Hur monterar jag helicoil insatsgänga på korrekt vis?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Dom är mkt tjockare.. Jag använder inte helicoil längre. Dessa är bättre på alla punkter

Helicoil är ju bara en spiral, detta är en hylsa gängad invändigt och utvändigt

Det låter ju väldigt lovande :) Vet du möjligtivs vad m10 x 1,25 har för utvändig gänga, det står ju inget på wurts sida? Ungefär vad ligger en sats med borr/tapp/insats på, blir man urinerad som Mr. Helmut säger?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ja man blir urinerad :)
Säkert en knapp tusenlapp

m12.. x1,25 i guess
Jag kan kolla på jobbet imorn
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
ja man blir urinerad :)
Säkert en knapp tusenlapp

m12.. x1,25 i guess
Jag kan kolla på jobbet imorn

Är det m12 x 1,25 så är det samma mått som på helicoilen, och då kommer jag få samma problem som jag har nu dvs. för lite gods att fästa i. Dock gängtappade jag ju bara halva hålet, så det kanske kan gå ändå. :)

TUSEN SPÄNN?! Ahhh! Rid mig baklänges... Och jag som tyckte att 500 spänn var dyrt för helisatserna.
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Är det m12 x 1,25 så är det samma mått som på helicoilen, och då kommer jag få samma problem som jag har nu dvs. för lite gods att fästa i. Dock gängtappade jag ju bara halva hålet, så det kanske kan gå ändå. :)

TUSEN SPÄNN?! Ahhh! Rid mig baklänges... Och jag som tyckte att 500 spänn var dyrt för helisatserna.


Kolla i sista numret av Bike,där finns det med ett reportage om just Helicoil.
Bra bilder och text:)
 

Dr.Bike

Guest
Time sert hylsorna är långa(helicoilen + 50% typ), så det bör inte va några problem

Finns både långa och korta.

Man kan kapa dom efter behov med bågfil

Det är inte så klokt. För i nedersta delen är de inte färdiggängade, av en anledning:
De ska valsas ut (av den triovala rullgängtappen) och nitas därmed fast mot godset de sitter monterade i. Därmed följer de inte heller med ut när man gängar ur skruven/tändstiftet.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Inga probs om man kør locktite grøn på

dock ej till tændstift, blir før varmt så locktiten slæpper
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
dofilus: Thx, det hade jag helt missat :)

Nu har jag inhandlat recoilgängor och en gängtapp i storleken m12 x 1,25. Har även smetat på båtepoxy i gängorna jag gjorde med den felaktiga tappen, så nu får det bära eller brista :) Ska prova imorn och återkommer med resultatet.

Ringde förresten Würth och deras insatser var lika tjocka som recoil/helicoil/v-coilen. De hade dem dessutom bara i storleken m12 x 1,25 x 20, vilket tyvär är alldeles för långa.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
dofilus: Thx, det hade jag helt missat :)

Nu har jag inhandlat recoilgängor och en gängtapp i storleken m12 x 1,25. Har även smetat på båtepoxy i gängorna jag gjorde med den felaktiga tappen, så nu får det bära eller brista :) Ska prova imorn och återkommer med resultatet.

Ringde förresten Würth och deras insatser var lika tjocka som recoil/helicoil/v-coilen. De hade dem dessutom bara i storleken m12 x 1,25 x 20, vilket tyvär är alldeles för långa.

Båtepoxy och varm motorolja i kombination med vibrationer från en stånka...:fyllisar

Har du redan dragit igenom M12x1,75 så kan du tyvärr glömma att det skulle hålla med en M12x1,25 recoil. Du kommer att rensa ut plasten när du kör i gängtappen och sen finns där ingen alu att hålla insatsgängan. Av med cylindern och skicka på svetsning....
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Sådär, då var det fixat. Fick fina gängor att dra in helicoilen i (dock försvann all expoxy), men jag hade köpt för korta insatsgängor, så fick göra en liten nödlösning då jag märkte bulten inte gängade i tillräckligt.
Tog en av de gamla insatserna med stigningen 1.5 och drog i "efter" den första gängan. Tog sedan dremeln och körde av den stora bit som stack ut på insatsen, sedan provade jag att dra ihop allt och det fungerade bättre än väntat. Kunde till och med dra bulten med rätt moment utan att det släppte(eller för den delen kändes som att det skulle släppa) :)

Så ett stort tack för alla svar :tummenupp
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Om man har köpt Biltemas insatsgängor för M12x1.75, vilken gängtapp skall man då använda? M14x1.75 eller funkar det med M14x2 vilket är den jag har?? Håller det?

Det *kan* vara att det fungerar - med marginal. Det iaf går att dra in lösgängan iom stigningen är glesare på utsidan. Sen själva bulten kommer att skärva något (tom för mycket om gängdelen är lång).

Men, men: jag antar att du håller att renovera någon dyrare (alu/lättmetall)del.
Att det ska bli bra, bör du ha
1 rätt dimension borr
2 rätt gängtapp, och
3 rätt verktyg förr att dra in lösgängan (och sen knäcka med att vrida bakåt).

I (BT eller annan) verktygssats finns alla verktyg tillsammans med lösa gängor (spiraler). Om du bara har den lösa gängan, min varma rekommendation är att du skaffar dvs lånar de rätta verktygen för jobbet. Resultatet blir då bättre än original - annars kan du sabba det hela.

(Var bor du, Södersidan Stchlm?)

Edit/Rev B:
Var nere i garaget och mätte: den rätta borren för M12x1,75 sats är 12,4 mm, och den rätta dängtappen specialgjort M14,4(!!) x 1,75.
Alltså i enlighet med svaret ovan: bäst att inte prova med fel gängtapp.
(Fel stigning med spiralen: bulten kommer troligen att gå in med brute force men på pga fel stigning på stålsidan, på alu-sidan troligen spänningen inom gängdelen kommer att deformera/bryta alu. Och i värsta fall hela gängan håller inte dra som det ska. -Rätt monterad gänga: kraften tas jämnt över hela gängade delen, blir mycket starkare än ursprungsgängan)
 
Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Alldeles för länge sedan denna tråd lyftes :D

Någon som har kunskaper om dels vilken dimension borret ska ha och dels gängtappens dimension för M6 lösgänga samt om det går att köpa dessa två delar 'löst' någonstans?

/H
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
58b52ff95e614e0ffca18c36d3f60f72.jpg

ccd53bc13dee506438fc988895b3984c.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Någon som har kunskaper om dels vilken dimension borret ska ha och dels gängtappens dimension för M6 lösgänga samt om det går att köpa dessa två delar 'löst' någonstans?

Har du de ack så viktiga tredje och fjärde delarna? Pinnen som man drar i lösgängan med samt pinnen man slår av insatsen vrid-mogrunka med?

Köp ett helicoil-kit för 239 så får du en anledning till att köpa korv med bröd och Pucko.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om man ska summera tråden ser jag det så här.

1 förmodligen det viktigaste av allt ta det lungt och sen tar man det lugnt igen och så tänker man till innan man över huvudtaget gör nåt.
2 kolla upp gängan ordentligt så man vet vad för gänga man har att göra med diameter och stigning
3 köp rätt grejer för uppgiften, här är det bara att bita i det sura äpplet även om det kostar
4 ta det lungt då det ska gängas

Visst kan det många gånger vara lockande med snabbfix men det kan ju förvärra mycket istället, ålder och erfarenhet spelar nog viss roll här ;) Har ingen aning men alla dessa Helicoil gängor har väl egna dimensioner på både borrar och gängtappar för att det hela ska stämma mot "original gängan" då fjädern dras i. Visssa gånger är det ju bara att bita ihop och köpa en hel sats, själv fick jag köpa en hel sats för en gänga till en cylinderbult då jag fixade Hondan, var inte billigt då det var nån fingäng men det var enda alternativet för mig.

Mitt råd chansa inte utan köp rätt grejer från början, det blir nog billigast i slutändan;)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag sticker ut hakan och påstår att i de flesta Svenska tätorter finns "reparationsverkstäder".
Ni vet dom där som reparerar allt mellan tornkranar och tandborstar.
Det kan nog bli billigast att anlita en sån firma även om "kan själv" ofta säger att det är onödigt att be om hjälp...:crash
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top