Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hur ska du fästa batterierna i pack tre?
Om dom inte kommer kräva någon nämnvärd kylning kan du lägga ett tunt lager skumplast mellan cellerna och enkelt bunta ihop dom till önskad form. Behövs det luft mellan cellerna är det dock lite klurigt att få till formen, du vill INTE hänga cellerna i terminalerna på en hoj som ska gå offroad iaf.

Kul att du tycker att det är värt att satsa på "riktiga" batterier iaf, nu kommer du få en hoj som är användbar på riktigt!
Det tredje batteripacket skall först sättas ihop så det blir som en helhet, men ändå vill jag att man skall kunna demontera det och lossa enskilda celler. Med andra ord skall det inte limmas, men på något sätt sättas ihop så det inte för lätt kan vibrera isär och belasta anslutningarna vid polerna.

Jag har funderat att använda mig av något liknande
Cell%20blocks%201.JPG



Men den konstruktionen ser ut att bygga på cellerna med minst 2 mm i diameter vilket kan vara för mycket. Alternativet är att bygga något eget, typ skära ut små trekanter med böjda sidor som stoppas in mellan cellerna och hålls på plats av en stav som går rätt igenom (se bifogad bild, rött skulle kunna vara trä/plexiglas, svart är staven), sedan ett yttre hölje i alu och plast (plast vid polerna för att minimera olycka med att kortsluta batterierna mot metall) som dels skyddar packet mot smuts och som stavarna fästs i. På detta sätt kan ett enskilt batteri lossas vid polerna och tas ut utan att konstruktionen faller ihop.

Att batterierna skulle bli för varma när de packas tätt och laddas ur med höga strömmar tror jag inte är något problem. Många företag som säljer dessa batterier i färdiga pack monterar de tätt tillsammans och omsluter väl med nåt plastigt material och i stort sett alla hembyggen ser jag liknande konstruktioner.
 

Bifogat

  • batt_skiss3.png
    batt_skiss3.png
    7.7 KB · Visningar: 125

Franzén

hojlös :(
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Osynlig motard -11
Väldigt ballt projekt, skulle vilja bygga liknande men det är synd att det är så satans dyrt för mig bara, studerande som man är...
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Har du celler med papprör så har jag ett förslag på montering: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236949

Om du plastar in paketet med glasfiber förutom sidorna kan du byta enskilda celler och även plasta in riktiga fästen.

Får plats med ganska många celler på en stor skärbräda och du kan bygga vilken form du vill på packet.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har du celler med papprör så har jag ett förslag på montering: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236949

Om du plastar in paketet med glasfiber förutom sidorna kan du byta enskilda celler och även plasta in riktiga fästen.

Får plats med ganska många celler på en stor skärbräda och du kan bygga vilken form du vill på packet.
Snyggt gjort! Ett bra användningsområde för gamla skärbrädor. Det kommer jag nog ta efter på ett eller annat sätt.

Jag har inte celler i papprör, dock förstår jag inte vad det gör för skillnad. Cellerna jag i första hand tittar på har dessutom skruvterminaler i polerna som underlättar att koppla samman batterierna.

Att gjuta glasfiber runt packet som du beskriver är ju ett alternativ värt att överväga.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Skärbräda av plast är ett fint och billigt prototyp/fixtur material, ex. IKEA 2st 17kr. Lätt att forma (borra/fräsa) men är lite mjukt så man bör staga upp det med någon skiva.

3b201114350PMd8d7.jpg


Tanken med rören är att man limmar ihop dom till en bikaka av önskad form, stoppar in cellerna för att få rätt form och stadga på rören, fyller utrymmet mellan rören med polyurethan lim (skummande lim), plastar ihop paketet och sätter dit fästen men undviker att få plast på cellernas ändsidor.

Nu har man ett stabilt och hållbart paket som det är lätt att byta celler i.

ce201114144PM922c.jpg


Annan fördel med IKEA´s plastskärbräda är att det inte fastnar lim på den, bara att lossa stagskivan och bryta lite i plasten så släpper den från limmet.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har kikat vidare, om än inte lika frenetiskt, på olika batterier och BMS.

Just nu lutar det åt att köpa lite större batterier med mer kapacitet, 38140 jmf med 34120 (samma diameter, 2 cm längre).

cell%2038120%2010Ah.jpg

Headway 38120
Kapacitet: 10Ah
Nominell spänning: 3,2V
Maximal kontinuerligt strömuttag: 100A
Maximal tillfälligt strömuttag: 150A
Maximal laddström: 50A
Livslängd: 2000 cykler @ 80% DOD
Mått: 38 x 135 (inkl fästen)
Vikt: 330g (inkl fästen)

38140%2012Ah.jpg

Headway 38140
Kapacitet: 12Ah
Nominell spänning: 3,2V
Maximal kontinuerligt strömuttag: 120A
Maximal tillfälligt strömuttag: 180A
Maximal laddström: 60A
Livslängd: 2000 cykler @ 80% DOD
Mått: 38mm x 155mm (inkl fästen)
Vikt: 386g (inkl fästen)

Använder jag 3 parallellkopplade grupper om 24 celler var kommer skillnaderna bli:

Batterityp: 38120 - 38140 - Procentuell skillnad
Kapacitet: 30Ah - 36Ah - +20%
Strömuttag: 300A - 360A - +20%
Toppström: 450A - 540A - +20%
Volym: ~14l - ~16l - +15%
Vikt: 24kg - 28kg - + 17%
Pris (utan frakt): 7kkr - 8,6kkr - +23%

Fördelarna som ovan nämnts är 20% mer av allt som är bra, men bara 15% större och 17% tyngre, dock 23% dyrare. En annan fördel är att man inte stressar batterierna lika hårt när man tar ut, i förhållande till batteriernas kapacitet, lägre strömmar. Tar man ut 300A från 38120-alternativet så ligger man precis på vad batterierna klarar av att läman kontinuerligt, medan de större batterierna har mer att ge. Topprestandan kan väntas bli bättre med de större batterierna, men att utnyttja motorn maximalt (klarar 400A kortare stunder) så blir det viktigare att kylningen till motorn är tillräckligt.
Jag tror att min slutliga lösning kommer vara strypt i kontrollenheten til att som mest lämna något under 400A, men såklart om man ska köra ett rakt-fram race så kan man väl programmera kontrollenheten till sin översta gräns på 450A :)


Har även tittat på alternativ till BMS, och faktiskt har tankarna gått ått att ha ett väldigt enkelt BMS. Jag tänker som så att jag inte kommer vilja ställa hojen på laddning över natten utan när jag laddar hojen så kommer jag övervaka laddninen och sedan kontrollera balansering mm. Behövs balansering så kopplar jag in min nyinköpta batteriladdare till den/de cellerna.

Ny batteriladdare, Imax B6:
7106165-origpic-71ee0d.jpg_0_0_100_100_300_200_75.jpg


Det BMS jag tittar på nu är något som egentligen är anpassat för LiPo-batterier till modellflyg.
sku_35609_1.jpg

Den visar status på 3 celler, med antingen grön eller röd led. Grön när spänningen ligger mellan 3,8V-4,2V, röd när spänningen sjunker till mellan 3,5V-3,8V. Om spänningen ligger över eller under dessa intervall(>4,2V eller <3,5V) kommer en buzzer att ge ifrån sig ett ganska högt tut. Problemet är att LiFePo4-kemin jag tänker använda har en nominell spänning på 3,2V, ca 3,6 fulladdade och när spänninge går ner mot 2V är det dags att ladda. Det jag titta är om man kan kalibrera en sådan krets att varna vid de intervaller jag finner lämpligt.
SKulle jag använda detta "BMS" så skulle 24 st enheter behövas till 72 celler, det skulle bara kosta mig 400kr!

Dessa skulle kunna kombineras med en liknande produkt, som visar spänningen för upp till 6 celler, samt total spänning.
sku_20024_1.jpg

För att monitorera alla celler skulle en sådan lösning kosta mindre än 200kr.

Totalt för att få ett system som varnar med ljud och ljus samt som man kan kontrollera spänningen på alla celler skulle kosta ca 600kr. Som kablage kommer gamla IDE-kablar från datorlådor användas.

Andra BMS, som på pappret är mycket mer avancerade, har övervägts. Dock har jag inte läst några bra recensioner om de billigare varianterna, och att betala lika mkt för BMS som för batterier är inte aktuellt.

Nu ska jag testa om man kan få ordning på tjutandet och blinkandet på den testenhet jag köpt. Förhoppningsvis blir det snart en beställning av batterier och sen så blir det åka av!

Bilder:
1. Köpte mindre 18650 LiFePo4 celler för att kunna labba lite med
2. De olika enheterna, sida vid sida
3. Larm-enheten som i dagsläget bara lyser rött (dock borde den även tuta enligt vad jag tidigare skrev)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nix, inga nya batterier. Men jag har kikat vidare på alternativ för BMS. Tidigare tittade ju jag på olika varianter av alarm som vanligtvis används inom RC. Hittade en variant som jag trodde skulle passa bra för min tänkta applikation:

sku_102947_1_small.jpg

Men det visade sig att de inte kunde varna vid lägre än 3V, även fast de som sålde den skrev 2V. Den batterikemi jag tittar på, LiFePo4, kan cellerna laddas ur till ca 2V, medan övriga lithiumbatterier (LiPo) ligger runt 3V.

Sedan hittade jag en variant som verkade ännu bättre, som klarade av fler celler (8st) och som också kunde configureras till att varna vid en viss nivå. Nackdelen var dock att denna bara klarade av att sätta lägsta spänning till 2,7V!

1_8S_Battery_Voltage_Tester_Low_Voltage_v0.jpg

Nu senast har jag kanske hittat nåt som äntligen ska fungera. EN lite mer avancerad cell-övervakare.

sku_124478_1.jpg
http://www.dealextreme.com/p/rc-model-bvm-8s-1-8-cell-battery-voltage-meter-tester-alarm-124478

Detta "BMS" fyller mina krav att sätta lägsta spänningsnivå runt 2V och varnar när enskilt cell understiger. Har beställt en som är på väg och ska utvärderas.

Om jag hittar något som kan agera BMS på ett tillförlitligt sätt kan jag börja fundera på om jag ska lägga ytterligare 10 000 kr på batterier...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var ligger begränsningarna nu? Batterier och särskillt billigare batterier brukar ha begränsninagr i hur snabbt det kan laddas ur, lite som GuW var inne på tidigare i tråden. En kondensator på batteriet kan nog bidra en hel del för enskilda större gasningar, samt kanske även hjälpa till att kram ur det sista ur batteriet innan moppen blir allt för trött.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top