Kunglig glans!

Vem skall betala för festen?


  • Antal röstningar
    0

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jaha, det låter ju fantastiskt. Vem blir statschef då? Någon kunglighet finns ju inte längre. Och vad kommer man att kalla statscefen om inte president? Menar du att den som vinner valen i framtiden blir premiärminister (motsvarande dagens statsminister) utan att vara statschef? Hm, komplicerat, i sanning komplicerat.

I de nämnda länderna så har man en president, som är statschef, men inte regeringschef. Hur denne väljs vet jag faktiskt inte, men han har oftast rent symboliska uppgifter. Premiärministern, å sin sida, är regeringschef och väljs i de allmänna valen. När du säger det så låter det ju iofs inte helt fantastiskt, nästan som det är nu.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
I de nämnda länderna så har man en president, som är statschef, men inte regeringschef. Hur denne väljs vet jag faktiskt inte, men han har oftast rent symboliska uppgifter. Premiärministern, å sin sida, är regeringschef och väljs i de allmänna valen. När du säger det så låter det ju iofs inte helt fantastiskt, nästan som det är nu.

Precis. Varför avskaffa knugen om man sen skall ha en president med lika lite inflytande som kungen har nu? En sak är säker. Sverige blir inte mer demokratiskt med en sådan ordning, annat än möjligen på papperet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Precis. Varför avskaffa knugen om man sen skall ha en president med lika lite inflytande som kungen har nu? En sak är säker. Sverige blir inte mer demokratiskt med en sådan ordning, annat än möjligen på papperet.

Att man får välja en president som kan avsättas eller åtalas för brott och inte får obegränsat med flis anser jag ur demokratisynpunkt vara överlägset vår ordning.

Det finns andra aspekter som talar för kungahus men demokrati är verkligen inte en av dem.

Man bör väga historia och kultur gente demokrati och sunt förnuft, det är inte lätt.

Det här är en av få frågor jag inte har en glasklar och absolut bäst inställning till/i. :gnissla
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Att man får välja en president som kan avsättas eller åtalas för brott och inte får obegränsat med flis anser jag ur demokratisynpunkt vara överlägset vår ordning.

Det finns andra aspekter som talar för kungahus men demokrati är verkligen inte en av dem.

Man bör väga historia och kultur gente demokrati och sunt förnuft, det är inte lätt.

Det här är en av få frågor jag inte har en glasklar och absolut bäst inställning till/i. :gnissla

Nu gällde det ju en president som enligt Ola främst skulle ha ceremoniella uppgifter och inte en reell makthavare. Alltså en statschef som är i stort sett lika lite chef som kungen. Att då anföra demokratiskäl för införandet av en sådan tandlös president framstår inte som övertänkt. Vår monarki är därtill synnerligen demokratisk, eftersom våra parlamentariskt valda politiker har makt att göra sig av med den när vi/de vill. Enda skälet till att Monarkin fortlever i Sverige är att folket vill ha den kvar. Politikerna vågar inte avskaffa den. För en enda gångs skull förefaller det således som om vi har demokrati i dess rätta ursprungliga betydelse. Folkviljan råder i frågan om monarkins vara eller icke vara. Det är - som du vet - mer än man kan säga i fråga om vissa av dina hjärtefrågor.:)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Folkviljan råder i frågan om monarkins vara eller icke vara. Det är - som du vet - mer än man kan säga i fråga om vissa av dina hjärtefrågor.:)

Ja den delen är så klart demokratisk, men att man ärver ett mandat/yrke/befohenhet är ytterst odemokratiskt i sig. Om folket vill ha det på det viset så är det förstås demokratiskt, sant. :)

Att det allvarlgit skulle skada svenskt kulturarv och historia är dock det starkaste skälet, alla kan inte halal-slakta och ritualmörda för att bedriva kulturyttring.

Bra att du skriver att invandringen inte går hand i hand med vår påstådda demokrati i t-rex tråd, det kommer han uppskatta. :D
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Att det allvarlgit skulle skada svenskt kulturarv och historia är dock det starkaste skälet, alla kan inte halal-slakta och ritualmörda för att bedriva kulturyttring.

:rofl

Monarkin är onekligen ett starkt inslag i det svenska kulturarvet. Finns det månne ett samband i det att samma människor som ogillar monarkin gillar halalslakt...:tungan
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Blått blod dokumentär

Kommer den att dokumentera några snedsteg från kungafamiljens sida?

"Ett svenskt researchteam har letat efter släkten Bernadottes oäktingar – och DNA-testat ett stort antal personer.
– Vi har hittat flera intressanta fall, säger filmaren Oscar Hedin."

http://www.aftonbladet.se/brollopet/article6964299.ab

Angående kungadöme eller republik är jag rätt kluven på frågan.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
389092256.jpg


Jag tror inte konungen riktigt gillar sin kommande svärson.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag kan rekommendera bröllops-mazarinerna med smak av hallon och blåbär från Deliacto som börjar säljas i handeln nästa vecka.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om nu kungen saknar all politisk makt, varför vill då vissa ersätta honom med en president?

Är man emot monarki (historielösa menlösingar), varför då inte bara ta bort honom och fortsätta som det är nu (utan kung då förstås)? :va

Är det att ni är USA-kåta eller vad?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tycker att den där stackarn som står och spelar munspel vid Sergels Torg ska åka på notan.

[YOUTUBE-ID]Na8H1Sg0mfA&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top