Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Utvecklingen går framåt, innan 2020 kanske vi har fungerande elfordon i butik!
Din definition av "fungerande" kanske inte stämmer överens med andras, men Mission Motors är några som jag tror 2010 har en "fungerande" hoj!

Nytt hastighetsrekord för eldriven MC:
http://ridemission.com/blog/2009/09...ng-a-bonneville-record-and-realizing-a-dream/
[YOUTUBE-ID]U7xinT2YYxA[/YOUTUBE-ID]

Angående killen som bygger egen motor så måste jag säga att jag är mycket imponerad. Måste läsa mer om hans bygge!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Din definition av "fungerande" kanske inte stämmer överens med andras, men Mission Motors är några som jag tror 2010 har en "fungerande" hoj!

Nytt hastighetsrekord för eldriven MC:
http://ridemission.com/blog/2009/09...ng-a-bonneville-record-and-realizing-a-dream/
[YOUTUBE-ID]U7xinT2YYxA[/YOUTUBE-ID]

Angående killen som bygger egen motor så måste jag säga att jag är mycket imponerad. Måste läsa mer om hans bygge!


Åhhh men man kan juh inte köra 100mil med den o tanka den på 4 sekunder och den har fel ljud, fel vikt ser annorlunda ut bla bla bla

Nä nu råkade jag tänka som en som kör på bensin igen:D


Jag e helt övertygad om att Tekniken för att köra både hoj, bil, båt mm på enbart el finns
Energilagringen finns den med och gång på gång bevisas det.

MEN den stora boven är
1. priset (prova att beställa en handbyggd bensinmotor o se vad den kostar)
2. Trögheten hos folk / företag
3. Patent som "försvinner" blir "nerlagda" "uppköpta"
4. Ingen vågar bygga 10000 bilar som drivs av el eller för den delen ta kostnaderna
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
AleX, visst är det så! Men eftersom jag inte har något emot att bygga min egna elhoj är jag inte heller särskilt brydd. Synd bara på alla andra som är intresserade men inte har något att köpa.

Har varit och handlat lite saker på Elfa idag. Utöver det har jag kollat upp hurvida det finns plats för att använda kabel eller om det blir kopparbleck och kommit fram till att kabeln får plats.

Tagit lite bilder:
1. Kablar med anslutningar
2. Kopplat ihop spänningsregulatorn, två kondensatorer och lite kablar. Provisoriskt ihopsatt med tejp (tänkte köpa ett kopplingsdäck och en sats med bygeltråd på Elfa men jag tyckte det kostade för mycket)
3. Här testas spänningsregulatorn, 12V in...
4....och 5V ut! Perfekt!

Jag tar mig inte an större projekt under veckan. Kommer försöka jobba på lite under helgen istället.
 

Bifogat

  • kablar.jpg
    kablar.jpg
    74.1 KB · Visningar: 147
  • 1.jpg
    1.jpg
    58 KB · Visningar: 141
  • 2.jpg
    2.jpg
    84.6 KB · Visningar: 139
  • 3.jpg
    3.jpg
    87.9 KB · Visningar: 142

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Din definition av "fungerande" kanske inte stämmer överens med andras, men Mission Motors är några som jag tror 2010 har en "fungerande" hoj!

Min definition av fungerande är att den MINST måste ha samma prestanda som nuvarande fordon och helst ha rejäl potential att bli bättre.

Aldrig annars accepterar man att utvecklingen går baklänges, så då ska vi inte göra det nu heller, det driver inte utvecklingen framåt.

Ingen skulle acceptera en lag på max 200cc fyrtakt i motorcyklar och max 1liter i bilar, trots att det skulle ge ungefär samma prestanda som dagens elfordon (utom räckvidden som skulle vara bättre) och avsevärt mindre miljöpåverkan än dagens fordon, varför skulle vi då vilja acceptera elfordonens dåliga prestanda för miljöns skull?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har gjort ett nytt elschema. Det enda jag är osäker på är hur jag skall koppla in temperatursensorn, i detta fall varnar den bara genom att ett par leds släcks. Den skulle kunna kopplas så den bryter spänningen till gashandtaget helt.

Det som är tillagt mot föregående elschema är en huvudbrytare, nytt gashandtag med tillhörande elkomponenter och temperatursensorn som sitter på motorn.

Så här har jag alltså tänkt för tillfället:

EDIT// Ska nog flytta huvudbrytaren så den bryter mellan (-) på kontrollenheten och batterierna. Då bryter jag all ström om jag kopplar (-) från gashandtaget till (-) på kontrollenheten...får uppdatera elschemat senare.
 

Bifogat

  • elschema2.jpg
    elschema2.jpg
    78.6 KB · Visningar: 240
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har gjort ett nytt elschema. Det enda jag är osäker på är hur jag skall koppla in temperatursensorn, i detta fall varnar den bara genom att ett par leds släcks. Den skulle kunna kopplas så den bryter spänningen till gashandtaget helt.

Det som är tillagt mot föregående elschema är en huvudbrytare, nytt gashandtag med tillhörande elkomponenter och temperatursensorn som sitter på motorn.

Så här har jag alltså tänkt för tillfället:

EDIT// Ska nog flytta huvudbrytaren så den bryter mellan (-) på kontrollenheten och batterierna. Då bryter jag all ström om jag kopplar (-) från gashandtaget till (-) på kontrollenheten...får uppdatera elschemat senare.

ok, är ingen fena på småelektronik men uttalar mig endå på sannt sh maner :D

kondingen på ingående 12V på regulatorn, va ska den vara bra för?, ett batteri ger ju redan en helt jämn och stabil likspänning och varför skulle den då behöva stabiliseras med en kondensator?

sen på tempgivaren, varför använder du 5v ? är väl onödigt att ha mer belastning på regulatorn än vad som är absolut nögvändigt.
Sen har du inget förkopplingsmotstånd på lysdioderna? eller har du bara glömt rita in det?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
ok, är ingen fena på småelektronik men uttalar mig endå på sannt sh maner :D

kondingen på ingående 12V på regulatorn, va ska den vara bra för?, ett batteri ger ju redan en helt jämn och stabil likspänning och varför skulle den då behöva stabiliseras med en kondensator?

sen på tempgivaren, varför använder du 5v ? är väl onödigt att ha mer belastning på regulatorn än vad som är absolut nögvändigt.
Sen har du inget förkopplingsmotstånd på lysdioderna? eller har du bara glömt rita in det?
Ang kondingen så tänkte jag likadant, batteriet fungerar ju som en gigantisk kondensator, men hittade ingen som kunde bekräfta min teori på nätet då nästan alla exempel är för fordon. Tänkte att den kanske kunde behövas då man får konstiga spikar när tändning bryts eller liknande.

Dioderna drar väl 40mA totalt, tror det är småpotatis för regulatorn som klarar 1,5A. Som jag förstått det handlar det om kylning. Genom att koppla tempgivaren på 5V istället för 12V eller 72V ökar jag livslängden...100000 cyckler mot ca 30000 enligt databladet. Vadå? Man vet ju inte hur ofta motorn blir överhettad :rolleyes:

Motstånd till dioderna har jag inte ritat ut än, vet inte vilka dioder jag skall använda, 2 st 2,2V dioder eller en 3,3, alltså 30ohm eller 85ohm om jag tänker rätt. Sen tänker jag att man i fallet med 2,2V dioder kan skippa motståndet.

Jag har inte kopplat något över huvud taget än så jag är ju öppen för förslag på ändringar som är befogade.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ang kondingen så tänkte jag likadant, batteriet fungerar ju som en gigantisk kondensator, men hittade ingen som kunde bekräfta min teori på nätet då nästan alla exempel är för fordon. Tänkte att den kanske kunde behövas då man får konstiga spikar när tändning bryts eller liknande.

Dioderna drar väl 40mA totalt, tror det är småpotatis för regulatorn som klarar 1,5A. Som jag förstått det handlar det om kylning. Genom att koppla tempgivaren på 5V istället för 12V eller 72V ökar jag livslängden...100000 cyckler mot ca 30000 enligt databladet. Vadå? Man vet ju inte hur ofta motorn blir överhettad :rolleyes:

Motstånd till dioderna har jag inte ritat ut än, vet inte vilka dioder jag skall använda, 2 st 2,2V dioder eller en 3,3, alltså 30ohm eller 85ohm om jag tänker rätt. Sen tänker jag att man i fallet med 2,2V dioder kan skippa motståndet.

Jag har inte kopplat något över huvud taget än så jag är ju öppen för förslag på ändringar som är befogade.

OK, du verkar ha hyffsad koll, en sak bara... ALDRIG köra lysdioder utan motstånd då de saknar inre resistens, även om dioderna tar 2.2v styck, dvs 4.4v så får du en kortslutningsström på resterande 0.6V som kan bli tillräckligt hög att sabba saker ;)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
OK, du verkar ha hyffsad koll, en sak bara... ALDRIG köra lysdioder utan motstånd då de saknar inre resistens, även om dioderna tar 2.2v styck, dvs 4.4v så får du en kortslutningsström på resterande 0.6V som kan bli tillräckligt hög att sabba saker ;)
Ok, får koppla dit motstånd när det blir dags.

I övrigt kan jag meddela att det börjar hända lite saker nu. Kommer komma med en större uppdatering tidigast imorgon. Det är inte långt ifrån en första provkörning nu!
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Ett tips innan du kör igång, släng på en liten kylfläns på 7805:an, den kommer ju att jobba konstant, kanske inte med några högre strömmar men ändå :tummenupp

Följer tråden lite i tysthet, är helspänd på att få en testkörningsrapport! :yoparty

GuW: Det där med prestanda är ju också en definitionsfråga, om man kan uppnå en hög energieffektivitetsprestanda på bekostnad av toppfart (acc brukar vara rätt bra i elfordon) så tycker jag verkligen det kan vara värt det. Att bara sitta och vänta på att den nya tekniken skall bli fulländad utan att göra försök och testa/utveckla nya ideer under tiden brukar leda till en väldigt lång väntan. Allt har sin barndom :krama
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ok, är ingen fena på småelektronik men uttalar mig endå på sannt sh maner :D

kondingen på ingående 12V på regulatorn, va ska den vara bra för?, ett batteri ger ju redan en helt jämn och stabil likspänning och varför skulle den då behöva stabiliseras med en kondensator?

Det är en filterkonding för att filtrera bort rippel orsakat av elmotorn, elmotorer är en roterande kortslutning och orsakar väldigt fula kurvor om man kollar i oscilloskop.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är en filterkonding för att filtrera bort rippel orsakat av elmotorn, elmotorer är en roterande kortslutning och orsakar väldigt fula kurvor om man kollar i oscilloskop.

OK, låter vettigt :tummenupp
är ju ingen kostnad för en koding heller men är av åsikten att allt ska ha en funktion och man ska hålla sig till minimalt antal komponenter, därav frågan ;)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det är en filterkonding för att filtrera bort rippel orsakat av elmotorn, elmotorer är en roterande kortslutning och orsakar väldigt fula kurvor om man kollar i oscilloskop.
Vafals, nu har jag ju så fint paketerat min spänningsregulator i krympslang utan ingående kondensator. Får montera den i efterhand.

Gjorde tyvärr inte särskilt mycket i helgen. Blev bortrövad på söndagen.

1. Sju batterier monterade och fastspända.
2. Använder kabel för att seriekoppla batterierna. Måste dock lossa alla kablar en gång till för att fästa de kablar som ska gå till laddaren.
3. Spänningsregulatorn monterad på ramen
4. Här är arbetsstationen. Kontrollenheten kopplad till motorn, saknas bara att koplla in ett batteri och handtaget för att kunna programmera och testa kontrollenheten. På bordet bakom datorn ligger huvudbrytaren som jag ska försöka placera på ett smart ställe.
 

Bifogat

  • Montering4.jpg
    Montering4.jpg
    120.3 KB · Visningar: 263
  • Montering3.jpg
    Montering3.jpg
    108.7 KB · Visningar: 198
  • Montering2.jpg
    Montering2.jpg
    73.9 KB · Visningar: 218
  • Montering1.jpg
    Montering1.jpg
    99.1 KB · Visningar: 241

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har knåpat ihop ett nytt elschema eftersom det förra inte var tillräckligt rörigt!

Pga platsbrist vill jag placera huvudströmbrytare, kontaktor och huvudsäkring tillsammans utan att jag ska behöva dra långa sladdar mellan dem.

Jag vill också utnyttja så att när jag aktiverar kontrollenheten med att slå på kontaktorn så får även handtaget ström, inte då jag vrider huvudströmbrytaren. Så när huvudströmbrytaren vrids ska ingen spänning ligga över den.

Jag har inte riktigt bestämt mig om sensorn enbart ska släcka en LED när motorn blir för varm, det är ju lätt att man fokuserar på annat och fortsätter köra med en för varm motor.

Ett alternativ skulle kunna vara att koppla sensorn i serie med trotteln, en LED parallellt med trotteln och parallellt med sensorn koppla in en strömbrytare som vanligtvis är stängd. Då när motorn blir för varm och inte svarar på gas så ser jag att led-lampan inte lyser vilket talar om att sensorn har kopplat ut handtaget och LED:en. Då kan jag manuellt med strömbrytaren koppla förbi sensorn så jag kan flytta hojen om jag måste (t.ex. om jag befinner mig i en knivig situation där jag balanserar på ett ben ovanför en dikeskant kan jag flytta på mig och måste inte vänta på att motorn först ska svalna).

Vad sägs om något sådant istället?
 

Bifogat

  • elschema4.jpg
    elschema4.jpg
    59.5 KB · Visningar: 165
Last edited:

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Ort
skhlm
Hoj
Monster, wr250
En liten tanke.
Annat alternativ kan ju vara en liten summer som börjar låta, den fixar du lätt med ett relä som bara faller när temp givaren slår till. Då behöver du inte bekymra dig alls vid kniviga situationer.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
En liten tanke.
Annat alternativ kan ju vara en liten summer som börjar låta, den fixar du lätt med ett relä som bara faller när temp givaren slår till. Då behöver du inte bekymra dig alls vid kniviga situationer.
En summer gör det förvisso enklare att upptäcka när motorn blir för varm, jämfört med att en lampa släcks. Dock medför det andra problem, som tex strömförbrukning av summern och ökat antal komponenter.

Jag valde att sensorn får stänga av signalen från gashandtaget. Ett mer uppenbart tecken på att motorn är för varm går knappt att få. Skulle jag vilja köra vidare har jag en knapp som kopplar förbi sensorn.

Jag skriver mer om detta ikväll, tillsammans med bilder och annan info om hur projektet har framskridit i helgen. Tittar vi tillbaka på den lista jag gjorde som innehåller saker som behöver göras har jag avklarat följande:

  • Fixera framdrev med krysskil (kan bli backning på denna)
  • Montera bromsar fram
  • Svetsa burar och montera resterande batterier
  • Svetsa fäste för kontrollenhet
  • Göra färdigt motorfäste
  • Köpa resterande elektriska komponenter (några dioder, motstånd, strömbrytare mm)
  • Tillverka kopplingar, kontakter och kablar
  • Montera det som är kvar av elektriska komponenter

Och har kvar:
  • Montera bromsar bak
  • Kapa och montera kedja
  • Koppla allt elektriskt
  • Programmera kontrollenheten (Efter denna punkt kommer en första provkörning att utföras!)
  • Köpa bultar, skruv och muttrar att byta ut de som används i nuläget (några rostiga, andra trasiga, vissa saknas)
  • Kapsla in motorutrymme och få kylning att fungera (luftgenomströmning)
  • Plocka isär, rengöra allt, färgsätta, ev. blästra och pulverlackera
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
[*]Kapsla in motorutrymme och få kylning att fungera (luftgenomströmning)
[/LIST]

Ummm...det där tror jag kan bli ett bekymmer, även "torra" dagar så geggar man ned en endurocykel rätt friskt, det är inte för inte det kallas geggmoppe..

/J
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ummm...det där tror jag kan bli ett bekymmer, även "torra" dagar så geggar man ned en endurocykel rätt friskt, det är inte för inte det kallas geggmoppe..

/J
Ja, det kan bli ett stort problem som måste lösas för att kunna köra på riktigt. I nuläget är inget inkapslat, men detta är ett krav vid riktig körning då det som du säger kan bli ganska lerigt och smutsigt. Jag har funderat på att ha "gälar" precis bakom framhjulet som gör att luft kan strömma igenom men smuts inte kan flyga igenom, risk finns ju dock att dessa snabbt blir igensatta. Vidare har jag funderat på att ha luftrör som leder fartvind uppe vid kylvingarna ner till motorn via något typ av rör, i stil med insug till sporthojar.

I nuläget vill jag dock bara få hojen körklar och se vad dess primära brister är, sedan för "riktig" enduro får vi se vad som ytterligare behöver förbättras. Det jag oroar mig för nu är framdrevet och viktfördelningen (något framtung) och såklart att jag vid första provturen kopplat något fel och bränner allting...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är tyvärr inte en frågan om att det "kan" bli skitigt, det blir det, även bara med lite grusväg så tenderar det bli grisigt. :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top