Hur monterar jag helicoil insatsgänga på korrekt vis?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Drog gängpaj i motorblocket (typiskt när man använde momentnyckel och allt) och stack iväg och inhandlade lite insattsgäng. Bulten som ska monteras är en m10 x 1.25 och den gick fint i insattsgängen (även om jag misstänker att det kan vara m10 x 1.5 då det tydligen är original).
Nåväl, min fråga är vilken gängtapp/borr jag ska använda för att dra in gängan? Tidigare har det fungerat bra att gå 2 stycken M-storlekar större, och sen skruva in gängan. Men nu har tappen med m12 en stigning på 1.75, vilket inte fungerade något bra med mina gängor(provade för att vara på den säkra sidan). Finns det en tapp som är m12 x 1.25, och isf vart kan det tänkas finnas? Ännu bättre vore dock att få reda på vad det egentligen är tänkt att man ska använda vid insättning av dessa insattser.

Jag har alltså köpt lösa gängor, inte en hel sats. Däremot har jag en gängtappsats liggandes.
 

Ozzi

Guest
Gängtappen är väl en specialare till varje förekommande dimension på helicoil.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det som EGENTLIGEN är tänkt är att du köper den sats som behövs, då medföljer korrekt borr, gängtapp, monteringsverktyg och dorn.

Som svar på frågan om gängtapp M12 finns det M12*1, M12*1.25, M12*1.5, M12*1.75 och M12*2 som jag själv sett.

Så du behöver börja med att kolla vad det är för någon skruv du har till att börja med, sedan kolla med helicoil vilka verktyg som behövs.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Tack för svaren :)

Det som EGENTLIGEN är tänkt är att du köper den sats som behövs, då medföljer korrekt borr, gängtapp, monteringsverktyg och dorn.

Som svar på frågan om gängtapp M12 finns det M12*1, M12*1.25, M12*1.5, M12*1.75 och M12*2 som jag själv sett.

Så du behöver börja med att kolla vad det är för någon skruv du har till att börja med, sedan kolla med helicoil vilka verktyg som behövs.

Skruven är en m10 x 1.25 (enligt servicemanualen), men ändå går den fint i de gängor jag köpt (vilka jag misstänker är m10 x 1.5). Kan jag då trotsallt använda dessa om jag lyckas få tag på en m12 gängtapp med stigningen 1.25?

Nu hann jag ju också att prova att dra in min befintliga gängtapp med stigningen 1.75, så vad kan man använda att fylla igen hålet med? Jag misstänker nämligen att godset är för stort nu för att fixa en borrning till.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för svaren :)



Skruven är en m10 x 1.25 (enligt servicemanualen), men ändå går den fint i de gängor jag köpt (vilka jag misstänker är m10 x 1.5). Kan jag då trotsallt använda dessa om jag lyckas få tag på en m12 gängtapp med stigningen 1.25?

Nu hann jag ju också att prova att dra in min befintliga gängtapp med stigningen 1.75, så vad kan man använda att fylla igen hålet med? Jag misstänker nämligen att godset är för stort nu för att fixa en borrning till.

Svarva en hylsa med rätt M10 invändigt och M12 utvändigt. Men det blir djäkligt tunt gods i den så du blir nog tvungen svarva den utvändiga gängan istället för att dra med gängsnitt som antagligen skynklar din lilla hylsa.

edit
Kollade precis och innerdiametern är 10.1 mm på en M12 så du är nästan rökt nu! En lösning är att svarva den utvändiga gängan och dessutom slipa till stålet så att gängan blir aningen grundare. Sedan får du borra M12-hålet till 10.5 invändigt.
Tror du får svårt att hitta en mekaniska verkstad som tar på sig att svarva en sån hylsa....
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Du verkar ha dabbat till det rejält just nu, men en bild skulle underlätta en diagnos o ev. behandling.:tummenupp
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Det där låter väldigt avancerat, plus att jag saknar svarv. Om jag nu skulle få tag på en gängtapp i storleken m12 x 1,25, skulle jag då kunna "täta" min uppborrning med t.ex. kemisk metal och borra om det?

Ozzi: Där har du bilderna.
Vad jag är lite förbryllad över är insatsgängan. Den verkar stämma helt överrens med bulten, så då borde väl denna kunna användas om jag får tag i en gängtapp av storleken ovan?

/Edit
Nu vid närmare koll så ser jag att gängorna inte stämmer överrens...
 

Bifogat

  • insatsgänga.jpg
    insatsgänga.jpg
    62.7 KB · Visningar: 300
  • gängpajj.jpg
    gängpajj.jpg
    146.7 KB · Visningar: 531
  • gängpajj2.jpg
    gängpajj2.jpg
    60.2 KB · Visningar: 275
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där låter väldigt avancerat, plus att jag saknar svarv. Om jag nu skulle få tag på en gängtapp i storleken m12 x 1,25, skulle jag då kunna "täta" min uppborrning med t.ex. kemisk metal och borra om det?

Ozzi: Där har du bilderna. Vad jag är lite förbryllad över är insatsgängan. Den verkar stämma helt överrens med bulten, så då borde väl denna kunna användas om jag får tag i en gängtapp av storleken ovan?

Nej, du har fingänga på banjobultar.

Är det någon ide att du frågar här?
Innnan nästa svar kommer du ändå har varit ute i garaget och ställt till med ännu mer problem.

Du kan fixa någon som tillverkar en ny bult åt dig men med M12*1.75 gänga. Klartt o betart.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Är det någon ide att du frågar här?

Innnan nästa svar kommer du ändå har varit ute i garaget och ställt till med ännu mer problem.

Du kan fixa någon som tillverkar en ny bult åt dig men med M12*1.75 gänga. Klartt o betart.

Alla ingrepp jag beskrivit gjordes igår under eftermiddagen, vilket var innan jag visste om att skruvarna hade olika typer av gängor och innan jag skapade tråden. Men tack för dumförklaringen. :tummenupp

Att byta ut bulten mot en större fungerar inte då den sitter i en banjo på ett T-format oljefördelningsrör mellan topp och motor.
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
För att få det bra så måste du ha både rätt borr och gängtapp för M12 helicol. Skulle inte chansa med nåt annat själv iaf,

Sen när du dragit in helicoilgängan helt vrider du bara tillbaka verktyget lite snabbt. Då släpper "piggen" som man drar in den med och insatsen låses.

Många bara trycker av piggen med verktyget vilket inte är så bra...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alla ingrepp jag beskrivit gjordes igår under eftermiddagen, vilket var innan jag visste om att skruvarna hade olika typer av gängor och innan jag skapade tråden. Men tack för dumförklaringen. :tummenupp

Att byta ut bulten mot en större fungerar inte då den sitter i en banjo på ett T-format oljefördelningsrör mellan topp och motor.

Om inte dum så i alla fall en aning för för lite tålamod tror jag... :D

ok, men tilverka då den nya banjon som en rörstump med gänga i bägge ändar så kan du sätta en M10 kupolmutter på för slangarna.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tack för svaren :)



Skruven är en m10 x 1.25 (enligt servicemanualen), men ändå går den fint i de gängor jag köpt (vilka jag misstänker är m10 x 1.5). Kan jag då trotsallt använda dessa om jag lyckas få tag på en m12 gängtapp med stigningen 1.25?

Innan helicoilen har monterats så passar de ofta på skruv av fel stigning, monterade blir det inte lika bra med fel stigning.

Då du redan dragit igenom M12 (1.75) så är nog helicoilspåret kört. Finns hylsor på würth ? att köpa som kanske kan rädda dig. Kemisk metall och laga gängan känns som en nödreparation för att kunna komma till verkstad.

Eller så får du skaffa en oljeslang med 12mm banjo!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om jag fattat det rätt så om du har en m12. Borrar du bort den befintliga gängan med en spciell borr eller med angiven storlek på borr.

Sen tillsammans med kitet följer det med en gängtapp, en gängtapp som är speciell för just den storleken av helicoil du köpt.

Du drar igenom det nyborrade hålet med gängtappen, tar fram hylsan som skall monteras i och med hjälp av verktyget som följer med drar du ned gänginsattsen.

Sen har du en tät gänga som är stark.

En traditionell gänga absorberar 50% på första gängen 25% på andra 12% på tredje och 6% på fjärde osv medans Helicoilen endast tar upp 30% på den första och 22 på den andra osv. Alltså får du en gänga som är starkare än den var innan bara du gör allt rätt.

Har aldrig använt men läst om det.
http://produktnavigatorn.colly.se/cache/assets/7807.pdf
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Mr Helmut: Tackar.

Innan helicoilen har monterats så passar de ofta på skruv av fel stigning, monterade blir det inte lika bra med fel stigning.

Då du redan dragit igenom M12 (1.75) så är nog helicoilspåret kört. Finns hylsor på würth ? att köpa som kanske kan rädda dig. Kemisk metall och laga gängan känns som en nödreparation för att kunna komma till verkstad.

Eller så får du skaffa en oljeslang med 12mm banjo!

Fasen, då blir det till att ringa würth imorn. Nu drog jag inte igenom tappen hela vägen, snarare halva. Men det blir nog ändå för lite material för att gängen ska fästa bra. Så tack för tipset, har inte hört talas om dom tidigare :)
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Time sert heter dom.. Finns andra tillverkar än wurth oxå

vet inte om wurth öht säljer till privatpersoner
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Det gör dom. Dock kan man endast handla med kort, åtminstonde i karlstad därför att dom inte vill hantera kontanter.

Tycker att time sert-insatserna ser ut att vara väldigt lika helicoil/v-coil. Är de verkligen tjockare?
http://www.wurth.se/kunder/wurth/wurthprodkat.nsf/p/01500701-1.pdf/$file/01500701-1.pdf
 

Ozzi

Guest
Det där låter väldigt avancerat, plus att jag saknar svarv. Om jag nu skulle få tag på en gängtapp i storleken m12 x 1,25, skulle jag då kunna "täta" min uppborrning med t.ex. kemisk metal och borra om det?

Ozzi: Där har du bilderna.
Vad jag är lite förbryllad över är insatsgängan. Den verkar stämma helt överrens med bulten, så då borde väl denna kunna användas om jag får tag i en gängtapp av storleken ovan?

/Edit
Nu vid närmare koll så ser jag att gängorna inte stämmer överrens...

Det där såg ju lurigt ut med tanke på att det är en banjobult, det ser ju ut att vara lite gods tillgodo, om det nu skulle räcka till för att gå upp i dimension finns det då banjobultar med rätt dimension att få tag i...plus att då måste du ju också byta slangen eftersom fästet blir för litet....sen är det väl så att banjon kräver en plan tätningsyta, en lösning skulle ju kunna vara att en mek. firma får svarva en adapter med M12 standard som du sätter i blocket med en helicoil och som har ett anpassat fäste i andra änden för banjon.:fyllisar
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tycker att time sert-insatserna ser ut att vara väldigt lika helicoil/v-coil. Är de verkligen tjockare?
http://www.wurth.se/kunder/wurth/wurthprodkat.nsf/p/01500701-1.pdf/$file/01500701-1.pdf

Vet ej. Antagligen är dom skitdyra. Men fråga dom istället så får du svar. Ett annat alternativ som är enklast och kanske i slutänden blir billigast kan ju vara att låta någon som gjort det tidigare tex en motorcykelmekaniker göra jobbet?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tycker att time sert-insatserna ser ut att vara väldigt lika helicoil/v-coil. Är de verkligen tjockare?
http://www.wurth.se/kunder/wurth/wurthprodkat.nsf/p/01500701-1.pdf/$file/01500701-1.pdf

Dom är mkt tjockare.. Jag använder inte helicoil längre. Dessa är bättre på alla punkter

Helicoil är ju bara en spiral, detta är en hylsa gängad invändigt och utvändigt
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top