Frågor om R1 2004.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Mycket tjafs i R1/R6 tråden så jag prövar här i stället:

Som nybliven R1-04 ägare så tyckte jag att den var trög att slänga över från sida till sida på bana, mycket trögare än min gamla SV. Kan man förbättra sånt med t ex. 70-profil framdäck och 180 bred bakdäck? Några andra tips? Vill helst inte göra den nervösare vid vanlig körning. Eller måste jag helt enkelt bara acceptera att den har en större roterande massa än en 600 och därför är trögare att slänga runt med?


Har även tänkt sätta dit stålomspunna bromsslangar fram men vill samtidigt vinkla bromshandtaget aningen längre ner än vad som är möjligt med orginal slangarna (banjon tar i gaffelbenet). Är det nån som har erfarenhet av nåt kit som tillåter detta eller behöver jag inhandla lösa delar och plocka ihop själv? Vilket jag gjorde på sv'n men skulle helst köpa färdigt kit.


Vilka bromsbelägg kör ni med? Nåt som funkar bättre än andra? Nåt man ska hålla sig från att sätta på sin Retta?

Obs. Detta gäller en R1'a som används som landsvägshoj med diverse bandagar nu som då, inte en tävlingshoj.
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
är det inte orginal med 70 profil fram??

180 bak funkar bra på min R1


du kan ju alltid skicka uppgaffelbenen nån mm om du INTE har problem med fotpinnar som skrapar asfal hela tiden (det gör mina)iaf när det svänger:D
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Om du tar bort plastprytteln som startknappen sitter i och sätter denna på nått annat ställe på hojen så kan du sätta bromsen längre ut på handtaget och därmed vinkla ned den mer. Detta är en väldigt bra ide, då du kommer få tokont i underarmen om du kör bana med den i för högt läge.

180 bak gör den mer lättsvängd. Likaså 70profil fram om du inte redan har det. Sen kan du labba lite med att sänka den fram/höja den bak. R1an är stabil så det kan du göra en del innan det börjar bli nervöst.

EDIT: Gathoj ja ;) Då är det dumt att flytta startknappsprytteln. Är det banjon som tar i eller är det slangarna? Slangarna går ju rikta mer frammåt när du byter.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Kör med 190/60 bak, sänk gaffelkronan ca 7 mm och dra på lite retur fram, släpp lite retur bak.

Belägg: Carbon Lorraine SBK5 + Motul RBF600 bromsvätska.
Stålspunnet...tja vill du ha egna vinklar på banjo´s så lär du få dem tillverkade efter eget recept.

Enjoy!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top