går mellan buss och hoj före race och mellan hoj och buss för att ta av sig stövlarna.
Då kan jag köpa nya ytterstövlar till Daytona men som sagt efter fem år har även innerstövlarna blivit lite sunkiga.
Och även tåskydd etc är utbytbara på daytona för de som släpar fötterna.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Och även tåskydd etc är utbytbara på daytona för de som släpar fötterna.

Det är det enda som är riktigt värdelöst med Daytona. Ett dopp i grytan och sen är det dags att byta de där "tåpuckarna". De ska tydligen ha en variant med "keramiska inlägg" som ska hålla bättra (mindre dåligt:confused: ), men varför inte bara fixa titanpuckar från början?
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
ja då var det inhandlat ett par daytona security evo 3 från fc moto:tummenupp

kostade skjortan men det får det vara värt...

Tack för alla tipps!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Gratulerar till en mkt bra val.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Fortfarande nöjd med mina Daytona och den dagen det blir dax för nya stövlar lutar det åt Daytona igen.
Ända nackdelen: skulle vilja se att racing stöveln är i vattentätt utförande.
Visst dom har nån vattentätta touringstövlar med plast skydd för knölarna men tyckte inte de kändes lika gedigna som security evo.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top