Elduro - Enduro med spänning

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Dom här LiFePO4-paketen är alternativ till headwaycellerna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ct_Name=Turnigy_4500mAh_6S2P_30C_LiFePo4_Pack

19,8V 4.5 Ah 30C/40C 900g LiFePO4 70 USD

100Wh/kg och 0,8USD/Wh. Med flygfrakten blir det nog närmare 1 USD/WH.

Eller LiCo-paketen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9176
22.2V 5 Ah 20C/30C 800g LiCo 60 USD

140 Wh/kg och 0,55USD/Wh. Med flygfrakten blir det mer.

Tänk på att blybatterier klarar mindre än halva sin kapacitet när de belastas mycket, så det är inte rättvist att jämföra priserna direkt. Jag brukar dubblera specifika priset på blybatterier när jag jämför med högprestandalithium. Då blir faktiskt LiCo-paketen nästan lika billiga som Biltemas blyackumulatorer.
 
Last edited:

pm_dawn

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
Östersund
Hoj
KTM 450exc -03
Headway cellerna kosta $0.55/wh men är lite tyngre.
Det som är positivt med dom är att man kan bulta ihop dom och inte behöver löda/pressa så mycket kabel. Dom har ju dock lite lägre effekt 5C cont och 15C peak. Men Turnigy som hobbycity säljer verkar vara bra och prisvärda.

Köper man Thunder-Skys Prismatiska celler kan man komma ned till $0.35/wh.
Finns en länk tidigare i tråden till några som byggt två mc med sånna celler.
Minsta cell är dock 40ah där inte lika höga effektuttag 3C kont och 20C peak. Men det är svårt att slå det priset.

Länkarna till de celler/BMS / laddare som jag räknat på fanns i mitt första inlägg. Det ända som inte finns med där är de komponenter som behövs köpas för att löda ihop BMS:et de kostar ca $60.

Mvh
/Per
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Länkarna till de celler/BMS / laddare som jag räknat på fanns i mitt första inlägg. Det ända som inte finns med där är de komponenter som behövs köpas för att löda ihop BMS:et de kostar ca $60.

Mvh
/Per
Jag missade att du redan lagt upp info. Du och Bearing ska ha tack för tipsen!

Även om jag inte har pengar just nu skadar det ju inte att kolla upp och planera i förväg. Nu har jag lite att grotta ner mig i.
 

xc303

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Gbg
Hoj
RSV Mille mm...
Jag tänkte att det var elakt att låta er vänta ända till söndag.

[YOUTUBE-ID]4VgfFc2FRk8[/YOUTUBE-ID]

Haha, blev projektet så dyrt så pengarna bara räckte till en skidhjälm från Lidl. :tummenupp

Grymt projekt, imponerad!
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Haha, blev projektet så dyrt så pengarna bara räckte till en skidhjälm från Lidl. :tummenupp

Grymt projekt, imponerad!
Ja, så illa är det! Förstår ni nu vilken situation jag sitter i? Skämt åsido, hjälmen valdes främst pga att jag ville kunna höra bättre.

Måste meddela alla som följer tråden att det kommer bli en paus med mindre uppdateringar i projektet framöver.

Jag är i slutet av mitt examensarbete och behöver lägga mer energi på att bli klar i tid. Samtidigt söker jag både jobb och lägenhet aktivt. Med andra ord blir det lite tid över till detta projekt. Men jag lovar att jag kommer uppdatera OM det händer något framöver.

I värsta fall blir det ganska tyst under vintern. Hittar jag lägenhet kommer jag inte ha garaget lika lättillgängligt och därmed inte jobba på projektet lika mycket. En fördel är att OM jag får jobb så kommer jag sannolikt att uppgradera till andra batterier nån gång nästa år.

Tack till alla som varit aktiva i projektet och kommit med idéer och uppmuntrande kommentarer!
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Då var jag tillbaka i garaget. Exjobbet och därmed studierna är numera avklarade och ger mig mer tid till projektet igen.

Har under tiden jag varit borta från garaget hunnit tänka en del, funderat kring varför hojen varit lite slö tidigare. Den hårda sanningen är nog blybatterierna som inte klarar av att leverera toppströmmar på upp mot 450A som krävs för full effekt.

Innan jag går in på att lösa den biten hag jag en annan del som måste ses över, nämligen drevets fäste på elmotorns axel.

Tidigare tog jag ett drev vars innerdiameter överensstämde med axelns diameter. Dock förlitade jag mig bara på i stort sett en fästpunkt genom att slipa bort alla utom två kuggar på insidan av drevet. Dessa två kuggar slipades till så att de fick plats i skåran för krysskilen på axeln. En mycket liten yta får ta emot all kraft som får motorcykeln att förflyttas. Se bild 1.

Ett alternativ är att svetsa ihop krysskil och drev. Enkelt men det känns inte så stabilt. Fortfarande är det enbart en punkt som tar upp kraften, även om den är fördelad på en större yta.

Ett annat alternativ, som är lite krångligare, är att slipa spår/splines i den befintliga axeln som man sedan trär drevet på. Som det är på i stort sett alla motorcyklar. Problemet är ju att slipa dessa splines utan att få för stort glapp. Med andra ord krävs precision.

Tips på en bättre lösning?

Jag tänker inte uppdatera tråden med övriga saker som pågår i garaget förrän denna del är löst, med andra ord så förväntar jag mig lite hjälp från er läsare som kan snabba upp processen.

Bildförklaring
1. Tidigare lösning
2. Nytt drev som på något sätt skall fästas på axeln
3. Axel och drev
4. Drevet ligger här ovanpå axeln och och det fanns splines på axeln skulle man kunna trycka ner drevet på dessa. En krysskil skulle se till att drevet inte rör sig axiellt.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    83.4 KB · Visningar: 138
  • 2.jpg
    2.jpg
    85.1 KB · Visningar: 121
  • 3.jpg
    3.jpg
    98.4 KB · Visningar: 107
  • 4.jpg
    4.jpg
    106.7 KB · Visningar: 136

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ett förslag: Köp ett drevämne, svarva ur centrum och dra ett kilspår som passar mot axeln, lås drevet med en lås-skruv så det inte glider på axeln. Så brukar man fästa drev/remhjul på elmotorer.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Detta gick ju fort! Mycket bra tips, jag tror dock jag ska prova på den billigaste lösningen först.

Ang drevämne så har jag ju två drev, det redan modifierade kan jag ju slipa bort de två kuggarna på och fixa kilspår i. Att tillverka en ny krysskil är ju plättlätt. Stöter jag på problem ska jag kolla de andra alternativen.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ett sätt att låsa drevet från att glida på axeln är att svarva en hylsa som sitter innanför drevet, hylsan stöder mot motorn (kollade installationsanvisningarna för din motor och det ser ut som detta skulle fungera, ser ut som det finns en 0,3mm hög kant på rotorn som är större än axeln) och sen gör du en rejäl bricka som sitter utanför drevet, gängat hål har du redan i axeln. Du måste nog ta upp hålet i motorn fästplatta lite.

Gjorde en snabbskiss på det:
Röd - Hylsa
Grön - Drev
Lila - Bricka
 

Bifogat

  • Elduro.jpg
    Elduro.jpg
    56.4 KB · Visningar: 187

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ett sätt att låsa drevet från att glida på axeln är att svarva en hylsa som sitter innanför drevet, hylsan stöder mot motorn (kollade installationsanvisningarna för din motor och det ser ut som detta skulle fungera, ser ut som det finns en 0,3mm hög kant på rotorn som är större än axeln) och sen gör du en rejäl bricka som sitter utanför drevet, gängat hål har du redan i axeln. Du måste nog ta upp hålet i motorn fästplatta lite.

Gjorde en snabbskiss på det:
Röd - Hylsa
Grön - Drev
Lila - Bricka
Jag har tänkt att krysskilen skall hjälpa till att hålla drevet på plats. Se bild.

Skulle jag använda en hylsa så måste jag slipa upp ännu större hål i motorfästet och sedan få själva hyllsan tillverkad (har ej svarv).
 

Bifogat

  • 5.jpg
    5.jpg
    56.7 KB · Visningar: 136

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nu när vi löst problemet med drevningen, åtminstone teoretiskt, så tänkte jag gå vidare med nästa sak.

Som jag tidigare nämnde är den levererade kraften till bakhjulet lite väl låg. Motorn ger vid 72V och 400A en toppeffekt på 25 Kw. Jag börjar spekulera i att mina batterier inte lämnar denna toppström utan snarare en fjärdedel, ca 100A.

Hur det verkligen ligger till kan ju vara svårt att veta om det inte står specificerat i databladen för batterierna. Dock finns det en funktion på kontrollenheten som jag inte tidigare använt: det går att spara värdena från kontrollenheten. Med denna funktion kan jag se hur mycket ström som kontrollenheten faktiskt levererar till motorn Det som krävs är att jag har en dator kopplad till kontrollenheten under testet.

Troligen kommer testerna visa samma sak som jag nu tror, att batterierna inte klarar av att leverera de stora strömmar som krävs. Dessa batterier är gjorda för att klara många och djupa cykler och därmed drabbas toppströmen som batterierna klarar att leverera. En lösning är att montera fler batterier parallellt med de befintliga, något jag dock inte har plats för.

Så nu letar jag efter lämpliga ersättare till bly-batterierna, dvs lithium-batterier.

Tidigare i tråden har jag fått tips på några batterier och jag har även hittat andra. Alla batterier jag hittat är:

Runda celler:
Headway 38120
Headway 38120S
Headway 38120P
A123 26650
26505P
Lifebatt/Yesa 40138
LFP-26650F

Block/Pack:
Turnigy LifePO4 pack
Turnigy LiCO pack
Thundersky TS-LFP40AHA
Sky Energy SE40AHA

Någon som har andra förslag, gärna LiFePO4-alternativ. När jag tror att jag har tillräckligt många olika alternativ så ska jag jämföra alla batterityper mot varandra för att se vilka batterier som är bäst.

Om inga batterier duger så kommer jag få köpa dessa batterier, självuppladdande när man kör över rötter och stenar...
http://www.mintpass.com/select/select_detail.asp?Idx=34
Tyvärr är de inte särskilt stora och har pga utrymme för laddningsenheten halverad kapacitet, många batterier blir det.
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Om inga batterier duger så kommer jag få köpa dessa batterier, självuppladdande när man kör över rötter och stenar...
http://www.mintpass.com/select/select_detail.asp?Idx=34
Tyvärr är de inte särskilt stora och har pga utrymme för laddningsenheten halverad kapacitet, många batterier blir det.

Jäkligt coolt bygge!

en tanke ang ovan batterier,
har inte sett någon data på det men jag har upplevt att NimH tappar en hel del effekt när det är kallt.
Jag skulle nog tittat vidare på lithiumalternativen.

Lycka till!
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jäkligt coolt bygge!

en tanke ang ovan batterier,
har inte sett någon data på det men jag har upplevt att NimH tappar en hel del effekt när det är kallt.
Jag skulle nog tittat vidare på lithiumalternativen.

Lycka till!
Tack!

Min uppfattning är att LiFePO4-tekniken är bäst för min typ av applikation då de bl.a. inte påverkas av temperaturen lika mycket som andra alternativ.

Att använda NimH som i exemplet med batterierna som skakar var väl inte helt seriöst, men idén är ju kul då många vanligtvis pratar om regenerativa bromsar för eldrivna fordon, men för en offroadvariant som skakar betydligt mer än gatmodeller så är det kanske intressant att se om man kan utvinna energi från rörelseenergin i lodrätt led.

Vad gäller just LiFePO4 så känns det som jag har fått med nästan alla varianter. Det som är mest intressant är ju enskilda celler så man själv kan bestämma form på batteripacket och bestämma om man vill övervaka en eller flera celler tillsammans med BMS
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag har tidigare nämnt att jag börjat titta på alternativa batterier. Även om jag inte tänker köpa några batterier riktigt än så skadar det inte att veta vilka alternativ som finns. Detta är vad jag kommit fram till.

Vilka batterityper finns det?
Jag använder för tillfället bly-syra-batterier, dvs blyplattor som ligger i syrabad där spänning uppstår mellan plattorna. Plattornas tjocklek och antal avgör hur många cykler de klarar av och hur hög effekt de kan lämna.

Övriga batterityper är: Lithium-jon (Li Ion), Lithium-Järn-Fosfat (LiFePO4), Nickel-Metall Hybrid (NiMH), Nickel-Kadmium (NiCd), Nickel-Zink (NiZn), och många fler. Ex här. Jämförelse mellan dessa olika går att läsa bl.a. här.

Varför LiFePO4?
Idag väljer man ofta LiFePO4-batterier för applikationer liknande min. Detta för att de är mer stabila än andra alternativ vad gäller värme och kemiska sammansättningen. Dessa batterier exploderar tex inte vid överladdning, eller kortslutning. De är dock fortfarande väldigt mycket känsligare än bly-syra-batterier. LiFePO4-batteriernas övertag mot andra energitäta batterier har lett till att utbudet för större celler är bättre jämfört med andra alternativ. Det finns dock andra framtida tekniker som är bättre men som idag är svåra att få tag på.

I tidigare nämnda länk står massor med info och jag har inte ens själv hunnit gå igenom allt.

Vilka batterier har jag valt att titta närmare på?
Man kan sortera upp olika celler i storlekar:
  • 38120: Diameter=38mm, höjd=120mm, Volym=0,166 dm^3 (liter)
  • 26650: Diameter=26mm, höjd=65mm, Volym=0,035 dm^3
  • 40138: Diameter=40mm, höjd=138mm, Volym=0,173 dm^3
Det finns även mindre celler men med allt för små celler krävs det väldans många för att få ett pack med rimlig kapacitet. Vill man kunna övervaka varje enskild cell med BMS (Battery Management System) så blir det mycket sladdar och krångel, kortfattat är ju större enklare att hantera men packen blir något klumpigare och det kanske inte är lika lätt att placera batterierna efter plats på hojen.

Batterierna visas i samma ordning som ovan nämnda. Vissa har skruvar i ändarna som underlättar när man skall montera flera batterier tillsammans, då slipper man löda anslutningar.
4_0.jpg
123-152nobackground.jpg
cell_320.jpg


Det finns olika tillverkare till celler i dessa storlekar, och därmed olika kapaciteter på batterierna. En jämförelse mellan olika specifika celler från olika tillverkare gör jag i nästa inlägg.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top