Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
När du ändå ska demontera kopplingskåpan: Kolla om du har den gamla transkedjesträckaren. Den kan gå av, jag hörde talas om detta i grevens tid.
HD har gjort teknisk ändring på sträckaren.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4050437&postcount=1874

Köp en ny på HD isf, då får du den nya typen som är dubbelt så kraftig. Den gamla modellen säljs inte längre.

/J

Tack för tipset med sträckaren. Jag får nog vänta lite med kopplingen fick en saftig avstämnings räkning på elen.:( hade kunnat köpa både koppling och växellådsgavel och det hade blivit pengar över.

Ha en go helg
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Fasen vad roligt med ytterliggare en tråd för (RIKTIGA) buell, är inte riktigt på samma avancerade nivå som er andra men har diskuterat lite de senaste dagarna på den andra tråden ang mitt däckbyte och undrar om det är 65-70 nm jag ska dra bakhjulet och hur hårt det ska dras fram...
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Fasen vad roligt med ytterliggare en tråd för (RIKTIGA) buell, är inte riktigt på samma avancerade nivå som er andra men har diskuterat lite de senaste dagarna på den andra tråden ang mitt däckbyte och undrar om det är 65-70 nm jag ska dra bakhjulet och hur hårt det ska dras fram...

Hoppsan, jag har alltid dragit så att det sitter ska kanske kolla om distansen i bakfälgen e skadad, men frågan är hur fan kan dom ta en tusing för ett hjullager, är det något udda mått på dessa annars borde det gå att köpa hos den lokala lager handlarn.
Hälsningar Ronny
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Hoppsan, jag har alltid dragit så att det sitter ska kanske kolla om distansen i bakfälgen e skadad, men frågan är hur fan kan dom ta en tusing för ett hjullager, är det något udda mått på dessa annars borde det gå att köpa hos den lokala lager handlarn.
Hälsningar Ronny

Det är det jag e lite oroad för, har ingen lust att slänga ut en tusing för lager bara för det... o med det priset måste det verkligen va ngt "special"?!
har ju som sagt snackat med de andra i en annan buelltråd o de snackade som fan om moment, lagren knäcks och bakhjulet totalhaverera... måste va ngt för XB modellerna isf för om du bara har dragit o klarat dig hitills kan det inte va SÅ noga. tycker 70nm låter lite också. fick en lista med olika moment för "spärrskruvar" o grejer men det satt inget sånt bak när jag rev ner det iaf så jag utgår från att de killarna snackar modernbulle och att det inte e samma regler för deras som för våra, eller vad tror du??

Mvh Niclas
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Det är det jag e lite oroad för, har ingen lust att slänga ut en tusing för lager bara för det... o med det priset måste det verkligen va ngt "special"?!
har ju som sagt snackat med de andra i en annan buelltråd o de snackade som fan om moment, lagren knäcks och bakhjulet totalhaverera... måste va ngt för XB modellerna isf för om du bara har dragit o klarat dig hitills kan det inte va SÅ noga. tycker 70nm låter lite också. fick en lista med olika moment för "spärrskruvar" o grejer men det satt inget sånt bak när jag rev ner det iaf så jag utgår från att de killarna snackar modernbulle och att det inte e samma regler för deras som för våra, eller vad tror du??

Mvh Niclas

Om man säger så här, hade en gsx-r 1100 som jag skruvade ihop lite på fyllan en gång och missade distansen i bakfälgen lagret pajade men det märktes långt innan det var skrot, så missar man de vibrationer som blir när ett lager rasar och inte hinner sakta ner så e man nog inte helt nykter.

Ronny
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Om man säger så här, hade en gsx-r 1100 som jag skruvade ihop lite på fyllan en gång och missade distansen i bakfälgen lagret pajade men det märktes långt innan det var skrot, så missar man de vibrationer som blir när ett lager rasar och inte hinner sakta ner så e man nog inte helt nykter.

Ronny

Hehe, det låter bra det, de andra jag snacka med sa typ: dra lite, lite för hårt och det "sprängs" direkt i hög fart:3freak känns inte som att 70nm är tillräckligt för bakhjulet heller. är säker på att det satt bra mkt hårdare än det.
hur e det fram då, river du ner å drar åt som det känns bra också?

Niclas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hehe, det låter bra det, de andra jag snacka med sa typ: dra lite, lite för hårt och det "sprängs" direkt i hög fart:3freak känns inte som att 70nm är tillräckligt för bakhjulet heller. är säker på att det satt bra mkt hårdare än det.
hur e det fram då, river du ner å drar åt som det känns bra också?

Niclas

Dra enligt korrekt moment. Jag har 137 hk på bakhjulen i min sporster och det är inte mycket hårdare åtdragningsmoment på den, det sitter nämligen koniska schimsade hjullager på den. Lika känsliga. Boken gäller.

Du kan köpa lager från en lagergrossist, det gjorde vi sist vi böte lager och hjuldistans på en röramsBuell med trasigt baklager (som dragits åt för hårt av föregående ägare) Ta med det gamla lagret till en maskinförnödenhetfirma typ Momentum eller Jacking.

/J
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Dra enligt korrekt moment. Jag har 137 hk på bakhjulen i min sporster och det är inte mycket hårdare åtdragningsmoment på den, det sitter nämligen koniska schimsade hjullager på den. Lika känsliga. Boken gäller.

Du kan köpa lager från en lagergrossist, det gjorde vi sist vi böte lager och hjuldistans på en röramsBuell med trasigt baklager (som dragits åt för hårt av föregående ägare) Ta med det gamla lagret till en maskinförnödenhetfirma typ Momentum eller Jacking.

/J

70nm blir det!
tänkte också på det om lagret pajjar, har ju momentom bortom kröken här hemma, utan att ha vart där o besökt är jag säker på att det blir billigare....
förresten, ni visste inget bra ställe där man kan köpa mek-bok?

Niclas
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
70nm blir det!
tänkte också på det om lagret pajjar, har ju momentom bortom kröken här hemma, utan att ha vart där o besökt är jag säker på att det blir billigare....
förresten, ni visste inget bra ställe där man kan köpa mek-bok?

Niclas

Prova motorboken.se

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kollade upp den men inget napp :S
får se om jag ringer den lokala HD meken så de får slå i böckerna.
eller så får jag hem min momentnyckel, drar 70nm o hoppas på det bästa:yoparty

Niclas

Kolla här då, http://www.repairmanual.com/

Jag har som sagt inte i huvudet vad det ska vara för moment på din hoj, bara att man ska dra det som är angivet. Jag tror tex det ligger runt 80 Nm på min sportster, jag kollar i boken varje gång jag ska dra hjulaxeln. Det kan ju gå ett år mellan demonteringarna av bakhjulet.

/J
 

Vildebill

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
V-rod Muscle
Kolla här då, http://www.repairmanual.com/

Jag har som sagt inte i huvudet vad det ska vara för moment på din hoj, bara att man ska dra det som är angivet. Jag tror tex det ligger runt 80 Nm på min sportster, jag kollar i boken varje gång jag ska dra hjulaxeln. Det kan ju gå ett år mellan demonteringarna av bakhjulet.

/J

Ahh... där fick vi fasen fram ngt!! :) Tack så mkt!
Är väl eg bäst att kolla vad det ska va men läste ju en fullständig lista på alla momenten i den andra buelltråden och skrev ned dem. Kan ju inte skilja sig så mkt modellerna imellan fast jag ringer nog o kollar ändå imorn, orkar ju inte vänta tills man får en "mekbok", kan ju ta flera dar ju...:rolleyes:

Niclas
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Buell s1 turbo säljes

Hallå alla, måste tyvärr sälja min s1 turbo pga trasig högertumme.
Har kört ca 200mil med den allt verkar funka perfekt, det finns bilder på blocket, kan även tänka mig en h-d chopper i byte så slipper tummen gnälla.
Har inte bromsat hojen men den borde lämna ca 110hk & 170-180nm i vrid.

Hälsningar Ronny
Tel 0703-925031
 

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Hej Hej. Om det är någon som har någon form av luftburk till M2 så hör av er.. Lite smått trött på min "packbox".. :) Om ni inte har så tips på lite billigare alternativ till forcewinder tas gärna emot.
 
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Buell M2 Cyclone

Tjenamors,

jag ar sugen pa en M2 Cyclone. Hittade en har i Frankrike for 3900 Euro. Enligt mannen som saljer ar den alltid servad hos HD-handlare, har gatt 3780 mil, han ahr bytt remmen, topplockspackning, nya dack, ny kopplingsvajer och lite stylinggrejer som jag inte ar sa intresserad av, men de ingar...

Vad skall man se upp med vad galler dessa modeller? Vet expertisen? Jag har sokt har pa forumet, men det narmsta jag kommer ar denna traden, som mest handlar om turbokonvertering...

Det ar ju forstas en HD motor, sa lite mekande far man val rakna med, ventiljusteringar var femte mil och sa... :tungan

Shoot!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej HD-motorer har hydrauliska ventillyftare, så ngt ventiljusterande behöver du inte alls ägna dig åt :tungan
Däremot kollar/justerar man transkedjespänningen samt kopplingen varje oljeservice.

I övrigt vet jag inga direkta allvarliga fel på de cyklarna. De är lite undeervärderade så jag tycker att man får mycket hoj för pengarna. Jag tycker tom ett stålrörbuellerna är de coolaste. Dessutom har de den gamla motorn med kasettväxellåda, likadan konfiguration som jag kör med. Så man kan alltså tex byta en skiftgaffel och ett drevpar med motorn kvar i ramen. Men HD-lådor är ganska ruggade så det är inte så vanligt att de pajjar. Däremot så växlar man inte gärna en HD i flipflops, inte som att växla en fin Suzukilåda direkt.

De enda fel jag hört om på röramsbueller är att det är ngn plastkåpa som kan vibrera sönder i kutsen. Men det finns det nog andra här som kan beskriva mer exakt. En viktig sak på Bueller är att den är rätt ihopskruvad. Att man tex använt loctite på fästskruvar till växel och bromslänkage osv. Många helt onödiga Buell-fel är när folk tappar sidostöd, växelpetar mm på motorvägen bara för att det inte är låst och draget ordentligt. En 1200cc twin skakar.
På en 45 graders v-twin så är ju kolvarna nästan i botten samtidigt när vevtappen står kl 6, och nästan i topp samtidigt när vevtappen står kl 12. Så det skakar som en 1200 stånka. Men det är ju det som är så fett :tuttar

Tycker jag

/J

Tjenamors,

jag ar sugen pa en M2 Cyclone. Hittade en har i Frankrike for 3900 Euro. Enligt mannen som saljer ar den alltid servad hos HD-handlare, har gatt 3780 mil, han ahr bytt remmen, topplockspackning, nya dack, ny kopplingsvajer och lite stylinggrejer som jag inte ar sa intresserad av, men de ingar...

Vad skall man se upp med vad galler dessa modeller? Vet expertisen? Jag har sokt har pa forumet, men det narmsta jag kommer ar denna traden, som mest handlar om turbokonvertering...

Det ar ju forstas en HD motor, sa lite mekande far man val rakna med, ventiljusteringar var femte mil och sa... :tungan

Shoot!
 
Last edited:
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Nej HD-motorer har hydrauliska ventillyftare, så ngt ventiljusterande behöver du inte alls ägna dig åt :tungan
Däremot kollar/justerar man transkedjespänningen samt kopplingen varje oljeservice.

I övrigt vet jag inga direkta allvarliga fel på de cyklarna. De är lite undeervärderade så jag tycker att man får mycket hoj för pengarna. Jag tycker tom ett stålrörbuellerna är de coolaste. Dessutom har de den gamla motorn med kasettväxellåda, likadan konfiguration som jag kör med. Så man kan alltså tex byta en skiftgaffel och ett drevpar med motorn kvar i ramen. Men HD-lådor är ganska ruggade så det är inte så vanligt att de pajjar.

De enda fel jag hört om på röramsbueller är att det är ngn plastkåpa som kan vibrera sönder i kutsen. Men det finns det nog andra här som kan beskriva mer exakt. En viktig sak på Bueller är att den är rätt ihopskruvad. Att man tex använt loctite på fästskruvar till växel och bromslänkage osv. Många helt onödiga Buell-fel är när folk tappar sidostöd, växelpetar mm på motorvägen bara för att det inte är låst och draget ordentligt. En 1200cc twin skakar.
På en 45 graders v-twin så är ju kolvarna nästan i botten samtidigt när vevtappen står kl 6, och nästan i topp samtidigt när vevtappen står kl 12. Så det skakar som en 1200 stånka. Men det är ju det som är så fett :tuttar

Tycker jag

/J

Cudos for snabbt svar!

Det later ju som ett solitt kop alltsa, men men, svaret kom ju iofs fran en inbiten HD-alskare! :gnissla

Du verkar ju veta vad du pysslar med i vilket fall som helst, och en kontroll/justering av kopplingen ar ju hyfsat rakt fram. Vad galler spanning av transkedjan sa har jag inte en aning, men det kan man ju sakert lara sig snabbt och latt.

Plast ar till for att lagas! Sa det ar jag inte radd for!

Tack for inputen!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Cudos for snabbt svar!

Det later ju som ett solitt kop alltsa, men men, svaret kom ju iofs fran en inbiten HD-alskare! :gnissla

Du verkar ju veta vad du pysslar med i vilket fall som helst, och en kontroll/justering av kopplingen ar ju hyfsat rakt fram. Vad galler spanning av transkedjan sa har jag inte en aning, men det kan man ju sakert lara sig snabbt och latt.

Plast ar till for att lagas! Sa det ar jag inte radd for!

Tack for inputen!

Ja det är bara att köpa mekhandboken från Clymer eller liknande så klarar du all service själv. Det är tydliga bilder och service beskrivs fullödigt.

Det jag tror är de luftkylda Buellernas achilles-häl är nog just som du säger, att man måste gilla den obsoleta V-twinnen. Är man ingen fan av stötstångsmotorns ganska dominanta inslag i körupplevelsen och därtill kanske vill ha högre effekt så blir det nog en kort kärlek om man inte som jag gillar att trimma och montera high performance-delar. Växellådan på HD är typisk amerikansk, dvs ganska osexigt klonkig och traktoraktig, men ruggad och pajar sällan. Men chassie- och bromsmässigt är det ju fina hojar jämfört med sina jämnåriga hojar.
 
Last edited:

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Gräset är inte gönare på andra sidan. Efter två försök måste det bli en Buell igen. Sist hade jag en M2 -00. Denna gång står valet mellan S1 och X1. Har för mig att det fanns problem med de första Buellerna, i detta fallet S1, tror det var något med fjädringen. Någon som vet? Passar en X1 sving rakt av på en S1? Är X1 ett bättre köp än S1 med tanke på att de kostar ungefär lika mycket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top