REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78
    Medlem [F]reddes avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    Se bild

1´a dagen av föräldraledighet, man kan vänja sig ;)

Inte dumt alls, första dagen av ~7mån med våran 8månaders kille

Bara tagit nån kortare promenad idag(45min), blir skönt när det blir lite mindre projekt att gå ut (mindre kläder)

Annars har det mest sprungits i gåstol och krypit(mest baklänges än så länge)

Vad fördriver ni övriga föräldraledig dagarna med?

/F
    -Remember everything.
    -Forgive nothing

Mansplaining MC Kuritass avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Honda CB750 2003
    1:a februari är jag klar med min 6-månaders-ledighet. Förutom promenader och mitt-på-dagen-sova har man väl spelat lite hexbox och surfat sporthoj. Lugnt och skönt!

Medlem korvgubbes avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    Versys -08
    Citat Ursprungligen postat av Kuritas Visa inlägg
    1:a februari är jag klar med min 6-månaders-ledighet. Förutom promenader och mitt-på-dagen-sova har man väl spelat lite hexbox och surfat sporthoj. Lugnt och skönt!
    Hur liten knodd har du därhemma?!

Jag var hemma i januari-maj med en 1.5åring(när ledigheten började) och det var allt annat än lugnt. Visst, man kunde game:a lite under lunchpausen när lillkorven sov men resten av tiden gällde det att hålla honom sysselsatt.

Men lyckligtvis hade jag ett gäng farsor att dricka latte med...

Öppna förskolan var en bra grej för där kunde han härja runt med andra ungar i en lokal som var helt och hållet barnanpassad.

Simhallen med baby-äventyrsbad besöktes en hel del.

"Barnadiset" besöktes ett par gånger sista veckorna på ledigheten. Barnadiset är en gammal industrilokal som fyllts med rutchkanor, bollhav, hoppborgar och annat. Samma där. In med ungen, ta en kaffe och låt honom springa sig trött i 2 timmar.

Blev några turer ut i Tyresta naturreservat. Finfin miljö och en jäkligt fin grillplats där man brassar korv. Sen slockade lillkorven och man kallade vidare och snackade skit med en annan farsa vars grabb sov i vagnen han med....

Att vara pappaledig under vinter/vår är annars ett djävla elände eftersom det ska kläs på så mycket kläder. Du förstår inte hur mycket man uppskattar värmen när den kommer.
    Citat Ursprungligen postat av Bazooka
    -"Om du inte har nåt relevant att komma med tycker jag du ska tiga, veta hut och faktiskt visa lite respekt.."
    Citat Ursprungligen postat av Stuff Visa inlägg
    Att förstå fenomenet och veta varför det uppstår är inte samma sak som att sympatisera med det.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Honda CB750 2003
    Citat Ursprungligen postat av korvgubbe Visa inlägg
    Hur liten knodd har du därhemma?!
    Född sent i oktober -07, så hon var 10 månader när jag "gick på". Visst är det en hel del lek med klossar och krypa runt och busa också, men min erfarenhet av ledigheten visade sig bli mycket lugnare och behagligare än vad omvärlden varnat mig för.

Ibland får jag en känsla av att föräldrar vill "skrämma upp" icke-föräldrar genom att mest älta nackdelar.

Medlem korvgubbes avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    Versys -08
    Född sent i oktober -07, så hon var 10 månader när jag "gick på". Visst är det en hel del lek med klossar och krypa runt och busa också, men min erfarenhet av ledigheten visade sig bli mycket lugnare och behagligare än vad omvärlden varnat mig för.

Ibland får jag en känsla av att föräldrar vill "skrämma upp" icke-föräldrar genom att mest älta nackdelar.
    Hade man fått vara hemma några månader innan de lärt sig gå och springa hade man ju fått lite mer "invänjning"... Nu blev det lite tungt i början.
    Det största misstaget var att man ständigt började med lunchen för sent eftersom man var ute och lekte med honom... Så när lunch-larmet väl gick och man skulle börja brassa käk så var det redan för sent.
    -"Om du inte har nåt relevant att komma med tycker jag du ska tiga, veta hut och faktiskt visa lite respekt.."
    Att förstå fenomenet och veta varför det uppstår är inte samma sak som att sympatisera med det.

Medlem Markuss avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Hoj
    KTM
    Tror det där är en attitydgrej, en del har svårt med sitt föräldraskap och andra inte. En del kan åka på semester direkt, andra ska vänta flera år. En del kan inte gå på restaurang, andra kan göra hur mycket som helst.
    Självklart beror det på dampgraden på ungarna också, eller livligheten som det hette förr.

Medlem korvgubbes avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    Versys -08
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Tror det där är en attitydgrej, en del har svårt med sitt föräldraskap och andra inte. En del kan åka på semester direkt, andra ska vänta flera år. En del kan inte gå på restaurang, andra kan göra hur mycket som helst.
    Självklart beror det på dampgraden på ungarna också, eller livligheten som det hette förr.
    Visst är det så. Mycket handlar oxå om hur man funkat förut.
    Snubben som aldrig tagit med sig mer till stranden än ett packe cigg och en cola kommer få problem med att ta sig dit med barnen.
    Paret som brukar packa filtar, handdukar och picknick-korg kommer ha lika "lätt" som förut eftersom de redan innan ungen kom är van att förbereda sina utflykter...

lök oscars avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda SFX
    Jag kan passa på att slänga in en fråga. Jag får för mig att jag har läst att man inte bara kan ta tex fredagar, utan att det måste vara 2-3st dagar sammanhängande. Har jag för mig rätt eller fel?

//T.Änktebaratafredagarsnart
    Tack för chokladen!

Tommy.exe
    Gäst
    Jag ska bli pappa till sommaren

Den första månaden ska min bättre hälft vara hemma. Efter det ska vi vara lediga varannan vecka. Jag tror att det kommer att funka ganska så bra.
    Ingen av oss hinner bli så rysligt trött på att gå hemma, och ingen av oss missar speciellt mycket.

Men fy fan vad nervös jag är.

Medlem Markuss avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Hoj
    KTM
    Citat Ursprungligen postat av DevantE Visa inlägg

Den första månaden ska min bättre hälft vara hemma. Efter det ska vi vara lediga varannan vecka. Jag tror att det kommer att funka ganska så bra.
    Ingen av oss hinner bli så rysligt trött på att gå hemma, och ingen av oss missar speciellt mycket.

Men fy fan vad nervös jag är.
    Måste de inte suga på brösten längre än en månad?

Citat Ursprungligen postat av korvgubbe Visa inlägg
    Visst är det så. Mycket handlar oxå om hur man funkat förut.
    Snubben som aldrig tagit med sig mer till stranden än ett packe cigg och en cola kommer få problem med att ta sig dit med barnen.
    Paret som brukar packa filtar, handdukar och picknick-korg kommer ha lika "lätt" som förut eftersom de redan innan ungen kom är van att förbereda sina utflykter...
    Någonting deep down inuti mig störs av att vara överens med dig, du känner samma va?
    Senast redigerat av Markus den 2009-01-12 klockan 16:35. Anledning: Dubbelt inlägg

Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    stackars jävel...

nejdå, grattis grattis och lycka till! hoppas du trivs med sömnlösa nätter!

Tommy.exe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Markus Visa inlägg
    Måste de inte suga på brösten längre än en månad?

Någonting deep down inuti mig störs av att vara överens med dig, du känner samma va?
    Det finns pumpar och krejjer. Men hon "behöver" väl inte amma längre än ett par veckor för att barnet ska få det skydd(antikroppar osv) som det behöver.
    Den ska fan inte komma och sno mina leksaker!

Citat Ursprungligen postat av Bushido Visa inlägg
    stackars jävel...

nejdå, grattis grattis och lycka till! hoppas du trivs med sömnlösa nätter!
    Tack
    Senast redigerat av Tommy.exe den 2009-01-12 klockan 16:47. Anledning: Dubbelt inlägg

Skånsk Säckpipsninja Bushidos avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99
    Det finns pumpar och krejjer. Men hon "behöver" väl inte amma längre än ett par veckor för att barnet ska få det skydd(antikroppar osv) som det behöver.

Tack
    haha, ska du ha barn så har du redan förlorat dina "leksaker" de kommer vara så svullna, hudtorra, spruckna och söndersugna att du knappt ens kommer vilja komma till, och skulle du ändå vilja så kommer du inte få

haha, ingen orsak mannen!

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Honda CB750 2003
    Men hon "behöver" väl inte amma längre än ett par veckor för att barnet ska få det skydd(antikroppar osv) som det behöver.
    Mjaaaaa... Är du mån om din avkomma är det betydligt mer än ett par veckor som gäller.

Och leksak numero uno får du nog räkna med som busted i några dygn efter nedkomsten!

Tommy.exe
    Gäst
    Mjaaaaa... Är du mån om din avkomma är det betydligt mer än ett par veckor som gäller.
    Jag PM:ar dig numret till min hona så kan ni ta den diskussionen.

Och leksak numero uno får du nog räkna med som busted i några dygn efter nedkomsten!
    Uppfattat.

Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Honda CB750 2003
    Jag PM:ar dig numret till min hona så kan ni ta den diskussionen.
    Jag tar hellre numret till Hamas. De är nog i genomsnitt mer förhandlingsbenägna än en gravid kvinna.

Tommy.exe
    Gäst
    Jag tar hellre numret till Hamas. De är nog i genomsnitt mer förhandlingsbenägna än en gravid kvinna.

Alltid politiskt inkorrekt Dreggels avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Hoj
    Slynan™
    Själv kliver jag på från maj-sept är det tänkt. Med min röta så kommer ju solen att slockna i april.
    Jävlar vad jag tänker flöjta, dricka kaffe och prata med ensamstående morsor i lekparken.
    I've seen more ass than a public toilet seat

Citat Ursprungligen postat av Markus
    Återupplivar härmed ett tidigare uttjatat uttryck som nu passar särdeles väl:

fy fan
    Citat Ursprungligen postat av r1man
    Hej jag heter grek sa han, sen gick jag iväg med 2 ståldörrar och en folie av pomperipossa.
    Proud Supporter of Gumby

Lcc= lögdö county choppers ozeos avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Hoj
    xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
    Citat Ursprungligen postat av oscar Visa inlägg
    Jag kan passa på att slänga in en fråga. Jag får för mig att jag har läst att man inte bara kan ta tex fredagar, utan att det måste vara 2-3st dagar sammanhängande. Har jag för mig rätt eller fel?

jag är ledig fredagar och ingen har klagat hittills iaf.

kul o va barnledig. skulle velat haft mer tid än jag haft.
    ska ha hela mars sen blir de dagis.
    blir öppna förskolan, babysång, bada, kika på ankor o traska på birsta(biltema)

tips på annat skoj uppskattas.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	soetebranog.jpg
Visningar:	34
Storlek:	32,9 KB
Id:	260155  
    Senast redigerat av ozeo den 2009-01-12 klockan 20:52.

Medlem wannagofasts avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Hoj
    Tillfälligt avbrott
    Citat Ursprungligen postat av oscar Visa inlägg

"Så länge du har barn som är under åtta år, eller barn som går i första klass i skolan, har du också rätt att arbeta kortare dagar. Du får förkorta den normala arbetstiden med upp till en fjärdedel.

Du bör anmäla till din arbetsgivare att du ska vara föräldraledig senast två månader innan om inget annat har avtalats. Du kan läsa mer om din rätt att vara föräldraledig i Föräldraledighetslagen."

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här