1´a dagen av föräldraledighet, man kan vänja sig ;)

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
Se bild
Inte dumt alls, första dagen av ~7mån med våran 8månaders kille

Bara tagit nån kortare promenad idag(45min), blir skönt när det blir lite mindre projekt att gå ut (mindre kläder)

Annars har det mest sprungits i gåstol och krypit(mest baklänges än så länge)

Vad fördriver ni övriga föräldraledig dagarna med?

/F
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
1:a februari är jag klar med min 6-månaders-ledighet. Förutom promenader och mitt-på-dagen-sova har man väl spelat lite hexbox och surfat sporthoj. Lugnt och skönt!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
1:a februari är jag klar med min 6-månaders-ledighet. Förutom promenader och mitt-på-dagen-sova har man väl spelat lite hexbox och surfat sporthoj. Lugnt och skönt!

Hur liten knodd har du därhemma?!

Jag var hemma i januari-maj med en 1.5åring(när ledigheten började) och det var allt annat än lugnt. Visst, man kunde game:a lite under lunchpausen när lillkorven sov men resten av tiden gällde det att hålla honom sysselsatt.

Men lyckligtvis hade jag ett gäng farsor att dricka latte med...

Öppna förskolan var en bra grej för där kunde han härja runt med andra ungar i en lokal som var helt och hållet barnanpassad.

Simhallen med baby-äventyrsbad besöktes en hel del.

"Barnadiset" besöktes ett par gånger sista veckorna på ledigheten. Barnadiset är en gammal industrilokal som fyllts med rutchkanor, bollhav, hoppborgar och annat. Samma där. In med ungen, ta en kaffe och låt honom springa sig trött i 2 timmar.

Blev några turer ut i Tyresta naturreservat. Finfin miljö och en jäkligt fin grillplats där man brassar korv. Sen slockade lillkorven och man kallade vidare och snackade skit med en annan farsa vars grabb sov i vagnen han med....


Att vara pappaledig under vinter/vår är annars ett djävla elände eftersom det ska kläs på så mycket kläder. Du förstår inte hur mycket man uppskattar värmen när den kommer.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Hur liten knodd har du därhemma?!

Född sent i oktober -07, så hon var 10 månader när jag "gick på". Visst är det en hel del lek med klossar och krypa runt och busa också, men min erfarenhet av ledigheten visade sig bli mycket lugnare och behagligare än vad omvärlden varnat mig för.

Ibland får jag en känsla av att föräldrar vill "skrämma upp" icke-föräldrar genom att mest älta nackdelar.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Född sent i oktober -07, så hon var 10 månader när jag "gick på". Visst är det en hel del lek med klossar och krypa runt och busa också, men min erfarenhet av ledigheten visade sig bli mycket lugnare och behagligare än vad omvärlden varnat mig för.

Ibland får jag en känsla av att föräldrar vill "skrämma upp" icke-föräldrar genom att mest älta nackdelar.

Hade man fått vara hemma några månader innan de lärt sig gå och springa hade man ju fått lite mer "invänjning"... Nu blev det lite tungt i början.
Det största misstaget var att man ständigt började med lunchen för sent eftersom man var ute och lekte med honom... Så när lunch-larmet väl gick och man skulle börja brassa käk så var det redan för sent. :skrämd
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tror det där är en attitydgrej, en del har svårt med sitt föräldraskap och andra inte. En del kan åka på semester direkt, andra ska vänta flera år. En del kan inte gå på restaurang, andra kan göra hur mycket som helst.
Självklart beror det på dampgraden på ungarna också, eller livligheten som det hette förr.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tror det där är en attitydgrej, en del har svårt med sitt föräldraskap och andra inte. En del kan åka på semester direkt, andra ska vänta flera år. En del kan inte gå på restaurang, andra kan göra hur mycket som helst.
Självklart beror det på dampgraden på ungarna också, eller livligheten som det hette förr.

Visst är det så. Mycket handlar oxå om hur man funkat förut.
Snubben som aldrig tagit med sig mer till stranden än ett packe cigg och en cola kommer få problem med att ta sig dit med barnen.
Paret som brukar packa filtar, handdukar och picknick-korg kommer ha lika "lätt" som förut eftersom de redan innan ungen kom är van att förbereda sina utflykter...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag kan passa på att slänga in en fråga. Jag får för mig att jag har läst att man inte bara kan ta tex fredagar, utan att det måste vara 2-3st dagar sammanhängande. Har jag för mig rätt eller fel?

//T.Änktebaratafredagarsnart
 

Tommy.exe

Guest
Jag ska bli pappa till sommaren :) :banana :rullandeu :cpparty

Den första månaden ska min bättre hälft vara hemma. Efter det ska vi vara lediga varannan vecka. Jag tror att det kommer att funka ganska så bra.
Ingen av oss hinner bli så rysligt trött på att gå hemma, och ingen av oss missar speciellt mycket.

Men fy fan vad nervös jag är. :näsblod
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag ska bli pappa till sommaren :) :banana :rullandeu :cpparty

Den första månaden ska min bättre hälft vara hemma. Efter det ska vi vara lediga varannan vecka. Jag tror att det kommer att funka ganska så bra.
Ingen av oss hinner bli så rysligt trött på att gå hemma, och ingen av oss missar speciellt mycket.

Men fy fan vad nervös jag är. :näsblod

Måste de inte suga på brösten längre än en månad?
:confused:

Visst är det så. Mycket handlar oxå om hur man funkat förut.
Snubben som aldrig tagit med sig mer till stranden än ett packe cigg och en cola kommer få problem med att ta sig dit med barnen.
Paret som brukar packa filtar, handdukar och picknick-korg kommer ha lika "lätt" som förut eftersom de redan innan ungen kom är van att förbereda sina utflykter...

Någonting deep down inuti mig störs av att vara överens med dig, du känner samma va?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tommy.exe

Guest
Måste de inte suga på brösten längre än en månad?
:confused:



Någonting deep down inuti mig störs av att vara överens med dig, du känner samma va?

Det finns pumpar och krejjer. Men hon "behöver" väl inte amma längre än ett par veckor för att barnet ska få det skydd(antikroppar osv) som det behöver.
Den ska fan inte komma och sno mina leksaker! :mad:

stackars jävel...:krama

nejdå, grattis grattis och lycka till!:tummenupp hoppas du trivs med sömnlösa nätter!:D

Tack :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns pumpar och krejjer. Men hon "behöver" väl inte amma längre än ett par veckor för att barnet ska få det skydd(antikroppar osv) som det behöver.
Den ska fan inte komma och sno mina leksaker! :mad:



Tack :)

haha, ska du ha barn så har du redan förlorat dina "leksaker":D de kommer vara så svullna, hudtorra, spruckna och söndersugna att du knappt ens kommer vilja komma till, och skulle du ändå vilja så kommer du inte få:D

haha, ingen orsak mannen!:tummenupp
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Men hon "behöver" väl inte amma längre än ett par veckor för att barnet ska få det skydd(antikroppar osv) som det behöver.
Den ska fan inte komma och sno mina leksaker! :mad:

Mjaaaaa... Är du mån om din avkomma är det betydligt mer än ett par veckor som gäller.

Och leksak numero uno får du nog räkna med som busted i några dygn efter nedkomsten! :mattias
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Själv kliver jag på från maj-sept är det tänkt. Med min röta så kommer ju solen att slockna i april.
Jävlar vad jag tänker flöjta, dricka kaffe och prata med ensamstående morsor i lekparken.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag kan passa på att slänga in en fråga. Jag får för mig att jag har läst att man inte bara kan ta tex fredagar, utan att det måste vara 2-3st dagar sammanhängande. Har jag för mig rätt eller fel?

//T.Änktebaratafredagarsnart

jag är ledig fredagar och ingen har klagat hittills iaf.




kul o va barnledig. skulle velat haft mer tid än jag haft.
ska ha hela mars sen blir de dagis.
blir öppna förskolan, babysång, bada, kika på ankor o traska på birsta(biltema)


tips på annat skoj uppskattas.
 

Bifogat

  • soetebranog.jpg
    soetebranog.jpg
    32.9 KB · Visningar: 35
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Jag kan passa på att slänga in en fråga. Jag får för mig att jag har läst att man inte bara kan ta tex fredagar, utan att det måste vara 2-3st dagar sammanhängande. Har jag för mig rätt eller fel?

//T.Änktebaratafredagarsnart
"Så länge du har barn som är under åtta år, eller barn som går i första klass i skolan, har du också rätt att arbeta kortare dagar. Du får förkorta den normala arbetstiden med upp till en fjärdedel.

Du bör anmäla till din arbetsgivare att du ska vara föräldraledig senast två månader innan om inget annat har avtalats. Du kan läsa mer om din rätt att vara föräldraledig i Föräldraledighetslagen."
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top