Elduro - Enduro med spänning

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har du en bild på hur den ser ut idag? blir lite osäker när jag tittar igenom tråden.
Har möjliget att lägga upp lite bilder imorgon där jag kan visa hur jag tänkte.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Försöker med bilder förklara hur jag vill göra.

Bild 1 visar hur det ser ut för tillfället när jag provkört, väldigt provisoriskt för att det inte skall stänka.

Bild 2 visar hur det ser ut när luftburken är monterad. Jag har tänkt att min skyddskåpa skall ha samma fästpunkter och den bakre delens form.

Bild 3. Det målade ska representera skyddskåpan.. Det orangea är den yta som är plan från kamerans hålls sett. Den röda delen skall föreställa den yta som är plan bakifrån sett (och följer till viss del luftburkens former). På den röda ytan är gummiflärpen fäst som ska skydda mot stänk på den del mellan den orörliga kåpan och den rörliga svingen. De svarta/gråa små ringarna är befintliga fästpinkter man kan utnyttja.

Jag tror det blir enklast att först göra moteller i papp som tejpas på plats, sedan när dessa har rätt form trär jag in dessa i någon form av plast och sedan lägger jag glasfibermattorna utanpå detta. Så länge inte pappen bygger på för mycket i tjocklek borde väl detta vara enklaste sättet?

Bild 4 visar ungefär var jag tänkt mig att kåpan skall sitta för att skydda mot stänk frammifrån. Den orangea är glasfiber, det gråa är hasplåten som sticker fram undertill och de svarta streck i mitten av den stora plana ytan är eventuell luftintag för kylning.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    109.4 KB · Visningar: 136
  • 2.jpg
    2.jpg
    114.5 KB · Visningar: 159
  • 3.jpg
    3.jpg
    153.2 KB · Visningar: 189
  • 4.jpg
    4.jpg
    202.7 KB · Visningar: 186

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja papp funkar, och som du säger, bygger det inte mer än du tycker är ok så visst..

Annars kan du kolla på Coop bygg, dom har pvc skivor för en liten peng.
Inte lika lätt att bocka runt hörn som papp men du kan kanske ha en färdig produkt direkt, åk och kolla på materialet och tänk på det.

Eller så kör du med papp och skiter i att "trä in dom i plast", fäst glasfiberväven direkt på pappen (lim, häftpistol etc) och slit ur pappen när den är klar, visst det yttersta lagret fastnar lite men what the hell.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ja papp funkar, och som du säger, bygger det inte mer än du tycker är ok så visst..

Annars kan du kolla på Coop bygg, dom har pvc skivor för en liten peng.
Inte lika lätt att bocka runt hörn som papp men du kan kanske ha en färdig produkt direkt, åk och kolla på materialet och tänk på det.

Eller så kör du med papp och skiter i att "trä in dom i plast", fäst glasfiberväven direkt på pappen (lim, häftpistol etc) och slit ur pappen när den är klar, visst det yttersta lagret fastnar lite men what the hell.

Ett litet extra tips då är att lägga något vax eller stearin på pappen så slipper man att det fastnar
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Annars kan du kolla på Coop bygg, dom har pvc skivor för en liten peng.
Inte lika lätt att bocka runt hörn som papp men du kan kanske ha en färdig produkt direkt, åk och kolla på materialet och tänk på det.
Detta har jag inte tänkt på. Har funderat på tunn plåt men detta skulle väl bli billigare? Hur är denna plast att forma och böja, går det med värme?

Nackdelar jag kan tänka mig är att plasten kan spricka, speciellt när det är kallt, och om man vill ändra färg fäster väl inte färgen.

Något att fundera på dock.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Detta har jag inte tänkt på. Har funderat på tunn plåt men detta skulle väl bli billigare? Hur är denna plast att forma och böja, går det med värme?

Nackdelar jag kan tänka mig är att plasten kan spricka, speciellt när det är kallt, och om man vill ändra färg fäster väl inte färgen.

Något att fundera på dock.

jag tänkte som form att gjuta i, annars uppstår nog de problem du sa.
värme funkar ja.
eller leta upp en tjock svart plast ocg bygg i direkt.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag har gjort lite mallar i kartong idag. Framtill har jag i stort bestämt hur det skall se ut. Baktill och på sidorna är jag inte helt säker än.

Först kommer jag bestämma mig för hur mallarna skall sitta, sedan kommer de kläs med plast som inte polyesterblandningen fastnar i. Ett problem är temperaturen i mitt garage. Den är låg och jag tror härdningsprocessen kan ta tid och kanske ge dåligt resultat?

Jag gjorde även ett snabbt test vad gäller prestanda med olika inställningar på kontrollenheten. Jag ändrade enbart på max strömstyrka och max spänning. Testet bestod av att från stillastående ta sig på kortast tid över en viss sträcka ( ca 50 meter). Resultatet är en genomsnittlig tid av två körningar.

Max ström / Max spänning
50% /50% - 7,65 s
100%/50% - 7,4 s
50%/100% - 7,25 s
100%/100% - 7,35 s

Testet var väl inte särskilt givande om man barar tittar på resultaten då de väldigt små variationerna mycket väl kan bero på mänskliga faktorn i tidtagningen. Dock kan jag säga att det som kändes mest i skilnad var när jag programmerade från 50% spänning till 100% spänning, då kände man att motorn accelererade under hela sträckan. Att jag inte märkte någon större skillnad när jag ändrar strömstryrkan kan bero på en flaskhals som inte klarar av att leverera maximal ström, tex batterierna eller någon dåligt nitad kabelsko. Nogrannare test krävs!

Bilder
1. Kåpa fram, det är tänkt att skyddet även skall täcka batterierna under tanken på sidan.
2 och
3. Sidokåpornas utformning är inte exakt bestämd, men de ska gå från bakramen framt till batterierna. Sammtidigt som de agerar ramskydd kommer de skydda från att fötterna kommer in mot motorn och kedjan.
4. Bakifrån har jag inte riktigt bestämt än så där sitter inge mall ännu. Som sagt är det möjligt att det inte behövs någon mall där utan räcker med att spänna upp en plast som man lägger glasfiber direkt på.
5. 70t drev, sitter felvänt med avseende på de borrade hålens placering då godset blev lite tunt runt vissa hål.
 

Bifogat

  • 5.jpg
    5.jpg
    98 KB · Visningar: 130
  • 4.jpg
    4.jpg
    120.9 KB · Visningar: 132
  • 3.jpg
    3.jpg
    102.1 KB · Visningar: 121
  • 2.jpg
    2.jpg
    82.1 KB · Visningar: 119
  • 1.jpg
    1.jpg
    100.3 KB · Visningar: 124

pm_dawn

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
Östersund
Hoj
KTM 450exc -03
Tjena !

Trevligt bygge !
Men jag måste tyvärr vara lite kritisk till den uppskattade körtiden som du skriver om. Enligt databladet på dina batterier: http://www.global.se/documents/77240.pdf
så kommer du kanske att kunna köra ca 15-20 minuter på en laddning.
Detta är fakta med bly batterier om du plockar ur högre strömmar minskar kapaciteten avsevärt. Om du tänkt att plocka ut effekten på 1 timme så är du nere på 16 ah istf 26ah. Fenomenet kallas peukert effekt, kolla wikipedia så ser du vad som menas. Nimh/NiCad/LiPo/LiFePo4 lider inte lika mycket av denna effekt
Jag skulle därför föreslå att du kollar på LiFePo4 batterier ist.
Dessa verkar bra:
http://www.evcomponents.com/ProductDetails.asp?ProductCode=38120S
bara att bulta ihop till ett packe. 24st i serie så har du ca 72v.
Om man kör tre sånna celler i parallell och sedan 24 i serie, så har du 72v 30ah på under 25kg
Detta BMS :
http://www.tppacks.com/products.asp?cat=26
kan hantera upp till 24 celler men kräver att man löder en del själv.

Sedan är det bara laddare som fattas. Men det finns här till rätt kurs:
http://www.bmsbattery.com/index.php?cPath=2_18

Annars tycker jag att du gör att kanonfint jobb. Jag önskar att jag hade tid att gör liknande konvertering av min exc 450 eller kanske en annan lättare ram.
Vad fick du ge för motorn ?

Mvh
/Per
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Tjena !

Trevligt bygge !
Men jag måste tyvärr vara lite kritisk till den uppskattade körtiden som du skriver om. Enligt databladet på dina batterier: http://www.global.se/documents/77240.pdf
så kommer du kanske att kunna köra ca 15-20 minuter på en laddning.
Detta är fakta med bly batterier om du plockar ur högre strömmar minskar kapaciteten avsevärt. Om du tänkt att plocka ut effekten på 1 timme så är du nere på 16 ah istf 26ah. Fenomenet kallas peukert effekt, kolla wikipedia så ser du vad som menas. Nimh/NiCad/LiPo/LiFePo4 lider inte lika mycket av denna effekt
Jag skulle därför föreslå att du kollar på LiFePo4 batterier ist.
Dessa verkar bra:
http://www.evcomponents.com/ProductDetails.asp?ProductCode=38120S
bara att bulta ihop till ett packe. 24st i serie så har du ca 72v.
Om man kör tre sånna celler i parallell och sedan 24 i serie, så har du 72v 30ah på under 25kg
Detta BMS :
http://www.tppacks.com/products.asp?cat=26
kan hantera upp till 24 celler men kräver att man löder en del själv.

Sedan är det bara laddare som fattas. Men det finns här till rätt kurs:
http://www.bmsbattery.com/index.php?cPath=2_18

Annars tycker jag att du gör att kanonfint jobb. Jag önskar att jag hade tid att gör liknande konvertering av min exc 450 eller kanske en annan lättare ram.
Vad fick du ge för motorn ?

Mvh
/Per
Roligt att du engagerar dig i mitt bygge! Precis sådana här saker har jag själv dålig koll på och anledningen till att jag bygger är att jag vill lära mig mer. Jag har tyvärr inte gjort större efterforskning på blybatterier vs lithium-alternativ just pga den enkla förklaringen att jag aldrig skulle ha råd med annat än blybatterier. Jag har för mig jag gjorde en snabb jämförelse med just LiFePo4 från LiFeBatt och har för mig att ett pack som i Ah motsvarade ett blybatteri kostar som alla mina batterier tillsammans, sedan får man betala bra mycket för laddare.

Dock är det inte bestämt vad jag i framtiden väljer som energibärare. Tråkigt dock om jag lagt pengar på något som i slutändan knappt går att använda. Att få koppla samman celler, löda komponenter för laddare mm är bara kul så om den möjligheten finns för att få billigare batterier som är bättre lämpade är det ju verkligen att föredra.

Motorn gav jag ca 650 £ för, kommer inte ihåg vad kursen låg på vid köptillfället.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Motorn gav jag ca 650 £ för, kommer inte ihåg vad kursen låg på vid köptillfället.

:brinnerup

...du får ursäkta, men du gav vad sade du?

:brinnerup

Jag gav 17 för en CR250R -01 (med dubbdäck), som går som ett troll, har kul varje helg, och slipper bekymra mig öht.

Inte för att pinka terpentin på brasan, men...även om det är kul med projekt, du verkar ju vilja använda hojen med...?
Och batterierna ser ju onekligen ut att bli ett problem, och prestandan är klart tvivelaktig? :(

Trist att konstatera't - men det är mycket pill/slantar...
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Att gå mot vinden är svårt till en början men tar en dit man själv vill och inte där det blåser...

:brinnerup

...du får ursäkta, men du gav vad sade du?

:brinnerup

Jag gav 17 för en CR250R -01 (med dubbdäck), som går som ett troll, har kul varje helg, och slipper bekymra mig öht.

Inte för att pinka terpentin på brasan, men...även om det är kul med projekt, du verkar ju vilja använda hojen med...?
Och batterierna ser ju onekligen ut att bli ett problem, och prestandan är klart tvivelaktig? :(

Trist att konstatera't - men det är mycket pill/slantar...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
:brinnerup

...du får ursäkta, men du gav vad sade du?

:brinnerup

Jag gav 17 för en CR250R -01 (med dubbdäck), som går som ett troll, har kul varje helg, och slipper bekymra mig öht.

Inte för att pinka terpentin på brasan, men...även om det är kul med projekt, du verkar ju vilja använda hojen med...?
Och batterierna ser ju onekligen ut att bli ett problem, och prestandan är klart tvivelaktig? :(

Trist att konstatera't - men det är mycket pill/slantar...

Någon måste ju testa det och visa vägen för oss andra som inte ens vågar försöka...

Sen vad du givit för en bensinmodell är egentligen oväsentligt, bensinmodeller serietillverkas och finns i mängder och därav är de billigare, men det är ju inte det tråden handlar om.
Elhojar är faktiskt coola och hela bygget väldigt intressant att följa.
:tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Någon måste ju testa det och visa vägen för oss andra som inte ens vågar försöka...

Sen vad du givit för en bensinmodell är egentligen oväsentligt, bensinmodeller serietillverkas och finns i mängder och därav är de billigare, men det är ju inte det tråden handlar om.
Elhojar är faktiskt coola och hela bygget väldigt intressant att följa.
:tummenupp

Jag tror ni missförstod lite...jag tycker det är coolt med, men med såpass med slantar nedlagda...och det är rätt klart att prestandan är milt sagt klen.
Speciellt när ekonomin i det hela stryper kanske det viktigaste - batterierna. :(
 

pm_dawn

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
Östersund
Hoj
KTM 450exc -03
Jag tror ni missförstod lite...jag tycker det är coolt med, men med såpass med slantar nedlagda...och det är rätt klart att prestandan är milt sagt klen.
Speciellt när ekonomin i det hela stryper kanske det viktigaste - batterierna. :(

Jag tycker att du gör helt fel jämförelse. Det är mer relevant att jämföra med vad en motor till en honda 250R -09 hade kostat dig om du köpt den löst. Han har trots allt köpt en helt flongny motor sen att det är en elmotor hör egentligen inte hit.

Själv lade jag 100ksek på batterier till min elbil. Bilen kostade mig ca 20ksek.
Absolut ingen logik alls i detta, men jag gör det av intresse.

Bodoe:
LiFeBatts färdiga 12v block är lite onödigt dyra plus att dom inte är lika flexibla vad gäller inbyggnad, du ser ju själv hur flexibla dina blypack är, inte speciellt va. Att bygga med fler och lite mindre celler ger vissa fördelar på en motorcykel. Ett komplett batteripack 30ah ca 72v baserat på Headway celler med BMS och laddare skulle landa på ca 13,5ksek inkl moms och frakt till Sverige. Då får du ca 30 riktiga ah på ca 25kg och ca 2000 -3000 laddcyklers liv. vilket är ca 5-10ggr fler laddcykler än blyPack. kanske 100 ggr med de strömmar som du plockar ur. Om du räknar med att du bara skulle få ca 5ggr längre liv på LiFePo4 cellerna så skulle du trots allt måsta ge ca 25ksek för 5 omgångar blybatterier för att få samma antal laddcykler.
Så du kan du se att det faktisk kan bli billigare att köpa LiFePo4 i det långa loppet. Förutom att det är lättare och har bra kapacitet.

Keep up the good work.

Mvh
/Per
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...ännu en som inte förstår.

Jag dissar inte projektet, det är skitkul!

Men skulle jag personligen gått in i något liknande, med någon form av önskemål om funktion och att det skall ersätta en normal endurocykel - då hade jag nog varit en smula besviken, det är det jag syftar på.

Kanske speciellt när det är sådana kostnader inblandade - jag trodde det rörde sig om ett projekt i klassisk löneglidnings-anda. :D
 

pm_dawn

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
Östersund
Hoj
KTM 450exc -03
Jodå jag förstår !

Det går helt klart inte att slå en lagom gammal 2t cross när det gäller att få ut mest skoj för pengarna.

Mvh
/Per
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Idag var jag förbi snälla farbrorn, Dr.Bike. Han lånade mig en nittång och gav en kort introduktion för icke införstådda.

Har nitat lite olika kablar ikväll, de kablar som går direkt mellan batterierna kommer istället bytas ut mot kopparbleck (kopparrör som är tillplattade).

Resultatet:
1. Nittång, kalibrerad framt till december 2009
2. Placera kabelskon i tången
3. Knip åt!
4. Nitad kabelsko
5. "Polygripad" kabelsko

Hur pass bra är den riktiga nitningen, hur pass dålig är min nitning? Jag planerar att testa hur hårt nitarna sitter, en dragkamp kanske man kan kalla det. Mer om det en annan gång.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    68.1 KB · Visningar: 113
  • 2.jpg
    2.jpg
    77.3 KB · Visningar: 105
  • 3.jpg
    3.jpg
    83.1 KB · Visningar: 104
  • 4.jpg
    4.jpg
    75.8 KB · Visningar: 122
  • 5.jpg
    5.jpg
    78.7 KB · Visningar: 111
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ett komplett batteripack 30ah ca 72v baserat på Headway celler med BMS och laddare skulle landa på ca 13,5ksek inkl moms och frakt till Sverige.
Nu är jag lite lat, men om du orkar får du gärna ge mer information om detta, speciellt om köpstället eftersom du anger ett ganska exakt pris.

Just nu har jag inga möjligheter att byta upp mig, men med examen runt knuten kanske man får ett jobb och kan lägga lite pengar åt sidan för att inom viss tid kunna uppgradera.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top