Varför startar inte Pocketbike-helvetet?

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Hej.

Jag har en sån jävel, 16E kallas möget, med 39cc motor. För två år sen rasade kopplingen. Sen dess har den stått ute på balkongen. Nu i somras lagade jag kopplingen och försökte starta. Aset ville inte.

Idag provade jag igen. Innan dess så:

* Bytte jag ut allt bränsle mot nytt färskt.
* Nytt tändstift (NGK BM6A)
* Kontrollerade luftfiltret (var OK)
* Tömde flottörhuset på gammalt bränsle
* Kontrollerade förgasaren (munstycke EJ igensatt)
* Använde startgas
* Kontrollerat gnista (gnista finns men vet ej hur stark den ska vara)
* Choken tillslagen
* Kompression finns

..och ASET startar inte. Och snart har jag väl en högerarm som Arnold Schwartznegger innan helvetet startar. Vad fan är det med skiten? Varför tänder den inte trots startgas??

Hur gör alla ni andra när era 14E/16E (osv) inte startar??

Edit: Brorsan köpte en 14E idag med samma motor och förgasare och startproblem. Hans vägrar också starta och har stått i ett garage i 1 år.
 
Last edited:

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
En dum fråga kanske, men har du kollat så att det kommer in nytt bränsle i förgasaren? På tösens cross får jag knacka lite på flottörhuset för att nålventilen ska öppna när den stått ett tag. Borde ju visserligen starta på startgasen, men kanske värt att kolla.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
En dum fråga kanske, men har du kollat så att det kommer in nytt bränsle i förgasaren? På tösens cross får jag knacka lite på flottörhuset för att nålventilen ska öppna när den stått ett tag. Borde ju visserligen starta på startgasen, men kanske värt att kolla.

Jag antar att det kommer in bränsle eftersom flottoörhuset var fyllt av nytt bränsle samt att stiftet blir blött. Men den visar ingen som helst starttendens på startgas, förutom att det smällde några gånger i avgasröret. Det gör det inte längre.
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Är det en luftkyld motor med tändspole "på utsidan av svänghjulet"?
är det en sådan och motorn inte startar ens med startgas så är det förmodligen spolen, prova att byt spolen, inte ovanligt att dessa är kass

Hör med MH Trade eller Stefan Håkansson, båda finns i Malmö sök på Blocket "minimoto"
 
Last edited:

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Jag antar att det kommer in bränsle eftersom flottoörhuset var fyllt av nytt bränsle samt att stiftet blir blött. Men den visar ingen som helst starttendens på startgas, förutom att det smällde några gånger i avgasröret. Det gör det inte längre.
Då funkar ju iallafall bränsletillförseln. Då gissar jag också på nåt tändningsknas.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Är det en luftkyld motor med tändspole "på utsidan av svänghjulet"?
är det en sådan och motorn inte startar ens med startgas så är det förmodligen spolen, prova att byt spolen, inte ovanligt att dessa är kass

Japp luftkyld med spole utanpå. Brukar dessa spolarna lägga av då? Isåfall köper jag mig en ny och hoppas på det bästa, om ni inte har fler tips.

(Vem fan behöver träningskort när man har en trilskande pocketbike?)
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Japp luftkyld med spole utanpå. Brukar dessa spolarna lägga av då? Isåfall köper jag mig en ny och hoppas på det bästa, om ni inte har fler tips.

(Vem fan behöver träningskort när man har en trilskande pocketbike?)

Ja det är inte ovanligt, har haft sådan som lagt av vid första start

Du har ett par ställen i Malmö som Du kan handla på som jag skrev i första inlägget
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top