Avställningsbar försäkring?

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Tjena,
Är det någon som vet något bolag som fortfarande har så man kan ställa av sin mc?
Alla verkar ju ha årsförsäkringar:huvet
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag vet att Folksam har en avställningsbar försäkring, har nyligen varit i kontakt med dem.

edit: för långsam...
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag har fått känslan av att nästan alla försäkringsbolag har försäkringar som går att ställa av. Folksam har i alla fall.

Fan: Jag var ännu långsammare
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Tack så hemsk mycket:Bugar
Skall ringa och kolla med dom i morgon!
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Ringde och kollade nu lite snabbt,,

Folksam 25 000 halv/avställningsbar
Trygg hansa 12 000 Halv/ icke avställningsbar

TH har även lägre självrisk!
Tror det får bli trygg hansa ändå!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utan att ha kollat så tror jag det är tveksamt om man tjänar på en avställningsbar försäkring, om man inte kör väldigt lite. Bolagen har ju samma kostnader, och behöver få in samma pengar, dvs blir det mycket dyrare att ha hojen påställd med en sån försäkring, per dag den är påställd, men om man bara har den påställd då och då så blir det iaf samma pengar som en helårsförsäkring, plus att man slipper allt strul med att konstant ställa av och på... :rolleyes:
 

Mrs Helmut

oj oj oj...
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki gs 500
Ringde och kollade nu lite snabbt,,

Folksam 25 000 halv/avställningsbar
Trygg hansa 12 000 Halv/ icke avställningsbar

TH har även lägre självrisk!
Tror det får bli trygg hansa ändå!

du jämför äpplen med päron. Du lär kolla vad en icke avställningsbar hos folksam kostar.

Är du med i SMC har du rabbat hos folksam och går du en kurs i sommar får du använda deras SMC försäkring som för mig varit mycket förmånlig.

Om du är ny på försäkringssvängen som du verkar kan jag tipsa om att ringa alla bolag vilket kan spara dig kanske 5000kr till?
 

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Skara
Hoj
Gixxer 1000 K7
Japp skall självkart ringa runt och kolla mera imorgon, var bara dessa 2 som hade öppet halv 9!
Men om jag känner mig själv rätt så kommer det bli hojåka varje dag det är hyffsat väder, och sen till hösten byta hoj! då kan det ju kanske vara en bättre affär att ta en helårsförsäkring,, blir nog att sätta sig er och räkna lite imorgon
 

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
Jo ja funderade lite på de ja me när ja tog folksams försäkring. Deras SMC-försäkring skulle kosta 900/mån/halv ej avställningsbar å mer 25% självrisk. I rena pengar, utan krock eller så e de 10800/år. Folksams avställningsbara, om man räknar på att köra 6 månader/år å sen avställd så blir de 12000 per år.. Men me 3000 självrisk... Visst, de e drygt 1000 spänn dyrare i rena pengar, men om moppen blir stulen eller nåt åt det hållet, så blir det troligtvis sjukt mycket dyrare när man har 25% självrisk.

Så kort sagt... För min del så tyckte jag att det var det bästa alternativet :)

Utan att ha kollat så tror jag det är tveksamt om man tjänar på en avställningsbar försäkring, om man inte kör väldigt lite. Bolagen har ju samma kostnader, och behöver få in samma pengar, dvs blir det mycket dyrare att ha hojen påställd med en sån försäkring, per dag den är påställd, men om man bara har den påställd då och då så blir det iaf samma pengar som en helårsförsäkring, plus att man slipper allt strul med att konstant ställa av och på... :rolleyes:
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Är det någon annat bolag än Folksam som har detta nu?
gammal tråd men behöver en uppdatering.

kör bara mc i så där fyra månader men vill inte ha folksam i år för dom smyg höjer varje år, tror de finns billigare nu.

endast Trafik jag är ute efter..
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Jag har Folksam ! , makulerar försäkringen varje vinter, förhandlar om till våren och har fått ett lägre pris 4 år i rad sista året låg den på Ca 1600 kr i månaden .... 1600 X 4 = 6400 kr tror inte det är många helårs försäkringar som slår det på en Fireblade!

Länsförsäkringar har oxo anställningsbar försäkring, MEN de fördelar inte kostnaden jämt under året utan du betalar 80% av återförsäkringen under sommaren

Glömde säga att det är en Helförsäkring
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad menar du med att du makulerar försäkringen? En helårsförsäkring du trixar med?
En gammal tråd såg jag dessutom. Jag har kört avställningsbar försäkring i alla år. Var och en kan räkna ut vad som är mest lönsam. Det är högst individuellt.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Jag har folksams försäkring. Hel /avställningsbar. Betalar 1000:-/mån påställd och ca 90:-/avställd. 6000 i självrisk.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vad menar du med att du makulerar försäkringen?

Nä nä ingen hel års . Utan ringer och säger att jag inte ska ha hojen försäkrad mer. dvs ingen garage försäkring heller.

Detta har visat sig vara lönsamt. förra året var jag lite sen och sa sa inte upp den förens februari, ringde och teknade "ny" i april och fick nästan 1000 kr lägre års premie ..verkar som att man premierar "nya kunder" bättre än "gamla trogna"
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
ser att i skrivande stund så verkar Trygghansa tagit sitt förnuft till fånga och dumpat priserna .. eller så har jag blivit Vuxen :crash
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
ser att i skrivande stund så verkar Trygghansa tagit sitt förnuft till fånga och dumpat priserna .. eller så har jag blivit Vuxen :crash

min xt600 kostade i folksam dom senaste åren 152, 160, 180, 240 i månaden för trafik
kollade nyss trygghansa :) 99kr månaden
hoppas verkligen dom börjat med avställningsförsäkring
vill jag bara köra 4 månader under "sommaren" blir det 400kr :)
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
min xt600 kostade i folksam dom senaste åren 152, 160, 180, 240 i månaden för trafik
kollade nyss trygghansa :) 99kr månaden
hoppas verkligen dom börjat med avställningsförsäkring
vill jag bara köra 4 månader under "sommaren" blir det 400kr :)

Det har de, ringde och frågade för 10 min sen !

fanns dock en nackdel .. avställnings försäkringen var nästan 3 gånger så dyr som hos folksam .. över 6000 kr per år dvs ca 500 i månaden (cbr 1000rr -06 (34 år)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top