Tips för hjälm i regn?

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
När jag kör MC med min schyssta KBC-hjälm och det börjar regna så immar den genast helt igen. Det går att motverka en aning genom att öppna visiret lite, men det är fortfarande svårt att se och slutar ofta med att jag får stanna och vänta på bättre väder.

Detta händer inte alls med min crosshjälm och crossgoogles, men de är ju inte heller konstruerade på samma vis. Gäller detta fenomen för alla integralhjälmar eller är min KBC sämre? Går det använda nåt medel inuti visiret som avhjälper problemet? Tacksam för tips.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Badmössa? :va

Njae, det är väl förmågan att ventilera visiret det hanldar om?

Olika hjälmar är olika bra på det, annars funkar väl gnugga in visiret i tvålvatten och andra cykloptips..
 

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Växjö
Hoj
vtr1000f
Arai, pin-lock och öppna visirventilationen. Jag har aldrig problem med imma, oavsett om det regnar eller om det är minusgrader.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
De flesta hjälmar gör väl det i större eller mindre utsträckning. Det har med luftens temperatur och fuktighet att göra. Men jag har tips till dig!

1. Kör med luftintaget vid munnen nedfällt. Kör med luftintagen ovanför ögonen i själva visiret öppnade. Detta för att försöka få bort temperaturskillnaden i luften du blåser ut (som hamnar på visiret) och visirets temperatur...

2. Köp andmingsskydd till hjälmen...fästs i ovankant av käkskyddet, så att det täcker ovanför mun och näsa...När du andas ut kommer luften inte att gå upp mot visiret, utan ner.

3. Snikvarianten. När du andas ska du andas in med näsan och andas ut med munnen "neråt". Görs genom att sträcka ut och vinkla ner överläppen samt dra in underläppen.... Limez kan säkert göra att avsnitt om det i sin mekskola.
Just andningstekniken hjälper mig en jävla massa på kalla morgonar till jobbet.


* Edit - Såg efter att jag skrivit klart att någon annan hunnit svara... Det där med pinlock är väldigt tufft, fungerar hur bra som helst och följer med både Arais och Shoeis hjämar :fakta
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Pin-Lock!

Räddade iaf min flickvän under hennes uppkörning, manöverbana +8 grader, spöregn, duktigt nervöst och inte en tillstymmelse till imma. Iaf inte på pin-lock delen, men resten av visiret var mjölkvitt av imma.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
De flesta hjälmar gör väl det i större eller mindre utsträckning. Det har med luftens temperatur och fuktighet att göra. Men jag har tips till dig!

1. Kör med luftintaget vid munnen nedfällt. Kör med luftintagen ovanför ögonen i själva visiret öppnade. Detta för att försöka få bort temperaturskillnaden i luften du blåser ut (som hamnar på visiret) och visirets temperatur...

2. Köp andmingsskydd till hjälmen...fästs i ovankant av käkskyddet, så att det täcker ovanför mun och näsa...När du andas ut kommer luften inte att gå upp mot visiret, utan ner.

3. Snikvarianten. När du andas ska du andas in med näsan och andas ut med munnen "neråt". Görs genom att sträcka ut och vinkla ner överläppen samt dra in underläppen.... Limez kan säkert göra att avsnitt om det i sin mekskola.
Just andningstekniken hjälper mig en jävla massa på kalla morgonar till jobbet.


* Edit - Såg efter att jag skrivit klart att någon annan hunnit svara... Det där med pinlock är väldigt tufft, fungerar hur bra som helst och följer med både Arais och Shoeis hjämar :fakta


Haha, snikvarianten har jag prövat på men man kan kanske finslipa tekniken ytterligare.

Pinlock verkar ju fungera bra, kanske skulle leta efter en kruka som har detta. Sätter man dit det permanent eller tar man ur det när det inte behövs?

Tack för alla tips!:Bugar
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
2. Köp andningsskydd till hjälmen...fästs i ovankant av käkskyddet, så att det täcker ovanför mun och näsa...När du andas ut kommer luften inte att gå upp mot visiret, utan ner.
Köpte ett sådant i höstas, Arai orginal. Visiret immande inte då jag har pinlock, däremot brillorna! :gnissla Hur som helst, andningsskyddet fungerade bra till en början och allra bäst när det var som obekvämast. Typ pillade i nederkant på ögonen. Efter en tids användning så bröts det insydda aluminiumet(?) av och nu tätar den inte alls lika bra mot näsan. Andningsskyddet sitter dessutom så att det åker på en hel del styk när hjälmen tas av och på. Rekomenderas inte utan förbehåll alltså... :confused:
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Köp en pinlock hjälm. Inget problem med imma på min X-Lite.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Finns pinlock för eftermontering också... tror att det är allright som säljer dessa i sverige.
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Ingen imma!

Hej!
Gör som de flesta säger: Öppna upp vent vid mun och på annat lämpligt ställe så att det blir genomsläpp av luft. För att förbättra effekten så kör så fort det bara går!:banana

MVH

TheHenrik
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det är ju bara att pipa iväg till första bästa KBC handlare och köpa ett pinlock visir... Så många hundra rör det sig inte om sen kan du ju flåsa bäst faen du vill...

Alla andra sätt funkar ju också men det är överlägset det enklaste...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Köp en Shoei hjälm dom har löst problemet :tummenupp :rofl

Jag har inga större problem med min Shoei...... ...så länge jag rullar... Stannar jag vid rödljus får jag däremot fälla upp visiret en smula tills jag börjar rulla igen. Jag hade å andra sidan precis samma "problem" med min förra hjälm av annat märke.


Finns det någon integralhjälm som inte immar alls om man står vid rödljusen en regning dag?:va
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
När jag var på mässan så kollade jag på några uvex hjälmar som verkade klockrena! Man kunde flåsa så mycket man ville på dem utan att de immade igen :tummenupp. Hade jag inte precis köpt ny hjälm hade det nog fan blivit en sån.

Vad är pinlock och finns det till AGV S-4, hade inga problem med imma när jag körde i +2 i höstas, men man vet aldrig kan ju behövas i framtiden om det nu hjälper mot imma.
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
va glad att det är ditt bekymmer. mitt är att det regnar in i skarven på min xr-1000 när man kör i regn.

men annars som tidigare sagt pin-lock. eller sån där plastbit man klistrar på
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nya AGV levereras tydligen med pinlock, jag köpte min innan det var standard. :huvet

Jag gillar dock inte pinlock, det fungerar klockrent om man monterar det rätt, men jag irriterar mig ändå på att det sitter där, en vanesak kanske?

Jag kör med ventilation och tvål på insidan, och jag gillar att köra i regn.
(eller så intalar jag mig det för att ÖHT hinna få några mil på mätaren)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Pinlock is the shit. :yoparty

Det enda jag reagerade på i början med min Arai Chaser med pinlock var att man fick liksom en kant i underdelen på synfältet från pinlockskivan, men man vande sig fort.

Jag var tvungen att skaffa en extra skiva till det tonade visiret med, kan inte åka utan pinlock längre (pga den totala bristen på imma med det på :D ).

/J
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top