Elduro - Enduro med spänning

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Allvarligt.
Har du räknat på villken Max ström du behöver / och hur länge??

Som jag kan se så behöver du 7st paralellkopplade LiFeP04 Battery packs
as 9610-HPS a $2000 st

dom borde klara dina max 400Amp under en längre tid än max 10 sekunder.

Nästa problem att komma runt är att ladda 7st paralellkopplade batteripaket a 32st seriekopplade batterier utan kontroll på varje cell.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Allvarligt.
Har du räknat på villken Max ström du behöver / och hur länge??

Som jag kan se så behöver du 7st paralellkopplade LiFeP04 Battery packs
as 9610-HPS a $2000 st

dom borde klara dina max 400Amp under en längre tid än max 10 sekunder.

Nästa problem att komma runt är att ladda 7st paralellkopplade batteripaket a 32st seriekopplade batterier utan kontroll på varje cell.
Har väl räknat så gott som det går. Motorn drar 400A (72V) och kontrollenheten klarar av att lämna 450A. Att sedan räkna på hur länge man använder full gas och därmed 400A ström är något man får uppskatta.

Jag måste säga att jag inte förstår ditt exempel med LifeBatts batteripack. 7 st 96V 10Ah är på tok för mycket. För det första klarar inte motorn eller kontrollenheten mer än 90V. Vad gäller kapaciteten och max strömuttag så räcker det med 3-4 st batteripack. Om jag nu över huvud taget vill betala överpris för batterier.

Deras batterier innehåller dock redan BMS, och hur de valt att övervaka cellerna vet jag inte. I mitt fall köper jag nog enskilda celler och väljer själv hur jag vill kontrollera och balansera alla celler.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Fortsättning till tidigare inlägg om olika batterityper. Alla celler presenterade har en nominell spänning på 3,2V.

38120-cellerna finns i två olika uppsättningar:

10Ah, exempel1
8Ah, exempel1

Att hitta specifikationer för cellerna är inte så svårt, men att hitta entydiga specifikationer verkar vara desto svårare. 8Ah-cellen ska i jämförelse med 10Ah klara av att lämna högre strömmar men ha lägre kapacitet än 10Ah-cellen. Headway är tillverkaren som ska stå för dessa batterier, men det verkar finnas fler som gör snarlika batterier.

8Ah-cellen (38120P)
  • Vikt: 300g
  • Kont. urladdning: 10C (80A)
  • Topp urladdning: 20C (160A)
  • Energimängd: 25,6 Wh
  • Lägsta pris (17$ här)

Denna cell har enligt olika källor olika egenskaper, från 160A i topp ström (enligt oberoende(?) testare), 200A (ex) till 240A (ex)


10Ah-cellen (38120S)
  • Vikt: 320g
  • Kont. urladdning: 5C (50A)
  • Topp urladdning: 10C (100A)
  • Energimängd: 32Wh
  • Lägsta pris (17$ här)
Precis som 8Ah-cellen finns det olika uppgifter om denna cell. Frågan är, vilka ska man lita på? Är det olika tillverkare som faktiskt har celler med olika egenskaper? Detta är något som jag inte riktigt har blivit klok på än.

26650-cellen är nästa utmanare.

Denna cell är mindre 38120, vilket såklart innebär lägre kapacitet, och det gör att fler celler krävs och därmed mer jobb med både ihopsättning och BMS. Det finns flertalet tillverkare av dessa celler men de mest kända är A123-systems. Dessa celler finns i flera utföranden, men jag väljer att bara titta på en variant. Det är batterier med 2,3Ah kapacitet som är den som flest säljer, bl.a. på E-bay.

  • Vikt: 70g
  • Kont. urladdning: 70A
  • Topp urladdning: 120A
  • Energimängd: 7,6Wh
  • Pris 5,7$ (ebay)

40138-cellen

Faktum är att jag inte hittat någon som säljer denna cell. Enbart tillverkare i Kina som kräver en order på minst hundratals celler. Den har sålts av LifeBatt och då för ca 30$. Ska man enbart titta på kostnad per energienhet så är inte dessa celler lika bra som vare sig 38120 (0,53 resp 0,64$/Wh för de två varianterna) eller 26650 (0,75$/Wh) då 40138 kostade 0,91$/Wh.

I nästa inlägg tänker jag redogöra för vilka celler som lämpar sig bäst i min applikation.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Fortsättning till tidigare inlägg om olika batterityper. Alla celler presenterade har en nominell spänning på 3,2V.

38120-cellerna finns i två olika uppsättningar:

10Ah, exempel1
8Ah, exempel1

Att hitta specifikationer för cellerna är inte så svårt, men att hitta entydiga specifikationer verkar vara desto svårare. 8Ah-cellen ska i jämförelse med 10Ah klara av att lämna högre strömmar men ha lägre kapacitet än 10Ah-cellen. Headway är tillverkaren som ska stå för dessa batterier, men det verkar finnas fler som gör snarlika batterier.

8Ah-cellen (38120P)
  • Vikt: 300g
  • Kont. urladdning: 10C (80A)
  • Topp urladdning: 20C (160A)
  • Energimängd: 25,6 Wh
  • Lägsta pris (17$ här)

Denna cell har enligt olika källor olika egenskaper, från 160A i topp ström (enligt oberoende(?) testare), 200A (ex) till 240A (ex)


10Ah-cellen (38120S)
  • Vikt: 320g
  • Kont. urladdning: 5C (50A)
  • Topp urladdning: 10C (100A)
  • Energimängd: 32Wh
  • Lägsta pris (17$ här)
Precis som 8Ah-cellen finns det olika uppgifter om denna cell. Frågan är, vilka ska man lita på? Är det olika tillverkare som faktiskt har celler med olika egenskaper? Detta är något som jag inte riktigt har blivit klok på än.

26650-cellen är nästa utmanare.

Denna cell är mindre 38120, vilket såklart innebär lägre kapacitet, och det gör att fler celler krävs och därmed mer jobb med både ihopsättning och BMS. Det finns flertalet tillverkare av dessa celler men de mest kända är A123-systems. Dessa celler finns i flera utföranden, men jag väljer att bara titta på en variant. Det är batterier med 2,3Ah kapacitet som är den som flest säljer, bl.a. på E-bay.

  • Vikt: 70g
  • Kont. urladdning: 70A
  • Topp urladdning: 120A
  • Energimängd: 7,6Wh
  • Pris 5,7$ (ebay)

40138-cellen

Faktum är att jag inte hittat någon som säljer denna cell. Enbart tillverkare i Kina som kräver en order på minst hundratals celler. Den har sålts av LifeBatt och då för ca 30$. Ska man enbart titta på kostnad per energienhet så är inte dessa celler lika bra som vare sig 38120 (0,53 resp 0,64$/Wh för de två varianterna) eller 26650 (0,75$/Wh) då 40138 kostade 0,91$/Wh.

I nästa inlägg tänker jag redogöra för vilka celler som lämpar sig bäst i min applikation.

Nu har jag inte kollat vad det är du skall ha, men kanske finns nåt här?:
http://www.batterilagret.se/Katalog/katalog.pdf
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu är det nytt år, hänt nåt?:banana
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att hitta specifikationer för cellerna är inte så svårt, men att hitta entydiga specifikationer verkar vara desto svårare. 8Ah-cellen ska i jämförelse med 10Ah klara av att lämna högre strömmar men ha lägre kapacitet än 10Ah-cellen. Headway är tillverkaren som ska stå för dessa batterier, men det verkar finnas fler som gör snarlika batterier.

Precis som 8Ah-cellen finns det olika uppgifter om denna cell. Frågan är, vilka ska man lita på? Är det olika tillverkare som faktiskt har celler med olika egenskaper? Detta är något som jag inte riktigt har blivit klok på än.

Jag tittar in ibland i tråden, och såg att du hade ställt en fråga här som ingen hade svarat på, jag antar att du har hittat svaret redan men jag svarar ändå i tråden.

Ja, en 5A cell kan tåla 20C medans en 20A cell kanske bara tål 5C urladdningsström.

När jag modellflög så började LiPo revolutionen, dom första cellerna på marknaden tålde max 1C i och urladdning, då var inte cellerna intressanta annat än för dom som flög pyttesmå inomhusflygplan.

Sedan började Kokam komma med celler som tålde allt mer 2C, 4C osv i UR laddning, dock bara 1C i laddström.

Då blev genast cellerna intressantare för större flygplan, när man kunde ladda i en timme (1.10 för att dom skulle balansera sig) och flyga en halvtimme, men revolutionen kom med 4C cellerna som man kunde tömma på en kvart, då kunde man flyga riktigt vassa plan som momentant drog 4C.

Många var det som överbelastade cellerna i början, vissa plan tog eld i luften, ännu fler satte eld på cellerna när dom laddade för hårt.

LiPo började få dåligt rykte, men fördelarna övervägde trots allt, och nu finns det celler man kan belasta med 20C och mer.

Så det korta svaret bli, sikta på en cell som kan ge dig den momentanbelastning du behöver, med lite marginal.

Att sikta på en cell som tål högre momentanbelastning blir bara onödigt dyrt, då tillverkningskostnaden är avhängig hur höga urladdningsströmmar dom ska tåla.

Laddar man ur med höga strömmar blir dessutom cellerna mer obalanserade och kräver lite mer styrning vid återladdning.

Det finns ett enormt kunnande bland el-flyg entusiaster, och en av sveriges duktigaste killar finns på SH, jag kommer inte ihåg hans användarnamn här, men vill du ha hans riktiga namn och söka kan du PM'a

Han var väldigt insatt i LiPo tekniken då IAF.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nu är det nytt år, hänt nåt?:banana
-20 grader kallt ute. Jag har hojen i ett kallgarage...

Har köpt lite småsaker och ett nytt handtag. Har bara en uppsättning dubbade däck (som sitter på ett annat par fälgar) så kommer inte bli någon körning föränn isen smält på gatorna, därav tar jag det lite piano nu.

GuW, bra att du följer upp ouppklarade saker. Även om jag fått svar på egen hand så är det ju bra om andra som är intresserade kan läsa. Jag kanske får ta uppgifter om denne "guru" senare om det behövs, tack för erbjudandet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
-20 grader kallt ute. Jag har hojen i ett kallgarage...

Har köpt lite småsaker och ett nytt handtag. Har bara en uppsättning dubbade däck (som sitter på ett annat par fälgar) så kommer inte bli någon körning föränn isen smält på gatorna, därav tar jag det lite piano nu.

GuW, bra att du följer upp ouppklarade saker. Även om jag fått svar på egen hand så är det ju bra om andra som är intresserade kan läsa. Jag kanske får ta uppgifter om denne "guru" senare om det behövs, tack för erbjudandet.

Visst för tusan, det är bara att hojta till.

Jo, det var lite därför jag svarade i tråden, för att andra som funderar på att göra samma sak ska kunna söka i gamla trådar och hitta en del svar.

Det var förövrigt den killen som flög modellflygplan genom södertunneln (tror jag det var) som var uppe här på SH för något år sedan
 

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
Schysst bygge lägg upp en film när du har mer kräm i den :)
 

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
kopparskenor används överallt, är ganska standard inom eldistrobution, ställverk och liknande vid väldigt höga strömmar så det lät ju funka utmärkt, sen har du ju bara 400A i kablarna som går till motorn, mellan batterierna i mitten av seriekopplingen är ju strömmen betydligt lägre.

Alu rör används ju även i stora ställverk, Iaf här uppe vid vattenkraftverken.

Så koppar rör lär fungera bra bara dom är nog grova då elektronerna färdas mest på ytterkanterna av ledare och inte i mitten. :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
En uppdatering så här i slutet av sommaren hade inte vart fel, samt en full-gas-film :)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hoppas ni inte blir allt för besvikna på jobbet som skett på hojen sedan senaste inlägget. Det är knappt tal om nåt jobb alls med tanke på tiden som passerat. Den kalla vinten gjorde det omöjligt att arbeta i kallgarage. När vintern tog slut fick jag ett heltidsjobb och kort därefter har jag flyttat till hyresrätt långt ifrån garaget.

Det som är gjort sedan senaste uppdateringen är följande (nummer i listan motsvarar bild nedan):

1. Fick låna en ordentlig nit-tång av DrBike (RIP)
2. Nittång in action
3. Kabelsko ordentligt nitad
4. Kopparbleck av gamla rör.
5. Vissa kablar ersatta med kopparbleck
6. Framdrev modifierat för kraftigare krysskil
7. Nytt gashandtag inhandlat

Nytt elschema är ritat men lyckas inte hitta det längre. Märks att det var ett tag sedan jag höll på med detta.

Ska försöka få ordning på projektet igen, se över läget och lägga upp en plan för framtiden.
 

Bifogat

  • nit2.jpg
    nit2.jpg
    171.9 KB · Visningar: 104
  • L-Magura.jpg
    L-Magura.jpg
    102.2 KB · Visningar: 156
  • 1.jpg
    1.jpg
    28.8 KB · Visningar: 112
  • bleck2.jpg
    bleck2.jpg
    112.8 KB · Visningar: 126
  • bleck1.jpg
    bleck1.jpg
    143.4 KB · Visningar: 102
  • nit1.jpg
    nit1.jpg
    143.8 KB · Visningar: 92
  • nit3.jpg
    nit3.jpg
    162.3 KB · Visningar: 100

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Återkomme med lite mer info om det nya gashandtaget. Det förra gashandtaget var ju taget från en elektrisk sparkcykel som jag först råkade bränna sönder sensorn på. Sensorn byttes men det redan dåliga handtaget blev ännu sämre och det blev en stor fördröjning innan sensorn reagerade på gaspådrag.

Detta nya handtag har högre byggkvalitet och enklare konstruktion. Det är detta handtag man ofta hittar på bättre byggda elmotorcyklar. Istället för att variera utspänningen, som tidigare handtag, fungerar detta som ett variabelt motstånd som varierar från 0 till 5kOhm. Den minskade komplexiteten leder till att jag inte behöver separat strömförsörjning till handtaget och kan därmed ta bort onödiga kablar.

Nedan visas först det gamla elschemat, sedan det nya.
 

Bifogat

  • elschema5.jpg
    elschema5.jpg
    59.2 KB · Visningar: 179
  • elschema6.jpg
    elschema6.jpg
    62.9 KB · Visningar: 126

Perty

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2008
Ort
Vasa
Hoj
Öppen för förslag
Satt i cirka 3 timmar och läste med min dyslektiska hjärna igenom tråden. Jätteskoj bygge :yoparty. Jag är lite avundsjuk på att du hann bygga en elduro före mig. Hoppas vi får se ett fullgastest snart.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har i fram till nu hunnit med en del småsaker på hojen.

Tidigare hade ett gashandtag inhandlats, drev modifierats för större krysskil och nytt elschema ritats med det nya handtaget.

Nu har jag passat på drevet på axeln och najat krysskilen. Sedan har jag modifierat drevkåpan för att dels stadga upp den men även för att kapsla in utrymmet så att inge tår kan komma in och fastna drev och kedja. För att få hojen mer användbar i terräng har en hasplåt monterats för att skydda batterier och motor mot hårda stötar och smuts. Slutligen har allt åter igen kopplats in och sedan provkördes det en del.

Bilder från helgen.
1. Drev är nu klart, denna kil ska nog hålla bättre än den förra.
2. Handtaget monterat
3. Drevkåpans kant har vikts in som skyddskåpan skall fästas i.
4. En skyddsplåt formades till som drevkåpan och sedan borrades det hål i kanten.
5. Skyddsplåten monteras med skruvar genom hålen, på baksidan är muttrar fastsvetsade i den invikta kanten
6. Den nedre delen av skyddskåpan har böjts in under ramen och fästs i ramen med en skruv. Denna lösningen gör hela drevskyddet (som också agerar motorfäste) mer vridstyvt och den extra fästpunkten, nu tre istället för två, gör konstruktionen mer stabil.
7. Test av konstruktionen. Baksvingen är uppspänd för att kedjan skall sträckas mer likt när man sitter på hojen (och inte slita på drevrullar och glidskydd). Spännbandet är fastkilat vid handtaget som "dödmansgrepp". Om hojen vibrerar av pallen och åker framåt kommer bandet ryckas bort från handtaget och hojen kommer inte fortsätta åka framåt. Som tur var slapp jag erfara om denna konstruktion fungerade som det var tänkt.
 

Bifogat

  • testkörning1.jpg
    testkörning1.jpg
    205.9 KB · Visningar: 175
  • kåpa4.jpg
    kåpa4.jpg
    177.7 KB · Visningar: 98
  • kåpa3.jpg
    kåpa3.jpg
    174 KB · Visningar: 104
  • kåpa2.jpg
    kåpa2.jpg
    167.8 KB · Visningar: 108
  • kåpa1.jpg
    kåpa1.jpg
    169.2 KB · Visningar: 100
  • handtag1.jpg
    handtag1.jpg
    134.6 KB · Visningar: 95
  • drev1.jpg
    drev1.jpg
    119.5 KB · Visningar: 105

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Hasplåten till hojen var tvungen att vara tillräckligt bred för att täcka hela undersidan av hojen. Batteriburarna gör att hojen är nästan två decimeter bredare nertill. För att anpassa hojen till kommande vintersäsong tog jag en skyffel som satt som en smäck under hojen.

1. Skyffel
2. Skyffel utan skaft...
3. Skyffel utan skaft placerad under hojen. Passar perfekt!
4. Hasplåt
 

Bifogat

  • hasplåt.jpg
    hasplåt.jpg
    170.9 KB · Visningar: 81
  • hasplåt2.jpg
    hasplåt2.jpg
    171.2 KB · Visningar: 92
  • hasplåt3.jpg
    hasplåt3.jpg
    178 KB · Visningar: 99
  • hasplåt4.jpg
    hasplåt4.jpg
    172.7 KB · Visningar: 106

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag provkörde även en del under helgen. Körde lite i en skog i närheten och runt i grannområdet för att terrorisera grannarna med att köra hiskeliga 30 km/h nästan ljudlöst.

Lyckades toppa 50km/h, men med de för klena batterierna så kan man endast nå högre hastigheter om det lutar nedför. Max hastighet man kan uppnå är fortfarande <90km/h, kör man snabbare är det risk för att motorn slungas sönder. Man kan med de batterier som nu är monterade få något bättre prestanda, dels då motorn körs in men även när kapaciteten på batterierna ökar. Batteriernas kapacitet ökar under de 100 första laddcyklerna (se följande graf http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=267216&d=1237804144). Jag har fram till nu genomfört 3 hela laddcykler.

Film från testkörningen kommer komma under veckan. Nästa helg planerar jag att göra en mer utförlig testkörning där jag kommer övervaka prestandan med hjälp av loggningsfunktion i kontrollenheten som gör att jag kan logga värden så som spänning, hur jag gasar, strömstyrka mm. Detta är tänkt att kombinera med gps för att få uppgifter om sträcka och hastigheter. Tanken är att köra med fulladdade batterier så långt som det går tills batterierna är slut.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om det komer mycket snö så kan du ju extraknäcka i snösvängen

( sorry kunnde inte motstå) Den var liksom upplaggd hehe
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Om det komer mycket snö så kan du ju extraknäcka i snösvängen

( sorry kunnde inte motstå) Den var liksom upplaggd hehe
Ja, jag tar emot plogjobb under vintern. Ska bara sätta på ett gångjärn på hasplåten så man kan vinkla den till att skyffla bort snö :rolleyes:

Har kompilerat ihop en till liten film från i helgen, har använt mig av flera olika vinklar för att göra filmen lite mer intressant.

Det nya gashandtaget fungerar mycket bättre än det förra. Fortfarande kan det bli lite ryckigt precis när man ger gas i början, men så upplever jag det också med insprut, så på den punkten får den väl godkänt. Det handlar nog mest om vana. Att man inte har någon koppling att variera drivkraften med är väl också bidragande.

(Föreslår att man titta på filmen i högsta möjliga kvalitet)
[YOUTUBE-ID]0Xaf3Kk3FuU[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top