Elduro - Enduro med spänning

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
...........

1. Min USB-Seriell RS232 konverterare som jag köpte från ett kinesiskt företag höll inte toppklass. Jag ska få en ny i ersättning men det lär dröja ett bra tag.
...........

Om du har en desktop, skaffa ett RS232 instickskort ca 100:-

Om du har en laptop, skaffa ett RS232 PMCIA kort.

USB ger inte en hårdvaruport styrd av programmeraren utan en virtuell port styrd av operativsystemet.

Hur bra en USB till RS232 serieport fungerar beror på drivrutinerna till den och hur operativsystemet prioriterar den. Har jobbat mycket med detta.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om du har en desktop, skaffa ett RS232 instickskort ca 100:-

Om du har en laptop, skaffa ett RS232 PMCIA kort.

USB ger inte en hårdvaruport styrd av programmeraren utan en virtuell port styrd av operativsystemet.

Hur bra en USB till RS232 serieport fungerar beror på drivrutinerna till den och hur operativsystemet prioriterar den. Har jobbat mycket med detta.

Faan det skulle jag behöva till min laptop , trodde inte det fans men där ser man

Jag börjar tröttna jag med på dessa seriel adaptrarna , Många nya så kallade usb anslutna prylar har ju dessutom inbyggda adaptrar det vill säga inte " äkta " usb ..... SUCK
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Faan det skulle jag behöva till min laptop , trodde inte det fans men där ser man

Jag börjar tröttna jag med på dessa seriel adaptrarna , Många nya så kallade usb anslutna prylar har ju dessutom inbyggda adaptrar det vill säga inte " äkta " usb ..... SUCK

Billig (har jag inte provat)

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=398800&SL_SectionId=39220

Fungerar bra (har jag)
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=92883&SL_SectionId=39220

Billigare (har inte provat)
http://www.dustin.se/pd_5010114024.aspx
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Riktigt kul att följa ditt bygge! Kul att nån får tummen ur och gör nått sånthär
Såg på "mean green machines" på discovery, en elcross tävlade mot en 250 fyrtakt, det va riktigt jämt, elhojen vann t.o.m. på en enduroslinga dom körde!
Väger endast 70 kg med
Här är den:
http://www.zeromotorcycles.com/zero-mx/specs.php

Trodde elhojen skulle va lite fjasko men jag blev riktigt imponerad, och den är bara en prototyp, bensinhojen är ju sjukt mycket mer utvecklad, ändå kunde elhojen ge den en match!

Edit:
Hittade det på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=_ic9fDPnnuA
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Om du har en desktop, skaffa ett RS232 instickskort ca 100:-

Om du har en laptop, skaffa ett RS232 PMCIA kort.

USB ger inte en hårdvaruport styrd av programmeraren utan en virtuell port styrd av operativsystemet.

Hur bra en USB till RS232 serieport fungerar beror på drivrutinerna till den och hur operativsystemet prioriterar den. Har jobbat mycket med detta.
Tack för tipsen. Dock förstår jag inte varför USB varianten inte duger? Min variant kostade 30 kr, inkl frakt.

Alltid roligt när sånt uppmärksammas i media. Dock var ju den filmen väldigt dålig, typisk amerikanskt med upprepningar av allt i tid och otid, för lite tekniskt snack och dåliga jämförelser. Men det ska ju passa den stora massan, inte hembyggaren som vill se detaljer.

Något som jag dock tar till mig av detta klipp är att nog skaffa smalare däck till min hoj och därmet minska motståndet. Många bäckar små.
 
Last edited:

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Örebro
Hoj
GasGas EC 300 -10
Kul att du har fått fart på Elduron :tummenupp.

Deltog i ett projekt där vi byggde två eldrivna motorcyklar.
Vid intresse kika in på http://www.bikelith.st/.

[Youtube-id]3hDOblJ718c[/Youtube-id]
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tack för tipsen. Dock förstår jag inte varför USB varianten inte duger? Min variant kostade 30 kr, inkl frakt.


USB fungerar hyfsat men konrolleras inte av programvara man skriver så det fungerar hyfsat för många saker men sämre för dubbelriktad lite mer avancerad kommunikation.

Om man gör ett program som komunicerar med en annan hårdvara som är gjord för RS232 så förväntar man sig ett visst svar eftersom man kommunicerar genom en hårdvaruport som man har full kontroll över.

Om det sitter en USB-RS232 adapter där USB porten är en virtuell enhet som styrs av operativsystemet är det inte säkert att enheten får frågan man förväntade sig eller att svaret är som man tänkt sig. dessutom kan det ju sitta fler grejer på samma USB som operativsystemet tycker är viktigare.

Det finns USB-RS232 som ör riktigt bra och det finns sådana som är sämre och det har sällan med priset att göra.

Det jag säger är bara att om du har en hårdvaru RS232 slipper du eventuella bekymmer med det och kan focusera på det du vill göra.

En helt annan grej som har med ditt koola bygge att göra.

Gashantagsgivaren som du verkar ha lite trassel med att få till, är det en vanlig enkel vridpotentiometer ?
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Gashantagsgivaren som du verkar ha lite trassel med att få till, är det en vanlig enkel vridpotentiometer ?
I handtaget sitter en halleffektsensor. Reagerar på ändring av magnetfält från två magneter med olika poler. Jag har en ny sensor på gång, men när den kommer vet jag inte.

Idag har jag inhandlat nya drev till hojen. Ett 10-taggars, samma som förut men som jag inte skall slipa upp på insidan. Istället planerar jag att slipa upp splines på axeln från motorn. Köpte även ett nytt bakdrev, 70t istället för 56 som sitter på nu.

Med det gamla 56t-drevet ska topphastigheten ligga på 108km/h (3550 rpm på motorn).
Med 70t-drevet ska topphastigheten ligga på 87 km/h. Detta lämpar sig bättre för endurokörning tror jag.

Bildförklaring
1. De nya dreven tillsammans med KX250 original 47t drev med 520-delning ovanpå. Det används för att markera ut nya hål.
2. De nya hålen är markerade, här skall det senare borras.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    80.5 KB · Visningar: 145
  • 2.jpg
    2.jpg
    82.6 KB · Visningar: 162

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kul att du har fått fart på Elduron :tummenupp.

Deltog i ett projekt där vi byggde två eldrivna motorcyklar.
Vid intresse kika in på http://www.bikelith.st/.

[Youtube-id]3hDOblJ718c[/Youtube-id]
Härligt! Riktigt kul att se att ni lyckades, och ni verkar ha lyckats riktigt bra dessutom. Väldigt roligt att ni kör nästan exakt samma setup som jag. På TrecoLiTH skiljer bara batterierna. Kan du inte skriva lite erfarenheterna från era körningar. Lite detaljer på vad ni kör för setup på kontrollenheten, vad för typ av gashandtag, drevning, mm.

En sak jag tänkte på vad gäller TrecoLiTH, om ni laddar era celler till på gränsen, dvs så nära 4,25V som möjligt, då kommer väl kontrollenheten stänga av sig? Där går det ju att sätta spänning till max 90V på AXE 7245 kontrollenheten. Har detta varit ett problem?

Jag själv funderar ju på att sätta på ett sjunde batteri på min hoj, så att den nominella spänningen kommer bli 84V, men eftersom spänningen på batterierna kan överstiga får jag inte ladda de till mer än 12,85V vilket inte är 100% av batteriernas kapacitet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I handtaget sitter en halleffektsensor. Reagerar på ändring av magnetfält från två magneter med olika poler. Jag har en ny sensor på gång, men när den kommer vet jag inte.

Idag har jag inhandlat nya drev till hojen. Ett 10-taggars, samma som förut men som jag inte skall slipa upp på insidan. Istället planerar jag att slipa upp splines på axeln från motorn. Köpte även ett nytt bakdrev, 70t istället för 56 som sitter på nu.

Med det gamla 56t-drevet ska topphastigheten ligga på 108km/h (3550 rpm på motorn).
Med 70t-drevet ska topphastigheten ligga på 87 km/h. Detta lämpar sig bättre för endurokörning tror jag.

Bildförklaring
1. De nya dreven tillsammans med KX250 original 47t drev med 520-delning ovanpå. Det används för att markera ut nya hål.
2. De nya hålen är markerade, här skall det senare borras.

Inte mycket material att ta av där inte... Var försiktig när du borrar!:brinnerup
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I handtaget sitter en halleffektsensor. Reagerar på ändring av magnetfält från två magneter med olika poler. Jag har en ny sensor på gång, men när den kommer vet jag inte.

Bara undrade eftersom ett vanligt fel man gör är att förbise dom ingånde komponenternas data. Det gäller HALL givare också. Ingångens impedans kan påverka givarens utsignal och då får man ett resultat som påminner om det du får.

Om givaren skickar ut en spänning proportionell mot gasläget så kan det vara bra att sätta dit en följare med hög ingångsimpedans innan signalen går in i styrenheten.

Ta en JFET OP-förstärkare. Kostar ett par kronor, Flera GigaOhm i ingångsimpedans.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Holländaren Maarten Timmer har byggt den här el-concept hojen
maarten_timmer_vertigo_3_h9DHC_11446.jpg


Passa på att rösta fram hojen i en design tävling, det är inga andra hojar i tävlingen så det är ju bara att rösta.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ursäkta den låga uppdateringsfrekvensen! Jag planerar inför kommande saker som ska göras. Jag har fortfarande en del testkörande kvar med troliga ändringar som följd. Framdrevet skall bytas och splines ska slopas in i axeln, sen har jag börjat fundera på att kapsla in motorn och batterierna. Detta ska göras med glasfiber och polyester för att minska vikt. Det kommer även bli lättare att andra på hål för att öka luftflödet om så behövs.
Holländaren Maarten Timmer har byggt den här el-concept hojen
maarten_timmer_vertigo_3_h9DHC_11446.jpg


Passa på att rösta fram hojen i en design tävling, det är inga andra hojar i tävlingen så det är ju bara att rösta.
Får lägga en röst! Remdrift skulle inte sitta fel, synd bara på drevets placering som inte tillåter detta. Tycker det även ser ut som de kör med Maguras gashandtag. Det skulle inte heller sitta fel...

Den går lika fort bakåt som framåt va?
Ja, men när borstarna slits in blir motorn mer effektiv åt det hållet den körs åt mest.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ursäkta den låga uppdateringsfrekvensen! Jag planerar inför kommande saker som ska göras. Jag har fortfarande en del testkörande kvar med troliga ändringar som följd. Framdrevet skall bytas och splines ska slopas in i axeln, sen har jag börjat fundera på att kapsla in motorn och batterierna. Detta ska göras med glasfiber och polyester för att minska vikt. Det kommer även bli lättare att andra på hål för att öka luftflödet om så behövs.
.

hur ska du göra "pluggen" till detta?
frigolit, boncell, pappkartong, lera?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
hur ska du göra "pluggen" till detta?
frigolit, boncell, pappkartong, lera?
Vid bakhjulet har jag tänkt använda luftburkens sida som mall för fästpunkter i ramen och stänklappen, dock ska det inte vara glipor mellan ram och stänkskydd som det är på luftburken så jag tänkte använda mig av nån plast jag spänner över, eller tejp, sedan lägger jag bara glasfiber och polyester över, låter torka och förhoppningsvis sitter inte plasten kvar i polyestern. Tror inte jag lägger ner för mycket energi för att få det helt slätt, men om det gick att lägga på gelcoat eller spackel i efterhand på glasfibret och sedan slipa ner blir det lättare att rengöra när det blir smutsigt.

För det främre partiet kanske jag kör pappkartong som mall och åter igen kör på plast så att kåpan lossnar när den härdat.

Måste även fundera ut var fästpunkter skall sitta.

Du som har efrarenhet, vad är absolut enklast när man inte eftersträvar högsta finish?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vid bakhjulet har jag tänkt använda luftburkens sida som mall för fästpunkter i ramen och stänklappen, dock ska det inte vara glipor mellan ram och stänkskydd som det är på luftburken så jag tänkte använda mig av nån plast jag spänner över, eller tejp, sedan lägger jag bara glasfiber och polyester över, låter torka och förhoppningsvis sitter inte plasten kvar i polyestern. Tror inte jag lägger ner för mycket energi för att få det helt slätt, men om det gick att lägga på gelcoat eller spackel i efterhand på glasfibret och sedan slipa ner blir det lättare att rengöra när det blir smutsigt.

För det främre partiet kanske jag kör pappkartong som mall och åter igen kör på plast så att kåpan lossnar när den härdat.

Måste även fundera ut var fästpunkter skall sitta.

Du som har efrarenhet, vad är absolut enklast när man inte eftersträvar högsta finish?

Har du en bild på hur den ser ut idag? blir lite osäker när jag tittar igenom tråden.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top