MC semester i SVERIGE!

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hej!

Dags att börja planera en semester inom Sverige.
Har ni några förslag på sevärdigheter runtom i sverige? bra vandrarhem? campingplatser? m.m vi har tänkt att hålla kostnaderna nere så gott det går och satsar på att tälta varje natt, all info tas emot och kikas igenom! :tummenupp


Var även förbi statoil/Hydro för att få tag på en turistkarta..115kr för en jävla karta!!! köpte den inte då jag är fast besluten på att dessa skall man kunna få tag på gratis?
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Yes medlem hos SMC.
Vi har väl tänkt att börja sikta mot GBG och sedan vidare någonstans:D

För 2 år sen åkte jag en väna på 260mil nere i söndra sverige med start från din kära hemstad. Började med att dra ner till västkusten med all fina fiskstäder och sen ner vi gbg för att hitta en bra affär så jag kunde byta drivpaket då de drogs ur under första dagarna. Sen ner i skåne å härja runt längs kusten sen blev det västervik (Mc-dagarna) sen hem till storstan igen! mvh oDDe
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
som medlem i SMC har du ju vissa rabatter (blandannat på boenden osv har jag för mig...) som är värt att kolla upp och passa på att utnyttja. Deras karta med vägar lämpliga för mc utmärkta är ju fin att ha med sig.
Sen kan det ju vara bra att kolla upp med vägverket när ni väl har bestämt er för en "rutt" så att det inte är allt för mkt otrevliga vägarbeten efter dom tänkta vägarna. Blir lätt en mardröm med fel hoj...
Glöm inte att ta med "däck på burk" och kedjeolja!
Klassikern att ha som trick i kjortärmen är ju ett par plastpåsar och torra strumpor ifall regnet skulle tränga igenom stövlarna så man blir blöt om fötterna. Av med stövlar och blöta strumpor och på med torra strumpor plus ett par ica plastpåsar på fötterna! Funkar kanon! :tummenupp
(Regn kommer ni att hamna i under en sverige-semester förr eller senare! så är det bara, men det hör ju till på en sverige-semester...)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Lite längre innåt landet har ni ju high chaparall som kan va värt ett besök om man inte varit där innan. Sen kan man ta en fika på isakssons lanthandel nån mil norr om ulricehamn "grymt fint där" och så har vi la glasriket o lite sånt här med vad jag vet ullared =) "inte såå roligt på hoj kanske" det va vad jag kom på lite snabbt såhär.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Besök Öland och Gotland.
Jag ser precis att du bor i Sthlm, varför inte göra som så att ta färjan över
fr Nynäshamn till Gotland och åka runt lite på ön först!

Visby är en otroligt vacker och mysig stad om du inte besökt den tidigare, och sen kan ni ta färjan över från Visby till Grankullavik (norra Öland)
och där finns det badständer (Böda)
alltså RIKTIGA badstränder (vit fin sand)
och dessutom så kan man besöka Trollskogen! Sen finns det ju massa, massa
att göra på både Gotland och Öland om somrarna!

Jag skulle nog välja att åka ner till Borgholm från Grankullavik först ,där du kan besöka Borgholms Slottsriun eller Solliden och äta hemlagad fläder och champagneglass på Ebbas Cafè!

Från Borgholm kan du "korsa" Öland på bredden genom allvaret och passera hundratals vackra gamla väderkvarnar och åka östra sidan om ön ner till Långe Jan (Sveriges högsta fyr) vilket ligger längst ner söderut på Ölands udde och sen åka upp igen på västra sidan om ön upp till Färjestaden och över Ölandsbron för att stanna till i Kalmar några dagar!
Där besöka Kalmar Slott och jag skulle rekommendera ett besök på Hamncafèet nere i Kalmar hamn, goda ägg och pannbiffmackor och våfflor. Sen är det typ bara 40 mil upp hem till Sthlm igen! :tummenupp

Lagom lång och lagom kort tripp! Ni kommer ganska långt men samtidigt så kan ni vila er på färjorna och njuta av vackra vägar på öarna istället!

Om du bokar färjan tidigt så är det ganska billigt kolla på www.destinationgotland.se
På Gotland och Öland (camping-mecka) finns massa campingplatser att välja mellan, så man kan komma undan hyfsat billigt.
(I Kalmar har du Stensö camping tex.) Finns stugor att hyra också, men kan bli dyrare i så fall.
Kan garantera dej att du får se mycket vackert längs med vägarna!

Har är själv från Kalmar (kalmar ff vann allsvenskan 2008) :yoparty
och har tillbringat varenda sommar på Öland och varit på Gotland massa gånger så jag vet att du kommer få en trevlig och vacker upplevelse! :banana
Smakprov... :)
 

Bifogat

  • visby.jpg
    visby.jpg
    47.1 KB · Visningar: 287
  • väderkvarn.jpg
    väderkvarn.jpg
    29.7 KB · Visningar: 238
  • 1kalmar.jpg
    1kalmar.jpg
    25.3 KB · Visningar: 297
  • ölandsbron.jpg
    ölandsbron.jpg
    54.4 KB · Visningar: 276
  • kalmarslott_280791b.jpg
    kalmarslott_280791b.jpg
    23.6 KB · Visningar: 222
  • långe jan.jpg
    långe jan.jpg
    24.3 KB · Visningar: 254
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ett tips är att låta bli inlandsvägen mellan Mora och åsarna då den generellt lider av mkt tjälskott och dylikt!
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Saxat från smc

"Hoj-kartan
Här hittar du Sveriges kurvigaste vägar. Alla nya medlemmar får en karta om dom vill. Ring eller maila SMC så skickar vi en till dig! Önskar du köpa en ny finns den i SMC-shopen"



http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1810

Jag har suttit på dass och kollat i kartboken på 62:an som går genom Älvdalen. Gär även en mindre väg parallellt med 62:an i princip genom hela dalen. Min tanke är att köra fr Malmö till Halmstad och där 26:an (Nissastigen) norrut och mellanlanda i Karlstad. Sedan 62:an genom Älvdalen och vidare in i Norge.
Någon som kört hoj genom Älvdalen?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Gör som jag gjorde förr i tiden, bara kör.. Åk åt det hållet det verkar vara fint väder. Hamnade ofta i Norge av nån anledning.
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Fått kanonbra förslag på resa här omkring och utan tvekan är det platser vi kommer svänga förbi! finns det fler fräscha campingplatser/badplatser som är värda att se? m.m
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
Gör som jag gjorde förr i tiden, bara kör.. Åk åt det hållet det verkar vara fint väder. Hamnade ofta i Norge av nån anledning.

Som vi dåra, fint i Norge...:tummenupp

Nu är detta inte sverige, men jag rekomenderar Trollstigen Norge.
Fast från fel håll, kanon fint mkt stopp (fik/mat och sevärdigheter) funkar kanon att tälta.
finns mkt campingar efter vägarna, funkar även att tälta själv någonstans. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köp MC-kartan. Där är alla fina MC-vägar utmarkerade. Den kostar kanske
250.-, men det är väl investerade pengar.
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Besök Öland och Gotland.
Jag ser precis att du bor i Sthlm, varför inte göra som så att ta färjan över
fr Nynäshamn till Gotland och åka runt lite på ön först!

Visby är en otroligt vacker och mysig stad om du inte besökt den tidigare, och sen kan ni ta färjan över från Visby till Grankullavik (norra Öland)
och där finns det badständer (Böda)
alltså RIKTIGA badstränder (vit fin sand)
och dessutom så kan man besöka Trollskogen! Sen finns det ju massa, massa
att göra på både Gotland och Öland om somrarna!

Jag skulle nog välja att åka ner till Borgholm från Grankullavik först ,där du kan besöka Borgholms Slottsriun eller Solliden och äta hemlagad fläder och champagneglass på Ebbas Cafè!

Från Borgholm kan du "korsa" Öland på bredden genom allvaret och passera hundratals vackra gamla väderkvarnar och åka östra sidan om ön ner till Långe Jan (Sveriges högsta fyr) vilket ligger längst ner söderut på Ölands udde och sen åka upp igen på västra sidan om ön upp till Färjestaden och över Ölandsbron för att stanna till i Kalmar några dagar!
Där besöka Kalmar Slott och jag skulle rekommendera ett besök på Hamncafèet nere i Kalmar hamn, goda ägg och pannbiffmackor och våfflor. Sen är det typ bara 40 mil upp hem till Sthlm igen! :tummenupp

Lagom lång och lagom kort tripp! Ni kommer ganska långt men samtidigt så kan ni vila er på färjorna och njuta av vackra vägar på öarna istället!

Om du bokar färjan tidigt så är det ganska billigt kolla på www.destinationgotland.se
På Gotland och Öland (camping-mecka) finns massa campingplatser att välja mellan, så man kan komma undan hyfsat billigt.
(I Kalmar har du Stensö camping tex.) Finns stugor att hyra också, men kan bli dyrare i så fall.
Kan garantera dej att du får se mycket vackert längs med vägarna!

Har är själv från Kalmar (kalmar ff vann allsvenskan 2008) :yoparty
och har tillbringat varenda sommar på Öland och varit på Gotland massa gånger så jag vet att du kommer få en trevlig och vacker upplevelse! :banana
Smakprov... :)

Stort tack till alla som tagit sig tiden att skriva ner lite förslag på vägar värda att färdas på :tummenupp och du dunderhonung skall ha ett extra stort tack för alla detaljer och förslag :)

Eftersom jag nu fått massvis av förslag och sevärdigheter måste man även se mot det ekonomiska. Ni som tidigare gjort en liten mc semester, hur mycket kostar en resa? vad är ca dygns kostnaden för 2personer och då menar jag t.ex mat,bensin,camping m.m

Stort tack igen till er som la ner tid för att skriva några rader och hjälpa mig:banana
 

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Stort tack till alla som tagit sig tiden att skriva ner lite förslag på vägar värda att färdas på :tummenupp och du dunderhonung skall ha ett extra stort tack för alla detaljer och förslag :)

Eftersom jag nu fått massvis av förslag och sevärdigheter måste man även se mot det ekonomiska. Ni som tidigare gjort en liten mc semester, hur mycket kostar en resa? vad är ca dygns kostnaden för 2personer och då menar jag t.ex mat,bensin,camping m.m

Stort tack igen till er som la ner tid för att skriva några rader och hjälpa mig:banana



Ingen som har tidigare erfarenhet när det gäller den ekonomiska biten i en mc semester?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ingen som har tidigare erfarenhet när det gäller den ekonomiska biten i en mc semester?

Jag brukar räkna med ca 1100-1200 kr/dygn för mig o hojen o då ingår mat , bensin , boende o nån öl om kvällarna. Förutsatt att man har friska däck på o slipper byta nåt sånt efter vägen.... O vi tältar inte. Bara Gasthaus o hotell....
Hur det ser ut för årets Europaresa vill jag inte ens tänka på , då Euron stigit med drygt 2 kr sen förra sommaren...:(
 
Last edited:

The Rocketeer

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda
Jag brukar räkna med ca 1100-1200 kr/dygn för mig o hojen o då ingår mat , bensin , boende o nån öl om kvällarna. Förutsatt att man har friska däck på o slipper byta nåt sånt efter vägen.... O vi tältar inte. Bara Gasthaus o hotell....
Hur det ser ut för årets Europaresa vill jag inte ens tänka på , då Euron stigit med drygt 2 kr sen förra sommaren...:(

Var ställer du hojen om nätterna? Låter du den stå utomhus bara?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top