Elduro - Enduro med spänning

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Hur har du det med utväxlingen och toppfart för resten ?

Tänkte mest på om du skall köra enduro i skogen så är ju medelhastigheten ganska låg faktiskt. Hade cykeldator på min förra endurocykel och då var oftast medelhastigheten max 25km/h. Toppfarten kortvarigt var väl 55km/h på en 2.5km slinga där toppfarten inträdde på en 300m lång raksträcka modell"grusväg". bland stenar och träd var man nere i kanske 10-15km/h på vissa partier.
Om man skall gasa på gärden varvar man ju ur på femman men det är ju sällan man kör så.

Jag tror en toppfart på 50km/h med bra acceleration borde räcka, förutsatt att det inte tar en kvart att accelerera från 25-50km/h. Det borde passa en halvbra motionär som kör enduro i skogen.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hur har du det med utväxlingen och toppfart för resten ?

Tänkte mest på om du skall köra enduro i skogen så är ju medelhastigheten ganska låg faktiskt. Hade cykeldator på min förra endurocykel och då var oftast medelhastigheten max 25km/h. Toppfarten kortvarigt var väl 55km/h på en 2.5km slinga där toppfarten inträdde på en 300m lång raksträcka modell"grusväg". bland stenar och träd var man nere i kanske 10-15km/h på vissa partier.
Om man skall gasa på gärden varvar man ju ur på femman men det är ju sällan man kör så.

Jag tror en toppfart på 50km/h med bra acceleration borde räcka, förutsatt att det inte tar en kvart att accelerera från 25-50km/h. Det borde passa en halvbra motionär som kör enduro i skogen.
Jag har vid tidigare tillfälle kört i olika terräng och loggat hastigheter mha gps när jag kört bensindrivet. Utifrån dessa körningar har jag försökt att få en uppfattning om vilka hastigheter man oftast kör enduro i. Eftersom elmotorn har konstant vridmoment behöver man inte lägga medelhastigheten vid något speciellt varvtal utan kan koncentrera sig på drevning för att få en lagom toppfart. I mitt fall har jag valt ett så litet framdrev i kombination med det största bakdrevet jag kunde få dit för att få en inte allt för hög toppfart. Ca 90 km/h känns som en ok toppfart där det ingår lite marginal i de fall det är lite backe och man vill köra lite fortare utan att riskera att övervarva.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har förberett hojen för lite provörning i helgen. Batterierna har stått på laddning under hela eftermiddagen idag. Under laddningen så gick 3 st laddare sönder. Så imorgon vi får se om det blir någon provkörning eller om batterierna behöver laddas ytterligare.

Har pga problem med laddarna nu titta på andra alternativ. Jag funderar på att köpa ett antal adaptrar som man vanligtvis använder till bärbara datorer. Vill inte lägga för stora pengar på detta då jag troligen kommer byta ut batterierna i framtiden och då även behöva nya laddare. Nu tittar jag på att köpa 3 st adaptrar som ska ladda två batterier åt gången. Finns många 24v alternativ, men under laddning skall man ligga på en högre spänning runt på va 13,5-15V per batteri, så jag skulle behöva ha 28V adaptrar, men har bara hittat adaptrar som kan ge 26V. Samtliga adaptrar ligger runt 100W och vid 26V får man en laddström på mästan 4A, det är nästan 7 ggr mer än vad mina nuvarande laddare ger. Detta ligger lite i överkant då säkringarna i huset är på 10A. Ett annat problem med att använda dylika adaptrar är att jag inte får någon indikator på att batterierna är färdigladdade, men eftersom det kommer gå från 2 dygn till drygt 6 timmar att ladda batterierna (vid helt tomma batterier) så är det lite enklare att använda sig av en timer eller dyl.

Tål att funderas på ytterligare tror jag.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tog en tur idag. Tyvärr är batteriet i min bärbara så dåligt att när jag kopplade bort strömsladden höll det bara nån minut och sedan gick datorn in i en djup sömn i väntan på mer spännande tiden. Därav fick jag ingen intressant data om strömförbrukning, batteriernas tillstånd under färd eller andra intressanta värden.

Dock kunde jag få lite information från GPS:en.

Under en tur på 16 minuter gasade jag runt i kvarteret. Pga att konstruktionen att koppla på kabel till kontrollenheten för loggning blev ganska otymplig så undvek jag körning på ojämnt väglag utan höll mig till asfalt.

Från GPS:
Tid: 16m 29s (faktisk körtid är några minuter mindre)
Medelhastighet: 22 km/h (använder man körtiden ökar medlhastigheten)
Maxhastighet: 53 km/h
Total sträcka: 6 km

Batterierna var inte fullladdade, men nära inpå. Tyvärr är det ju inga längre sträckor man tar sig på denna setup med batterier.

PS. Kommer pausa lite i uppdaterandet tills jag rett ut lite saker. Ska fundera lite mer på hur projektet skall gå vidare. Som det är nu är det inte jättekul att köra i en kvart, även om det är lite kul när man får blickar från folk man kör förbi.
 

Bifogat

  • hastighet.jpg
    hastighet.jpg
    26.8 KB · Visningar: 154
  • karta2.jpg
    karta2.jpg
    35.1 KB · Visningar: 166
Last edited:

Snabbgas

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Leksand
Hoj
-03 Suzuki SV650s -04 GRC RR -02 Polini 910 Steel
Hej!
Kul projekt!:tummenupp

En tanke som kommer upp (som diskuterats ovan) är att du borde kanske lätta på lasten åt dom stackars Blyaccarna genom att växla om den för en teoretisk toppfart av kanske säg, 50-60Km/h.

Du skriver att den gör drygt 50 i nerförsbacke och har en utväxling för en teoretisk toppfart av vad var det, 87Km/h?
Det borde förbättra acceleration, körtid och vem vet kanske även toppfart!

Du skriver ovan att elmotorn har konstant vridmoment och att du drevar högt för att inte riskera övervarv men då tror jag du glömmer att effekt= vridmoment*varvtal.

Lek med tanken att du ska accelerera från 0-40km/h.

Om du har drevat för 100km/h kommer du att behöva dubbelt så högt vridmoment som om du hade drevat för 50km/h för att accelerera på samma tid.

Du drar närmare 4c i snitt ur accarna och det gillar väl inte Blyaccar?


Det är ju en billig fix så här i grevens tid innan vintern sätter stopp för vidare experimenterande.

Lycka till!
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hallå i stugan!

Tänkte uppdatera tråden med framtida planer på uppgradering av betterier. Något som man inte gör utan att tänka efter nogrant (dvs som jag inte gjorde när jag köpte mina bly-syra-batterier). Det blir en kostnad på säkert 20kkr.

Det jag tittar på är LiFePO4 celler, 38120 (38*120mm) på 10Ah. Tillverkare har jag inte bestämt mig för än men det lutar åt Headway http://stores.headway-headquarters.com/-strse-BATTERIES/Categories.bok (alternativer är LifeTech http://lithbattoz.com.au/index.php?page=battery-cells)

Konfigurationen lutar åt 72 celler, dvs 3 parallellkopplade pack á 24 celler, vilket ger ca 30Ah total kapacitet och en nominell spänning på 77V. En kontinuerlig ström på 300A kan tas ut och som max 450A momentant.

Det som kan komma att ändra konfigurationen och val av celler är det system som skall övervarka cellerna vid laddning och under drift, dvs BMS/PCM (Battery Management System/Protection Circuit Module).

Pga den stora djungeln som jag tar mig igenom så är det inte helt enkelt att få en överblick på gällande utbud. Här skulle jag vara oerhört tacksam för tips på BMS! Det jag söker är ett BMS som klarar minst 24 celler och inte begränsar strömmen till mindre än 100A. Övriga funktioner och rpis får man väga mot varandra. Jag ska försöka framställa en översikt i nästa inlägg om vad jag hittills kommit framt till.

Till dess kan man värma sig i vinterkylan med denna film (ej min film):
[YOUTUBE-ID]dree0rTr1HM[/YOUTUBE-ID]

Förklaring till varför jag väljer LiFePO4 framför andra Litium-jon-baserade batterier finns i flera filmer av samma skapare.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hallå i stugan!

Tänkte uppdatera tråden med framtida planer på uppgradering av betterier. Något som man inte gör utan att tänka efter nogrant (dvs som jag inte gjorde när jag köpte mina bly-syra-batterier). Det blir en kostnad på säkert 20kkr.

Det jag tittar på är LiFePO4 celler, 38120 (38*120mm) på 10Ah. Tillverkare har jag inte bestämt mig för än men det lutar åt Headway http://stores.headway-headquarters.com/-strse-BATTERIES/Categories.bok (alternativer är LifeTech http://lithbattoz.com.au/index.php?page=battery-cells)

Konfigurationen lutar åt 72 celler, dvs 3 parallellkopplade pack á 24 celler, vilket ger ca 30Ah total kapacitet och en nominell spänning på 77V. En kontinuerlig ström på 300A kan tas ut och som max 450A momentant.

Det som kan komma att ändra konfigurationen och val av celler är det system som skall övervarka cellerna vid laddning och under drift, dvs BMS/PCM (Battery Management System/Protection Circuit Module).

Pga den stora djungeln som jag tar mig igenom så är det inte helt enkelt att få en överblick på gällande utbud. Här skulle jag vara oerhört tacksam för tips på BMS! Det jag söker är ett BMS som klarar minst 24 celler och inte begränsar strömmen till mindre än 100A. Övriga funktioner och rpis får man väga mot varandra. Jag ska försöka framställa en översikt i nästa inlägg om vad jag hittills kommit framt till.

Till dess kan man värma sig i vinterkylan med denna film (ej min film):
[YOUTUBE-ID]dree0rTr1HM[/YOUTUBE-ID]

Förklaring till varför jag väljer LiFePO4 framför andra Litium-jon-baserade batterier finns i flera filmer av samma skapare.

Sjuk film.

Är inte särskilt insatt i el-fordonstillverkning men borde du inte kunna snegla lite på vilka batterier de företag som redan bygger el-crossar använder? Här är ktm:s bidrag http://ktmelectricmotorcycle.com/
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Sjuk film.

Är inte särskilt insatt i el-fordonstillverkning men borde du inte kunna snegla lite på vilka batterier de företag som redan bygger el-crossar använder? Här är ktm:s bidrag http://ktmelectricmotorcycle.com/
Tyvärrr är ju företag inte särskilt öppna med vilka andra fabrikat som de använder sig av i sina modeller. Tror det är fel väg att gå. Däremot kan man få mycket hjälp av att titta på vad andra hembyggare använder sig av, för det är faktiskt många som har gjort liknande byggen.

På hembyggarfronten ser jag 4 återkommande batterityper.

  • Headway 38120S och P modeller
  • LifeTech motsvarande modeller som headway
  • a123 stystems 26650
  • Prismatiska celler, främst Thundersky (pga låga C värden så ser man dessa oftast i större fordon)
Samtliga är LiFePO4 batterier som är vanligast för elfordon, tittar man på RC-fordon är det oftare batterier med högre energidensitet, typ LiPo.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Har förberett hojen för lite provörning i helgen. Batterierna har stått på laddning under hela eftermiddagen idag. Under laddningen så gick 3 st laddare sönder. Så imorgon vi får se om det blir någon provkörning eller om batterierna behöver laddas ytterligare.

Har pga problem med laddarna nu titta på andra alternativ. Jag funderar på att köpa ett antal adaptrar som man vanligtvis använder till bärbara datorer. Vill inte lägga för stora pengar på detta då jag troligen kommer byta ut batterierna i framtiden och då även behöva nya laddare. Nu tittar jag på att köpa 3 st adaptrar som ska ladda två batterier åt gången. Finns många 24v alternativ, men under laddning skall man ligga på en högre spänning runt på va 13,5-15V per batteri, så jag skulle behöva ha 28V adaptrar, men har bara hittat adaptrar som kan ge 26V. Samtliga adaptrar ligger runt 100W och vid 26V får man en laddström på mästan 4A, det är nästan 7 ggr mer än vad mina nuvarande laddare ger. Detta ligger lite i överkant då säkringarna i huset är på 10A. Ett annat problem med att använda dylika adaptrar är att jag inte får någon indikator på att batterierna är färdigladdade, men eftersom det kommer gå från 2 dygn till drygt 6 timmar att ladda batterierna (vid helt tomma batterier) så är det lite enklare att använda sig av en timer eller dyl.

Tål att funderas på ytterligare tror jag.

Du har en ström på 4A på sekundärsidan, vid 26V, då har du ungefär 0.5A på primärsidan (230V). (Om laddaren har 100% verkningsgrad)
Ingen fara för säkringen.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tänkte först gå igenom de olika batterikonfigurationerna som är aktuella för min del. I nästa inlägg ska jag redogöra för de olika BMS som jag hittat.

Batterikonfiguration 1
Det är denna konfiguration jag främst funderat på. 3 pack med 24 celler i varje pack. Cellen är en 38120s (10Ah). Cellerna parallellkopplas på packnivå. Fördel är att varje cell övervakas enskilt (om man väljer en sådan lösning för BSM). Om en cell i ett pack går sönder/är för dåligt kan man stänga av endast det packet och köra vidare med de andra två. Packen blir redundanta och ingen single-point-of-failure. Nackdel är att BSM för denna setup troligen kostar mer.

Batterionfiguration 2
1 pack med 72 celler, alltså är cellerna parallellkopplade på cellnivå. Fördel är att man slipper (inte kan) övervaka enskilda celler utan måste se de tre parallellkopplade cellerna som en cell. Nackdel är att man måste balansera cellerna noga innan montering och om sedan en cell går sönder kan det vara svårt att upptäcka i tid och då kan resterande celler i den gruppen gå sönder.

Dessa två konfigurationer kan även användas fast med färre celler, beroende på om det inte finns tillräckligt med plats på hojen. Med 48 celler får man 20Ah total kapacitet istället för 30Ah med 72 batterier.

Batterikonfiguration3
Den tredje och sista möjliga konfigurationen är att använda mig av mindre celler, typ 26650 (vanligtvis 2,3Ah st, 3,3V). Med dessa batterier skulle det behövas ca 300 st (288) celler som ger 27Ah.
Då paralellkopplar man 12 st i en grupp och sedan seriekopplar 24 grupper. Alternativt delar man upp i flera pack så man parallellkopplar 6 st till en grupp och får då 2 pack, eller 4 st och får 3 pack, osv...
Fördelar här är att man får bättre möjlighet att stuva undan batterier och anpassa utformningen efter motorcykeln. Möjligheterna att anpassa pack efter BSM blir större. Nackdelarna är dock många. Ett stort antal celler ökar komplexiteten vid både bygget av pack och sedan vid användning och laddning. Om en cell går sönder kan den beroende på konfioguratoinen med antal pack ta med sig fler celler samt vara svårare att byta än om man använder större celler. Pris för denna typ av celler är även högre än andra och ksotar ca 50% mer. För detta pris får man ett mycket högre strömuttag vilket gör att vid användning pressar man cellerna inte lika hårt, vilket är en fördel.


Där konfiguration 1 motsvarar första kopplingsmöjligheten i bilden motsvarar konfiguration 2 den andra. Konfiguration 3 skulle som sagt kunna vara en kombination av båda, där man i varje pack (varje numrerad rad i bilden är ett pack) har flera celler grupperade tillsammans.
 

Bifogat

  • batterimod.png
    batterimod.png
    32.4 KB · Visningar: 97

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Du har en ström på 4A på sekundärsidan, vid 26V, då har du ungefär 0.5A på primärsidan (230V). (Om laddaren har 100% verkningsgrad)
Ingen fara för säkringen.
Tack för rättelsen!

Såklart är strömmen beroende av spänningen! Effekten
är densamma, P=U*I :)

Förövrigt har jag köpt en ny 72v laddare från eBay på hela 2,5 ampere. Det är ändå drygt fyra gånger mer än vad jag hade innan.

c7220.jpg
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har inte koll på BMSer för så pass "små" bygggen men vi har haft en del problem med att celler blir obalancerade eller dör och tar med sig resten av paketet så kan man ha BMS-kontroll på cellnivå så är det helt klart en fördel.

Våra celler är rätt bra matchade vid "normal" användning och har funkat bra under säsongen men dom är mer ojämna vid kyla tex.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har inte koll på BMSer för så pass "små" bygggen men vi har haft en del problem med att celler blir obalancerade eller dör och tar med sig resten av paketet så kan man ha BMS-kontroll på cellnivå så är det helt klart en fördel.

Våra celler är rätt bra matchade vid "normal" användning och har funkat bra under säsongen men dom är mer ojämna vid kyla tex.
Vilken typ av celler använder ni?


Att välja setup för batterier och BMS är ju inte helt trivialt. Bygger man en rejshoj känns det dock nästan enklare, för där är det inga kompromisser om man vill vinna. På en enklare hoj är det bara massa kompromisser...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vilken typ av celler använder ni?


Att välja setup för batterier och BMS är ju inte helt trivialt. Bygger man en rejshoj känns det dock nästan enklare, för där är det inga kompromisser om man vill vinna. På en enklare hoj är det bara massa kompromisser...

Fjolårshojen (som är köpt, inte egenkonstruerad) har LiFeBatt 40138, den nya är lite oklart än beroende på vilken leverantör vi kommer överens med osv.

Ska man verkligen bygga kompromisslöst till en racehoj så lär man skita i BMS ombord och ladda batterierna utanför cykeln, det sparar vikt och kabellängd men riktigt så hardcore är nog ingen (än). En BMS kan ju också vara trevligt om man vill kunna övervaka batterierna och därmed undvika en LiPo-brand. :brinnerup
Undrar hur en brand i ett 20Kwh LiPo-paket skulle se ut?

Kompromisserna jag måste brottas med handlar mer om hur mycket vikt kontra batterikapacitet jag vill ha. Plus vad ekonomiavdelningen säger när jag talar om vad jag vill använda.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Fjolårshojen (som är köpt, inte egenkonstruerad) har LiFeBatt 40138, den nya är lite oklart än beroende på vilken leverantör vi kommer överens med osv.

Ska man verkligen bygga kompromisslöst till en racehoj så lär man skita i BMS ombord och ladda batterierna utanför cykeln, det sparar vikt och kabellängd men riktigt så hardcore är nog ingen (än). En BMS kan ju också vara trevligt om man vill kunna övervaka batterierna och därmed undvika en LiPo-brand. :brinnerup
Undrar hur en brand i ett 20Kwh LiPo-paket skulle se ut?

Kompromisserna jag måste brottas med handlar mer om hur mycket vikt kontra batterikapacitet jag vill ha. Plus vad ekonomiavdelningen säger när jag talar om vad jag vill använda.
Så ni tittar på att gå över till LiPo? Det har ju sina fördelar, men då är nog ett BMS som kontrollerar minst två saker, temperatur och främst LVC (low voltage cut-off) en bra säkerhet. Som du sa är väl balanseringsdelen och laddning mm något man kan hantera separat.

LiPo celler http://www.enerland.com/ Enskilda celler ligger på ca 40mAh/g jmf med LiFePO4 ligger på drygt 30mAh/g

Ett annat LiPo alternativ, vad sägs om den viktminskningen mot ett bly-batteri? :D
[YOUTUBE-ID]WkKRqaNPIBE[/YOUTUBE-ID]
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Så ni tittar på att gå över till LiPo? Det har ju sina fördelar, men då är nog ett BMS som kontrollerar minst två saker, temperatur och främst LVC (low voltage cut-off) en bra säkerhet. Som du sa är väl balanseringsdelen och laddning mm något man kan hantera separat.

LiFePO4 är inte en vinnande teknologi inom racing just nu. Jag gör mitt bästa för att få tag i prototyper av teknologi som inte finns ute på marknaden än, går inte det så får det bli LiPo.
Vi lär köra BMS med laddkontroll, balancering mm i hojen men laddaren blir förstås extern. Inte värt att komplicera bygget för så små förbättringar än så länge då det finns annat att lägga resurser på som ger mer.

Ett annat LiPo alternativ, vad sägs om den viktminskningen mot ett bly-batteri? :D
[YOUTUBE-ID]WkKRqaNPIBE[/YOUTUBE-ID]

Imponerande, men det gör ont i själen att dom plågar startmotorn på det där viset...
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tänkte lägga upp länkar till försäljare av batterier:
http://www.kennedyalternativeenergy.com/cells.html
http://www.evassemble.com/index.php?main_page=index&cPath=2
http://ebike-bmsbattery.com/index.php?url=products.php?did=9&did=9
http://stores.headway-headquarters.com/-strse-2/Headway,-batteries,-EV,-electric/Detail.bok
http://lithbattoz.com.au/index.php?page=battery-cells (inga priser)
http://www.ecitypower.com/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=56 (inga priser)
http://www.batteryspace.com/3.2V-UN-Approved-LiFePO4-Rechargeable-Single-Cells.aspx

Priserna för headway-celler ligger från 16 USD till 30+, st.

och BMS:
http://liionbms.com/php/bms_options.php (sammanfattning av flertalet BMS mm)
http://www.batteryspace.com/pcbbmscmbfordiy.aspx

Flera av länkarna till batteri säljer även BMS.

Härnäst är det tänkt att jag ska gå igenom olika BMS, jämföra och framställa vilka BMS jag har att välja mellan.

Imponerande, men det gör ont i själen att dom plågar startmotorn på det där viset...
Ser att du har en förkärlek till el-motorer :)
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Då var det dags att redogöra för möjliga BMS. Vill poängtera att jag skriver detta inlägg för att själv lära mig och få en överblick, samt även som en typ av dokumentation. Även om det kanske framstår som fakta så är det bara egna tolkningar av vad som står på tillverkares sidor, forum mm.

BMS egenskaper
Det BMS jag söker skall kunna övervaka enskilda celler, därför utgår jag bara från den typen av BSM.

  • Balansering av celler (antalet celler är här avgörande, samt typen av celler som BMSet är konstruerat för. I detta fall söker jag ett BMS för minst minst 24celler av cylindrisk typ för LiFePO4 kemi. Spänningen för den typen av celler ligger på 3,2 där
  • Skydd mot överladdning
  • Skydd mot urladdning
  • Övervakning av temperatur (i min mening inte aktuellt för LiFePO4)
Beroende på hur ett BMS kopplas kan dessa egenskaper sedan styra hur länge en cell laddas, och om den är färdigladdad, kopplar man förbi cellen och låter övriga celler laddas vidare.
Man skulle kunna stänga av ett helt batteripack om en cell faller under minimalt värde och riskerar att skadas. Eller om man vid laddning får allvarliga fel i batterikretsen kan laddningen stängas av helt.
I det stora hela skall ett BMS utifrån skick på celler kunna isolera potentiella fel, antingen i enskilda celler, i hela pack, eller från en laddare.

Eftersom BMS är ett samlingsnamn för system med flera olika funktioner tänkte jag reda ut två olika BMS som berör mig. Enligt [2] nämner man fyra olika typer: Protector, Balancer, Monitor, Meter/Regulator. De två första är de typer jag är intresserad av främst, dvs typer som aktivt kan styra hur användningen av batterier och hur laddning sker. De övriga typerna övervakar och kan tala om för föraren genom olika sätt status på batterier.

"Protector" BMS kan begränsa strömstyrkan från batteripacken, vilket innebär att man drar ström via BMSet och därigenom skulle man kunna stänga av batteripacket eller avsluta laddning. Ett "Balancer" BMS begränsar inte strömstyrkan, på gott och ont, och kan i vissa fall "tala om" att ett batteripack behöver kopplas ifrån, eller en laddare stängas av.

Aktuella"protector" BMS som begränsar strömmen till max 100A kontinuerlig drift (passar batterimodell 1):

http://www.szsmartec.com/EN/productsview.asp?PID=744
http://www.szsmartec.com/EN/productsview.asp?PID=823
http://www.szsmartec.com/EN/productsview.asp?PID=747 (26 celler)
http://www.ecitypower.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=38&Itemid=64
http://ebike-bmsbattery.com/dispro.php?id=141
http://ebike-bmsbattery.com/dispro.php?id=54
http://stores.headway-headquarters....ath/90013308/start/19/total/20/Categories.bok (enbart 30A kontinuerlig ström, 60A max)
http://www.cyclone-tw.com/12LFC.htm ( övervakar 4 celler per BMS, men kan seriekoppla upp til 1024st celler - 256 BMS)

"Balancer" BMS finns som distribuerade, centraliserade eller blandning av de två. På distribuerade sitter det en krets per cell/grupp och som eventuellt kan vara kopplade till en central enhet, kontrollenhet för motorn och/eller laddare/relän.

http://www.cleanpowerauto.com/MiniBMS.html (finns både i centraliserad och distribuerad design)
http://www.hightechsystemsllc.com/pt_Batterypacks.html (dist)
http://www.belktronix.com/batmon.html (dist?)
http://liionbms.com/php/lithiumind.php (cent)
http://www.lipotech.net/storeindustria/index.php?cPath=103&osCsid=98f10bd20d92cb8aa216b437b1792bfb (italiano!)

Vill man läsa mer om BMS rekommenderar jag
[1] http://www.mpoweruk.com/bms.htm
[2] http://liionbms.com/php/bms_options.php


Bara efter att ha skrapat på ytan börjar man redan känna sig överväldigad. Frågan man ställer sig är:

Behövs verkligen ett BMS?

Kan man inte bygga ett eget? Finns allt från helt egentillverkade BMS till byggsatser. Detta får eventuellt bli ett framtida kapitel. Visst är det hela intressant, men just nu känner jag att jag bara vill få till en så enkel lösning som möjligt.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
lnk da b8rEz 2g4!

Sitter och klurar på var jag skall få plats med alla celler. Tyvärr har jag ingen lätt tillgång till Elduron från lägenheten där jag bor, så jag sitter och uppskattar hur man kan ordna med batterier med hjälp av att skissa på bilder.

Jag tittar just nu på hur jag skall kunna få plats med batterikonfiguration 1, dvs 3 pack á 24 celler. Jag vill undvika att använda platsen under kylvingarna då det inte blev särskilt bra viktfördelning med att lägga för mkt vikt där, istället vill jag bygga från mitten och utåt.

Platsen framför motorn är idealisk för batterier, men där får bara 48 st plats, dvs två pack med 24 celler vardera. Genom att bara klämma dit 2 pack på den platsen får jag en mer slimmad design och hojen skulle inte bli lika bred som den är nu. Se bil 1. Här har jag ritat den gamla batteriburens yttre mått med orange, sedan har jag lagt till blått för cellerna, där det får plats 3 celler per rad och sida, det som är markerat rött är det som kommer "kapas" bort då den nya barreriburen ska ha mått som följer de nya batterierna. Höjden och bredden på ett pack motsvarar nästan exakt två blybatterier, men djupet är mindre på cellerna (en cell är egentligen inte 13 cm djup utan snarare 14).

På bild 2 ser man hur ett pack i bild 1 skulle placeras. För att hålla cellerna på plats skulle jag använda mig av speciagjorda hållare för just dessa celler, se bild 3.

När jag fyllt upp platsen framför motorn med celler har jag 24 st celler kvar att placera, förutsatt att jag vill ha 30Ah kapacitet och inte bara 20. Jag har tänkt försöka få plats med dessa där luftburken tidigare varit. Tyvärr kommer jag inte kunna använda mig av den smidiga hållaren då det kommer bli för otympligt och svårt att anpassa cellernas placering på hojen. Bild 4 illustrerar detta. Med en sådan metod kan jag bara placera 16-17 celler ganska enkelt. Genom att lägga cellerna likt hålor i en bikupa minimerar jag luften mellan cellerna sammtidigt som jag själv kan bestämma mer fritt hur jag skall placera cellerna eftersom jag själv kommer få bunta ihop dem. På detta sätt kan jag enklare palcera ca 20 celler. De celler som är markerade med orange är celler som jag kommer få problem med att få plats (dvs så krävs det en del modifikationer på plast och sadel).

Jag är nöjd med de två första packen, men det tredje tror jag att jag får tänka mer på...
 

Bifogat

  • batt_skiss1.jpg
    batt_skiss1.jpg
    100.3 KB · Visningar: 133
  • batt_skiss2.png
    batt_skiss2.png
    102.5 KB · Visningar: 110
  • 38120_Holder.jpg
    38120_Holder.jpg
    60.4 KB · Visningar: 109
  • batt_skiss_bak1.jpg
    batt_skiss_bak1.jpg
    71.8 KB · Visningar: 121
  • batt_skiss_bak2.jpg
    batt_skiss_bak2.jpg
    78.5 KB · Visningar: 127

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sitter och klurar på var jag skall få plats med alla celler.

Genom att lägga cellerna likt hålor i en bikupa minimerar jag luften mellan cellerna sammtidigt som jag själv kan bestämma mer fritt hur jag skall placera cellerna eftersom jag själv kommer få bunta ihop dem. På detta sätt kan jag enklare palcera ca 20 celler. De celler som är markerade med orange är celler som jag kommer få problem med att få plats (dvs så krävs det en del modifikationer på plast och sadel).

Jag är nöjd med de två första packen, men det tredje tror jag att jag får tänka mer på...

Hur ska du fästa batterierna i pack tre?
Om dom inte kommer kräva någon nämnvärd kylning kan du lägga ett tunt lager skumplast mellan cellerna och enkelt bunta ihop dom till önskad form. Behövs det luft mellan cellerna är det dock lite klurigt att få till formen, du vill INTE hänga cellerna i terminalerna på en hoj som ska gå offroad iaf.

Kul att du tycker att det är värt att satsa på "riktiga" batterier iaf, nu kommer du få en hoj som är användbar på riktigt!
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top