Avställningsbar försäkring?

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
min xt600 kostade i folksam dom senaste åren 152, 160, 180, 240 i månaden för trafik
kollade nyss trygghansa :) 99kr månaden
hoppas verkligen dom börjat med avställningsförsäkring
vill jag bara köra 4 månader under "sommaren" blir det 400kr :)

När du ställer av MC:n går försäkringen oftast över till en avställningsförsäkring per automatik. Det innebär att du har moment som stöld, brand och ev. vagn att betala för. (Trafik är ju inte aktuellt då du inte kör med MC när den är avställd). Dock finns försäkringsbehovet kvar fast den är avställd, den kan ju bli stulen när den står i garaget. Sen tecknar man försäkringen för ett kalenderår så du kan inte bryta mitt i så vitt du inte skrotar, säljer eller är missnöjd iom ett skadeärende.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
När du ställer av MC:n går försäkringen oftast över till en avställningsförsäkring per automatik. Det innebär att du har moment som stöld, brand och ev. vagn att betala för. (Trafik är ju inte aktuellt då du inte kör med MC när den är avställd). Dock finns försäkringsbehovet kvar fast den är avställd, den kan ju bli stulen när den står i garaget. Sen tecknar man försäkringen för ett kalenderår så du kan inte bryta mitt i så vitt du inte skrotar, säljer eller är missnöjd iom ett skadeärende.


i folksam brukar jag bara ställa av den när jag tycker jag är klar då upphör alla betalningar... alltså min trafikförsäkring..
ska tillägga att det då handlar om trafik/ månad/ autogiro ;)
betalar inte en ända krona när jag ställt av min mc totalt 4st har jag också

ingen brand m.m
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
i folksam brukar jag bara ställa av den när jag tycker jag är klar då upphör alla betalningar... alltså min trafikförsäkring..

Japp detta kan jag bekräfta då jag gjort samma sak. ( hade MC:n i lägenheten förr, numera hyr jag garage så då har jag avställningsförsäkring)
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
i folksam brukar jag bara ställa av den när jag tycker jag är klar då upphör alla betalningar... alltså min trafikförsäkring..
ska tillägga att det då handlar om trafik/ månad/ autogiro ;)

ingen brand m.m

Ringde runt lite i våras, bl.a. till Folksam och LF och då fick jag förklarat för mig att jag säger till när jag ställer på mc:n och då blir det halv/hel sen säger jag till på hösten när jag ställer av den och då blir det avställningsförsäkring resten av tiden. Aldrig något om att dom annullerade försäkringen. Då får jag gratulera till en antingen korkad kundservicemedarbetare eller en riktigt bra deal :tummenupp
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Ringde runt lite i våras, bl.a. till Folksam och LF och då fick jag förklarat för mig att jag säger till när jag ställer på mc:n och då blir det halv/hel sen säger jag till på hösten när jag ställer av den och då blir det avställningsförsäkring resten av tiden. Aldrig något om att dom annullerade försäkringen. Då får jag gratulera till en antingen korkad kundservicemedarbetare eller en riktigt bra deal :tummenupp


jo jag är nöjd, har gjort så i några år nu men tycker dom smyg höjer och ser nu att trygghansa är billigare, rätt mycket också, så jag tänkte byta men jag vill ju fortfarande ha samma system/regler som innan om ni förstår?
(ställa av inga räkningar)
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
kan nu meddela att Trygghansa har avställningsförsäkring då jag precis tecknat en sådan.
gick på 99kr månaden via autogiro att försäkra endast Trafik
ställer jag av slutar jag betala..

Varit ute på min första tur idag :)
något kallt men det gick bra.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Nu när av/påställningsavgiften är slopad och man kan lätt ställa av eller på hojjen via appar å sånt så börjar detta försäkringsalternativ se lite lockande ut.....
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Nu när av/påställningsavgiften är slopad och man kan lätt ställa av eller på hojjen via appar å sånt så börjar detta försäkringsalternativ se lite lockande ut.....

Är den? goda nyheter :D
Dock är ju årsförsäkring rätt skönt endå, man vet att hojen alltid e försäkrad i garaget om något skulle hända, eller vädret skulle slå om så man kan ta en tur. Nu när i princip alla bolag lägger >80% av årsavgiften på sommaren så är det ju knappt lönt heller.

Sen bara för att reta några av småbarnen på jappshojar här i forumet, min BMW kostar 2200:- per år i halvförsäkring ;)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Men när man ställer av,hoppar inte försäkringen över till garage dito då? Typ man slipper pröjsa trafikpremien (som ofta e svindyr)
 

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Ort
Västerås
Hoj
zx6r -07
Jag har Trygg-hansa helförsäkrad, avställningsbar zx6r -07 ca 10.000:- / år (830:- / månad).

När jag ställar av via app eller hemsida går det över till garageförsäkring (stöld, brand, vagnskada, rättsskydd) med automatik och betalar endast ca 150:- / månad.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Nu när av/påställningsavgiften är slopad och man kan lätt ställa av eller på hojjen via appar å sånt så börjar detta försäkringsalternativ se lite lockande ut.....

Litet trådlyft igen men ja verkligen så lönar det sig för mig ordentligt. Köpte en scooter för jobbpendlingen så kör bara hojen på helgerna. Hur är det nu det fungerar?, man ställer på hojen på lördag morgon och ställer av på söndag kväll (efter man kört klart) då betalar man väl bara försäkring för en dag? (
Man kan inte ställa av och på samma dag så dagen man ställer av på (söndag) så får man ju egentligen inte köra men det kvittar ju om inget hänt under dagen! lite systemfel för försäkringsbolagen va? (Jag klagar dock inte)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Litet trådlyft igen men ja verkligen så lönar det sig för mig ordentligt. Köpte en scooter för jobbpendlingen så kör bara hojen på helgerna. Hur är det nu det fungerar?, man ställer på hojen på lördag morgon och ställer av på söndag kväll (efter man kört klart) då betalar man väl bara försäkring för en dag? (
Man kan inte ställa av och på samma dag så dagen man ställer av på (söndag) så får man ju egentligen inte köra men det kvittar ju om inget hänt under dagen! lite systemfel för försäkringsbolagen va? (Jag klagar dock inte)

Får du inte betala för två dagar? Vare startat kalenderdag tror jag iaf.
 

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Fz1-N 2008
Jag har Trygg-hansa helförsäkrad, avställningsbar zx6r -07 ca 10.000:- / år (830:- / månad).

När jag ställar av via app eller hemsida går det över till garageförsäkring (stöld, brand, vagnskada, rättsskydd) med automatik och betalar endast ca 150:- / månad.

Hur många gånger får du ställa av/på fordonet under en ettårs period då? Finns det någon begränsning?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
När du ställer på hojen så är den påställd från och med det datum du ställer på hojen.
När du ställer av den så är den avställd från och med det datum du ställer av den.
Ställer du på på lördag och ställer av på söndag så har den alltså varit påställd en dag - lördagen. Därav betalar du försäkring för en dag.

Är hojen avställd för mycket så höjs dock garageförsäkringspremien har jag fått erfara...
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
:banana
När du ställer på hojen så är den påställd från och med det datum du ställer på hojen.
När du ställer av den så är den avställd från och med det datum du ställer av den.
Ställer du på på lördag och ställer av på söndag så har den alltså varit påställd en dag - lördagen. Därav betalar du försäkring för en dag.

Är hojen avställd för mycket så höjs dock garageförsäkringspremien har jag fått erfara...

Är du säker på det? Känns ju som att även om du ställer av hojen 00:01 så har den varit påställd under dag två! Jag har ingen aning men det känns mest "logiskt".
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
:banana

Är du säker på det? Känns ju som att även om du ställer av hojen 00:01 så har den varit påställd under dag två! Jag har ingen aning men det känns mest "logiskt".

Ja den har ju varit påställd fram tills dess att du skickar begäran om att ställa av den. Jag tycker det är lite mysko sätt att räkna jag med, men det är vad trafikverket säger åtminstone så jag går på det. Jag kan alltså ställa på hojen 00:01 på lördag och ställa av den 23:59 på söndag och ändå bara betala skatt o försäkring för en dag.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top