REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36
  1. #1
    Medlem Monicas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
    Inlägg
    117

    Byta från kedja till remdrift

    Nu e jag så förbannat trött på att tvätta och smörja kedjor. Kör mycket på grus och på semestern får jag packa med rengöring och olja. Nu har jag tröttnat på detta och funderar på att byta till rem. Remmarna påstås hålla betydligt längre än kedja. Är det någon här som har gjort ett byte? Vad ska man tänka på respektive har ni några tips på vilka paket och remmar som är bra?
    I första hand ska det bytas på Kawwan Z750 och Suzukin GSX1400 eftersom det är de som rullar på semestern och till jobbet

  2. #2
    Dark_Messenger
    Gäst
    Mät distansen mellan sving och fälg och kolla om du kan klämma in en rem där. Troligtvis får du byta sving eller fälg eftersom remmarna är bredare. Rem är grymt för övrigt. Vetefan hur det lirar med mycket bakhjulseffekt dock....

  3. #3
    Medlem Lajfs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Älvängen
    Hoj
    CB1300 & Rickman
    Inlägg
    251
    Här säljer de färdiga kit
    http://www.vh-motorradtechnik.de/

  4. #4
    Medlem Vargen2ks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    piteå
    Hoj
    klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
    Inlägg
    668
    Bara för att det GÅR att montera rem betyder inte att det är en bra ide. Det mesta på motorcyklar är noga genomtänkt och det finns garanterat en anledning att det inte sitter rem på dina mc's original.

  5. #5
    I minoritet zopilotes avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Norrköping
    Hoj
    2005, XT660R
    Inlägg
    1 181
    Om du kör mycket grus, är det kanske inte den bästa iden med rem heller. Det räcker att det kommer en liten sten mellan remhjul och rem så kan den gå av i värsta fall. Rem är inte heller något man byter vid vägkanten som man kan göra med en kedja, eftersom svingen måste av för bytet.

    Däremot har jag sett att det finns färdiga kittar till MT-01:an att köpa, men då måste man kapa lite i svingen för att få plats.
    Religion är som en penis:
    Det är ok att ha en och inget fel att vara stolt över den, men gå inte och vifta med den bland folk, och försök ALDRIG köra ner den i halsen på någon utan att fråga först...

  6. #6
    Stolt tröjjjjbärare. MatteKholms avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Katrineholm
    Hoj
    --VTR--
    Inlägg
    1 754
    Det såg ju fräckt ut, skulle jag med vilja prova sen, när jag köpt ny hoj. Var inte helt gratis iofs..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	250_1.jpg
Visningar:	408
Storlek:	77,0 KB
Id:	261426  
    Kawa är hårdrock och BMW är dansband. Ingenting kan förändra
    det förhållandet. Någonsin.

  7. #7
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    23 950
    Ähh, rem är klart underskattat.
    Jag antar att det inte är crossbana hon kör med Kawwan Z750 och Suzukin GSX1400, så det där med "sten kan göra så att remmen går av" är nog ett mindre problem, dessutom behöver man inte lös med svingen på alla motorcyklar för att byta rem..

    BMW har ju haft rem länge, och HD med sina något ojämna kraftpulser, så nog borde det funka även om det är hojar med relativt hög effekt.

    Annars kan man ju häpna över att bilmotortillverkare envisas med att bygga in remmar till kamdrivningen där en kedja skulle vara överlägsen
    (kedjor i oljebad är ju ganska optimalt), medans motorcykeltillverkarna envisas med att använda kedjor i fria luften....
    Jag har aldrig förstått logiken i det.
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  8. #8
    Medlem Monicas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    Kawa Z750s, MT-01 och Suzuki GSX1400
    Inlägg
    117
    Håller med...remdriften är underskattad. Dessutom slipper man all denna olja som stinker överallt. Och ja, jag vet, man ska smörja när kedjan är varm och sen låta hojen stå till nästa dag. Men det är inte alltid det funkar....

    Om det kommer in en sten mellan kedjan och drevet tror jag inte kedjan trivs så värst bra heller....
    Vargen...vet inte om jag håller med. Jag tror det är en kostnadsfråga för mctillverkarna. Det är betydligt billigare att slänga på en kedja... Dessutom är det så att många resonerar "det har alltid varit kedja" så då är man rädd för förändringar och undviker kanske att köpa en hoj som har rem. Jag vet inte, men jag gillar förändringar.
    Tack för länken, jag har varit där och kollat och det verkar klart intressant. Det blir nog till att beställa....
    Sen om jag kan slanga är kanske en annan sak men jag tror jag avstår i alla fall
    Nån som vet hur lång livslängden beräknas på en rem?

  9. #9
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 533
    Citat Ursprungligen postat av Monica Visa inlägg
    Nån som vet hur lång livslängden beräknas på en rem?
    På en Buell? ca: 10 st rödljusstarter

  10. #10
    Fortpelle fortpelles avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strömsholm
    Hoj
    Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
    Inlägg
    1 519
    En hoj med kedjedrift har oftast 3st axelcentrum, främre drevcentrum, svingcentrum & bakaxelcentrum. Då främre drevcentrum & svingaxelcentrum INTE sammanfaller så får vi fenomenet att när man ändrar läge på svingen (när den fjädrar) så ändras centrumavståndet mellan främredrevcentrum & bakaxelcentrum. De är det man märker att man kollar kedjespänningen med hojen på sidostödet, å att det ändras då man sätter sig på hojen. En kedja fixar ju denna variation.

    Maskinelementet kuggrem konstrueras för att ha fixa axelavstånd. Se tex kamremmar har fixa axelavstånd och en spännare på slacksidan.

    Men kolla på bilden hära så har dom konstruerat remdrivningen rätt och placerat främre drevaxelcentrum med svingaxelcentrum

    Och för att få till en rem för att hålla så ska man välja rätt "modul" men inte för stor, och sedan är det rembredden som ökas för ökad effekt. Kan se för jävligt ut efter beräkningar

    Men lösningen är helt klart intressant iaf
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	vh_header.jpg
Visningar:	306
Storlek:	40,3 KB
Id:	261529  

  11. #11
    Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    bergeforsen
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Inlägg
    12 473
    inte för att jag tillför nåt nu men
    för samma pengar de kostar o byta så kan du anställa nån snorunge i kvarteret som smörjer o rengör kedjan med jämna mellanrum i ca 10år


  12. #12
    tHe BaByMaKeR Maggys avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalix
    Hoj
    BMW K1600GTLE -16, FD BMW K1600GTL -12, GSX 1400 (1550)
    Inlägg
    1 607
    En annan fråga... måste man registrera om hojen efter konvertering?
    Står ju i regbeviset att det är kedja!
    Alla GSX1400 är helfordonsgodkända så det kanske inte är så lätt.

    Är det nån ide att konvertera på en +150hk/160Nm trimmad GSX 1400?
    Håller remmen? Lär bli en del "snabba starter" också.
    /Maggy

    Übertourer!

  13. #13
    Fortpelle fortpelles avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strömsholm
    Hoj
    Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
    Inlägg
    1 519
    Om man jämför kuggremdrift som är kopplad till typ trefas elmotorer som tjongar upp i maxmoment bra mycket fortare än en hojmotor så tror jag inte problemet ligger där. De e nog att hitta en rem som e tillräckligt liten å smidig å som får plats, å håller lite paradoxalt.

    Lite mellan tumme & pekfinger räkning... 160Nm / .05meter (hävarmen på drevet = 3200N (ca 320Kg) i dragkraft på remmen 8 och så får man väll lägga till nån säkerhetsfaktor)

    Och kolla sedan va de finns för remmar hos nån här nedan....

    http://www.oem-motor.se/PDF/katalog2...l%C3%A4ngd.pdf

    http://www.bengtssons-maskin.se/?nav...48&kategori=48

    obs, de e lite löst "spåneri" om ett intressant ämne...

  14. #14
    Dark_Messenger
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Monica Visa inlägg
    Nån som vet hur lång livslängden beräknas på en rem?
    6-10.000mil. Har hört att nya generationens remmar ska palla ännu längre.

  15. #15
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 584
    Citat Ursprungligen postat av fortpelle Visa inlägg
    Om man jämför kuggremdrift som är kopplad till typ trefas elmotorer som tjongar upp i maxmoment bra mycket fortare än en hojmotor så tror jag inte problemet ligger där. De e nog att hitta en rem som e tillräckligt liten å smidig å som får plats, å håller lite paradoxalt.

    Lite mellan tumme & pekfinger räkning... 160Nm / .05meter (hävarmen på drevet = 3200N (ca 320Kg) i dragkraft på remmen 8 och så får man väll lägga till nån säkerhetsfaktor)

    Och kolla sedan va de finns för remmar hos nån här nedan....

    http://www.oem-motor.se/PDF/katalog2...l%C3%A4ngd.pdf

    http://www.bengtssons-maskin.se/?nav...48&kategori=48

    obs, de e lite löst "spåneri" om ett intressant ämne...

    Nu blev det farligt här, för han har inte max 160Nm på bahjulet.
    Vridmomentet växlas upp med lägre växel. Så ett snabbt överslag på ettans växel som ju ger högst vridmomet på bakhjulet.
    Gissar att hojen gör 100km/h på ettan och med hjulradien 0.32 betyder det hjulet snurrar med 84 rad/s och men effekten är fortfarande 150 hk = 110 kW = 110 000 W så momentet på bakhjulet blir

    M= P/varvtalet = 110000/84 = 1300 Nm.

    Ska man göra det helt korrekt måste man ju räkna på motorns vridmomenttopp och den korrekta utväxlingen.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2009-01-25 klockan 14:41.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  16. #16
    Fortpelle fortpelles avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strömsholm
    Hoj
    Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
    Inlägg
    1 519
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Nu blev det farligt här, för han har inte max 160Nm på bahjulet.
    Vridmomentet växlas upp med lägre växel. Så ett snabbt överslag på ettans växel som ju ger högst vridmomet på bakhjulet.
    Gissar att hojen gör 100km/h på ettan och med hjulradien 0.32 betyder det hjulet snurrar med 84 rad/s och men effekten är fortfarande 150 hk = 200 kW = 200 000 W så momentet på bakhjulet blir

    M= P/varvtalet = 200000/84 = 2400 Nm.

    Ska man göra det helt korrekt måste man ju räkna på motorns vridmomenttopp och den korrekta utväxlingen.
    De intressanta är vilken dragkraft det blir i remmen, de ju den som ska hålla eller?

    Förklara det dära hur 150Hk kan bli 200kW

  17. #17
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 584
    Citat Ursprungligen postat av fortpelle Visa inlägg
    De intressanta är vilken dragkraft det blir i remmen, de ju den som ska hålla eller?

    Förklara det dära hur 150Hk kan bli 200kW
    Jepp, men den räkningen gjorde du ju korrekt bara med fel vridmoment.
    1300/0.05 =26 kN


    Ups jag vände visst upp och ner på den formeln! Ska genast editera
    Senast redigerat av Two stroke man den 2009-01-25 klockan 14:42.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  18. #18
    Fortpelle fortpelles avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strömsholm
    Hoj
    Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
    Inlägg
    1 519
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Jepp, men den räkningen gjorde du ju korrekt bara med fel vridmoment.

    Ups jag vände visst upp och ner på den formeln! Ska genast editera
    he-he shit's happens
    ja spånade endast lite löst på ett antagande på motordrevets radie 5cm och att momentet som utgåendeaxeln ger e 160Nm för att få fram en remkraft att utgå ifrån att leta remmar med modul å bredd. Inget supermillimeterexakt

    kul lösning iaf om man hittar en bra å liten rem som håller

  19. #19
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    11 584
    Citat Ursprungligen postat av fortpelle Visa inlägg
    ...motordrevets radie 5cm...
    oj, jag tänkte på bakdrevets radie och det är ju inte 5cm...

    Ja, då blir det ju snarare 1300/0.15 = 9kN
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  20. #20
    tHe BaByMaKeR Maggys avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalix
    Hoj
    BMW K1600GTLE -16, FD BMW K1600GTL -12, GSX 1400 (1550)
    Inlägg
    1 607
    Någon som har koll på registreringsbiten?
    /Maggy

    Übertourer!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här