Snowboardåkare på SH?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
HAHA nja de vet jag inte om jag kan hålla med om! Skidor är så sjukt enkelt att lära sig! Jag åkte när jag va mindre och provade sen för några år sen. Satt 540 på första försöket. Sen att jag bröt smalbenet på skidor när jag droppade in i största kickarna i Bräckeparken i Åre är en annan sak! =)

Ja den där big air bagen är ett måste nån gång i vinter! Verkar sjukt skoj! Hade dom ett bra hopp till den då? Hinner man dubbelvolter å så?




Ajdå, när säsongade du i Åre då? Har nämligen gjort 2 säsonger där jag med så vi kanske har stött på varann nån tisdag på bygget! =)



som vuxen tror jag ärligt talat det är lättare att lära sig åka bräda än skidor. och då snackar vi även lite teknik. ställa sej och ploga klarar vem som helst....

men va vet jag. jag började när jag va liten så kommer inte ihåg hur det var.


Tvek om du hinner dubblor på med den kicken som är nu. men jag vet inte när dom flyttar den och hur dom bygger då (den ska stå i parken sen). När dom hade uppvisningen så gjorde dom dubblor men dom skar ner kicken rätt duktigt samt flyttade kudden närmare när allmänheten fick börja åka. Det största problemet som den står nu är att du inte får nån fart. men men vi får se.

Ang säsongningar, när vi ändå är inne på det. Hur lätt är det att få jobb osv i åre? Jag skall upp nästa vinter nåntsan. eller ner om jag får råd... Jag funderar på å dra typ hemsedal som jag gillar skarpt. men jag är osäker. Vilka har rutin? vilka ställen är bra skit så att säga?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
När jag började åka så spelade jag fortfarande fotboll. Kunde inte träna på två veckor pga ömmande kropp, ändå hade jag bara ramlat ner för backarna en dag i Romme. Trots det fortsatte man.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ang säsongningar, när vi ändå är inne på det. Hur lätt är det att få jobb osv i åre? Jag skall upp nästa vinter nåntsan. eller ner om jag får råd... Jag funderar på å dra typ hemsedal som jag gillar skarpt. men jag är osäker. Vilka har rutin? vilka ställen är bra skit så att säga?

Det beror såklart på vad du vill ha för jobb och vad du har för erfarenheter men så jäkla svårt är det inte. Annars kan man alltid dra upp utan jobb, det är alltid nån som bryter nåt ben eller så :D
Vilka ställen som är bra beror mycket på vad man är ute efter men Åre tycker jag är bästa kombinationen av åkning/kalasande. Hyfsat nära en större stad också om man skulle få för sig att hitta på nåt annat en dag.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
När jag började åka så spelade jag fortfarande fotboll. Kunde inte träna på två veckor pga ömmande kropp, ändå hade jag bara ramlat ner för backarna en dag i Romme. Trots det fortsatte man.

Hehe jo man har allt slagit sig några gånger! Förstår ändå inte hur man vågade allt när man va mindre. Man blir ju bara fegare å fegare med åren!

Det beror såklart på vad du vill ha för jobb och vad du har för erfarenheter men så jäkla svårt är det inte. Annars kan man alltid dra upp utan jobb, det är alltid nån som bryter nåt ben eller så :D
Vilka ställen som är bra beror mycket på vad man är ute efter men Åre tycker jag är bästa kombinationen av åkning/kalasande. Hyfsat nära en större stad också om man skulle få för sig att hitta på nåt annat en dag.

Jo Åre är de nog inte så svårt att få jobb i. Allt som oftast är de ju skitjobb. Men man är ju ändå bara där för två saker: åka å festa!
Åre vet jag iaf har en rekryteringshelg nån gång på hösten. Men de kanske bara är för folk som ska jobba i liften kom jag på nu. Fast de är nog inte ett så dåligt jobb ändå!
Jag jobbade med marknadsundersökningar via telefon när jag va där. Började halv 5 å slutade 9, alltså tid för både bräda och bygget! :D
Va ju inte världens roligaste jobb men de är ju bara sköna säsongare som jobbar där så de är ju ett glatt gäng.
Jag rekomenderar helt klart att säsonga i Åre. Även fast jag kom hem med brutet smalben båda säsongerna så skulle jag inte vilja ha de ogjort!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Åre vet jag iaf har en rekryteringshelg nån gång på hösten. Men de kanske bara är för folk som ska jobba i liften kom jag på nu. Fast de är nog inte ett så dåligt jobb ändå!

Det som suger med liften är ju arbetstiderna! Rätt sunkigt att sitta där och titta på alla andra som åker när det har dumpat ett par dm på natten och solen skiner..
Eftermiddag/kvällar är skiten! Annars kan man ju alltid plugga på distans...

Även fast jag kom hem med brutet smalben båda säsongerna så skulle jag inte vilja ha de ogjort!
Haha, båda säsongerna? :kryckor
 
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
vilken åldersgräns gäller på uteställena i åre?

Olika. Mellan 18 och 23 (25?) beroende på ställe och dag. Brukar inte spela så stor roll om man säsongar, åtminstone så fick jag säsongskort a´la special edition för anställda när jag var där som både gav rabatterade taxiresor och inträde på krogen lite kors och tvärs.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Har kört snowboard i 2-3 år TÄNKTE jag skriva, men nu när jag tänker efter har jag fanimej "kört bräda i 12 år". (12 år är iofs en osanning då jag iprincip bara kör 1 vecka per år) Läskigt va tiden går. Men det läskigaste av allt är att jag inte är bättre än vad jag är =) haha.

Åker tokhelst puder, absolut skönast känsla. Har en Ridebräda som jag köpte förra året. Funkar helt ok.

Bästa åkningen gjorde jag lätt förra vintern, i Österrike. Riktigt bra åkning! :) Kommer dock inte ihåg vad stället hette. Stubai nåt har jag för mig :tungan

Får dock nöja mig med Sälen med omnejd i år. The best i can get när tjejen inte är så förtjust i att åka ;)
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Det som suger med liften är ju arbetstiderna! Rätt sunkigt att sitta där och titta på alla andra som åker när det har dumpat ett par dm på natten och solen skiner..
Eftermiddag/kvällar är skiten! Annars kan man ju alltid plugga på distans...


Haha, båda säsongerna? :kryckor

Jo de är ju sant! Man får ju ångest om de dumpat och man sitter å kollar på turister som inte kan åka lift!

Hehe jepp, fast första året va de lite värre. Då pajjade jag knät också. De är den vurpan i första filmen.

vilken åldersgräns gäller på uteställena i åre?

Tror faktiskt bara de är 20. Jag fyllde 20 i Jan första säsongen jag va där och jag hade aldrig några problem att komma in.
Sen när man jobbar där får tisdags och söndags kort via jobbet. Tisdagar kommer man in gratis på Bygget och Söndagar på Dippan. De är då alla säsongare är ute.
 
Last edited:

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Började fuska -86, åkte på rygg uppför liften i Vemdalen och rullade ner.
Men av någon anledning tyckte man de va skoj:fyllisar
Har inte stått på skidor sedan dess.
Numera kör jag hard boots och en Niedecker SuperG-bräda (Scorpio 182).
Inget att hoppa med men den skäääär fint:yoparty
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Jo de är ju sant! Man får ju ångest om de dumpat och man sitter å kollar på turister som inte kan åka lift!

Hehe jepp, fast första året va de lite värre. Då pajjade jag knät också. De är den vurpan i första filmen.



Tror faktiskt bara de är 20. Jag fyllde 20 i Jan första säsongen jag va där och jag hade aldrig några problem att komma in.
Sen när man jobbar där får tisdags och söndags kort via jobbet. Tisdagar kommer man in gratis på Bygget och Söndagar på Dippan. De är då alla säsongare är ute.



jag fyller i maj så jag kommer inte hinna fylla under pågående säsong. men hur hårda är dom? kör dom nåt med gästlista som dom gör här i stan? 20 i dörren och 18 på listan typ....

Det är nämligen ett starkt argument till att jag ev kommer välja bort åre.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
jag fyller i maj så jag kommer inte hinna fylla under pågående säsong. men hur hårda är dom? kör dom nåt med gästlista som dom gör här i stan? 20 i dörren och 18 på listan typ....

Det är nämligen ett starkt argument till att jag ev kommer välja bort åre.

Vet inte riktigt hur de är nu. Men de är säkert lite svårare under högsäsong, tex sportlov och påsk. Skulle bli förvånad om du inte släpps in under veckorna på lågsäsong.
Men med personalkort kommer man alltid in!
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Hmm tror inte jag va där många måndagar. Tror inte jag fick nå kort för de. Eller de kanske va samma som Bygget.

Har för mig att det var 23 på CC, kanske var därför du inte var där ;)

Som sagt var, med p-kortet kommer man in. Efter ett tag går man före ev. köer också. :hihi
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jävlar vad sugen jag blev på att åka bräda efter denna tråden. Trots att jag tänkt lägga det på is och börja åka lagg igen efter 12år på bräda (dock de sista 5 så lite att det är löjligt) Jag har insett att jag inte har talang för bräda, fortfarande är jag säkrare på skidor trots det långa upphållet, och dessutom tycker jag inte min Nitro-bräda är så skön...

Lägg upp fler sköna filmer och bilder så man har nåt att fördriva lite tid på iaf!
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har åkt bräda sedan 89 någon gång.
När man var yngre så var det ju mera nu är det mest någon vecka per år.

Köpte mej en TYP A Musclecar bräda för 3år sedan. Med några billiga Sims bindningar. Riktigt nöjd, duger perfekt i pist och offpist där jag åker som mest. Funkar kanon ihop med mina salomon Dialogue som köptes typ 2002.

Har helt tappat hoppförmågan, men med jämna mellanrum måste man ju visa för sambons syskonbarn att även 30 åringar kan hoppa. Ibland gör sånna uppvisningar riktigt ont, ibland säger dom som vanlig. Faan måste du skryta jämt. :)

Bästa ställen att åka på. Åre ligger högt i kurs precis som Trysil. Men bäst var Banff. Lake louise och sunshine vally, tredje stället runt Banff provade jag faktist inte. Grymma ställen, någon dag när jag blir rik så ska jag åka dit igen. Snön var så jäkla mjuk, man slog sig aldrig när man vurpa.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top