Elduro - Enduro med spänning

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Håller med Dr.Bike.
Pressa med en riktig tång.
Har jobbat med truckar och vet att det blir rätt jävla varmt om det misslyckas.
Alternativt löda dem.

Har också en sådan tång i verkstan, såklart.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Håller med Dr.Bike.
Pressa med en riktig tång.
Har jobbat med truckar och vet att det blir rätt jävla varmt om det misslyckas.
Alternativt löda dem.

Har också en sådan tång i verkstan, såklart.
Riktig tång? Duger inte en stockholmare (polygrip - glappa i käften och opolitliga)?

Skulle vara intressant att se hur hårt jag klämmer med den tången, vad en sådan "specialtång" klämmer och jämföra med hur "löst" man klämmer för att få kabelbrand.

Löda funderade jag på i början, men då var man tvungen att skära bort mer av isoleringen vilket jag tyckte var onödigt vid tillfället.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har funnit att bortsprungna små saker är väldigt konflikträdda och tenderar att hoppa fram igen om man bara visar sitt missnöje med att de sprungit bort tillräckligt starkt. När något smiter från mig i verkstaden och jag letar där jag tror att den borde ligga utan att hitta den så svär jag en lång jävla ramsa och förbannar det lilla fanstyget ända tills dess förfädrar skäms å dess vägnar, och tro det eller ej men efter detta så brukar eländet ploppa fram precis där jag alldeles nyss letat utan att hitta det! Så, formeln lyder som följer: Tappa bort, leta, misslyckas. Svär och förbanna, leta (på samma ställen), hitta! Prova, nu!:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Riktig tång? Duger inte en stockholmare (polygrip - glappa i käften och opolitliga)?

Skulle vara intressant att se hur hårt jag klämmer med den tången, vad en sådan "specialtång" klämmer och jämföra med hur "löst" man klämmer för att få kabelbrand.

Löda funderade jag på i början, men då var man tvungen att skära bort mer av isoleringen vilket jag tyckte var onödigt vid tillfället.

Nej tyvärr.
En polygrip duger inte.
Och vi behöver icke teorisera på ett skolmässigt sätt om varför.
Det bara ÄR:mattias
Köp det! :)
(det finns alltså, helt otrolig nog, en god ANLEDNING till att just såna här kabeldojor SKA pressas med certifierade verktyg)
Det är alltså inte för att jag eller K.Kid sitter och hittar på.

Testa själv att sätta din kabesko i skruvstädet och dra åt så mycket du orkar.
Detta klämmer fan så mycket hårdare än någon polygrip.

Men ändå: Jag drar LÄTT ur kabeln ur en sån s.k nitning.
Men ivfsh så KOMMER den lossna på sikt när kardelerna stuvat om sig mot de "tomma" hålutrymmena i det nu ovala hålet.

Kabeln sitter säkerligen hyggligt bra.
Men! Bara ett tag.

Det handlar alltså inte om hur hårt man pressar enkom, utan HUR detta görs.
En riktig tång valsar OCH nitar kabelskon.

Så att:

- inneromkretsen krymper (vilket den i princip inte gör alls i ditt fall)
- nitning på RÄTT sätt sker (vilken helt uteblir i ditt fall)

Inget av dessa två moment klarar en polygrip.

Observera oxå att man kan (ska) inte både nita och löda. Endast en metod åt gången! Lödning på din korta kabel med den dia kommer bli svår. Risken är att du stelopererar den.

Så summa summarum: Det FINNS erfarenhet att tillgå, t.o.m folk som JOBBAT med sånt här. Det är klädsamt att lyssna då. Man måste inte göra alla upptäckter själv. Då blir det nämligen som Eddie Medusas norska elektriker....
Eller brand. För det lär väl gå en 300A genom den där?


Så...

This is a lighthouse - I´t your call call Captain! ;)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du en bit kabel och två kabelskor över så kläm en med din stockholmare och be en elektriker med rätt verktyg klämma den andra, sedan sågar du igenom båda kabelskorna och tittar hur det ser ut inuti.

Sen vet du varför dom ska klämmas med rätt verktyg!

Vi hade det till uppgift på styr och regler utbildningen jag gick, den ena pressade vi med rätt verktyg, den andra fick vi köra valfri McGyverlösning på.

Jag lyckades bra, jag la kabelskon i en V formad skåra i en kloss som hörde till hydraulpressen och sedan la jag en M8 bult uppepå och drämde till med släggan (vi fick inte använda oss av hydraulpressen)

Alla andra misslyckades totalt med sina pressningar, men min gick inte att dra isär, däremot hade den garanterat inte pallat samma ström som den rätt pressade.
 

martinmp777

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha XT660R -05, KTM 450 EXC -10
Mycket intressant projekt, följs med största intresse!! :tummenupp

Kan du inte göra kopplingar av kopparplattor då? borde vara bäst om du inte har rätt pressverktyg, eller så köper du färdiga kablar
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Kan sensorn ha fastnat på armen när du vände dig om och sitter nu kvar på kläderna, eller ha flygit iväg en bit?

Försökt att leta med en magnet?

Du kan ju inte ta paus för ett sån liten bagatell. :(
Ser fram emot fortsättningen. :tummenupp
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det här med kabelskorna är verkligen inget jag reflekterat över tidigare. Det är något jag får lägga till på min "to do"-lista.

I tisdags hittade jag den borttappade sensorn. Den hade gömt sig på en burk med avgaspasta som låg bredvid limmet. Hur tog den sig dit? Jag lödde snabbt dit den och den fungerade utan bekymmer när jag kollade med multimetern. När jag däremot sätter på tändningen blinkar det rött på kontrollenheten när jag vrider på gashandtaget och sensorn slutar fungera och blir varm.

Innan jag köper en ny sensor måste jag förstå vad som är fel. Input till kontrollenheten är kopplad enligt anvisningar från Alltrax men det är ändå dit mina misstankar riktas.

Ps. Vänligen sluta spamma i tråden, tack.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Antar att kontrollenheten's B- är jord.
Då har du lagt in 5 Volt's regulatorn mellan 72 & 60 Volt med en utspänning på 0-5 Volt beroende på gaspådrag, sett i från kontrollenheten blir det en insignal på 60-65 Volt.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Antar att kontrollenheten's B- är jord.
Då har du lagt in 5 Volt's regulatorn mellan 72 & 60 Volt med en utspänning på 0-5 Volt beroende på gaspådrag, sett i från kontrollenheten blir det en insignal på 60-65 Volt.
På kontrollenheten finns en inport för jord från handtaget, men när jag rådfrågade support på Alltrax så de bestämt att inget skulle kopplas in där med mitt handtag. Jag tror de måste missförstått mig eller tagit nåt för givet. Hade jag vetat från början hade. jag inte behövt fråga. Jag ska köpa en ny sensor imorgon och testa att koppla annorlunda.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Typ Ref_GND eller Ref_VCC

Hur fungerar den dära Temp_sensor'n?
Ger den en linjär eller en Av/På utsignal?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Typ Ref_GND eller Ref_VCC

Hur fungerar den dära Temp_sensor'n?
Ger den en linjär eller en Av/På utsignal?
Det sjuka är att inte någon stans i Alltrax dokumentation för kontrollenheten nämns det vad de olika ingångarna ska kopplas till. Endast i specifika fall står det tex "pin2 svart sladd, pin3 vit sladd..." för ett speciellt gashandtag. Därför kontaktade jag support på Alltrax för att höra hur en sådant gashandtag som jag har skall kopplas.

Rätt sätt att koppla handtaget är nog så som jag visat tidigare: http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=287869&d=1253212817
Då får kontrollenheten samma referenspunkt för jord som gashandtaget. Nackdelen är att jag skulle behöva en separat strömbrytare åt gashandtaget eller koppla om befintlig huvudströmbrytare så den bryter mellan jord på kontrollenheten och batterierna.

Temperatursensorn är av "av/på"-typ. En Airpax 67L090 (datablad http://sigma.octopart.com/10912/datasheet/Airpax-67L090.pdf)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det här med kabelskorna är verkligen inget jag reflekterat över tidigare. Det är något jag får lägga till på min "to do"-lista.

I tisdags hittade jag den borttappade sensorn. Den hade gömt sig på en burk med avgaspasta som låg bredvid limmet. Hur tog den sig dit? Jag lödde snabbt dit den och den fungerade utan bekymmer när jag kollade med multimetern.

.

Puh! Din grej dök upp iaf! :tummenupp
Kabelskotång finns på känd plats.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Puh! Din grej dök upp iaf! :tummenupp
Kabelskotång finns på känd plats.
Yes.

Ang. nitningen, går det att nita om nitarna eller måste man använda helt nya?

Känner du till om det finns något sätt att mäta hur bra en nitning blir utan att försöka dra av kabelskon? Annars, vad är rimligt att en nit skall tåla för moment? Måste ju finnas riktlinjer i den stora sporten nitning-av-kabelsko (som var mycket större än jag trodde)?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Yes.

Ang. nitningen, går det att nita om nitarna eller måste man använda helt nya?

Känner du till om det finns något sätt att mäta hur bra en nitning blir utan att försöka dra av kabelskon? Annars, vad är rimligt att en nit skall tåla för moment? Måste ju finnas riktlinjer i den stora sporten nitning-av-kabelsko (som var mycket större än jag trodde)?

Om nu nitningen är osäker och du vill slippa köpa nya skor så kan du ju alltid löda fast kablarna i dina befintliga skor.
 

Dr.Bike

Guest
Yes.

Ang. nitningen, går det att nita om nitarna eller måste man använda helt nya?

Känner du till om det finns något sätt att mäta hur bra en nitning blir utan att försöka dra av kabelskon? Annars, vad är rimligt att en nit skall tåla för moment? Måste ju finnas riktlinjer i den stora sporten nitning-av-kabelsko (som var mycket större än jag trodde)?

Jepp - dina kabeldojor går att gå på med ett riktigt verktyg. De ser såpass "ostukade" ut så det ska gå bra.

Ang. rätta momenten/presstrycken vet jag inte, men såklart är det standardiserat nånstans.
Men vi följer redan färdiga anvisningar vid nitning där det anges vilket verktyg, med vilken käft som ska användas till vilken doja, och kabeldia.
Dessa anvisningar bygger i sin tur såklart på att resultaten är testade.

Likaså vid "crimpning" (svengelska) av stift och hylsor till don. Där ska rätt turret och klämkraftsintällning användas. Annars blir inte förbindningen rätt utförd eller godkänd.
Varje tillverkare anger oxå detta tillsammans med skalmått och rekommendationer för rätt avg (avg = ledardiameter med amerikanskt mått).

Så här någonting ser en seriös (notera dubbla utväxlingar) presstång för CU-skor ut:

Pt10_120.jpg
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
En sak jag glömt berätta är att jag i tisdags tappade kameran i marken en andra gång. Denna gång blev skadorna värre än förra gången då linsen blev intryckt och helt sne. Men, som tur var lyckades jag åter igen laga kameran.
Det var väldigt problematiskt denna gång att hitta en bra tång som kunde greppa tag om linsen tillräckligt hårt utan att förstöra den för att samtidigt bända ut linsen. Jag fick hålla på ett tag innan jag hittade den perfekta "tången" för ändamålet, långt mer avancerad än den Dr.Bike visade i förra inlägget. Denna "tång" består av 32 tänder som med två klamrar kan klämma åt med otrolig precision, samtidigt kompensera trycket i alla tre dimensioner. Tången jag talar om är: munnen! Jag bet helt sonika tag i linsen och bände till den, linsen snurrar tydligen i något spår som den hade hamnat utanför och när jag bände sa det lite försiktigt *klick* och sedan var den på plats!

Just nu håller jag på att löda den nya sensorn jag inhandlade på Elfa idag och kommer koppla den på plats och se att det fungerar som det ska ikväll. Imorgon kommer alltså förhoppningsvis första provturen ske och den kommer bli dokumenterad med en nylagad kamera.

Transformers-kameran som inte ger upp i första taget ser ni nedan!
 

Bifogat

  • DSC00293.jpg
    DSC00293.jpg
    241.4 KB · Visningar: 274

Dr.Bike

Guest
kör ni inte batteridriven?, snålisar ;)

Haha, nej, så många skor klämmer vi inte.
Möjligen grabbarna och tjejerna på produktionen, de är på dojan hela dagarna! :)

En sak jag glömt berätta är att jag i tisdags tappade kameran i marken en andra gång. Denna gång blev skadorna värre än förra gången då linsen blev intryckt och helt sne. Men, som tur var lyckades jag åter igen laga kameran.
Det var väldigt problematiskt denna gång att hitta en bra tång som kunde greppa tag om linsen tillräckligt hårt utan att förstöra den för att samtidigt bända ut linsen. Jag fick hålla på ett tag innan jag hittade den perfekta "tången" för ändamålet, långt mer avancerad än den Dr.Bike visade i förra inlägget. Denna "tång" består av 32 tänder som med två klamrar kan klämma åt med otrolig precision, samtidigt kompensera trycket i alla tre dimensioner. Tången jag talar om är: munnen! Jag bet helt sonika tag i linsen och bände till den, linsen snurrar tydligen i något spår som den hade hamnat utanför och när jag bände sa det lite försiktigt *klick* och sedan var den på plats!

Det må jag då säga!! :D :tummenupp

Då får du kirra min med, som är full i blästersand och aluspån...
:förstårintevarifråndetkommit :va ;)
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Då har jag testat att koppla om handtaget provisoriskt då jag inte orkade förlänga kablar mm. När man vrider gashandtaget lite så reagerar inte sensorn, den är alltså mindre känslig än den första sensorn som satt i. Just nu så går det enbart att justera gasen med en tredjedels rörelse, den första tredjedelen är spänningen från handtaget i princip 0V, sedan klättrar den snabbt uppåt till 5V under en tredjedel för att under den sista tredjedelen av gasen ligga stabilt på 5V. Det är ett väldigt känsligt gashandtag!

Att det är känsligt fick jag erfara när jag provade att gasa efter jag kopplat ihop allt. Att hojen väger en del fick jag också erfara, men det jag önskar att jag inte fick erfara var att jag glömde ställa upp den på stödet så att bakhjulet hängde fritt! När jag gasar med den extremt känsliga gasen rycker hojen till och far fram med ett skutt och jag lyckas rädda den från att välta omkull till priset av ett ömt ben och vad som verkar bli en fin bula med ett kommande blåmärke på armen...

Imorgon skall jag ta det försiktigt vid provkörningen. Jag är glad att kontrollenheten är programmerad till halva maxeffekten och halva toppfarten, så jag inte råkar ut för en allt för allvarlig olycka. Med andra ord kommer det bara vara som att köra en 125cc fyrtaktare, fast med ett mycket starkare register...och en tredjedels gasrörelse.

Nu ska jag unna mig en god whisky!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top