Snowboardåkare på SH?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Åkte första gången -87 på en sån där gammal burton med delad tail. Och snowjoggers. Lite instabilt men det funkade när man väl kom upp med liften.
Sen ett par år blir det mest lagg* igen men brädan åker fram ibland. Åre är klar favorit i Sverige och helst då på baksidan eller i östra efter ett schysst dump :tummenupp
När pisterna är hårda och offpisten är stenig brukar parken eller att bränna på i nypistat funka rätt bra det med.
Åkte rätt mycket (med sthlmsmått mätt) innan jag bröt ryggen när jag säsongade i Åre. Numera blir det nån vecka om året.





*Twintips
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
snowboard är ghey. färre delar att hålla reda på = fett mkt lättare;)

Jag håller mig på två plankor, hänger en del i parken. men det beror lite på vilka jag åker upp med och vart och när man åker.

Dock har jag väl inte riktigt blommat ut än. Har inte riktigt vågat. Men nu är det på gång. De lilla jag har hoppat i år talar för det iaf. 360n sitter klockers även med lite fetare kick:) ska upp v6 igen och då jävlar ska de snurras.

Va uppe i stöten under premiärhelgen och provade big air bagen. sjuuuukt skönt att landa i den faktiskt. kan starkt rekommendera:tummenupp

Lycka till i staterna.

Peace

HAHA nja de vet jag inte om jag kan hålla med om! Skidor är så sjukt enkelt att lära sig! Jag åkte när jag va mindre och provade sen för några år sen. Satt 540 på första försöket. Sen att jag bröt smalbenet på skidor när jag droppade in i största kickarna i Bräckeparken i Åre är en annan sak! =)

Ja den där big air bagen är ett måste nån gång i vinter! Verkar sjukt skoj! Hade dom ett bra hopp till den då? Hinner man dubbelvolter å så?


Åkte första gången -87 på en sån där gammal burton med delad tail. Och snowjoggers. Lite instabilt men det funkade när man väl kom upp med liften.
Sen ett par år blir det mest lagg* igen men brädan åker fram ibland. Åre är klar favorit i Sverige och helst då på baksidan eller i östra efter ett schysst dump :tummenupp
När pisterna är hårda och offpisten är stenig brukar parken eller att bränna på i nypistat funka rätt bra det med.
Åkte rätt mycket (med sthlmsmått mätt) innan jag bröt ryggen när jag säsongade i Åre. Numera blir det nån vecka om året.

*Twintips

Ajdå, när säsongade du i Åre då? Har nämligen gjort 2 säsonger där jag med så vi kanske har stött på varann nån tisdag på bygget! =)
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
"-Tänkte att vi kunde dra igång en tråd för alla oss som åker bräda här på SH."

Bra initiativ truedude, och schyssta klipp! :tummenupp

Har åkt bräda sen -88, så man är väl nåt för antikrundan... :rolleyes:
Numera blir det mest freeride, backcountry & lite park såklart. Kör nu på sista versen av min Burton Raven 59 med Kartellbindning, så det lutar väl åt en ny Custom X till mig i år, då damen fick en ny Burton Feelgood i fjol.

Favvoställe i Sverige är Riksgränsen, utan konkurrens. Drar dit i mars.
Bifogar några bilder därifrån, en gammal goding på mig från "back in the days", Apelsinklyftan 1991, sen några bilder från midnattsåkning, Nordalsbranten juni 2008.

Åkningen e ju begränsad när man bor i sthlm, men vi sätter oss på bussen upp till Romme nästa helg, sen är sälen bokad v.10 och gränsen v.13. Får jag numera ihop +20 åkdar/säsong e jag nöjd... :(
 

Bifogat

  • Gränsen -91.jpg
    Gränsen -91.jpg
    172.5 KB · Visningar: 110
  • Nordals 7 juni kl. 00.01.JPG
    Nordals 7 juni kl. 00.01.JPG
    107.3 KB · Visningar: 89
  • Nordalstoppen 7 juni kl. 00.37.JPG
    Nordalstoppen 7 juni kl. 00.37.JPG
    216 KB · Visningar: 102
  • Nordals 7 juni kl. 01.08.JPG
    Nordals 7 juni kl. 01.08.JPG
    216.9 KB · Visningar: 85
  • Nordals 7 juni kl. 01.10.JPG
    Nordals 7 juni kl. 01.10.JPG
    209.3 KB · Visningar: 81

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Började åka bräda tidigt -90, har haft långt uppehåll nu (minskade drastiskt från 00-något), har en närapå ny bräda som gått 3 dagar i Sälen hos föräldrarna...skandal.

Det lär bli lite åka i år helt klart.

/J
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Åkte enbart bräda från 91-05. Senaste åren har jag börjat vänstra med skidor igen. Väl nere i alperna är det jävligt tacksamt med stavar.

Den här gamla bilden hittade jag här på SH...
(Se den som ett exempel på hur man inte skall göra. Men mitt Dainese-ryggskydd funkade iaf!)
 

Bifogat

  • rygg.jpg
    rygg.jpg
    74.2 KB · Visningar: 112
Last edited:

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Var några år sen nu. -97/-98, och lite halvt säsongen efter. När var du där?

Okej då va du några år före mig. Jag va där 02/03 och 03/04.

"-Tänkte att vi kunde dra igång en tråd för alla oss som åker bräda här på SH."

Bra initiativ truedude, och schyssta klipp! :tummenupp

Har åkt bräda sen -88, så man är väl nåt för antikrundan... :rolleyes:
Numera blir det mest freeride, backcountry & lite park såklart. Kör nu på sista versen av min Burton Raven 59 med Kartellbindning, så det lutar väl åt en ny Custom X till mig i år, då damen fick en ny Burton Feelgood i fjol.

Favvoställe i Sverige är Riksgränsen, utan konkurrens. Drar dit i mars.
Bifogar några bilder därifrån, en gammal goding på mig från "back in the days", Apelsinklyftan 1991, sen några bilder från midnattsåkning, Nordalsbranten juni 2008.

Åkningen e ju begränsad när man bor i sthlm, men vi sätter oss på bussen upp till Romme nästa helg, sen är sälen bokad v.10 och gränsen v.13. Får jag numera ihop +20 åkdar/säsong e jag nöjd... :(

Bra bilder!! Första bilden är ju helt sjuk! Gissar på tidigt 90-tal? Bra höjd, bra kläder och bra tweak! :yoparty :tummenupp
Gillar snubben du hoppar över som står och gör peacetecknet! :2cool

Åkte enbart bräda från 91-05. Senaste åren har jag börjat vänstra med skidor igen. Väl nere i alperna är det jävligt tacksamt med stavar.

Den här gamla bilden hittade jag här på SH...
(Se den som ett exempel på hur man inte skall göra. Men mitt Dainese-ryggskydd funkade iaf!)

Hehe nice bild, frontflip? :D
 
Last edited:

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Tänkte jag kunde bjuda på en till film eftersom de verkar som ni uppskattade dom andra jag la ut.
De här är filmat under en helg i Åre förra vintern. Åkning när den är som roligast. Inge seriöst utan bara ha skoj med goda vänner!
Håll till godo!
[YOUTUBE-ID]0qYuIHhDFrE[/YOUTUBE-ID]
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag började väl i slutet av 90-talet men på senare år har det inte blivit så mycket. Jag glömmer bort alltjämt att jag är kass så jag lyckas alltid slå halvt ihjäl mig första dagen. Har väl lite gamla skador så kommer tillbaka sjukt fort. Har aldrig kunnat snurra mer än ett varv men har alltid hoppat högt och långt. Blir nog åre några dar nu i vår, blir första gången på några år. Har en gammal GNU med Drake F-50 och Burton dojjor.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hehe nice bild, frontflip? :D

You wish!

Vi hittade en fet naturlig platå utanför backen i Avoriaz med mycket lössnö. Det var en naturlig mjuk ansats och ingång på "plattåhoppet" så vi behövde bara bygga till en liten kick.
Jag hade lite mycket fart när jag skulle göra ett testhopp och skar ner i kicken så det blev en 15 meters flygtur och sedan landning på nacke/rygg.

Lyckligtvis landade jag inte sådär i en isig park i sälen. :)
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Jag var iofs upp och åkte båda dom säsongerna så vi kan ju ha sprungit på varandra ändå :)
Var jobbade du?

Ja de är inte alls omöjligt!
Jag jobbade så lite som möjligt hehe. Va där ca 6 mån båda säsongerna och jag tror jag jobbade ca 25 dar sammanlagt per säsong. Första säsongen va jag ute å reste nästan 3 månader.
Men när jag jobbade va de på Marknadsfakta.
Dudå?
Vilka hängde du med där uppe? Några locals som man kanske känner till?

You wish!

Vi hittade en fet naturlig platå utanför backen i Avoriaz med mycket lössnö. Det var en naturlig mjuk ansats och ingång på "plattåhoppet" så vi behövde bara bygga till en liten kick.
Jag hade lite mycket fart när jag skulle göra ett testhopp och skar ner i kicken så det blev en 15 meters flygtur och sedan landning på nacke/rygg.

Lyckligtvis landade jag inte sådär i en isig park i sälen. :)

HAHAHA okej
Du skulle sagt att de va en 15m frontflip istället för att impa på brudarna!
Jag hade iaf trott dig! :D
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Tänkte jag kunde bjuda på en till film eftersom de verkar som ni uppskattade dom andra jag la ut.
De här är filmat under en helg i Åre förra vintern. Åkning när den är som roligast. Inge seriöst utan bara ha skoj med goda vänner!
Håll till godo!

:tummenupp :D :D :tummenupp

Kanon, det är faan precis så där det ska va!
Den filmen förgyllde min dag, faan va jag vill åka nu...blir dubbelsprång till oneoff å kolla brädor nu... :gnissla
 

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Timrå
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
En gång snowboardåkare - alltid snowboardåkare

Jag började åka för ganska precis 20 år sedan. Jag var 12 år och gick i sexan.
Hade tjatat på morsan och en kompis att vi skulle åka till Hassela och pröva snowboard.

Jag hade då åkt skateboard i två år och saknade brädan lite för mycket på vintern. Det tog 45 minuter att komma ner för den längsta backen. Lillasyrran stod nere och grinade ikapp med morsan för de trodde jag hade dött.

Well, 200 blåmärken senare var jag nästan död. Och även fast jag förmodligen inte hade upplevt särskilt många meter på skär så kände jag smaken av frihet och möjligheten att kasta slalomkryckorna.

Nästa julafton fick jag min första Burton - en Free 5 och lyckan var total.
Jag var, tillsammans med en nyvunnen vän och en gammal vän, först i Nolbybacken på snowboard och vi körde stalefish, backside airs och handstands där det fanns möjlighet. Då fanns fortfarande stolsliften kvar i Nolbybacken och vi hoppade ur tidigare så mycket det gick. Det fanns härliga repor att ta innan de sprängde berget.

Aaahhhh..... det var tider:yoparty

Nu åker jag sporadiskt och har pga av alldeles för många skador, vilken ingen uppkommit i samband med brädåkning, tagit det väldigt laid back. Men det är alltid puderrepan som utgjort djupaste glädjen.
En vinter när det hade snöat av bara fan och Surfshopen fortfarande låg kvar i Haga så var vi dit för att hämta våra nya brädor. Vi hade hela munderingen på och folk undrade nog en hel del. Men vi tog på oss brädorna och åkte ner till stan från Kungsvägen. Man kunde köra på ledstängerna längs med busbacken men de var liksom i fotknölshöjd då haha!

Nu har jag kvar min gamla, gamla favoritbräda. En Lamar som Don Szabo åkte på, den med pengarna på, och en par svingamla Airwalkskor till.
Det är en så härlig känsla när man är i Vemdalen och 08:eek:rna är där och blänger ögonen ur sig när man skär om dem fejkii för att jibba loss lite för åka regjulörr igen moooaaahahaaaaa.

Favoritstället är nog Riksgränsen och Björkliden. Jag fattade hur mycket snö det var där när vi i början av säsongen (typ februari) och kollade efter de olika liftarna när en liftwaffe kom förbi och sa att vi stod på liften.

Just nu har jag återupptäckt slalomskidorna igen. Barnen ska ju lära sig att åka och lite spännande är det med carvingskidorna. Det går rätt bra men.....

....en gång snowboardåkare - alltid snowboardåkare!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du skulle sagt att de va en 15m frontflip istället för att impa på brudarna!
Jag hade iaf trott dig! :D

Jodå, den lögnen körde jag året bilden togs. Nu när jag blivit gammal och tråkig kan jag bjuda på sanningen istället.

Hittade en annan gammal bild här på SH... Val d'Isere den här gången...
Oftast brukar ju jag stå bakom kameran så man får vara glad för att man iaf har något bevis för att man tJört snowboard.
 

Bifogat

  • IMG_1080.jpg
    IMG_1080.jpg
    38.7 KB · Visningar: 85

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
:tummenupp :D :D :tummenupp

Kanon, det är faan precis så där det ska va!
Den filmen förgyllde min dag, faan va jag vill åka nu...blir dubbelsprång till oneoff å kolla brädor nu... :gnissla

Hehe jag är glad att man fått upp åkpeppet för dig!! :tummenupp

Jag började åka för ganska precis 20 år sedan.
massa text

....en gång snowboardåkare - alltid snowboardåkare!

Härliga storys!!
Kommer ihåg första gången jag åkte. Fick en Burton Air 3.1 i julklapp och vi va upp på kvällsåkning i stugan (Gräftåvallen) och de va bara blankis. Brorsan och jag storgrinade hela kvällen för de gick ju inte alls att åka. Men dagen efter va vi till Höglekardalen och där va de mjukt. Jag kommer till och med ihåg känslan av att kunna svänga och göra stoppsladdar första dan! Vilka tider!
Och du har helt rätt! En gång snowboardåkare - alltid snowboardåkare!

Jodå, den lögnen körde jag året bilden togs. Nu när jag blivit gammal och tråkig kan jag bjuda på sanningen istället.

Hittade en annan gammal bild här på SH... Val d'Isere den här gången...
Oftast brukar ju jag stå bakom kameran så man får vara glad för att man iaf har något bevis för att man tJört snowboard.

Hehe blev de nå brudar på after skin då med den lögnen? :tuttar :D
Den där bilden va klockren! Mute stiffy!! :yoparty
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Dudå?
Vilka hängde du med där uppe? Några locals som man kanske känner till?

Diskade i Björnen. Mellan kl. 17 och 22 ungefär 3 dgr i veckan så det fanns tid för både skutan och bygget :D

Hängde mest med dom jag bodde och jobbade med... vissa var väl lite "halvlocals" som blivit kvar efter skidgymnasiet i Järpen och så. Lite dålig på efternamnen men Truls, Matte, Uffe osv. :gnissla


Edit: Najs railande vid 1.30 i senaste filmen... den sista kunde blivit en öm svanskota :D

Och även fast jag förmodligen inte hade upplevt särskilt många meter på skär...

Kanske fler meter på felskär? :hihi
Kände igen mig ganska väl i det där.

Jag hade lite mycket fart när jag skulle göra ett testhopp och skar ner i kicken så det blev en 15 meters flygtur och sedan landning på nacke/rygg.

Lyckligtvis landade jag inte sådär i en isig park i sälen. :)

Lyckades göra nåt liknande en gång. Naturen hade varit snäll och byggt en naturlig quarterpipe med schysst inrun. Det var bara kicken som var lite för mjuk så den brast och vips så var jag på väg ut i periferin upp och ner.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top